Magazinul de bijuterii Maya Concept este un univers în centrul Iașului unde pietrele, cristalele, cultura indiană și chinezească se regăsesc în viziunea antreprenoarei Alina Apescăriței.
Magazinul este specializat în bijuterii cu pietre semiprețioase, dar și produse unicat sau în serii limitate, dar are și produse din cupru și alamă, bronz (sfeșnice, statuete, casete pentru bijuterii, boluri, tăvi, clopoței), dar și porțelan, căni, cești și ceainice, și o colecție de porțelan chinezesc.
Viziunea acestui magazin a apărut într-o sesiune de meditație a Alinei, iar pentru că lucrurile se întâmplă cu sens, afacerea s-a născut oficial nouă luni mai târziu, odată cu fetița sa, Maya. Alina crede foarte tare că e important să faci ceea ce te reprezintă, să faci cu toată dăruirea și pasiunea, astfel încât să ai o viață împlinită. Iar ea este o mamă antreprenor care cu migală are grijă de fiecare detaliu din Maya Concept, alături de familie și angajați.
Dacă ar fi să faci un intro sincer despre tine, ce ai include în el? Ce ai vrea să știe oamenii despre tine?
Sunt soție și mamă a doi copii minunați, sunt o persoana creativă și independentă. Mă consider o persoana implicată și de încredere, căreia îi plac poveștile despre oameni, îmi place să descopăr care este motivația oamenilor. Sunt pasionată de frumos, de autocunoaștere și mereu caut să fac lucruri care au sens, care îmi împlinesc valorile. Îmi place să dăruiesc oamenilor din ceea ce sunt eu și să fac lucrurile „în felul meu”.
Povestește-ne despre parcursul tău profesional până în acest moment. Cum a venit decizia de a crea Maya Concept?
Proiectul Maya Concept a venit „ca un semn de sus”. El nu a fost o idee sau un vis, cum se întâmplă în multe cazuri. A fost mai întâi o necesitate de a fi creativă, de a fi autentică și de a-mi aduce contribuția într-un proiect care să mă reprezinte în totalitate. Și pornind de la acest semn divin, care a apărut într-o meditație, am început să creez, am lăsat să prindă contur și fix în nouă luni de zile am finalizat proiectul. A fost un concept dublu, pentru ca exact în aceeași perioadă am fost însărcinată cu cel de-al doilea copil. Așa a apărut și numele magazinului, Maya Concept, pe care l-am deschis cu două săptămâni înainte să o nasc pe fiica noastră Maya.
Ce reprezintă acest proiect pentru tine?
Acest proiect exprimă foarte bine multe din pasiunile mele, tot ce îmi creează o stare de bine. Este locul în care eu sunt creativă, autentică și dacă pot oferi bucurie și clienților prin obiectele pe care noi le vindem, atunci simt că misiunea mea este îndeplinită. Faptul că primesc zilnic feedback pozitiv din partea clienților mă face să-mi doresc să îmbunătățesc în permanență experiența în cadrul magazinului nostru.
Ne poți spune câteva momente cheie din viața ta profesională, care ți-au rămas întipărite în memorie?
Unul dintre momentele cheie a fost momentul de început, când aveam 24 de ani, terminasem facultatea, un domeniu în care nu m-am regăsit deloc, dar acolo mi-am întâlnit soțul. Am avut un job mai de durată pe timpul facultății și câteva joburi imediat după ce am terminat, dar simțeam că vreau să mă implic într-un proiect propriu, „să-mi încerc norocul”. Atunci descopeream lumea plantelor, eram mare băutoare de ceai verde și mă interesa cât mai multe din lumea fitoterapiei. Așa a apărut ideea de a deschide un plafar, am învățat foarte multe lucruri în foarte scurt timp, descopeream o nouă lume. Totul curgea natural, acumulam informații cu o mare ușurință.
Mai târziu, am făcut și o școală de farmacie, dar am realizat în scurt timp că nu era domeniul unde eu pot fi foarte creativă. Acum sunt „doctorul casei”, cum îmi spun ai mei. Tratam tot ce putem cu homeopatie și fitoterapie și dacă nu se rezolvă, recurgem la farmacia clasică. Eu asociez foarte mult antreprenoriatul cu maternitatea. Mai întâi nu știi nimic, e haos total, apoi începi să înveți să faci lucrurile din ce în ce mai bine, capeți siguranță și încredere și apoi mai faci un copil.
Povestește-ne puțin despre viața de familie. Cum reușești să o îmbini cu cea profesională? Ce dorești să le insufli copiilor tăi?
Viața de familie e foarte importantă pentru mine. De acolo eu îmi iau energia, echilibrul, motivația. Pentru mine, lucrurile au funcționat în felul următor: cât timp copiii au fost mici, ei erau prioritatea numărul unu și am stat cu ei cât a fost nevoie. Am hotărât la momentul respectiv că voi menține afacerile la nivelul la care erau, important era să avem un echilibru între viața de familie și cea profesională. Acum, copiii au mai crescut, au 11, respectiv 13 ani, nu mai depind atât de mult de noi, ba chiar au nevoie de timpul și spațiul lor. Cu răbdarea necesară, lucrurile se așează de la sine. E important să ne stabilim prioritățile și să fim conștienți de limitele noastre. Îmi doresc să fiu un model pentru copiii mei.
Există momente când te uiți înapoi la parcursul tău și tragi linie? În astfel de momente, care simți că este moștenirea pe care o lași în urma ta? Cum se diferențiază aceasta de moștenirea pe care ai primit-o tu, și cu care ai pornit la drum – în viață și în antreprenoriat?
Moștenirea pe care vreau să o las în urmă este ideea că există posibilitatea ca un vis să devină realitate, că poți construi ceva frumos, ceva care să te reprezinte în totalitate. E important din ce energie faci lucrurile, pentru că oamenii simt asta, nu doar interesele financiare trebuie să primeze.
Cred că e bine la un moment dat să ne punem întrebarea: „Ce am eu de dăruit lumii din ceea ce sunt și ce știu să fac?” Și dacă ai claritate în ceea ce privește răspunsul la această întrebare, apoi lucrurile se așează și din punct de vedere financiar. Să faci ceea ce te reprezintă, să faci cu toată dăruirea și pasiunea acestea sunt ingredientele unei vieți împlinite. Cred că acesta este fluxul în care lucrurile curg cu adevărat.
Anul acesta Maya Concept aniversează 11 ani. Cum a fost această călătorie, din punct de vedere al antreprenorului? Ce ai face diferit dacă ai lua-o de la capăt acum?
Nu știu dacă aș face lucrurile diferit… Eu cred că fiecare lucru pe care îl facem, are darul de a ne învața ceva. Nu cred că există lucruri neapărat rele sau neapărat bune. Cu fiecare experiență creștem. Depinde foarte mult de felul în care ne raportăm la ceea ce ni se întâmplă. Cred că fiecare zi e un nou început și în fiecare zi putem să facem lucrurile diferit. E necesar însă să fim conștienți de asta.
Cum a fost pentru tine să pui bazele unui business? Ai întâmpinat greutăți? Ai simțit că e mai greu pentru o femeie să reușească în antreprenoriat?
Au fost numeroase provocări de-a lungul timpului. A trebuit mereu să ne adaptăm, să găsim soluții, să facem lucrurile „să meargă”. Țin să menționez că eu în aceste proiecte nu fac totul de una singură. Soțul meu, Adrian, este omul-cheie, este omul cu care eu mă consult în toate deciziile importante și care mă susține în toate proiectele mele profesionale.
Sunt câteva lucruri de care mă ocup doar eu – viziunea, stabilirea furnizorilor, alegerea produselor, dar în foarte multe aspecte cer părerea echipei și e foarte bine așa. Prefer să setez direcții și să las și echipa să-și aducă aportul. În felul acesta, îi investesc cu încredere și îi responsabilizez.
Nu cred că e mai greu pentru o femeie să reușească, cred că va reuși dacă va face lucrurile diferit. Am în jurul meu foarte multe exemple de femei antreprenor care sunt și mame și care reușesc să îmbine cu succes ambele „meserii”. E destul de provocator, dar dacă există o motivație puternică pentru a reuși, se poate. Eu văd că femeile au o voce destul de puternică în antreprenoriat și e foarte bine că se întâmplă lucrurile astfel. Important e să ne păstrăm feminitatea, să nu ne dorim să facem lucrurile ca bărbații. Fiecare cu energia lui. În felul acesta, lucrurile se îmbină frumos, se completează atunci când fiecare e conștient de rolul său.
Cum arată o zi din viața ta de antreprenor?
De ceva vreme mi-am format un ritual de dimineață. Îmi place să am câteva momente pentru mine, să îmi setez o anumită stare și prioritățile pentru ziua respectivă. De obicei, se întâmplă după ce pregătesc copiii pentru școală. O oră îmi ia să mă ocup de treburile casnice și de obicei o fac tot de dimineață pentru că îmi place să fiu singură prin casă, iar ziua de lucru o încep în jurul orei 10. Am discuții cu angajatele despre clienți și necesarul de marfă, țin legătura cu furnizorii și alte treburi administrative. De multe ori petrec timp prin magazin cu doamnele pentru că în felul acesta mă conectez mai bine cu dorințele lor. Serile le petrecem în familie.
Care au fost unele dintre cele mai mari provocări având în vedere perioada prin care trecem și cum le-ai depășit? Dar cele mai plăcute activități?
În 2020, când a fost lockdown, am avut un moment destul de provocator, pentru că noi tocmai închiriasem un spațiu nou, unde să mutăm magazinul și trebuia să începem renovările. Am oprit toate proiectele, nu știam exact cum se vor desfășura lucrurile mai departe. Atunci am realizat că sunt momente când poate e mai bine să nu faci nimic dacă nu ai claritate. Apoi am început să lucrăm la magazinul online. Și aici am întâmpinat provocări pentru că era un domeniu nou, erau multe necunoscute.
După mai multe întârzieri, în octombrie 2020 am reușit să ne mutăm în noul magazin, care are o suprafață de 100 mp de showroom și la etaj avem birourile, de unde desfășurăm activitatea online. Pe perioada pandemiei, clienții au fost cam cu 30% mai puțini, dar încasările au crescut în medie cu 10, respectiv 15% pe an.
A ajutat foarte mult prezența noastră în online, deoarece clienții vedeau produsele pe website și veneau în magazin să le ridice. În toată această perioadă pandemică, ne-am concentrat eforturile pe magazinul online, ceea ce a ajutat la creșterea vizibilității brandului și a expunerii produselor și acesta a fost un plus pentru creșterea vânzărilor din magazin. Am învățat că în momentele de criză e important să reduci cât de mult cheltuielile și să te folosești de toate resursele disponibile pentru a încerca o abordare diferită. E necesar să te adaptezi din mers, să nu te blochezi.
Ce gânduri ai la momentul prezent? Ce planuri ai atât pe plan personal, cât și profesional?
Începutul de an pentru mine este un moment pe care eu prefer să nu fie neapărat „în forță”. Deoarece luna decembrie e o luna foarte solicitantă pentru noi, de regulă în luna ianuarie îmi iau un timp în care să am claritate, să îmi setez obiectivele pentru noul an.
Anul acesta continuăm cu dezvoltarea și îmbunătățirea site-ului. Avem în plan diversificarea categoriilor de bijuterii și introducerea unor colecții noi. În plan personal, mi-am propus să învăț ceva nou în fiecare an, să fac mai multă mișcare, să reușesc să petrec mai mult timp în natură și chiar să mă apuc de grădinărit.
Care este cel mai important lucru pe care l-ai învățat în 2021?
Cel mai important lucru pe care l-am învățat în 2021 a fost să conștientizez că provocarile sunt momente de creștere, că din starea de confort e mai puțin probabil să faci schimbări care să facă diferența. A fost un moment revelator atunci când am înțeles să nu iau lucrurile personal, ci să mă setez pe găsirea de soluții, să abordez lucrurile diferit, dar să nu renunț. E important să nu ne blocăm, și să credem că lucrurile funcționează într-un singur mod sau depind de o singură persoană.
Care sunt planurile tale de viitor? Cum vezi evoluția brandului?
Anul acesta ne dorim să atragem branduri noi atât pe zona de bijuterii, cât și pe partea de decor. Dorim să creștem vânzările și prezența în online. Dorim să colaborăm cu mai multe branduri internaționale, cât și din țară, să avem o colecție proprie de bijuterii și mai multe piese unicat.
Mentorul tău în business: O carte, „Cum să livrezi fericire?” de Tony Hsieh.
Tocuri sau flat shoes? – Flat shoes.
Activitatea ta favorită pentru a te recrea: Plimbările în aer liber, călătoriile.
Ultimul lucru pe care îl faci înainte să adormi este: Practicarea recunoștinței.
Când spui Maya Concept, spui… pasiune, rafinament, creativitate.
Călătoria ta în antreprenoriat în ultimii 5 ani, descrisă în 3 cuvinte: curaj, asumare, îmbunătățire permanentă.