Laura Kiss, CEO Meat Inc Cluj-Napoca: „Am crezut de la început în produs și în ideea conform căreia calitatea face diferența”

Drumul în antreprenoriat a început pentru Laura Kiss cu un burger, „cel mai bun burger pe care l-a mâncat vreodată. Călătorind a ajuns să deguste unul dintre produsele Meat Inc și s-a îndrăgostit de brand. A revenit pentru a „gusta” și mai mult din experiență și s-a întâlnit cu fondatorul brandului, iar 4 luni mai târziu, alături de soțul ei, avea prima franciză Meat Inc.

Cu un background în sectorul bancar și familiarizată cu antreprenoriatul din familie, noul rol i-a venit perfect Laurei. A întâmpinat obstacole încă din primele luni de business, dar organizarea, disciplina și pasiunea au făcut-o să le depășească.

Laura ne-a povestit despre călătoria ei profesională și cum a făcut trecerea de la sectorul bancar la business, ce a învățat, cum a contribuit la dezvoltarea brandului și care sunt planurile de viitor. Ne-a împărtășit cum arată o zi din viața ei la muncă, cine îi sunt oamenii de alături și cum încearcă să fie un lider bun pentru ei. În cele ce urmează, un interviu despre pasiune și gust.

 

Laura, cum ați luat decizia de a prelua o franciză Meat Inc? Ce v-a atras la ideea de antreprenoriat? Dar la acest brand?

 

Totul a pornit de la produs, fiind gurmanzi și obișnuiți că în weekend să vizităm alte orașe, am ajuns și la mall-ul din Sibiu, unde am avut ocazia de a testa produsele Meat Inc, am comandat Meat Inc. Burger, cartofi dulci și chilly cheese fries. Am fost uimiți de gust, de calitatea produselor și a fost cel mai bun burger pe care l-am mâncat vreodată.

Chiar daca eram în mall, am simțit nevoia să oferim un feedback, așa că am revenit la restaurant. Discutând cu persoana care ne-a servit, am aflat că se numește Lucian Lupu și că el este și proprietarul, și din lipsa de personal chiar el ne-a pregătit comanda. Consider că a fost o chimie între toți 3, încă de la început. A fost predestinat să ne întâlnim în această conjunctură, iar discuția a mers spre deschiderea unei locații în Cluj-Napoca. Totul a fost foarte firesc și natural și ne-am înțeles grozav de la început, Lucian fiind un pasionat și fin cunoscător al domeniului HORECA, iar în 4 luni de la acel moment semnam contractul de închiriere pentru primul spațiu din Cluj-Napoca, situat în strada Alexandru Vaida Voevod.

Ideea de antreprenoriat m-a atras încă de la o vârstă fragedă, tatăl meu fiind antreprenor din anul 1991, am înțeles de la el cu ce greutăți se confrunta antreprenorii, iar asta nu m-a speriat deloc. De ce am ales acest brand? Pentru că am crezut de la început în produs și în ideea conform căreia calitatea face diferența. Am știut că fiind un brand la început de drum, putem să creștem împreună să aducem și noi plus valoare și idei, iar în Lucian am găsit un partener de încredere.

 

Cum a arătat parcursul tău profesional înainte de capitolul Meat Inc? Ce te-a făcut să renunți la domeniul bancar? 

 

Am urmat cursurile Facultății de Studii Economice, Secția Finanțe și Bănci, terminând studiile cu un master în Managementul Dezvoltării Afacerilor, ambele în cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca. În perioada masterului m-am angajat la BRD, respectiv în anul 2011, unde am rămas timp de 1 an și jumătate. În decembrie 2012 am devenit angajata Raiffeisen Bank pe postul de consilier clienți persoane fizice, unde am rămas până în anul 2015, iar din 2015 am lucrat în Unicredit Bank timp de 3 ani pe postul de personal banking advisor associate, iar din anul 2018 am fost avansată pe postul de relationship manager business customer.

În toată această perioadă am învățat extrem de multe lucruri tehnice, de analiză financiară, juridică, tehnici de vânzări, strategii în lucrul cu clientul, satisfacerea nevoilor, dar și aspecte legate de organizare, disciplină, toate aceste lucruri m-au ajutat mai târziu în managerierea business-ul propriu.

De ce am renunțat la domeniul bancar? Deoarece pe lângă latura mea analitică organizată și calculată, am dorit să îmi satisfac și latura creativă, pe care de multe ori simțeam că o neglijez, lucrând într-un domeniu cunoscut că fiind mai rigid și reticent la schimbare. Dorința de a face ceva pe cont propriu a existat dintotdeauna, dar curajul de a lua decizia schimbării a trebuit cultivat. Am fost îndrumată și sprijinita de soțul meu, Flaviu, care este implicat și el în acest business pe partea operațională, el a fost cel care m-a încurajat să fac acest pas și mi-a oferit siguranță emoțională că voi reuși.

 

Cum îți valorifici experiența acumulată în sectorul bancar în cadrul business-ului? În sens contrar, ce ai învățat despre tine odată cu viața de antreprenor?

 

În domeniul bancar priveam doar din perspectiva analistului de credite și interpretam cifrele, nu vedeam firmele care aplicau la credite din interior. Noua postura m-a ajutat să înțeleg cum funcționează un business, să înțeleg greutățile care apar în operarea de zi cu zi, cum să gestionez relația cu personalul, precum și cum se iau decizii care nu sunt întotdeauna cele mai ușoare.

 

Meat Inc se ghidează după sloganul „slow cooked fast served”. Ce presupune acesta? Ce nu trebuie să le lipsească produselor voastre? Ce ai spune că diferențiază Meat Inc față de competiție?

 

Sloganul face referire la faptul că, deși operăm în industria de QSR (Quick Service Restaurant), produsele livrate de noi sunt gătite lent (timp de 8 ore) în cuptoare speciale, folosind ingrediente de calitate, iar acestea sunt păstrate în masa caldă și servite clienților în fiecare zi rapid, nefiind necesară precomanda. Produselor noastre nu trebuie să le lipsească calitatea, acesta este un lucru de la care nu vom face rabat niciodată.

Pe noi ne diferențiază calitatea, faptul că ne gătim și preparam singuri carnea, sosurile, garniturile, suntem atenți cu ce furnizori colaborăm, pentru a avea o calitate superioară și constantă în calitatea produselor.

 

Care este rolul tău în cadrul Meat Inc? Cum arată o zi de muncă pentru tine, care sunt principalele tale activități?

 

În calitate de CEO, gestionez cele două locații din Cluj-Napoca, mențin legătură cu furnizorii, cu clienții, de la care colectăm periodic feedback, mă ocup de gestionarea relației cu platformele, organizez campanii de vânzări.

Ziua mea începe la ora 5:30, când îmi beau cafea cu soțul meu și parcurgem împreună ziua ce urmează să înceapă. De la ora 6:30 trimit comenzile la furnizori pentru carnea, chiflele și legumele care se livrează fresh și răspund la mail-uri. La ora 7 încep să o trezesc pe fetiță noastră, Ingrid, care are 3 ani și jumătate, pe care o pregătesc de grădiniță. O ducem la ora 8 la grădiniță, iar la ora 8:30 sunt la restaurant, unde încep cu verificarea bucătăriei și depozitului, discut cu personalul despre ziua precedentă, verificam împreună recenziile de la clienți pentru a vedea ce putem îmbunătăți.

La ora 9:30 merg la cea de-a doua locație, de pe Aleea Stadionului nr.1, unde verific aceleași lucruri. La 11 mă întorc la restaurantul de pe strada Alexandru Vaida Voevod, unde am stabilite întâlniri. Prefer că tot timpul în intervalul 11-14 să fiu la unul din cele doua restaurante deoarece este cea mai aglomerată perioada a zilei, pentru a observa buna desfășurare a activității.

Deoarece ne aflăm într-un proces de expansiune și dorim să creștem business-ul atât la nivel de Cluj, cât și national, îmi aloc două-trei ore pe zi pentru acest obiectiv, căutând spații pentru noile locații. În jurul orei 16:30 merg după fetiță la grădiniță, cu care îmi petrec o oră în parc, iar restul zilei este alocat petrecerii de timp împreună, cât și familiei. După ce ea adoarme, continui cu activitățile din cadrul companiei și plătesc facturi scadente și urmăresc activitatea din social media, unde ne dorim să creștem mult.

 

Cum arată echipa din care faci parte? Cine sunt oamenii alături de care lucrezi și cum ești tu ca lider pentru ei? Ți-ai conturat o serie de principii de leadership?

 

Echipa noastră este tânără și dinamică și ne încurajăm mereu colegii să își spună ideile. Oamenii alături de care lucrez provin din diverse colțuri ale lumii și astfel totul este foarte divers, având angajați din Asia, America de Sud, precum și din Europa. Limba care predomină în desfășurarea activității este engleza.

Încerc să fiu un lider deschis și atent la nevoile angajaților, deoarece fiecare provine dintr-o cultură diferită. De exemplu, săptămână trecută am sărbătorit anul nou nepalez. În același timp sunt fermă și stabilesc obiective clare, încerc să le ofer o viziune despre locul unde dorim să ajungem.

Ca lider îi îndrum pe colegi să se dezvolte și să evolueze constant, le ofer puterea exemplului. Principiile de leadership după care mă ghidez sunt conducerea prin exemplu, leadership democratic prin care le ofer celor alături de care lucrez șansa de a-și spune cuvântul, împărtășesc viziunea, delegarea înțeleaptă, oferirea de respect, promovarea diversității.

 

Care au spune că sunt cele mai mari provocări într-un business din domeniul HORECA, având în vedere experiența ta de până acum? Care au fost cele mai grele momente pentru voi și cum le-ați depășit? 

 

Cea mai mare provocare este forță de munca, deoarece aceasta este foarte volatilă în domeniul HORECA, din acest motiv stabilirea unor planuri pe termen lung devine greu de realizat. Încercam să contrabalansăm acest trend prin oferirea de recompense în funcție de performanțe, crearea unei atmosfere friendly și perspective de avansare în cadrul companiei odată cu creșterea acesteia.

Cele mai grele momente au fost primele șase luni de la deschiderea primei locații, când încă ne aflam în pandemie, existând restricții pentru spațiile închise, și oamenii erau încă reticenți în a comanda mâncare. Am depășit aceste momente încercând să compensăm lipsa clienților din restaurant cu o bună strategie de vânzare prin platformele online.

 

Ați deschis franciza în martie 2022 și ne-ai mărturisit că „cifra de afaceri s-a dublat în fiecare an de la deschidere, iar în acest an vă îndreptați spre o cifră de afaceri de 1 milion de euro”. Care sunt strategiile de business folosite, care consideri că v-au adus în acest punct?

 

Am stabilit niște obiective majore cu termene clare, care, deși păreau greu de îndeplinit, împărțite în obiective mai mici au devenit mai ușor realizabile. Nu am neglijat în același timp nici partea de food delivery, căreia i-am acordat o importanță majoră, aceasta devenind o parte esențială din strategia unui business post-pandemie.

Pentru a obține performanțele financiare dorite încercăm să mizăm pe strategii de vânzare concepute și implementate corect. În acest sens analizăm intern resursele companiei, financiare și umane, dar și portofoliul de produse, și extern, examinând piața în care activăm, concurența și nevoia clienților.

 

Care sunt planurile Meat Inc pentru acest an? Dar dacă ne referim pe termen lung?

 

Vom avea un an extrem de aglomerat, pregătim niște produse culinare speciale, intenționăm să participăm la o serie de evenimente muzicale, dar și la un bine cunoscut concurs de burgeri la nivel național. Până la final de an intenționăm să deschidem încă doua locații în Cluj și împrejurimi.

Pe termen lung, ne propunem deschiderea a cel puțin trei noi locații în marile orașe, într-un interval de 2 ani.

 

Lucrezi împreună cu soțul tău, Flaviu, și ești și mămica unei fetițe. Cum reușești să îmbini și să găsești echilibrul între viața profesională și cea de familie? 

 

Încercăm când nu suntem la restaurant să nu discutăm problemele de acolo și să profităm la maxim de timpul petrecut cu fetița noastră, să fim prezenți activ cu ea, făcând plimbări cu bicicleta și cu cățelușă noastră, Alma.

Când avem o zi liberă, o facem să conteze, ne urcăm toți în mașină cu puține bagaje și facem o excursie inopinată.

 

Ce altceva ne mai poți împărtăși despre tine, dincolo de munca ta de zi cu zi? Ce faci astfel încât timpul tău liber să fie de calitate?

 

Dintre plăcerile mele pot să menționez că ador să mă plimb prin orașe noi, să le descopăr la pas, împreună cu soțul meu, cu o cafea bună în mână, să stau cu mama mea la o cafea, și cu tata la un vin roșu, să ascult muzica și să dansez cu fiica mea, să mă văd cu prietenele mele de o viață și cu copiii lor.

 

Preparatul preferat Meat Inc: Surf N Turf Burger

Un lucru învățat în antreprenoriat, pe care ai fi vrut să îl știi înainte: Nu e simplu să ai un business, și, dacă înainte ți se părea că nu ai timp, acum nu ai timp deloc

O zi la job descrisă în 3 cuvinte: concentrare, muncă, perseverență

Ceai sau cafea? – Tot timpul cafea

Note to self: You can do everything

 

Editor: