Naomi Mackenzie este co-fondatoare KITRO, o companie care își propune să exploateze puterea datelor pentru a economisi resurse valoroase și pentru a readuce valoarea tuturor alimentelor.
Având experiență de lucru în industria alimentară, Naomi a fost martoră la cantitatea enormă de alimente comestibile care sunt aruncate zilnic, ceea ce a determinat-o să se angajeze să reducă risipa alimentară evitabilă în acest sector. Astfel, împreună cu Anastasia Hoffman, a pus bazele KITRO, idee conturată în timpul studiilor la Ecole hôtelière de Lausanne. De atunci, cele două au depus eforturi pentru a oferi industriei ospitalității soluții pentru această problemă tot mai mare a risipei alimentare.
Naomi va fi unul dintre speakerii Climate Change Summit, cel mai mare eveniment din Europa Centrală și de Est dedicat schimbărilor climatice, ce va avea loc în perioada 19 – 20 octombrie, la București. Pe durata celor două zile, zeci de lideri din domeniul inovării climatice şi politicilor de mediu, cercetători, antreprenori şi oficiali guvernamentali se vor reuni într-un efort comun de a găsi soluţii la nivel local și regional pentru un viitor sustenabil. Evenimentul este deschis publicului, iar înscrierile se fac pe climatechange-summit.org.
Naomi ne-a vorbit despre experiența ei în sectorul risipei alimentare, cu realitățile dureroase și posibile soluții, despre KITRO, de la idee până la planuri de viitor și despre așteptările sale cu privire la experiența Climate Change Summit din această toamnă.
Naomi, având în vedere experiența ta vastă, ne poți împărtăși câteva aspecte valoroase în ceea ce privește risipa de alimente?
Statisticile dezvăluie că o treime din toate alimentele produse pentru consumul uman se pierd anual, echivalentul unor costuri economice, sociale și de mediu colosale de 2,6 trilioane de dolari. Aceasta duce la aproximativ 10% din emisiile globale de gaze cu efect de seră. Reducerea risipei de alimente cu doar 25% ar putea rezolva problema foametei la nivel mondial. În timp ce cauzele risipei alimentare pot varia de la țară la țară, realitatea rămâne că resurse inutile sunt risipite pe tot lanțul de aprovizionare.
Este o realizare devastatoare, care cere acțiune imediată pentru a combate această problemă gravă. Recunoscând impactul social și de mediu devastator, Anastasia Hofmann, împreună cu mine, am pus bazele KITRO acum mai bine de 5 ani, motivate de dorința de a face o diferență în industria ospitalității. Observarea kilogramelor de alimente perfect comestibile aruncate zilnic în bucătării și în unitățile de servicii ne-a determinat să acționăm.

Ce te-a inspirat să începi KITRO și să te angajezi să reduci risipa evitabilă de alimente în industria alimentară și de băuturi?
Inspirația pentru KITRO a venit din impactul pe care ne-am gândit că l-ar putea avea asupra mediului și a societății. Misiunea noastră este să restabilim valoarea tuturor alimentelor, asigurându-ne că acestea sunt apreciate și nu risipite.
Poți să ne povestești mai multe despre călătoria de la ideea inițială a KITRO în timpul studiilor tale la École hôtelière de Lausanne până la stadiul actual?
Ana și cu mine ne-am întâlnit la EHL și, de fapt, am făcut împreună cel de-al doilea stagiu de practică. Problema risipei alimentare ne-a preocupat mult în timpul celui de-al doilea stagiu de practică la Faena, unde evenimentele fastuoase produceau cantități excesive de alimente care erau risipite. Vedeam persoane fără adăpost și imposibilitatea de a împărți alimentele excedentare și asta ne-a întărit convingerea că risipa de alimente este nesustenabilă din punct de vedere social, de mediu și financiar. Pornind de la un prototip de bază imprimat 3D, am tot repetat și am adunat feedback-ul clienților pentru a ne rafina produsul și a ne maximiza impactul.
Lucrând în industria alimentară și de băuturi, atât în bucătării, cât și în servicii, ai fost martor la cantitatea de alimente aruncate zilnic. Care au fost cele mai surprinzătoare descoperiri pe parcurs?
Una dintre descoperirile cele mai surprinzătoare a fost cât de dezensibilizați am ajuns să fim față de valoarea deșeurilor alimentare. Este mult mai ușor să aruncăm ceva decât să transformăm sau să ne schimbăm comportamentul. Temerile legate de răspundere ne fac adesea să alegem să aruncăm alimentele în loc să le oferim. Inițial, o mare parte a industriei a negat problema risipei, dar acum, conștientizarea a crescut, iar toată lumea caută modalități de a măsura, monitoriza și reduce risipa alimentară.
Industria alimentară și de băuturi poate genera foarte multă risipă. Ce strategii folosește KITRO pentru a încuraja afacerile să reducă risipa de alimente și să aprecieze valoarea alimentelor?
KITRO nu oferă doar colectarea automată a datelor, ci oferă și sfaturi personalizate privind practicile de reducere a risipei de alimente și acțiuni concrete bazate pe date fiabile și pe termen lung. Analizând modelele și tendințele din date, KITRO stabilește obiective de reducere a risipei alimentare și identifică zone de îmbunătățire în planificare, procese de lucru și pregătire. Această abordare a dus la o reducere medie de 30% a risipei evitabile de alimente în portofoliul nostru în primele cinci luni de implementare, ceea ce a condus la economii semnificative în costurile anuale cu alimentele.

În calitate de co-fondatoare, care sunt unele dintre cele mai importante lecții pe care le-ai învățat până acum în călătoria ta antreprenorială în cadrul KITRO?
Una dintre cele mai valoroase lecții pe care le-am învățat se referă la importanța de a rămâne fidele valorilor noastre de bază. Avem șase valori de bază care ne ghidează: gândirea de perspectivă, calitatea, sinceritatea, eficiența resurselor, impactul și bucuria călătoriei. Aceste valori ne servesc ca busolă, ne ghidează în luarea deciziilor dificile și ne asigură că alegerile au la bază convingerile noastre și nu teama. În plus, prioritizăm comunicarea deschisă și feedback-ul, interacționând cu clienții noștri și cu membrii echipei noastre de la toate nivelurile, pentru a ne îmbunătăți și rafina continuu soluțiile.
Cum percepi colaborarea și dinamica dintre femei în business, având în vedere parteneriatul tău cu Anastasia Hofmann, co-fondatoare la KITRO?
În calitate de femei co-CEO, dorim să arătăm nu doar puterea companiilor conduse de femei, ci și faptul că împreună suntem mai puternice decât singure. Dorim să reprezentăm faptul că nu trebuie să existe doar o singură persoană în vârful fiecărei companii. Diviziunea muncii și împărtășirea responsabilităților pot duce la rezultate mai eficiente, incluzive și de impact. Prin colaborare, putem face progrese, unde femeile se sprijină reciproc.

Cum îți imaginezi viitorul companiei? Ce speri să realizați pe termen lung?
Viziunea noastră este să ne asigurăm că toate resursele, în special alimentele, sunt evaluate și apreciate. Preocuparea noastră pentru impactul social și de mediu ne impinge înainte. Ne străduim să construim o companie care să aibă un impact pozitiv semnificativ, bazându-ne în același timp pe valorile noastre de bază. Antreprenoriatul durabil rămâne în prim-planul misiunii noastre, în beneficiul tuturor părților interesate, inclusiv al echipei noastre, al clienților, al investitorilor și al planetei.
Vei fi unul dintre speakerii Climate Change Summit. Care sunt așteptările tale referitoare la Summit? Care vor fi principalele mesaje ale discursului tău?
Sunt entuziasmată să fac parte din cadrul Climate Change Summit și sper să sensibilizez publicul cu privire la problema critică a risipei de alimente și la modul în care soluțiile bazate pe date pot genera schimbări semnificative. Vreau să subliniez faptul că toate alimentele au valoare și că utilizarea tehnologiei pentru a automatiza procesele poate reduce eficient risipa.
La nivel individual, sper ca discursul meu să îi determine pe toți să reflecteze asupra comportamentului și așteptărilor lor, luând în calcul să reducă risipa alimentară și să aprecieze valoarea resurselor noastre prețioase.

Cum vezi astfel de inițiative care adună specialiști și încearcă să găsească soluții pentru provocările schimbărilor climatice?
Inițiativele care adună specialiști pentru a colabora și a găsi soluții pentru provocările schimbărilor climatice sunt absolut cruciale. Prin promovarea dialogului și împărtășirea expertizei, putem descoperi soluții existente și putem implementa strategii eficiente. Prin astfel de eforturi de colaborare putem genera o schimbare reală și putem crea un viitor durabil pentru generațiile viitoare.
Varianta în engleză a interviului poate fi regăsită aici.
–
Editor:
