Cristina Chiriac este antreprenor, ambasador, mentor și fondator Flori de Ie și Conaf România.
Fire curajoasă și perseverentă, Cristina a reușit să bună bazele primei confederații din România care sprijină antreprenoriatul feminin care acționează pentru apărarea drepturilor și intereselor sociale ale antreprenorilor din România în relațiile cu autoritățile publice și pentru dezvoltarea unor rețele de afaceri eficiente.
De asemenea, prin brandul său Flori de Ie, un brand care a luat naștere din iubire față de țară, de tradiție, cultură și iubire de frumos, Cristina dorește să insufle tinerilor autenticitatea, simplitatea și frumosul românesc, cum un aspect care ţine de trecut, ocupă un loc atât de important în prezent.
La un simplu search pe Google al numelui tău te găsim ca antreprenor, președinte de asociație, ambasador și mentor. Cum este Cristina pentru cei care nu te cunosc personal, dincolo de ce se vede-n online?
Sincer, nu sunt o altă persoană decât cea care apare la emisiuni TV sau în mediul online, nu se ascunde niciun alt om în spatele Cristinei Chiriac; sunt aceeași persoană de la televizor, de pe Instagram, de la birou, de acasă, președintă CONAF, antreprenor, ambasador sau mentor.
Pentru mine, ceea ce fac e realitatea cotidiană, nu mi-am pus întrebarea „cum m-aș descrie?” Cred că așa:curajoasă, de neoprit, perseverentă, emoțională (cu bune și cu rele), cu mintea și sufletul pline de întrebări fără răspuns sau în căutarea raspunsului corect! Îmi place să mă opresc și să zâmbesc atunci când simt că nu mai pot pentru ca apoi să constat că mai pot puțin!
Ce reprezintă CONAF? Care este povestea confederației?
La trei ani de la înființare, povestea CONAF este una care pentru mulți antreprenori reprezintă o speranță că dialogul dintre mediul privat și autorități se bazează pe principii clare și transparente, că vocea antreprenorilor se face auzită și înțeleasă și că măsurile venite din partea lor pot reprezenta soluții viabile la problemele din economie.
Am reușit performanța să reunim peste 2000 de antreprenori din toată țara și din diferite sectoare economice și să creăm cea mai mare platformă de dezbateri la nivel național. În urma consultărilor cu mediul privat, am reușit să identificăm măsuri de flexibiliarea pieței forței de muncă și am creionat cu ajutorul partenerilor, cadrul necesar schimbării de paradigmă în rândul autorităților publice centrale și locale, venind în sprijinul lor cu măsuri punctuale prin care să contribuim la dezvoltarea economică viitoare.
Povestea noastră nu se oprește aici: avem multe de făcut și cred că este rolul nostru să ne implicăm activ și să construim împreună punți de legatură între mediul de afaceri și autorități. Doar printr-un dialog continuu și constructiv și un parteneriat echitabil vom reuși să clădim încrederea în economie.
Ce te-a determinat să pui bazele unei confederații dedicată femeilor antreprenor din România?
Dintotdeauna, femeile au reprezentat un segment special, iar egalitatea de gen și egalitatea de șanse nu este doar o poveste. Noi am transformat povestea în realitate și am reușit să creăm o confederație, singura din România care reprezintă antreprenoriatul feminin la acest nivel.
Acest lucru nu înseamnă însă că sunt excluși bărbații. Nicidecum! CONAF cuprinde antreprenori, femei și bărbați deopotrivă, arătând astfel că parteneriatul poate fi echitabil și câștigător de ambele părți.
CONAF este organizația agilă, proactivă și întreprinzătoare, puternic concentrată în identificarea, centralizarea și propunerea soluțiilor, pe termen mediu și lung pentru problemele reale și de maximă urgență din mediului antreprenorial românesc.
Care este scopul CONAF? Ce obiective doriți să atingeți?
CONAF este confederația patronală din România care reprezintă cea mai amplă mișcare din ultimii 100 de ani din istoria noastră, coagulând forțele antreprenoriale din România pentru susținerea și promovarea antreprenoriatului feminin.
Acționam ferm pentru apărarea drepturilor și intereselor sociale, economice, financiare, juridice ale antreprenorilor din România în relațiile cu autoritățile publice și pentru dezvoltarea unor rețele de afaceri eficiente.
Desfășuram cel mai amplu program de conștientizare și responsabilizare pentru educație și o piață a muncii echilibrată, ca resurse principale în dezvoltarea mediului de afaceri și a societății din România.
Pe lângă implicarea pe care o ai în tot ce înseamnă activitățile patronale, mai ești și ambasadorul propriului brand. Care e povestea Flori de Ie? De unde pasiunea pentru portul popular?
„Flori de ie”este un alt copil al meu, o poveste brodată cu alte zeci de povești. Iubesc România și ale ei taine autentice, obiceiuri și tradiții nemuritoare. Povestea ultimilor ani este presarată de nenumarate provocări, visuri împlinite, oportunități și oameni frumoși. Am străbatut continente, țări și orașe și am reușit să cuceresc oamenii cu frumusețea portului popular românesc.
Podiumuri celebre din Paris, Barcelona, Copenhaga, New York, Shanghai sau Abu Dhabi au fost martorele lansării colecțiilor „Flori de ie”.Și ca să răspund la întrebare, povestea„Flori de IE” s-a născut din iubire. Iubire de țară, de port național, de tradiție, cultură și civilizație, iubire de frumos și dorința de a insufla generațiilor tinere autenticitatea, simplitatea și frumosul românesc.
Ai afirmat într-un interviu acordat unei publicații online că „ia reprezintă o energie cu totul aparte”. Care sunt valorile pe care vrei să le transmiți prin Flori de Ie?
Este important ca din când în când să ne reamintim de valorile care ne definesc, pentru a vedea unde suntem acum şi unde ne dorim să fim. Este surprinzător cum un aspect care ţine de trecut- ia românească – ocupă un loc atât de important în prezent, dar acest lucru îşi găseşte explicaţia prin faptul că nostalgia conţine un spectru mai larg de valenţe.
Pe lângă emoţionalitatea pozitivă infuzată de lipsa de griji asociată tinereții, nostalgia scoate la iveală şi un disconfort faţă de prezent. Pe de o parte, ne vorbeşte despre nevoia românilor de ancorare în siguranţa inspirată de trecut în contrast cu imprevizibilitatea adusă de abundenţa de opţiuni ce pictează realitatea de astăzi, sub amprenta revoluţiei digitale.
Mai știm că pe lângă dorința de a promova valorile naționale, brandul tău mai are și un scop social. Ce beneficiu le aduce acesta femeilor din zonele rurale? Cum urmărește să le ajute?
Responsabilitatea socială ține de noi toți, nu reprezintă un trend, ci o realitate, iar implicarea în comunitate și construirea de pârghii care să susțină zona rurală creionează un tablou la care fiecare dintre noi avem obligația morală de a contribui.
Femeile din zonele rurale autentice și implicate au înțeles cât de important este rolul pe care l-au moștenit: conservarea și transmiterea tradițiilor, obiceiurilor, portului popular și fac acest lucru cu naturalețe. Practic, ele reprezintă „zestrea noastră strămoșească”.
Am văzut că acorzi o foarte mare atenție în ceea ce privește tinerii și modul în care România le permite să se dezvolte și să evolueze, motiv pentru care te-ai alăturat inițiativei ReThink România. Ce reprezintă mai exact acest proiect? Care este misiunea echipei ReThink ?
ReThink România este un think tank fondat de mai mulți antreprenori, care cred că în ultimii 30 de ani, România nu și-a atins potențialul. Pentru ca următorii 30 de ani să fie diferiți, ReThink România își propune să pună în discuție transformarea mentalităților care au generat România de astăzi.
Credem că putem schimba acest model de țară prin dialoguri inclusive și colaborative între mediul de afaceri, clasa politică, societate civilă, mediul academic sau cultural, astfel încât, următorii 30 de ani să fie mai coerenți, iar viitorul copiilor noștri mai sanatos. Știm că România 2050 poate să arate mai bine pe câteva din coordonatele fundamentale care definesc o țară mai armonioasă pentru oamenii ei: mentalitate, educație, demografie, bunăstare.
Am mai citit într-un interviu acordat de tine faptul că nu crezi în afirmația – ,,Am o idee de afaceri, dar nu ţi-o spun ca să nu mi-o furi!”. De ce consideri asta? Ce sfat le-ai da tinerilor care vor să intre în lumea antreprenoriatul?
Nu cred în sintagma de mai sus și îți dau un exemplu simplu pe care îl întâlnim la fiecare pas: vedem farmacii una lângă alta și totuși sunt pline de clienți.Ce înseamnă acest lucru? Că fiecare are nișa lui, are clienții lui și este extrem de importantă amprenta ADN-ului fiecărui antreprenor.
Tinerii care vor să intre în antreprenoriat trebuie să nu se teamă de eșec. Dacă pleci pe drumul antreprenoriatului de la ideea ca ai putea eșua, atunci șansele sunt chiar crescute. Niciodată nu esti prea tânăr ca să începi un business iar dacă cauți o idee inovatoare, atunci succesul e garantat.
Tinerii trebuie să își evalueze riscurile și să fie cu adevărat hotarâți dacă vor să se lanseze în business. De asemenea, nu trebuie să uitam că antreprenoriatul se învață. Nu te-ai născut antreprenor sau altfel spus, puțini sunt cei care s-au născut să fie antreprenori așa cum puțini sunt cei care s-au născut să fie leaderi. De aceea, este indicat ca tinerii să facă un curs de antreprenoriat, vânzări, networking, public speaking, orice îi ajută în această sferă. Și nu în ultimul rând, un plan de afaceri bine structurat poate fi cheia unui business de succes.
Cristina, acum că ne-ai prezentat puțin din activitățile tale zilnice, am mai vrea să știm un lucru. Cum reușești să le faci pe toate? Cum arată o zi obișnuită pentru tine?
Nu știu dacă reușesc să le fac pe toate, știu însă că încerc. Cred că este foarte importantă intenția, apoi lucrurile dacă trebuie, se așează de la sine. Atunci când îți place ceea ce faci și, evident, faci din pasiune toate lucrurile și cu dăruire, nimic nu este greu sau imposibil. Sunt zile când simt că ziua ar trebui să aibă 28 de ore cel puțin, însă sunt și zile când îmi rezerv timp doar pentru mine. Cred că dacă păstrezi un echilibru în toate, reușești!
Cum arată o zi obișnuită pentru mine? În primul rând trebuie să îți spun că nu am o relație bună cu obișnuința, o alung cât pot de mult pentru că îmi ucide puțin câte puțin dozele de creativitate, apoi trebuie să îți mai spun că sunt dependentă de acea ceașcă de cafea cu lapte, de telefon și de dragoste. Restul zilei se construiește atipic, în fiecare zi.
Care sunt primele 3 sfaturi pe care le-ai oferi unui tânăr antreprenor?
Cred că cel mai important sfat este: să aibă curaj!, și curajul se molipsește de la oamenii frumoși din viața noastră așa că natural, al doilea sfat ar fi să își aleagă un mentor.
Nu există „nu se poate”! Acesta ar trebui sa fie motto-ul fiecărui tânăr antreprenor. Un antreprenor trebuie să facă ceea ce îi place. Un tânăr om de afaceri trebuie să poată utiliza inteligent toate resursele pe care le are la dispoziţie si să ştie ceea ce face, şi să facă ceea ce ştie.
Apropo de timp, antreprenorul știe să își organizeze timpul, pentru că acesta înseamnă bani pentru el. Pentru cineva la început de drum cred că un mentor își are rolul și locul său.
Poți să ne dezvălui puțin din planurile tale de viitor?
Tot ceea ce am construit până acum a fost datorită inspirației pe care am primit-o de la oamenii speciali din viața mea. Deși se spune că este bine să știi ce vei face în următorii 5 ani, eu îmi doresc să contribui la construcția unui viitor mai bun pentru generațiile care vin și îmi voi folosi toată priceperea să fac ca acest lucru să se întâmple în următorii 30 de ani.
Călătoria ta în antreprenoriat în ultimii 5 ani, descrisă în 3 cuvinte: pasiune, curaj, responsabilitate.
Dacă ai avea puterea să schimbi lumea, care ar fi primul lucru pe care l-ai face? Din pacate, nu cred că lumea se poate schimba doar printr-un act dar cred că dacă am fi mai responsabili altfel ar arăta viitorul planetei.
Cafea sau ceai? Categoric, cafea.
Cartea de pe noptieră: sunt de fapt cărțile, dar ca să nominalizez una: „Prețul inegalității”, Stiglitz.
Note to self: zâmbește, ziua de astăzi nu se mai întoarce.
Editor: