Team Building-ul reprezintă un termen colectiv, care presupune desfășurarea diferitelor tipuri de activități, utilizate pentru îmbunătățirea relațiilor și definirea rolurilor, în cadrul echipelor, care implică sarcini de colaborare.
Scopul său este de a îmbunătăți eficiența echipei, ca întreg, dar și relațiile interpersonale. Aceste activități sunt destinate obținerii performanței, într-un mediu în care prezența activă a echipei este vitală.
Team Building-ul este una dintre cele mai utilizate activități de dezvoltare a grupului în cadrul organizațiilor, definiția sa formală incluzând: setarea obiectivelor, construirea unor legături eficiente, reducerea ambiguității și stabilirea rolurilor, soluționarea problemelor echipei, dar și conștientizarea importanței relațiilor interpersonale, a eficienței și a efectului performanței asupra echipei.
Setarea obiectivelor
Acest lucru subliniază importanța obiectivelor individuale și ale echipei. Membrii echipei se implică în planificarea acțiunilor pentru a identifica modalități de a defini succesul sau eșecul și de a atinge obiectivele. Această setare este menită să consolideze motivația. Prin identificarea rezultatelor specifice, echipele își pot măsura progresul.
Stabilirea rolurilor
Această abordare evidențiază îmbunătățirea relațiilor membrilor echipei a rolurilor, dar și conștientizarea îndatoririlor, fiind menită să reducă ambiguitatea și să stimuleze înțelegerea importanței structurii, prin activități care vizează definirea și adaptarea rolurilor. Conștientizarea rolului subliniază interdependența membrilor și se concentrează pe importanța fiecărui membru, în succesul colectiv al echipei.
Rezolvarea de probleme
Această metodă presupune identificarea problemelor majore din cadrul echipei și colaborarea, pentru a găsi soluții, prezentând avantajul suplimentar de a spori gândirea critică.
Relațiile interpersonale
Îmbunătățirea abilităților de a lucra în echipă, care presupun oferirea și primirea de sprijin, comunicarea, dar și delegarea de sarcini, duc la ameliorarea conflictelor interpersonale, dezvoltarea încrederii reciproce și comunicarea deschisă între membrii echipei.
Eficiența echipei
Eforturile eficiente apar atunci când membrii echipei se află într-o relație de interdependență și au o experimență vastă, dar și când liderul stabilește și sprijină activ echipa. Dezvoltarea eficientă a echipei încorporează o conștientizare a obiectivelor echipei. Echipele trebuie să lucreze pentru a dezvolta obiective, roluri și proceduri.
Efectul performanței
Stabilirea obiectivelor și clarificarea rolului s-au dovedit a avea un impact major asupra rezultatelor cognitive, afective, de proces și de performanță, dar sporesc și motivația, reduc conflictul și ajută la stabilirea scopului și a motivației individuale.
Echipele cu 10 sau mai mulți membri par să beneficieze cel mai mult de team building. Acest lucru este atribuit echipelor mai mari având, în general un rezervor mai mare de resurse și capacități cognitive decât echipele mai mici.
Provocări
Lipsa abilităților de lucru în echipă este una dintre provocările cu care se confruntă liderii, care caută angajați orientați spre echipă. Majoritatea organizațiilor se bazează pe faptul că instituțiile de învățământ consolidează aceste competențe ale studenților, căci membrii unui grup nu pot, în general, să stabilească relații concrete cu alți membri. Studiile au constatat că o comunicare față în față este foarte importantă, fiind cheia dezvoltării încrederii.
Noțiunea de „ Team Building” este adesea folosită ca o soluție de scăpare, atunci când organizațiile caută o fixare rapidă a sistemelor slabe de comunicare sau a directivelor de leadership neclar, ducând la echipe neproductive, fără o viziune clară asupra succesului. Este necesar ca echipele să aibă posibilitatea de a aborda probleme specifice, în timp ce cauzele, care stau la bază, să nu fie ignorate.
Îndrumări pentru lideri:
Comunică cu precizie și fără ambiguitate! Definește obiectivele și sarcinile asociate care alcătuiesc proiectul, pentru că cea mai importantă instrucțiune este claritatea!
Arătă echipei cum definești rolurile și subliniază reușita, deoarece fiecare rol trebuie îndeplinit! Ajută echipa să creeze un sistem de rezolvare a problemelor!
Accentuează echilibrul dintre roluri și relații! Atribuirea rolurilor și a sarcinilor asigură că nimic nu este uitat, în timp ce relațiile ameliorează neînțelegerile și conflictele.
Cunoaște membrii echipei! Participă la întâlnirile echipei, uneori fără o notificare prealabilă! Oferă feedback constructiv cu privire îmbunătățirile apărute!
Distracția este o componentă importantă pentru Team Building, dacă intenția devine productivă și concentrată. Activitățile recreative pot fi utile, dar trebuie să fie programate și să ia în considerare capacitățile membrilor echipei (de exemplu, sportul nu este pentru toată lumea). Trebuie să fie prezente și alte activități orientate către crearea unui mediu de învățare, depășirea rezultatelor și implicarea angajaților.
Cele mai bune experiențe de Team Building sunt cele care permit oamenilor pasionați, dedicați și talentați să obțină cele mai bune rezultate, având același obiectiv și o viziune comună succesului.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de peste 11 ani și autorul cărții „Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: insidermonkey.com, energyentertainments.com, loridaescaperooms.com, ontrackinternational.com.
Surse articol: sportpsych.mcgill.ca, jointeambuilding.com.