Mihaela Ratan ocupă în prezent funcția de Social Media Manager la Hold Marketing. După 5 ani de studiu și câteva job-uri în domeniu, aceasta concluzionează că social media este unul dintre cele mai eficiente instrumente de comunicare create în era digitală.
Și-a dat seama pe parcurs că a făcut foarte bine ascultându-și impulsul de a aplica la Facultatea de Filosofie și Relații Publice, iar câțiva ani mai târziu ocupă un post de Senior în domeniu, colaborând cu succes cu clienți din mai multe industrii, în cadrul agenției.
Am discutat cu Mihaela despre parcursul ei în lumea PR-ului de până acum, despre munca ei de zi cu zi din agenție și despre importanța rețelelor sociale.
Mihaela, cum ai ales să urmezi facultatea de Relații Publice? Ce te-a făcut să continui cu studiile, optând pentru un masterat axat pe marketing?
Precum cei mai mulți dintre tinerii liceeni, nu știam prea sigur ce anume vreau să fac mai departe. Știam că sunt atrasă de lumea aceasta a poveștilor, îmi plăcea mult să citesc, eram destul de activă pe rețelele de socializare de atunci, deși la acel moment (2015) jobul de Social Media Specialist nu era atât de cunoscut la noi în România.
Inițial, am fost axată pe Facultatea de Limbi Străine, Engleză – Germană, însă ceva mă ținea pe loc. Una dintre surorile mele urma în acel moment Facultatea de Filosofie și Relații Publice și îmi mai povestea câte puțin din activitățile ei de la seminarii și cursuri. Am fost indecisă și țin minte că înainte cu două zile de a depune dosarul de înscriere, m-am hotărât să aplic totuși și la FSSP. Ce aș fi putut pierde? Mihaela din 2015 ar fi mândră să afle că impulsul ei de moment a dus-o pe niște drumuri tare faine.
Masterul a venit firesc. Am terminat studiile de licență, am știut că îmi doresc să profesez în domeniu, îmi doream în continuare să locuiesc în Iași, așa că asta am făcut.
Știm că imediat după terminarea facultății a urmat imediat un job în domeniu. Care au fost cele mai importante lecții învățate pe băncile facultății pe care le-ai aplicat la primul loc de muncă? Dar care au fost aspectele pe care le-ai învățat tocmai din practică, fără a fi predate nicăieri?
Partea practică am învățat-o 95% din profesarea efectivă în domeniu. Nu e o surpriză pentru nimeni că sistemul nostru de educație e axat pe teorie și foarte puțin pe practică.
Cea mai clară lecție pe care am învățat-o prin prisma primului meu loc de muncă este aceea că realitatea nu este mereu conformă cu așteptările. Primul meu job s-a intersectat cu primul meu an de master. Am învățat ce înseamnă responsabilitățile de om mare, am avut ocazia să pun în practică skill-urile de comunicare, prezentare și interacțiune învățate pe băncile facultății.
În cadrul anilor de universitate am învățat cum funcționează lucrurile, ce se află în spatele anumitor concepte și ce este de fapt marketing-ul, însă consolidarea acestor informații și baza a fost clar pusă de faptul că am activat în domeniu imediat după terminarea studiilor.
Cum ți-ai descrie călătoria din punct de vedere profesional până în acest moment? Ce simți că ai acumulat deja, în primii ani de muncă?
Rewarding, satisfăcătoare, provocatoare de cele mai multe ori și presărată de multe lecții – profesionale sau de viață. Am cunoscut oameni excepționali și m-am întâlnit cu situații pe care a trebuit să învăț să le gestionez.
În primii ani de muncă am acumulat experiențele care m-au format ca adult, dar mai ales ca specialist social media. Mi-a plăcut întotdeauna să fiu atentă la oamenii din jurul meu care activează în această nișă și să absorb cât mai multă informație de la ei și asta m-a făcut să îmi doresc să cresc profesional tot mai mult. În primii ani de muncă am construit temelia care-mi permite să mă dezvolt și mai mult de acum.
De curând, te-ai alăturat echipei Hold Marketing. Povestește-ne puțin despre activitatea ta în cadrul acesteia, ce faci zi de zi, care sunt cele mai mari provocări.
Ziua mea începe cu o cafea. Nu v-ați fi așteptat la asta, nu? Mai apoi mă pregătesc de daily call-ul cu echipa mea, pregătesc lista de task-uri, le prioritizez în funcție de urgența lor. Ulterior, trec la lista mea efectivă de task-uri și intră în joc și partea creativă pe lângă cea de organizare și management – fac research pentru postări, creez și editez TikTok-uri sau story-uri, ofer colegilor feedback pe vizualuri și copy, lucrez la strategiile de marketing, vorbesc cu clienții, programez și editez postări, am call-uri cu echipa sau cu clienții. Nicio zi nu seamănă cu alta, sunt zile în care sunt creativă sau zile care necesită să fiu implicată mai mult pe partea de strategie și team lead.
Provocările apar atunci când clientul are o anumită perspectivă, la care nu vrea nicicum să renunțe, deși a văzut că nu îi aduce rezultate. De multe ori clienții nu cunosc acest domeniu atât de bine, de aceea și apelează la un specialist, evident. Însă, ne place mult să transformăm aceste provocări în oportunități de educare a clientului asupra lucrurilor pe care le facem, a elementelor tehnice și așa mai departe. Încă sunt clienți care cred că rezultatele apar peste noapte sau care nu înțeleg ce beneficii le poate aduce o prezență în social media constantă și de calitate, gândită și implementată de cineva cu experiență.
Ce diferențe resimți față de locurile de muncă anterioare, atât din punct de vedere al activității tale, cât și al companiei în sine?
Primele două job-uri mi-au făcut cunoștință cu zona de organizare a evenimentelor farmaceutice, medicale sau de business. Tot ele m-au făcut să înțeleg că nu este un domeniu care mie să-mi aducă plăcere și satisfacție profesională și că sunt atrasă foarte tare de această zonă de social media.
Clar, diferit e gradul de responsabilitate pe care îl am în momentul de față. Ocup o funcție de Team Leader și coordonez o echipă care în anul 2023 cel mai probabil se va extinde, pentru că ne dorim o creștere a companiei în sine și a portofoliului de clienți. Sunt înconjurată de oameni relativ de vârsta mea și nu e zi în care râsul să nu fie prezent în echipă.
Cum este structurat departamentul de Social Media în cadrul căruia activezi?
Lucrăm intens în recrutarea unor specialiști care să ne completeze departamentele pentru că avem parte de o creștere constantă.
Departamentul de social media este format din copywriter și graphic designer dedicat, iar activitatea pe care aceștia o desfășoară și modul în care o fac, intră în responsabilitatea mea. Ne-am dorit ca acest departament să aibă om dedicat pe fiecare proces ce face parte dintr-o comunicare eficientă pe rețelele social media.
Cum se concretizează un proiect de la momentul în care primiți solicitarea, până la predarea acestuia? Care sunt pașii pe care îi urmați?
În tot acest proces este foarte important ca persoana care stă de obicei de partea cealaltă a ecranului să înțeleagă extrem de bine cu ce o poți ajuta. Avem un coleg care se ocupă de partea de vânzări și un Account Manager care menține legătura cu clientul și se asigură că lucrurile sunt clare și stabilite de ambele părți.
Mai apoi, eu am un call cu clientul pentru a face cunoștință, dar și pentru a discuta ce anume își dorește el de la departamentul de social media, care sunt așteptările lui, dar și ale noastre și discutăm pe baza briefului – detalii tehnice, obiective, public țintă, canale potrivite în funcție de nișa în care activează etc. Mai apoi, urmează crearea unei strategii de marketing și implementarea acesteia.
În calitate de Social Media Manager, cum ai defini rolul și importanța rețelelor sociale în prezent? Există câteva reguli de care trebuie să țină cont un brand în Social Media?
Rețelele de socializare reprezintă podul dintre o afacere și clienții actuali sau potențiali ai unei afaceri. Social media este unul dintre cele mai eficiente instrumente de comunicare create în era digitală. Cred că, pentru ca o afacere să aibă succes, TREBUIE să fie prezentă pe social media. Practic, nu ești pe Google sau Facebook, nu exiști. Ce motive ai putea să ai pentru a-ți justifica absența dintr-un loc unde se află tot publicul tău și de ce ai face acest lucru?
Da, sunt câteva reguli de care ar trebui să țină cont un brand în social media, precum:
1. Ai mare grijă ce și cum comunici. Nu posta poze din vacanțele personale pe conturile de business dacă alegi să îți administrezi singur conturile de SM. Nu uita că rețelele sociale sunt niște tool-uri care te pot urca, dar la fel de bine pot contribui la stricarea reputației brandului și nu puține au fost cazurile de acest gen.
2. Urmează trendurile, chiar dacă sunt fun. Dacă se potrivesc cu stilul tău de comunicare, go for it!
3. Comunică diferit, spune o poveste, apelează la emoțiile oamenilor.
Deși ai absolvit facultatea în 2019, ai activat până acum în 4 companii, iar în paralel te ocupai și de alte mici afaceri. Ce ai sfătui un proaspăt absolvent, în căutarea unui loc de muncă în marketing sau PR?
Pe mine, fiecare loc de muncă m-a dus cu o treaptă mai sus. Am început pe un post de intern în facultate, iar acum ocup o funcție de Senior. Așadar, sfatul meu este să fie perseverenți. Nu ți-a ieșit din prima? Muncește mai mult!
De obicei în acest domeniu se cere experiență, pe care, știu, este greu să o faci când nu te angajează nimeni fără ea. De unde să o acumulezi atunci? Poți face practică, poți aplica la internshipuri chiar din timpul facultății, lucru care o să te ajute foarte mult în viitor.
Trebuie să ai dorință de dezvoltare, un pic de curiozitate și implicare în a fi mereu la curent cu tot ce se întâmplă în social media și cu platformele de comunicare – exersează cu editarea clipurilor pe TikTok, creează story-uri, învață o platformă de creare a vizualurilor, scrie articole ori de câte ori ai ocazia. Fă constant ceva pentru dezvoltarea ta.
Cât de mult te-au ajutat sau format studiile raportat la munca pe care o faci? Ce faci tu pentru dezvoltarea ta continuă?
Am descoperit această activitate în timpul studiilor de licență și prin intermediul lor, deci zic că m-au ajutat enorm de mult în alegerea drumului.
Ca om de marketing petrec foarte mult timp online, pe diferite site-uri, aplicații, mă abonez la diferite newslettere, urmăresc anumiți oameni în social media de la care cred eu că am ce învăța și particip la cursuri care să-mi lărgească orizonturile.
Totodată, pentru a mă putea dezvolta constant am nevoie și de pauze binemeritate. Când lucrezi într-un domeniu creativ s-ar putea ca o pauză să-ți aducă mai multe idei decât te-ai aștepta.
Ce ne poți spune despre tine, dincolo de jobul de zi cu zi? Cum te-ai descrie pentru cineva care nu te cunoaște?
Carismatică, deschisă, vorbăreață. Fac parte din acea categorie de oameni care se relaxează făcând curat, cu căștile în urechi.
Dar, îmi place și să mă relaxez în adevăratul sens al cuvântului. Ascult muzică, citesc, stau pe TikTok, total îndrăgostită de seriale polițiste, medicale sau detective, ies cu prietenii, mă plimb sau merg acasă, la țară, unde mă așteaptă mereu entuziasmați 2 bichoni drăgălași.
Se poate azi fără Social Media? – Probabil că da, dar eu una nu aș ignora un tool ca acesta.
Ce nu îți lipsește niciodată din geantă? – Telefonul.
Destinația favorită de vacanță: Orice loc cu plajă, soare și unde-mi pot duce și o carte.
De unde te inspiri? – De peste tot. De la materiale de pe internet, la platforme de comunicare și până la experiențe proprii sau conversații pe care le am cu oamenii.
Podcastul preferat: Da Bravo.
Editor: