Camelia Șucu: „Nu trebuie să ne speriem de crize sau de eșecuri. Ele nu fac decât să te provoace și să te motiveze să fii mai creativ și să continui”

Camelia Șucu este una dintre cele mai renumite figuri feminine din mediul antreprenorial românesc, un jucător de top pe piața de mobilier și design interior din România. 

Co-fondatoare a Mobexpert în 1993, Camelia a realizat un exit în 2007 din cea mai mare companie autohtonă de profil, pentru a se dedica segmentului premium al pieței de mobilier prin Class Living – Home of Interior Design. De asemenea, este implicată în diverse afaceri din domeniul alimentației sănătoase și agriculturii, dezvoltând branduri precum Iconic Health, Piața de Gros Abundia și Natuzzi.

Cu o carieră de peste 20 de ani în business, Camelia a îmbrățișat roluri diverse, de la antreprenor și mamă, la studentă la medicină și style icon. Numele său este sinonim cu succesul în domenii precum imobiliarele și designul interior.

Desemnată de revista Forbes drept „cea mai bogată femeie din România,” Camelia Șucu continuă să impresioneze prin flerul său pentru afaceri și idei inovatoare. Conversația noastră explorează momentele decisive care i-au sculptat drumul spre succes, sfaturile ei despre antreprenoriatul feminin și secretele din spatele echilibrului său interior.

Camelia Șucu, un veritabil antreprenor în serie „self-made,” este cunoscută publicului ca un lider care înțelege că spiritul antreprenorial înseamnă asumarea provocărilor și învățarea continuă din fiecare experiență. Ea demonstrează importanța unei bune comunicări cu toți cei care contribuie la succesul afacerii.

Este un moment foarte special pentru mine să te întâlnesc și sunt curioasă dacă și pentru tine a existat un moment anume, o întâlnire sau o experiență care ți-a schimbat viața și a avut un impact major. 

Viața este un cumul de experiențe și de întâlniri, și nu cred că există doar o singură întâlnire definitorie, nici măcar în dragoste.

Ca să adaug puțin umor, duminica trecută m-am întâlnit cu portiera mașinii și acum am un plasture pe frunte. Acea întâlnire m-a învățat să fiu mai atentă și să nu mă mai grăbesc, amintindu-mi cât de fragili suntem.

Femeile, chiar dacă sunt învățate și forțate de societatea actuală să se descurce și să facă față provocărilor, rămân fragile și este bine să-și păstreze feminitatea și sensibilitatea de-a lungul vieții. Mama a fost prima persoană pe care am văzut-o și care mi-a deschis ochii către echilibru și frumusețe. Deși mă dojenea adesea, lecțiile ei au fost extrem de valoroase.

De-a lungul timpului, am întâlnit mulți oameni de la care am învățat. Pascale Natuzzi, de exemplu, mi-a influențat considerabil traiectoria în afaceri. El m-a învățat că businessul nu se bazează doar pe cifre, ci pe oameni pe care trebuie să-i respecți și cu care colaborezi. Fie că sunt angajații tăi, distribuitorii sau partenerii, acești oameni contribuie la realizările tale și te încarcă cu energia lor.

Pascale Natuzzi mi-a dat curajul să vorbesc italiană. Deși învățasem singură, îmi era rușine să o folosesc. Pascale m-a încurajat spunându-mi: „Vorbește și eu te corectez. Așa vei învăța.” Această abordare de lider m-a ajutat enorm să mă relaxez și să învăț prin greșeli.

Am întâlnit și femei care m-au ajutat mult în viață, și este foarte important să ne sprijinim reciproc. Este crucial să fim solidare, să ne înțelegem și să ne ajutăm, deoarece bărbații și femeile sunt diferiți. Cred că acum trăim într-o generație de femei care au început să se ajute reciproc, realizând că împreună putem duce lucrurile mai departe. Mă bucur să văd că am ajuns la acest echilibru în care valorile adevărate se regăsesc în relaționare, nu în produse sau mărci materiale.

Care este perspectiva ta asupra mediului antreprenorial acum, în 2024, față de momentul în care ai intrat în lumea de business? Cum te-ai schimbat tu?

Am învățat mult în 30 de ani. Antreprenorul este prin definiție un om nebun, un vizionar care se aruncă cu capul înainte. Nu neapărat în portieră, dar cu mult curaj și multe idei. Un antreprenor se gândește la cât de frumoasă va fi ideea lui, nu la profitul imediat. Aceasta este diferența între antreprenor și simplul om de afaceri, care se axează pe previziuni și cifre. Cele mai frumoase rezultate apar atunci când există o combinație între cei doi: antreprenorul visează și are curajul să acționeze, iar echipa duce la bun sfârșit viziunea sa, chiar și în fața provocărilor și a scepticismului.

Avem nevoie de curaj și de antreprenori. Sincer, nu știu dacă există o diferență fundamentală între antreprenoriatul din 1993, când am început eu, și cel de acum. Și atunci, și acum, este o nebunie. Singura diferență este că acum ai nevoie de o viteză de reacție mult mai mare. Adaptabilitatea este ingredientul cheie al vremurilor noastre. Nimic nu mai este predictibil. Trebuie să ne bucurăm de fiecare zi, să fim recunoscători pentru sănătatea noastră și să fim pregătiți să facem față oricăror provocări în antreprenoriat și afaceri.

Este crucial să nu ne fie frică de greșeli și de eșec. Frica de eșec te blochează și te împiedică să crezi și să acționezi. Antreprenoarele la început de drum ar trebui să-și spună: „Ok, am greșit, și ce se poate întâmpla? Să pierd niște bani? Să pierd niște timp?” Majoritatea se tem mai mult de ce vor spune alții decât de pierderea banilor. Dar cine sunt acești „X” și „Y” care te judecă? Învață din greșeli și nu te lăsa descurajată.

În școlile din America, se încurajează greșelile mai mult decât succesul, deoarece experimentarea duce la experiență. Greșelile te provoacă să fii mai bun, pe când succesul te poate duce în vacanțe exotice unde uiți să mai creezi.

Eu, de exemplu, nu am mai fost într-o vacanță de mulți ani și nu-mi mai propun nimic în acest sens. De un an de zile sunt președinta Crucii Roșii Române și îmi împart timpul între creația mea și munca pentru comunitate. Este o muncă tot cu oamenii, și îmi place să-mi cunosc echipa. Vizitele mele în Cluj sunt pentru a-mi vedea echipa de la Crucea Roșie Cluj, dar și în alte filiale din țară, unde sunt oameni și voluntari foarte dedicați. Cu siguranță voi avea câteva zile de vacanță, deoarece îmi place să stau cu familia mea.

Mi se pare că ai adus mult din feminitatea ta și în proiectul cu Crucea Roșie, iar această feminitate se regăsește și în pasiunea ta pentru designul de interior, pe care o îmbini cu măiestrie în antreprenoriat. Sunt curioasă cum găsești echilibrul între creativitate, această zonă artistică, și rigoarea necesară pentru a conduce un business de succes.

Nimic nu-ți iese bine fără echipă. Nu poți să fii de toate pentru toți, este imposibil. Fiecare dintre noi avem calități specifice, iar una dintre cele mai importante calități este capacitatea de a lucra în echipă cu oameni care ne completează. Chiar și în dragoste, cele mai rezistente cupluri sunt cele care se completează, știu să danseze, să râdă și să plângă împreună, și după ce se împacă, să râdă de prostiile lor. Asta este ceea ce înseamnă o echipă bună.

Eu, la rândul meu, m-am autoeducat de-a lungul anilor. Am învățat multe din cărți, din experiențele mele și din ceea ce mi s-a întâmplat. Vorbesc mult cu mine însămi, analizez ce nu mi-a plăcut și încerc să progresez. Mi-am repetat mereu că cel mai frumos dar pe care îl am de la Dumnezeu, prin mama mea, este feminitatea. Feminitatea este cel mai frumos accesoriu și cea mai frumoasă calitate pe care o avem, și nu trebuie să o pierdem.

Am observat la un eveniment în Statele Unite multe femei corect îmbrăcate, dar care își pierduseră puțin din feminitate. În funcțiile de conducere, iei multe decizii și riști să uiți care este rolul tău ca femeie. Trebuie să ne echilibrăm noi înșine în acest sens. Leadership-ul cu grație este absolut esențial. Cred că poate funcționa pentru toată lumea, nu doar pentru mine.

Am avut viziune și încă am. Ideile mele nu sunt pe termen scurt, ci le văd în perspectivă pe termen lung. Cu toate acestea, este important să împărtășești viziunile cu cineva care să îți ofere un studiu de piață, să-ți arate cifre și să îți ofere un feedback realist. În 2010, am început un concept store unde expuneam mobilierul în moduri creative, pentru a oferi clienților idei de amenajare a casei. Deși a fost apreciat, am venit puțin prea devreme pentru piața românească, care nu avea încă masa critică de consumatori necesară pentru a susține businessul.

Nu trebuie să ne speriem de crize sau de eșecuri. Ele nu fac decât să te provoace și să te motiveze să fii mai creativ și să continui. Pentru mine, eșecul este doar o căzătură din care te ridici, te pansezi și mergi mai departe. Am împlinit o vârstă respectabilă de curând, dar nu mi-am pierdut spiritul curajos.

Proiectele mele, cum ar fi concept store-ul și afacerea cu sucuri presate la rece, au inspirat și pe alții. Deși unele inițiative au fost comercializate excesiv și și-au pierdut din valoare, eu am știut întotdeauna să vând doar lucruri frumoase, calitative și autentice. Cred că ceea ce vând eu, de fapt, este o experiență.

Am fost mereu pasionată de designul italian și am promovat cu dragoste atât brandurile internaționale, cât și pe cele românești. Am colaborat de peste 25 de ani cu Natuzzi și alte branduri aduse în țară. Prima colaborare cu Natuzzi a fost în 1995, într-o perioadă în care piața era încă la început. Pascale Natuzzi a fost impresionat de succesul nostru și a venit personal să vadă ce am realizat. Produsele de calitate, designul versatil și brandul puternic au atras clienți, iar succesul a fost inevitabil.

Cred că baza designului de mobilier rămâne în designul italian, care a fost, este și va fi mereu o sursă de inspirație și excelență.

Ai adus tendințele atunci și probabil le aduci și acum. Sunt curioasă care este abordarea ta față de schimbările constante, cum te păstrezi la curent, mergi la Salone del Mobile, de exemplu? Cum procedezi și cum ne sfătuiești și pe noi să integrăm schimbările?

Desigur. Toate târgurile de mobilă și de design trebuie neapărat vizitate. Acolo îți îmbogățești vizual orizonturile, la fel cum o faci la prezentările de modă. Mobila nu poate fi descrisă doar în cuvinte, trebuie să o vezi, să vezi cum este combinată și prezentată de producători. Diferența față de anii ’90 este că producătorii nu mai sunt specializați doar pe un anumit produs, ci pe o experiență completă. Astfel, poți învăța și vedea ce te atrage mai mult: experiența Natuzzi, experiența Flexform, experiența Molteni, experiența Arper. Este esențial să găsești un echilibru între ceea ce îți place și ceea ce știi să vinzi cel mai bine, și să iei în considerare nevoile clientului final, care trebuie să se bucure de casa lui.

Niciodată nu am impus clientului ceva doar pentru că îmi place mie, dar dacă am considerat că o alegere nu este potrivită, am spus-o cu diplomație. Meseria noastră se bazează pe ani de studiu, iar clientul vine la tine pentru a obține cel mai bun rezultat din ideile lui.

Este o bucurie pentru mine că avem atât de mulți designeri și arhitecți de interior. Ideal ar fi să lucrăm în echipă: arhitectul care proiectează casa, designerul de interior și retailerul care aduce produsele. Aceasta ar fi cea mai eficientă abordare pentru echipă și pentru clientul final, și ar reduce costurile acestuia din urmă, oferindu-i posibilitatea să-și creeze casa visurilor într-un singur loc.

Pentru ca această colaborare să funcționeze, este necesară multă maturitate din partea celor care oferă aceste servicii, și nu este vorba de cine este șeful, ci de un leadership pur în care toți lucrează împreună. Reducerile mari pe termen scurt pot afecta încrederea pe termen lung, deoarece clienții vor pune la îndoială calitatea produselor.

La echipă se mai adaugă acum și o persoană care promovează produsele în social media. Acest lucru doresc să îl fac si eu, și nu numai, vreau să le arăt oamenilor că există și un alt stil de viață, o altă perspectivă. Cum ți se pare această nouă direcție de dezvoltare în social media a designului de interior?

 

Promovarea pe social media este esențială în zilele noastre. Personal, nu mai am televizor și nu mai citesc ziare, ci mă informez prin social media și fluxuri de știri personalizate. Social media permite o viteză de reacție incredibilă și este o resursă excelentă pentru a găsi și urmări designeri și arhitecți.

Este important să explicăm clienților de ce-ul din spatele alegerilor noastre și să facem comparații clare. Casele nu trebuie încărcate excesiv, ci construite pe patru piloni principali: bucătăria, canapeaua, dormitorul și spațiile de depozitare. Acestea trebuie să fie de cea mai bună calitate, deoarece sunt zonele de trafic intens. Restul se poate accesoriza și echilibra bugetul clientului cu elemente care completează designul general.

În acest context de „conscious home”, în care se promovează sustenabilitatea și alegerile conștiente pentru produsele de design atemporale, cum crezi că această filozofie are impact asupra mediului de acasă și starea noastră de bine?

Alegerea produselor calitative, lucrate cu grijă și din materiale sustenabile este esențială. Aceste produse nu trebuie schimbate des și oferă confort pe termen lung. De exemplu, Natuzzi utilizează materiale reciclate pentru canapele și promovează grija pentru curățenia apelor și replantarea măslinilor în zonele afectate din Puglia. Astfel de inițiative arată cum sustenabilitatea poate contribui la un ciclu de viață responsabil al produselor și la grija pentru natură.

Îi încurajez pe oameni să cumpere produse de calitate, care pot fi lăsate moștenire generațiilor următoare. Deși evoluția designului aduce mereu lucruri noi și frumoase, un produs bun poate rămâne relevant și funcțional pentru mult timp. De exemplu, am clienți care au canapele Natuzzi de peste 12-14 ani și, deși simt nevoia de nou, le mută în alte locuri pentru a le păstra.

O investiție pe termen lung este reprezentată de corpurile de iluminat, care pot fi considerate adevărate sculpturi în casă. Ele îmbogățesc spațiul și sunt mai durabile decât alte piese de mobilier, care pot fi schimbate mai des.

Ce face din acasă, acasă? Cum te simți tu când intri în locuința ta și zici: „Asta-i casa mea”? Ce-i acel ceva?

Culoarea joacă un rol important, pentru că fiecare dintre noi ne regăsim în anumite nuanțe care ne aduc liniște și confort. Echilibrul dintre culori și materialele care te înconjoară sunt esențiale. Pentru mine, când am o zi grea, abia aștept să ajung acasă și să mă așez pe canapea. Asta îmi aduce liniște și relaxare.

Care este locul tău preferat de acasă? Your peace corner care te încarcă cu energie și zici că e doar al tău, doar acel punct magic.

Acel colț al canapelei este locul meu preferat. Este locul unde petrec diminețile cu cafeaua și laptopul, unde am stat mult în timpul pandemiei și unde mă simt cel mai confortabil. Nepoatele mele au început să-l ocupe dimineața, dar îl împărțim deocamdată cu drag.

Cu ce gând despre design ne lași în acest an, acum la final de interviu?

Am observat tot mai multe interioare frumoase și acest lucru îmi dă curaj că oamenii nu au apelat degeaba la designeri de interior sau arhitecți. Cei care au fost la târguri, în special la Salone del Mobile, au venit cu idei bune și au știut să asculte de profesioniști pentru a-și crea casele visurilor lor. Se construiește mult și frumos, iar construcțiile din ultimii 10 ani sunt mult mai reușite decât cele din anii ’90. Viitorul sună din ce în ce mai bine pentru țara noastră, plină de oameni frumoși și creativi. Singurul lucru care le lipsește este uniunea între ei, dar sunt optimistă că și acest lucru se va întâmpla.

Interviul filmat integral poate fi vizionat aici:

Interviu realizat de către Georgiana Gogolan

Georgiana Gogolan îmbină arta cu funcționalitatea, creând “conscious homes” inspirate de minimalism și de giganții designului, Kelly Wearstler și Tadao Ando. Canalul ei de YouTube ne poartă într-o călătorie prin design interior și wellness, oferindu-ne o viziune asupra unui stil de viață armonios. Ea construiește o comunitate dedicată frumosului, invitându-ne să ne redescoperim spațiile ca sanctuare ale echilibrului și inspirației.

Editor: Crina Ciocian

Credit foto: Oana Marian