Alecsandra Costin, fondator 2032 communication: „Femeile în business adaugă valoare în societate prin determinare, creativitate, perspective diferite și implicare”

Alecsandra Costin, fondatoarea agenției 2032 communication, crede în autenticitate și în puterea lui împreună: „ideile valoroase se nasc din colaborări. Nu poți face niciodată, nimic, de unul singur”. De la ultima noastră „întâlnire”, Alecsandra a continuat să spună unele povești, dar și să fie autorul altelor, toate acestea- „cu sens”, după cum chiar ea le numește.

Ultima perioadă a adus pentru aceasta și echipa ei foarte multe noutăți. Și-au consolidat prezența la nivel internațional, fiind prezenți pe aproape toate piețele europene, în Statele Unite și Emirate, pe zona de distribuție media, au lansat un site de știri descentralizate, în limba engleză, care are în spate un meme coin și au pus bazele a două noi servicii: PR FOR RENT și consultanța „la minut”. Despre cum au reușit toate acestea, ce înseamnă să „închiriezi” PR-ul, ce presupune această consultanță, dar și despre oamenii de alături, planurile agenției din care face parte și peisajul business-ului feminin din România, ne-a povestit Alecsandra în acest interviu.

Un material despre importanța lui împreună, dorința de inovație și pasiunea pentru comunicare.

 

Cred mult în puterea poveștilor bine spuse”, ne menționai la ultimul interviu pe care ni l-ai acordat. Ce povești ai continuat să spui? Dar povestea ta, cum s-a conturat de atunci?

 

Mie îmi place să le numesc povești cu sens, unele care inspiră și care te motivează să vrei să fii cea mai bună versiune a ta. În esență, sunt povești despre curaj și perseverență, despre nevoia de a fi autentic, de a te face auzit pentru că vrei să schimbi ceva. Sunt toate acele povești care ne impresionează atunci când le citim în reviste și ziare sau pe care le auzim în cercurile noastre de prieteni. În cele din urmă, orice subiect de antreprenoriat bine scris sau spus devine o poveste cu sens, autentică și de impact, una despre curaj, de fapt. Deoarece ai nevoie de mult curaj să treci peste toate obstacolele, să o iei de la capăt, atunci când este cazul. 

Vreau să cred că așa s-a scris și povestea noastră, a mea și a echipei 2032communication, cu sens, cu impact și autenticitate. Și asta pentru că încercăm să fim unici, pentru că ne dorim ca industria în care activăm să fie parte din toate business-urile, mici, mari, mijlocii. În continuare cred în forța imensă pe care o are PR-ul și iubesc mediul antreprenorial. 

 

Știm că ultima perioadă a adus multe noutăți pentru agenția din care faci parte. Cum ai decis că e momentul potrivit pentru acestea? De unde ai avut resursele de orice fel pentru implementarea acestora?

 

Piața de comunicare și PR are nevoie constantă de noutate, de inovație, pentru că este una extrem de dinamică, iar mediul de business, în continuă schimbareAtunci când îți dorești ceva cu adevărat și crezi în valoarea ideii tale, găsești resursele necesare pentru a merge până la capăt. 

De cele mai multe ori, pentru a implementa o idee bună nu ai nevoie de resurse financiare imense. În astfel de situații, indispensabili sunt oamenii, iar eu am reușit să mă înconjor de oameni valoroși care nu se tem de provocări, dimpotrivă. Și ar mai fi ceva: se zice că o idee bună se transformă aproape singură în business, dacă ai claritate în ceea ce vrei să faci și dacă ai un PR bun. ☺

 

La începutul acestui an ați lansat un serviciu unic în piață, PR FOR RENT. Ce presupune acesta? Cum v-a venit ideea și care sunt rezultatele până în acest moment?  

 

PR FOR RENT a apărut dintr-o nevoie a pieței. Multe companii mari și foarte mari caută constant specialiști de PR pe care să-i integreze în departamentele lor interne de comunicare și marketing. 

Procesele de recrutare sunt îndelungate pentru că piața duce lipsă de specialiști, în general, nu doar in domeniul nostru. În plus, orice om nou adus în companie are nevoie de un proces de inducție, care poate fi dificil și consumator de resurse umane și financiare. PR FOR RENT rezolvă practic aceste probleme și oferă servicii integrate de comunicare și PR, livrate de agenție prin intermediul unui specialist dedicat, cu experiență validată și care are sprijinul întregii echipe a agenției. Astfel, companiile economisesc timp și bani și au acces la expertiza tuturor specialiștilor noștri.

Proiectul este relativ nou, dar deschidere există, pentru că multe companii au externalizat serviciile de comunicare sau măcar o parte din ele. Până la urmă, noi nu am făcut altceva decât să punem cap la cap toate elementele sub un singur nume, PR FOR RENT. 

 

Care ai spune că sunt beneficiile de a „închiria” un PR?

 

Gândește-te la asta: ai o echipă întreagă de comunicare și PR la dispoziția ta, la un cost semnificativ mai mic decât cel al unei echipe interne dedicate. Această echipă livrează servicii complete de comunicare, adaptate nevoilor specifice ale afacerii tale. „Închirierea” unui specialist în comunicare oferă antreprenorului acces la o echipă de experți, la costuri optimizate, cu flexibilitatea și performanța de care are nevoie pentru a-și crește business-ul printr-o comunicare eficientă. 

 

În aceeași notă, o altă noutate este consultanța „la minut”, în domeniile de personal și employer branding. Cât de des ai spune că este nevoie de acest serviciu? Care sunt cele mai întâlnite probleme ale antreprenorilor din aceste zone și cum ajută în mod concret acest serviciu?

 

Consultanța „la minut” este un serviciu popular în alte țări europene și un numai. Este folosit de avocați, experți contabili și specialiști în comunicare. Practic, genul acesta de serviciu îi ajută pe antreprenori să rezolve rapid o problema stringentă, în cazul de față două probleme, în două arii conexe, employer branding și personal branding. În urma unei discuții avute cu reprezentantul companiei, noi, la nivel de agenție de comunicare, și partenerii noștri, din cadrul unei agenții de resurse umane, Rightfit, identificăm nevoia și venim cu soluțiile pentru cele două arii, în sesiuni de consultanță de 15 minute sau de 1 oră, în funcție de dorința și nevoia clientului. 

Serviciul este livrat rapid, după ce facem o diagnoză a business-ului, identificăm problemele și soluțiile pentru ele. Este un serviciu rapid, eficient și deloc costisitor, care te poate ajuta, ca antreprenor, să depășești o situație mai mult sau mai puțin tensionată.

Cele mai întâlnite probleme ale antreprenorilor sunt cele legate de retenția angajaților sau de inducția lor, procese care sunt strâns legate și de zona de personal branding, de aici și serviciul acesta combinat.

 

Din dorința de a combate dezinformarea și fake news-ul, ați lansat un site de știri descentralizat, care are în spate un meme coin. Povestește-ne puțin despre procesul din spate: cât a durat și care au fost obstacolele întâmpinate.

 

Ideea a pornit de la nevoia de informare rapidă și corectă. Astfel, am gândit un produs care, deși acum nu este automatizat, ci filtrat manual, în viitor va avea în spate tehnologia blockchain, ce va garanta autenticitatea informației. Va fi o platformă de știri complet descentralizată. Meowdini.news este ultimul proiect al agenției, pe care l-am lansat împreună cu partenerii noștri, experți în zona de criptomonede. Prima faza a debutat în mai 2024.

Mai avem mult până ajungem unde ne-am propus, însă pașii mici duc către succes, pentru că ne dorim să construim, la nivel mondial, o platformă descentralizată de știri, care să strângă la un loc toți oamenii care vor sa fie corect informați. Și, da, în spatele proiectului se afla un meme coin, Meowdini, un motan vesel care aduce norocul în viața oamenilor și doza corectă de știri, bineînțeles.  

 

Cum ați ajuns la crearea unui astfel de concept? Cum a influențat experiența ta anterioară în sfera jurnalismului acest proiect?

 

Jurnalismul creează dependență și sigur știi ce vreau să spun. Dupã 12 ani de presă si alți peste șapte de PR este cumva revigorant să te intorci la începuturi și să scrii știri.

Da, cu siguranță experiența anterioară în presă și-a spus cuvântul, în același timp însă au existat și alți factori care ne-au adus în punctul de a crea această platformă. Ideea nu a fost a mea, ci a partenerului meu de viață și de business, Alin Hampu, pentru că ideile valoroase se nasc din colaborări. Nu poți face niciodată, nimic, de unul singur. Totul a pornit de la dorința de a informa și de a fi noi informați, dorința de a comunica internațional și de a crea o comunitate corect informată. 

 

Anul acesta a adus pentru voi și consolidarea pe plan internațional, fiind prezenți acum pe aproape toate piețele europene, în SUA și Emirate, pe zona de distribuție media. Care sunt factorii care au contribui la această reușită? Cum este pentru voi să lucrați la nivel internațional, din punct de vedere al anumitor bariere? Dar dacă vorbim despre avantajele unei astfel de abordări?

 

Muncă, perseverență și creativitate. Aceștia ar fi factorii principali. În același timp, am fost încurajați și de cererea din piață, dar și de provocarea de a intra în colaborări care depășesc granițele României. Este revigorant să cunoști profesioniști în comunicare din alte țări, să înveți de la ei și să-i ajuți și pe ei să învețe despre piața de business și piața media românească.

Deși atunci când ne-am gândit să ieșim în afară României am crezut că vor fi anumite bariere, nu s-a întâmplat așa. Deschiderea partenerilor noștri există, iar procesele de distribuție au fost extrem de ușoare. Noi am venit cu draft-ul materialelor, după ce ne-am consultat cu clienții, iar partenerii noștri din străinătate au dat forma finală articolelor sau interviurilor, pentru că ei sunt cei care cunosc piață media locală și, cel mai important, cunosc jurnaliștii de la diferite publicații.

Sunt multe business-uri românești care fie au puncte de lucru în străinătate, fie au produse și servicii pe care le vând în afară țării, iar expunerea media în țările de interes le-a crescut vizibilitatea. Este frumos să vezi conținut media și povești despre afacerile locale în presa din UK sau Emirate, mai ales atunci când totul este scris de tine.

 

Toate acestea nu ar fi fost posibile de una singură. Cum arată echipa ta și cine sunt oamenii cu care te înconjori? Cum ai spune că ești tu că lider pentru ei?

 

M-am înconjurat de oameni minunați, de doamne creative care nu cunosc conceptul de „nu se poate”, de la care am învățat multe lucruri. Sunt tare mândră de colegii mei și de relațiile pe care le-am creat. Și cred că sentimentul este reciproc. Am mai spus asta și o voi spune mereu, nu există un business care să funcționeze, cu atât mai puțin să aibă succes, dacă managerul, antreprenorul nu se înconjoară de oameni pregătiți și dacă nu știe să-i motiveze și să-i țină aproape și implicați.

 

Cum consideri că va influența lansarea acestor noi servicii și extinderea internațională percepția asupra agenției?

 

Extinderea internațională va duce la o creștere a credibilității noastre ca agenție de tip boutique, asta ne-am dorit ca scop principal și la asta vom lucra și în perioada următoare. Până la urmă, cu cât există mai multe informații în piață despre un business, despre un antreprenor, cu atât crește încrederea publicului, pentru că asta face PR-ul, de fapt.

Ne așteaptă un drum lung despre care știu că nu va fi lipsit de provocări, doar că nouă ne plac provocările, pentru că ne ajută să inovam, să privim lucrurile din toate unghiurile și să învățăm constant.

 

Având în vedere specificul agenției voastre și referitor la ultimele evenimente la nivel național și internațional, cum ai spune că arată mediul antreprenorial feminin din România astăzi?

 

Antreprenoriatul feminin este deja o forță autentică a schimbăriiFemeile în business adaugă valoare în societate prin determinare, creativitate, perspective diferite și implicare. Sunt tot mai multe femei care au pornit pe cont propriu, cu experiențe vaste în funcții de conducere. Este incredibil să construiești un business de la zero, să-l crești și să-l comunici coerent, să-l dezvolți, să-ți pui amprenta în piață prin inovație și să creezi echipe compacte. Asta fac femeile în business, iar antreprenoriatul feminin va deveni tot mai vizibil și tot mai puternic.

 

În final, ce consideri că este obligatoriu să aibă o agenție de comunicare în 2024? Dar pe termen lung, care este viziunea ta? Cum reușește 2032communication să se mențină inovatoare într-o industrie în continuă schimbare?

 

Autenticitatea este cel mai important atribut atunci când vorbim despre comunicare și despre multe alte domenii. Inovația este un alt element extrem de important, iar în comunicare nu există limite ale imaginației. Piața evoluează atât de rapid, încât poți gândi mereu un serviciu sau un instrument nou, care să acopere o anumită nevoie a business-urilor. Eu îmi doresc ca în viitor să nu mai existe afacere necomunicată și antreprenor fără brand personal solid. Comunicarea este cel mai puternic instrument pe care cu toții îl avem la îndemână, trebuie doar să-l folosim, iar rezultatele vor fi uimitoare.

Noi în continuare vom gândi produse și servicii, aplicații și platforme care să creeze acea punte între antreprenor și publicul lui țintă, prin intermediul presei, al rețelelor sociale sau al evenimentelor care au la bază concepte unice. 

 

Credit foto: Cristina Paraschiv

 

Editor: