Despre afaceri care se dezvoltă într-un an cât altele în 10, cu Epics

Cabina foto face parte dintr-un segment de servicii pentru evenimente care acum cinci ani era o raritate în România. Iar de la primele evenimente, unde clienții erau curajoșii, curioșii și inovatorii, acum acest serviciu este de nelipsit, luând una din formele tot mai variate pe care le oferă. În articolul anterior, Cătălina Gal, unul dintre fondatorii Epics – cabina foto, ne povestea drumul plin de aventuri de la început și până la momentul în care serviciul nu a mai trebuit să fie explicat.

Evoluția acestui tip de business a fost una pe care se pot face studii de caz, pentru că de la apariție și până acum, a trecut prin toate stadiile de dezvoltare, schimbare și extindere.

Care au fost previziunile Epics pentru viitor la momentul lansării și cum a evoluat piața?

Cred că piața a evoluat extrem de mult și asta se vede nu numai în căutările pe internet și numărul de nume din domeniu. Se vede în evoluția serviciilor. O piață concurențială accelerează dezvoltarea și introduce mult mai des noutăți.

Iar de la a fi nevoiți să explicăm ce oferim, datorită noutății conceptului, astăzi explicăm ce oferim mai bine decât celelalte cabine foto. Ne-am așteptat de la început ca Epics să fie mai mult decât un hobby și așa am tratat afacerea. Am avut organigramă, angajați, știam unde trebuie să ajungem și pe ce fel de servicii să ne concentrăm, dar și ce noi servicii să introducem, pentru a ne adresa și altor tipuri de public, iar Epics să nu fie doar o cabină foto pentru nuntă.

Ce știam cu siguranță în 2013 era că în America există cabine foto de mai bine de 50 de ani și că toată lumea își dorește amintiri de la evenimente. A fost principiul pe care ne-am bazat și care nu ne-a lăsat să ne descurajăm la început, când serviciul a fost întâmpinat cu reticență.

Iar dacă privim în urmă, sunt doar puțin peste 4 ani și jumătate de la momentul în care construiam prima cabină foto deschisă și  până astăzi, când ne extindem național prin francize și ne pregătim să creștem de la 5 la 41 de sedii în România.

poza 2

Așadar, teoretic, deși încă nu putem fi considerată o firmă matură, având mai puțin de 5 ani de existență, am trecut de la schiță, la construcție, la dezvoltare și extindere în acest timp scurt. Și de la primul concept de cabină, construit din pal, monitor de calculator și blitz cu baterii, astăzi brandul Epics, cu peste 13 cabine identice și altele în construcție, e recunoscut prin photobooth-ul modular și la fel de aspectuos e ca un nou model de smartphone, cu cea mai nouă aparatură integrată.

Obiectivul a fost tot timpul Niciun eveniment fără Epics. Iar misiunea, de a fi alături de o generație, de la botez până la pozele alături de nepoți. Cine știe, până atunci deja vom face cu Epics holograme.

Faptul că ne-am implicat sută la sută în afacere de la început a făcut să fim la curent constant cu apariția concurenței și să încercăm să fim tot timpul cu un pas înaintea lor. Astăzi apar cabine noi zi de zi, dar în același timp prezența lor pe piață este una fragilă. Stabilitatea vine din experiență și teste constante care aduc greșelile și erorile la birou, ca să fie rezolvate acolo și astfel să fie evitate la evenimente.

Care a fost investiția inițială, cum a evoluat cifra de afaceri și care este pasul următor pentru Epics?

Deși nu a fost niciodată o activitate de weekend, pentru că din momentul în care am început afacerea, nu am avut și un alt job sau activitate și ne-am dedicat complet clienților noștri, în acest moment facem mai mult R&D decât la început.

Dacă investiția inițială a fost undeva în jur de 2000 de euro, acum sume de acest gen le investim constant în dezvoltare și testare. Cifra de afaceri a crescut constant, de la an la an, cu 40% față de anul precendent. Iar asta se explică prin faptul că nu ne-am plafonat. De la mărirea echipei, a numărului de cabine, la a experimenta cu 3 francize din timp și noi servicii, toate au contribuit la extinderea portofoliului, a ariei de acoperire și a afacerii.

Pasul următor, după ce am testat 3 ani sistemul de franciză, este să ne extindem pe plan național, cu cel puțin o cabină Epics în fiecare județ. O cere piața, clienții persoane fizice dar mai ales companiile ce au în portofoliu clienți naționali și desfășoară campanii extinse, activări de brand și alte tipuri de activități de branding.

Cât de des se fac upgrade-uri și cum mențineți gradul de reușită la evenimente?

Investim constant în aparatură de cel mai nou tip, noi programe, noi modalități de stocare poze. Pentru ca la evenimente să nu existe surprize, decât plăcute, desigur, testăm diferite tipuri de aparate. De la modelul inițial de cabină foto, pe care îl avem depozitat pentru amintiri, nu s-a mai păstrat decât aranjarea componentelor în interior. În 2013 la final deja construiam un model “de vis” îi spuneam noi, deși era încă prea greu. Pe baza sa s-au creat cabinele de azi.

În 2014 am schimbat materialul în fibră de sticlă, iar în 2016 am adăugat un ingredient secret în faza de finisare, ce acum ne face cabinele rezistente la zgârieturi, deteriorare și murdarie și dă o strălucire interesantă în diferite ipostaze. Și, pot să zic, sunt indestructibile, motiv pentru care oferim garanție nelimitată francizaților noștri pe structură.

Iar de curând, pentru că cererea exista și avem avantajul unei cabine foto modulare, am introdus și conceptul de minibooth, cabina foto pentru copii, mai aproape de ei și în avantajul părinților care nu îi mai ridică spre obiectiv.

poza 3

Am experimentat până am ajuns la cel mai performant blitz, cel mai potrivit aparat foto DSLR, am trecut la ecran touchscreen și imprimanta cea mai rapidă de pe piață. Toate, aparate ce nu fac compromisuri la calitate și în care avem încredere că nu vor strica buna funcționare a unui eveniment.

Și investim în achiziții de echipament care să deschidă noi piețe, cum e cazul green screen-ului de exemplu, pentru care avem tot mai multe solicitări.

Pentru că în mod activ căutăm servicii și modalități care să ne surprindă clienții. Și desigur, acceptăm provocări și solicitări din cele mai creative și complexe, lucru care inevitabil ne duce la noi descoperiri și introducerea de noi servicii. E un cerc constant de testare, implementare și dezvoltare.

poza 4

Care sunt provocările într-o afacere cu acest ritm de dezvoltare și cum ați decis că francizarea este următorul pas?

Cea mai mare provocare într-o afacere care crește într-un ritm accelerat este să o facă menținând consistența, calitatea și atenția pentru fiecare client și detaliu.

Ne-am mărit echipa pentru că am dorit să menținem aspectele de mai sus. Solicitărilor de ofertă li se răspunde în maxim 24 de ore, dacă nu imediat. Clienții noștri sunt în contact constant cu echipa noastră, pentru că ne dorim ca gradul de personalizare și mulare pe așteptările și nevoile lor să fie cât mai mare. Le economisim timp și încercăm să le facem lista de to do cât mai scurtă.

Iar când am început să primim tot mai multe solicitări din țară, la care nu am putut răspunde cu același preț, datorită distanțelor, am știut că este cazul să ne extindem. Ne-am informat temeinic și am testat cu primele 2 francize din 2014 până în prezent. Nu voiam să riscăm banii lor și renumele nostru.

Rezultatele au fost bune, cum ne-am așteptat, am învățat din experiență, așa că odată cu reînnoirea francizelor existente am decis că e momentul să extindem numărul lor. Dăm șansa unui antreprenor din fiecare județ din țară să se alăture Epics, fără să fie un cobai, ci un nou succes local, și al companiei ca întreg.

Iar de aici, provocarea următoare, de a transmite către cel puțin 41 de oameni și echipelor lor același spirit și dorință de creștere, mândrie și implicare pe care o avem și noi. Pe de altă parte, teambuilding-urile vor fi …EPICsE.

Despre clienții Epics și cele mai interesante proiecte și cereri, dar și despre o zi din viața de birou a echipei, a unui asistent și a unui francizat, în articolul viitor.

By Cătălina Gal, Epics Photobooth, fondator

Poza bio

Cătălina este unul dintre fondatorii Epics, cu experiență în fotografie de nota 2 din 5. În cadrul Universității Babeș-Bolyai, la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, a trecut prin cursuri de Jurnalism și fotografie, Publicitate și după o escapadă și în Litere și un master în Sociologie, a și lucrat pentru a acumula experiență în fiecare dintre aceste domenii. Sau ca să vadă diferența dintre școală și realitate. Primul business îl începea în 2007, la 22 de ani, împinsă de imaginație și dorința de a face lucrurile așa cum le vede și cum le vrea. A experimentat pe propria piele toată gama de stereotipuri, dar încă învață cum să își facă timp pentru publicarea manuscrisului din sertar. Scrie pentru a-și ține mintea sănătoasă și nu va abandona antreprenoriatul niciodată, pentru că funcționează pe bază de deadline-uri și provocări.

Surse foto: arhiva Epics Photobooth – cabina foto, lesimaginaires.ro