„Este vorba despre muzică!”
(Duke Ellington)
Jazz-ul a apărut în comunitățile africano-americane din NewOrleans, Statele Unite, la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, devenind recunoscut ca o formă majoră de expresie muzicală, improvizația fiind considerată unul dintre elementele sale cheie.
Stiluri
În anul 1866, comerțul cu sclavi din Atlantic a adus aproape 400 de mii de africani în America de Nord. Sclavii au adus tradiții muzicale puternice cu ei. Abolirea sclaviei a dus la noi oportunități pentru educația afro-americanilor eliberați. Deși oportunitățile de angajare erau limitate, mulți dintre aceștia au reușit să găsească o slujbă în divertisment.
În anii 1930, formațiile mari, orientate spre dans, stilul improvizat sau blues-ul erau stilurile proeminente. Bebop a apărut în anii 1940, orientând jazz-ul de la muzica populară „dansantă” spre o muzică mai provocatoare. În anii 1950 a apărut jazz-ul liber, care a explorat structurile formale, iar la mijlocul anilor ’50 a apărut un stil, care a introdus influențe din ritm și blues.
Fuziunea jazz-rock a apărut la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970, combinând improvizația de jazz cu ritmurile muzicii rock, instrumentele electrice și sunetul extrem de amplificat. La începutul anilor 1980, o formă comercială de jazz a devenit de succes, câștigând popularitate, prin emisiunile radio. Alte stiluri și genuri abundă în anii 2000, cum ar fi jazz-ul latin și afro-cubanez.
În jazz, se va interpreta o melodie în mod individual, fără a juca aceeași compoziție în același mod, de două ori. În funcție de starea de spirit a artistului, de experiența personală, interacțiunile cu alți muzicieni sau chiar cu membrii publicului, un muzician poate modifica melodiile, armoniile sau semnătura timpului, după voință.
Rolul femeilor în Jazz
Atât interpretele de muzică jazz, cât și compozitoarele au avut o mare contribuție în întreaga istorie a jazz-ului. În timp ce femeile, precum Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Dinah Washington, Ethel Waters, Betty Carter, Adelaide Hall, Abbey Lincoln și Anita O’Day, sunt faimoase, femeile, în general, au obținut mult mai puțină recunoaștere pentru contribuția lor, în calitate de compozitori.
Femeile s-au afirmat și ca instrumentiști, precum pianista Lil Hardin Armstrong și compozitoarele Irene Higginbotham și Dorothy Fields. Femeile au început să cânte la instrumente, în jazz, la începutul anilor 1920, pianul fiind unul dintre cele mai vechi instrumente folosite. Unii dintre cei mai cunoscuți artiști ai timpului au fost Sweet Emma Barrett, Mary Lou Williams, Billie Pierce, Jeanette Kimball și Lovie Austin.
Când bărbații au fost pregătiți pentru cel de-al doilea război mondial, multe trupe feminine de jazz au preluat conducerea. Sweethearts International of Rhythm, fondată în anul 1937, reprezintă un grup de jazz foarte popular, la avea vreme, devenind prima bandă de jazz din SUA, formată doar din femei, care a călătorit în Europa, în anul 1945.
Codurile de îmbrăcăminte ale epocii cereau femeilor să poarte rochii fără bretele și pantofi cu toc înalt, ceea ce reprezenta o piedică pentru integrarea femeilor în trupele mari de bărbați, care purtau costume. Cu toate acestea, femeile au fost angajate în multe dintre trupele importante.
În anul 2003, Amy Winehouse și-a lansat albumul de debut, Frank. Albumul conținea jazz, ca influență fundamentală, dar a inclus și neo soul, soul, hip-hop alternativ și R & B contemporan, având un mare succes în Regatul Unit.
Jazz-ul european
Deși doar un număr limitat de înregistrări americane au fost lansate în Europa, jazz-ul european are multe rădăcini pentru artiștii americani, care au vizitat Europa în timpul și după primul război mondial. Începuturile unui stil european distinct de jazz a apărut în perioada interbelică.
Jazzul liber a găsit rapid un punct de plecare în Europa, pentru că muzicienii au petrecut perioade lungi aici. Începând cu anii ’60, în Europa s-au dezvoltat diverse centre creative de jazz, cum ar fi scena de jazz din Amsterdam.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de 12 ani și autorul cărții „ Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: jazzradio.com, sf.co.ua, hooplanow.com, archive.jsonline.com, npr.org, mongrelmedia.com