Testarea noilor produse – Cum îți validezi ideile în magazinul online cu Mihaela Hăbian, GoMag

Săptămâna viitoare trebuie să ajungă marfa din port. Nici nu știu… o să le pun pe site, dar sunt destul de scumpe și posibil să rămân cu ele.

 

Acum ceva vreme povesteam cu o prietenă care are un shop online cu tot felul de produse. Sunt lucruri geniale, gen ce vezi pe Insta sau Tumblr ca produse unice.

 

Ceea ce am scris mai sus sunt aproximativ cuvintele ei în momentul în care mi-a spus despre ultimele produse pe care vrea să le aducă în magazin.

 

Sunt îndoieli și frici pe care nu le are doar ea, ci și majoritatea celor care își deschid primele lor afaceri. Pentru că în business nu dispui de garanții complete și nici de formule magice, pentru a știi dacă vei vinde sau nu.

 

Dar asta nu înseamnă că trebuie să te arunci cu capul înainte în necunoscut.

 

Există metode prin care poți valida idei sau produse, astfel încât să ai șanse de succes, pe bune.

 

Despre asta vreau să discutăm astăzi – despre câteva metode de testare a produselor noi și, implicit, a ideii de afacere.

 

Sunt tehnici pe care le folosești în minim 2 situații: 

 

Când ești la început și vrei să vezi dacă merită să îți deschizi o afacere și 

Atunci când vrei să aduci un produs nou în magazin, dar nu ești sigură dacă va fi bine primit sau nu.

 

Ești gata?

 

1. Shadow Testing

 

Altfel spus, vinde ideea de produs, înainte să îl ai în stoc.

 

Practic, tot ce trebuie să faci este să creezi un landing page în site-ul magazinului tău unde îți prezinți oferta cât mai convingător.

 

Adaugă informații complete despre produsele pe care vrei să le aduci: descrieri, fotografii, testimoniale, video-uri, preț etc., și lasă butoane de precomandă.

 

Specifică faptul că produsele nu sunt încă pe stoc, iar comenzile nu trebuie să fie achitate până în momentul în care pot fi onorate de către magazin.


testarea-produselor-noi

La ce te ajută asta (pentru că, după cum vezi, nu le ceri bani oamenilor în avans)?

 

Shadow testing te ajută să captezi o intenție clară de cumpărare, feedback din partea clienților plătitori (dacă oamenii fac precomenzi, e clar că produsul tău este vandabil), DAR și datele clienților.

 

Vezi tu, dacă nu vrei, nu trebuie să blochezi fondurile clientului înainte să îi poți livra produsul. Dar e vital să îi captezi promisiunea că va cumpăra – iar în momentul în care ai stoc, îl contactezi pentru a confirma comanda si a face plata, online sau ramburs.

 

Un alt avantaj al shadow testing e că te obligă să începi marketing-ul pentru produs / magazin. Te obligă să conștientizezi cât de important este. 

 

Pentru că fără marketing (colectare date, reclame PPC, social media marketing, content marketing etc.), n-ai cum atrage trafic spre pagina de shadow testing.

 

Încă un avantaj (și după trecem mai departe) e că îți oferă timp să îți studiezi piața, competitorii și industria. Iar pe baza acestor date poți să îți faci o analiză SWOT reală și utilă.

 

Descoperă în Academia de eCommerce 12 trucuri prin care să îți dai seama dacă ideea ta de business va vinde sau nu.

 

Acum, probabil ai mai auzit și de Minimum viable product.

 

Este o altă tehnică de testare cu riscuri reduse și se potrivește bine pentru produsele pe care le creezi de la 0 (obiecte, aplicații, SaaS etc.).

 

Diferența când promovezi o ofertă MVP e că te concentrezi pe beneficiile pe care le va avea produsul și pe posibilitățile de dezvoltare a acestuia pe baza feedback-ului de la clienți.

mvp-carte-ecommerce-no-bullshit

↑Fragment din cartea eCommerce no Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online – Cosmin Dărăban

 

2. Testare pentru recenzii

 

O altă tehnică de testare a produselor noi este să îți implici anturajul în testare.

 

Adu produsele dorite și trimite-le prietenilor tăi să le încerce, să facă poze, să filmeze experiența, să le promoveze pe profilele personale și să îți spună părerea despre produse.

 

De asemenea, poți să deschizi discuții pentru testare și cu influenceri sau micro-influenceri, cărora le oferi produsele contra postări și recenzii.

 

E o tehnică care te ajută pe 2 paliere.

 

Împingi produsul în piață, pentru a fi folosit de oameni reali. Așa obții date brute despre modul de folosire, impactul produsului în viața celor care îl utilizează și, poate, descoperi idei sau oportunități la care nu te-ai mai gândit până acum.

 

Obții dovezi puternice de credibilitate. Cu prietenii poți vorbi să îți facă materiale avansate, video-uri sau testimoniale detaliate (nu doar, ”e super, produs de calitate”). Apoi, materialele create vor convinge alți oameni, atât din cercul lor de cunoștințe, cât și oameni complet necunoscuți.

recomandare-testare-produse

Mai departe, dacă le dai influencerilor și prietenilor coduri de reducere personalizate pe care să le promoveze pe profilele lor, poți urmări în rapoarte rezultatele promovării lor.

 

Creează coduri diferite pentru fiecare și vezi cine îți aduce mai multe vânzări. S-ar putea să fii surprinsă!

 

Sigur, există și alte metode de testare

 

– Poți să recomanzi produsele noi ca opțiuni de cross-sell / upsell pentru produsele vedetă din site.

– Poți să creezi o strategie bazată pe conținut – pornești cu un blog și inserezi butoane de cumpărături către produsele tale.

– Sau, de exemplu, poți să faci interviuri cu potențialii clienți.

 

Sincer, această ultimă tehnică, interviurile, nu e printre preferatele mele pentru că nu obții întotdeauna date concludente. 

 

Când sunt puși în astfel de situații, oamenii au tendința să ofere răspunsuri ”înfrumusețate”, care îi pun în cea mai bună lumină… nu relevă neapărat intențiile lor reale.

 

Acum e rândul tău. Dacă ești în stadiul în care nu știi sigur dacă produsele tale se vor vinde sau nu, ori dacă afacerea ta va avea succes au ba, folosește cele două tehnici.

 

Până data viitoare!

mihaela habian gomag

Despre Mihaela Habian

Mihaela Hăbian (Porto) este SEO Copywriter la Gomag de peste 5 ani și scrie zilnic zeci de texte optimizate pentru agenție și clienți. Începând de la articole pe bloguri, ghiduri, conținut pentru site-uri / magazine online și până la scenarii pentru reclame video, checklist-uri sau strategii anuale de content, responsabilitatea ei este să dea clientului ceea ce e al clientului: o poveste valoroasă în care să se regăsească.

Se descrie ca „booklover cu acte în regulă și om pasionat de digital storytelling & targetare emoțională” și consideră că în anul 2021 un copywriter bun trebuie să prioritizeze clientul final, să fie curajos, să aibă nervi de oțel și să fie nișat.

 

Sursa foto: Gomag, cartea eCommerce no Bull$#!t