„Un logo cu adevărat memorabil este acela care reprezintă, într-un mod direct și inteligent, valorile companiei pe care o susține, are caracter impact și poate fi ușor identificabil dintr-o mare de logo-uri.”
(Andreea Drobotă, Graphic & Web Designer)
Logo-ul reprezintă un element grafic, folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs, a unei organizații sau a unui eveniment. Logo-ul poate fi compus din una sau mai multe litere, o imagine sau o combinație a acestor elemente.
Numeroase invenții și tehnici au contribuit la logo-ul contemporan, de la sigilii cilindrice sau monede până la dezvoltarea tehnologiei de imprimare. Mișcarea artelor și meșteșugurilor, de la sfârșitul secolului al XIX-lea, a urmărit să restabilească un sentiment cinstit al măiestriei la mărfurile produse în masă. Interesului pentru artizanat a dus la crearea de logo-uri și mărci unice.
Epoca actuală a designului de logo-uri a început în anii 1870, cu primul logo abstract, triunghiul roșu Bass. Începând cu anul 2014, multe corporații, produse, mărci, servicii, agenții și alte entități utilizează ca logo o ideogramă, o emblemă sau o combinație de semn și emblemă, doar câteva din mii de ideograme, care se află în circulație, fiind recunoscute fără nume.
„Cum ar fi fost companiile mari fără logo-urile lor? Cum și-ar fi construit brandingul, dacă nu ar fi avut prima cărămidă, necesară în construcția acestuia? Logo-ul unei companii este primul << Bună ziua!>>, cartea de vizită și prima impresie a atitudinii unei sale. Un logo cu adevărat memorabil este un logo care reprezintă, într-un mod direct și inteligent, valorile companiei pe care o susține, care atunci când este folosit fără artificii fără sens, are caracter impact și poate fi ușor identificabil dintr-o mare de logo-uri. ” menționează graphic designerul Andreea Drobotă
Logo-ul Coca-Cola este identificabil în multe sisteme de scriere, ideogramele și simbolurile fiind mai eficace decât denumirile scrise, în special pentru logo-urile traduse în multe alfabete, pe piețele din ce în ce mai globalizate. În schimb, Crucea Roșie are o emblemă binecunoscută, care nu are nevoie de un nume însoțitor, fiind una dintre cele mai recunoscute simboluri din lume. Andreea subliniază importanța esențială a logo-ului în imaginea companiei:
„O companie fără un logo este asemenea unui om fără chip. Cu toate că un sistem de identitate vizuală este o chestiune mult mai complexă decât un logo asociat companiei, este de maxim interes să ai un logo de impact, care să rămână întipărit în mintea colectivă. Nu cred că există o rețetă pentru unui logo memorabil. Putem enumera o multitudine de surse din istoria designului, de principii de execuție, putem vorbi despre importanța spațiului alb, a simetriei, a armoniei sau a culorii, însă nu consider că acestea ne vor crea o imagine clară a unei esențe generale, pentru crearea unui logo.”
Înainte de a fi concepută o siglă, trebuie să existe o definiție clară a conceptului și a valorilor brandului, precum și înțelegerea consumatorului sau a grupului țintă. Pașii cuprinși în procesul de proiectare a logoului includ cercetarea, conceptualizarea, rafinarea unui design ales, testarea produselor și, în final, adoptarea și producerea mărcii alese, păstrându-se un echilibru între propriul stil al designerului și cerințele clientului:
„Din experiența mea, cred că secretul constă în comunicarea directă. Faptul că am o diplomă de design și experiență în domeniu nu îmi oferă apropierea personală, pe care o are clientul cu brandul său, iar atunci, cel mai inteligent lucru pe care îl pot face este să ascult. Mă interesează să înțeleg ce reprezintă compania pentru client, care sunt valorile sale, ce filosofie de management are sau prin ce consideră că este diferit față de competitori. Un client care este ferm în răspunsurile sale ne va ghida, poate involuntar, către cea mai potrivită soluție pentru compania sa.” concluzionează Andreea Drobotă, Graphic & Web Designer Neusoft EDC
Logo-urile și designul acestora pot fi protejate prin drepturi de autor și prin diverse organizații de proprietate intelectuală din întreaga lume, care pun la dispoziție proceduri de solicitare a înregistrării unui desen sau model, pentru a le oferi protecție în fața legii.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de 12 ani și autorul cărții „ Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: Marius Mariș – theworkaholic.ro, arhivă personală Andreea Drobotă