Ramona Joița și-a descoperit pasiunea față de SEO acum mult timp, când încă era pe băncile facultății, iar online-ul era un mediu misterios pentru foarte multe persoane. Dorința de a se dezvolta într-un domeniu nu foarte cunoscut și în care, pe atunci, activau un număr mic de femei, dar și perseverența au contribuit la dezvoltarea profesională a Ramonei, dar i-au dat și curajul să se implice în alte proiecte dinamice și complexe.
Cum ai ajuns să iubești marketing-ul online?
Totul a pornit de la a-mi găsi un loc de muncă. Terminasem liceul și îmi căutam ceva de făcut. Iubitul meu, care între timp mi-a devenit și soț, înființase iAgency.ro de vreun an și căuta pe cineva care să-l ajute la agenție și să facă SEO, pentru că la vremea respectivă nu exista noțiunea de „marketing online” bine definită. El a fost și cel care m-a învățat bazele acestei metode de promovare online.
Pe perioada facultății am continuat să lucrez și să acumulez experiență, însă mai mult part-time, deoarece timpul nu îmi permitea să mă dedic în întregime promovării site-urilor. După ce am terminat facultatea lucrurile s-au schimbat.
Eram câteva femei care făceam SEO (search engine optimization) la vremea respectivă și îmi doream foarte mult să evoluez în această direcție. Mai mult, am văzut în această activitate potențial de viitor. Îmi plăcea foarte mult dinamica cu care se schimbau lucrurile în online, lucru de care sunt atrasă și astăzi. Pe măsură ce Internetul a început să fie din ce în ce mai folosit de oameni și modalitatea în care făceam SEO a evoluat.
Care sunt cele mai mari provocări atunci când deschizi un magazin online?
Deși am relansat de puțin timp magazinul online Just4Girls.ro, un magazin de lenjerie intimă pentru femeia modernă, am realizat că sunt multe aspecte legate de business, care îmi scăpau atunci când făceam doar marketing. Am încercat să realizez un site modern, am făcut focus grup pentru a alege cel mai potrivit design, am discutat cu furnizori și am căutat să ne diferențiem prin ceva de oferta existentă în piață.
Sunt mulți cei care deschid magazine online fără să vină cu ceva nou în piață, fără un business plan, fără a cunoaște concurența, fapt ce-i conduce la eșec. Atunci când vrei să deschizi un magazin online trebuie să-ți faci calculele financiare pentru cel puțin un an și să incluzi atât construcția site-ului, valoarea stocului minim și cheltuielile de marketing. Cum am spus, este bine să faci un business plan iar dacă nu te pricepi prea bine la business, să-l și discuți cu un specialist din online, care îți poate certifica ideile tale.
Ce sfaturi ai da celor care doresc să își deschidă un magazin online?
Cel mai important lucru de care cred că ar trebui să țină cont este să își conceapă foarte bine strategia de business, să fie pasionat/ă de domeniul ales și să dețină ceva cunoștințe, să caute să aducă cel puțin un element de noutate în piața existentă. Să-și previzioneze cât mai bine costurile pe minim un an și să le poată susține. Au apus vremurile când piața online era ceva nou și puteai să intri în business cu o investiție infimă.
Odată cu creșterea numărului de utilizatori de Internet a crescut și numărul magazinelor online. Sigur că mai este loc pe piața din România, pe majoritatea domeniilor, însă fără elementele de noutate, fără a aduce un plus competitiv în piață, este aproape imposibil.
Când am luat decizia de a mă implica în proiectul Just4Girls.ro, am analizat bine cheltuielile necesare, am studiat concurența, furnizorii și am identificat elementele ce ne pot diferenția în piață, atât la nivel de produs cât și la modul de comunicare.
-
Care este cea mai bună metodă de promovare a unui astfel de magazin?
Nu există o metodă standard de promovare a unui magazin online, nu există o rețetă exactă a succesului. Fiecare domeniu de activitate și fiecare business are publicul țintă și provocările sale. În funcție de audiența pe care o ai, de produsele sau serviciile pe care le oferi, de avantajele tale competitive, alegi canalele potrivite.
În ultima vreme văd o tendință din ce în ce mai mare de a citi tot felul de articole care prezintă modalități aparent „miraculoase” prin care diverși oameni au obținut vânzări/conversii spectaculoase. Următorul pas este de a încerca cât mai rapid să aplici acele sfaturi. Însă, de cele mai multe ori îți dai seama că lucrurile nu stau chiar așa cum ai citit în articol și cel mai dureros este că, prin astfel de încercări, pierzi bani. Totodată, trebuie să iei în considerare costurile și să prioritizezi acțiunile de marketing online.
-
Mediul online este unul foarte complex și fluctuant. Spre ce direcții crezi că o să se îndrepte marketing-ul online în urmatoarea perioadă?
În mod cert anul 2018 va veni cu și mai multe provocări. Conținutul video cred că va avea o ascensiune fulminantă. Oamenii au tendința să reacționeze mai bine la videoclipuri, datorită elementelor interactive care transmit mesajul pe care dorești să-l comunici. În plus, sunt și mai determinați să ofere un feedback printr-un like, share etc.
Totodată, utilizatorii de telefoane mobile vor fi și mai tentați să petreacă timp online și să vizualizeze conținutul video. Fără îndoială acest trend crește rapid, de aceea consider că este esențial în 2018 să oferi conținut video de calitate.
O altă direcție importantă cred că va fi cea a personalizarii și a conținutul focusat pe utilizator. Fără îndoială conținul va rămâne “rege” în 2018, fie că vorbim de conținut video sau text. Însă, cel mai important este să ai în vedere să oferi o experiență cât mai personalizată prin acesta.
Nu în ultimul rând, sinceritatea pare să fie cea mai de preț strategie de marketing online. Oamenii sunt „bombardați” cu reclame din toate direcțiile. Nu vor să mai audă de încă o companie care vrea să le vândă ceva prin mesaje clasice. În schimb, vor să vadă că în spatele acelei companii sunt oameni ca și ei, care încearcă să schimbe prin ceva, lumea în care trăim.
Ai relansat proiectul Just4girls.ro chiar recent. Spune-ne mai multe despre cum ați luat aceasta decizie, ce provocări ați întâmpinat și câteva detalii despre site?
Cochetam demult cu ideea de a dezvolta un business în zona fashion, iar anul acesta mi s-a oferit această oportunitate. Magazinul Just4girls.ro este primul magazin online de lenjerie intimă din România, care a fost lansat în 2003. De la înființare și până în prezent a fost unul dintre cei mai importanți jucători din piața pe această nișă, acesta fiind unul dintre motivele care m-au determinat să intru în acest proiect.
Având în vedere că sunt coordonatorul echipei iAgency.ro, mi-ar fi fost foarte dificil să iau un proiect de la zero. Cu Just4girls pot să spun că am plecat la „drum” alături de una dintre cele două fondatoare, Gabriela Laibar, care cunoaște această piață foarte bine. Aportul meu a fost experiența în marketing online, dar și investiția pentru relansarea proiectului.