Ada Antofi, Creative Director și Co-Founder Formr Agency și Billyboards: „Creativitatea e capacitatea de a găsi răspunsuri acolo unde pare că ele nu există.”

Ada Antofi, Creative Director și Co-Founder Formr Agency și Billyboards, și-a început călătoria în industria creative la vârsta de 14 ani, într-un atelier de modă, unde a stăpânit fiecare etapă a procesului de creație, de la schiță la cusătura finală. Indiferent de locurile în care a purtat-o călătoria sa creativă de la momentul respectiv până astăzi, întotdeauna a simțit că menirea ei este de om creativ. S-a „jucat” cu mai multe domenii în timp, încercând să se regăsească complet într-un singur lucru. Dar, cu toate acestea, cu timpul a descoperit că nu ar putea niciodată să se încadreze 100% într-o singură chemare, direcție profesională.

Așa se face că, alături de partenerii săi în business, Michael Cuptor și Ștefan Popescu, a pus bazele Formr Agency și Billyboards. Primul business ale cărui baze l-au pus a fost Billyboards. Mai apoi, s-a conturat și Formr Agency. Fondarea Billyboards a fost, într-un fel, un test pentru cei trei – nu doar pentru a-și verifica compatibilitatea ca echipă, dar și pentru a vedea cum răspunde piața la idei care ies din tipare. Aceeași abordare au păstrat-o și la Formr Agency: la baza creării agenției a stat dorința lor de a face lucrurile diferit.

„Nu putem reinventa roata în 2024, dar cu siguranță putem găsi moduri noi de a o face să funcționeze mai bine.”

După mai bine de șase ani în care Ada și-a construit zilnic povestea în industria creativă, specializându-se în dezvoltarea identităților de brand și aducerea la viață a unor viziuni îndrăznețe, am discutat cu ea despre creativitate, fundamentele unui business creativ, pasiunea pentru fotografia pe film și ce alimentează dedicarea ei pentru acest domeniu.

Care simți că a fost cea mai importantă lecție de creativitate pe care ai invățat-o atunci, la vârsta de 14 ani, și pe care o aduci cu tine și astăzi în industria creativă?

Ceea ce unește fiecare act creativ, indiferent de natura lui, este procesul. De la schiță la ultima cusătură sau exportul final al unui KV.

Cred cu adevărat că ar trebui să învățăm să ne placă procesul mai mult. E haotic,  imprevizibil, obositor dar trecând prin el realizezi cât de mult ai reușit să avansezi de la un punct incert inițial – ideea.

Am descoperit importanța unui process book în facultate, iar astăzi, în agenția noastră, nu ne apucăm de un proiect fără să avem un astfel de caiet de ciorne (putem să îi spunem și așa) al creației, care să captureze toate etapele și să ne ajute să ne reamintim de unde am pornit și unde vrem să ne ducem.

A fost vreo altă industrie vreodată o opțiune pentru tine – sau a fost industria creativă all along?

Intrinsec mereu am știut, am simțit că asta îmi este menirea, de om creativ. M-am jucat cu mai multe domenii în timp încercând să mă regăsesc complet într-un singur lucru.

„Cu timpul am descoperit că nu aș putea să fiu reprezentată doar de o singură chemare profesională.”

Așa am dobândit foarte multă experiență, care astăzi, în calitate de Creative Director îmi este mai mult decât de folos.

După ani de zile, am descoperit că am o nativitate în tot ceea ce înseamnă această industrie creativă, și fără să știu, am cultivat-o de-a lungul anilor. 😊

De peste șase ani, activezi în industria creativă și, în tot acest timp, te-ai specializat în crearea identităților de brand și în aducerea la viață a unor viziuni îndrăznețe. Care a fost una dintre cele mai îndrăznețe idei cu care un client a venit la tine – fie în cadrul Formr Agency, fie în cadrul Billyboards –, și pe care ai reușit, alături de echipa ta, s-o aduci la viață? Cum a fost ea primită de către oameni?


Cred că una dintre cele mai îndrăznețe idei care ne-a ajuns pe mână a fost, paradoxal, și cea care ne-a adus cea mai mare dezamăgire. Aș prefera să nu intru în detalii din respect pentru tot ce am investit în acel proiect, dar pot spune cu certitudine că, dacă ar fi fost dus la capăt, ar fi avut un impact semnificativ – și nu neapărat pozitiv.

În general, clienții noștri, chiar dacă au intenții bune, preferă să meargă pe calea compromisului. Calea sigură și calea noastră, unde ideile noastre, care uneori pot părea prea avangardiste pentru publicul din România, sunt ajustate pentru a se potrivi unui mediu mai conservator.

De multe ori, ideile noastre cele mai îndrăznețe rămân doar pe hârtie, dar asta nu ne oprește să continuăm să le propunem și să inovăm.

Totuși, cred că produsele noastre, Formr și Billyboards, sunt dovada clară a îndrăznelii noastre. Aceste platforme reflectă ambiția noastră de a împinge limitele și de a crea ceva cu adevărat diferit.

În prezent, lucrăm la un proiect care ne provoacă în cel mai bun sens al cuvântului: construirea unui brand în industria HoReCa, o franciză românească care vrea să aducă pe piață produse de cea mai înaltă calitate, într-un timp record, fără a pierde însă esența umanității.

Este un adevărat challenge, suntem încă în proces, dar de-abia aștept să pot vorbi mai mult despre acest brand când va fi gata.

Cărei nevoi din piață îi răspunde Billyboards? Dar Formr Agency?

Billyboards răspunde nevoii de a capta atenția oamenilor în mediul offline într-un mod care să fie mai atractiv, mai simplu și mai uman. Nu este doar un alt canal de outdoor advertising, ci un mod inovator de a comunica cu publicul, de a-i face să privească de două ori, din dorința de a-I face să rezoneze cu mesajul.

Deși suntem o agenție de creație recunoaștem pericolul pe care îl are mediul online asupra societății, așa că ne dorim să le aducem oamenilor o manieră nouă de a face advertising, una care să fie cât mai aproape de ei.

Pe de altă parte, Formr Agency nu este o agenție de creație ca oricare alta; de-a lungul timpului, a devenit „extensia” creativă a clienților noștri. Nu ne limităm doar la branding, social media sau graphic design. Suntem mereu în căutare de soluții creative care să răspundă tuturor nevoilor clienților noștri – de la activări inedite la campanii memorabile sau postări care stârnesc interesul publicului.

Ce au în comun cele două business-uri și, respectiv, care este principalul punct de diferențiere al acestora?

Ce au în comun cele două business-uri este accentul pe umanitate și pe conexiunea sinceră cu consumatorii. Ne străduim mereu să îmbunătățim serviciile existente și să le adaptăm realităților din 2024.

Și mai cred că principalul lor punct de diferențiere este modul în care ne punem amprenta creativă pe fiecare proiect, aducând în el nuanțele care fac diferența și care transformă ideile bune în experiențe memorabile.

Știu că cele trei divizii ale Formr Agency – construcție de marcă pentru branduri, branding personal pentru talente, plus outdoor creativ, prin Billyboards sau alte forme convenționale – „oferă oricărui nou client un paletar ofertant de competențe și resurse pentru a se face remarcat în ritmul pe care-l visează toți – de azi pe mâine”. În care dintre cele trei divizii se regăsește creativul din tine, Ada, cel mai mult – și prin ce?

Fără nicio îndoială, brandingul este locul unde mă regăsesc cel mai mult. Pentru mine, brandingul este punctul zero al oricărei afaceri, fundația pe care se construiește totul. Nu cred că a existat un brand care să fi trecut prin Formr fără să las o parte din mine în el.

Adesea, glumesc cu art directorii noștri că folosim prea des un anumit font, Urbanist, în identitățile vizuale ale clienților noștri, dar adevărul este că fiecare brand pe care îl lucrăm poartă o amprentă personală care reflectă munca noastră colectivă.

De-a lungul timpului mi-am dezvoltat această „tușă personală” pe care o poți observa în brandurile la care am lucrat cu echipa mea. Nu aș putea să îți dau un singur exemplu de brand, pentru că fiecare proiect în sine are o poveste unică. Mai degrabă, aș prefera să îți explic procesul prin care trecem atunci când un client alege să își construiască un brand alături de noi sau când decide să-și rebranduiască identitatea.

Brandul este mereu alcătuit din două părți interdependente: identitatea de brand și identitatea vizuală. În construcția unei identități de brand, avem două întâlniri esențiale, unde discutăm în profunzime despre brand, de ce a fost creat și unde își dorește acesta să ajungă.

Adesea, aceste întâlniri se transformă în sesiuni care durează peste patru ore, pentru că, la început, oamenii sunt tentați să dea răspunsuri la suprafață. Eu, însă, caut esența, adevărata motivație din spatele brandului.

Îmi amintesc de un client – la începuturile Formr – cu care am avut un meeting de peste opt ore. În timpul acelei discuții, a realizat că brandul său actual nu se mai alinia cu ideea inițială, și atunci am fost nevoiți să decidem împreună în ce direcție să mergem.

Identitatea vizuală este ceea ce percep oamenii despre brand – logo, fonturi, paletă de culori, și așa mai departe. Dar toate acestea derivă exclusiv din identitatea de brand. Fiecare mic element are o justificare, un sens și o legătură profundă cu personalitatea brandului, dar mai ales cu percepția pe care dorește să o creeze în mintea consumatorului.

„Deși încerc mereu să nu mă implic emoțional în construirea unui brand, adevărul este că las întotdeauna o parte din mine în fiecare proiect.”

La un moment dat, clienții au început să ne recunoască stilul chiar și în moodboardurile pe care le pregătim în faza incipientă, iar asta nu poate decât să mă bucure. Înseamnă că, în calitate de Creative Director, reușesc să mențin o direcție de creație omogenă și să las în urmă branduri semnate de Formr, care se diferențiază prin sinceritate și coerență.

Pe profilul tău de LinkedIn notai după cum urmează: „Să învăț alături de partenerii mei, Michael Cuptor și Ștefan Popescu, a fost emoționant pentru a înțelege ce înseamnă un business”. Cum ai defini tu astăzi procesul de construire al unui business în industria creativă?

La un moment dat, i-am întrebat și pe partenerii mei aceleași întrebări, iar răspunsurile lor le poți găsi într-unul dintre vlogurile pe care le-am publicat. Eu, însă, nu am răspuns până acum, așa că, iată ocazia mea. 😊

Pentru a construi un business în industria creativă, primul pas este să-ți clarifici „produsul”. Ce vreau să vând? Cum îl pot vinde? Cui mă adresez? În cazul nostru, nu vorbim de un produs fizic, ci de servicii creative, iar provocările care apar în acest context sunt foarte subiective și, de multe ori, le descoperi pe parcurs.

Odată ce ai un produs bine definit, următorul pas este să creezi un brand care să reflecte esența a ceea ce faci și o strategie de comunicare care să susțină acest lucru.

Care a fost pentru tine cea mai dură provocare pe care ai întâmpinat-o în procesul punerii bazelor celor două business-uri în această industrie și cum ai reușit să o depășești?

Pentru mine, cea mai mare provocare nu a fost teama de eșec – pentru că, sincer, chiar dacă un business nu funcționează, înveți enorm aplicând și testând. Teama mea cea mai mare a fost legată de întrebări precum: „Este prea mult pentru piața din România?” sau „Ar funcționa mai bine în străinătate?”.

Venind din Amsterdam, unde, la 19 ani, nu aveam nicio limitare în gândirea și aplicarea ideilor creative, în România m-am confruntat de multe ori cu răspunsuri de genul „Nu, e prea mult”. Mi-a luat ceva timp să mă acomodez cu ideea că business-urile pe care le-am fondat depind doar de mine și că, prin ele, mi-am recâștigat libertatea de a mă exprima exact așa cum vreau.

Depășirea acestei temeri a fost posibilă în mare parte datorită partenerilor mei, care au aceeași mentalitate ca mine. Ei m-au susținut atunci când m-am îndoit de cât de departe putem merge. Acum, culmea ironiei, eu sunt cea care le mai pune frână la ideile prea nebune.

Cu toate acestea, nu regret că nu ne-am dus și mai departe până acum. Formr și Billyboards au un potențial imens și pot să ducă comunicarea la un alt nivel. Și o vor face. Avem câteva surprize pregătite, pe care de-abia aștept să le dezvăluim.

„Un director de creație, un director de imagine de film și un regizor de film au lucrat la mai multe proiecte de succes, dar au simțit că lipsește ceva”, spune descrierea voastră despre relația de colaborare dintre tine – Michael – și Ștefan. 🙂 În ce feluri ați descoperit, pe parcursul colaborării voastre profesionale, că vă sporește creativitatea backgroundul profesional deși conex, totuși diferit, în proiectele creative pe care lucrați?

Fiecare dintre noi are un set unic de calități care ne face să ne completăm perfect. Michael este cel care aduce îndrăzneala și un aer mai relaxat, un fel de laissez-faire creativ. Pe de altă parte, Ștefan are nevoie de structură și ordine, să știe că lucrurile sunt sub control și că fiecare detaliu este pus la punct. Fără această dinamică, nu ar putea funcționa.

Eu mă aflu undeva la mijloc între ei – îmi place să fiu informată, să știu care sunt pașii și responsabilitățile, dar am nevoie și de libertatea de a crea fără constrângeri.

Cred că ne completăm foarte bine nu doar din perspectiva personalităților noastre, ci și prin background-ul profesional. Operatorul de film din Ștefan l-a format într-un mod structurat, dar totuși foarte creativ, în timp ce experiența lui Michael ca regizor i-a dat abilitatea de a pune accent pe cuvinte și situații într-un mod mult mai relaxat. Fiecare aduce ceva unic la masă, iar împreună reușim să creăm echilibrul perfect.

În cadrul agenției și Billyboards, ne-am împărțit foarte bine responsabilitățile. Eu mă ocup de tot ceea ce înseamnă partea creativă și coordonarea echipei de creație, în timp ce Ștefan și Michael se ocupă de partea administrativă, de managementul echipei și de relația cu clienții. Michael este cel care se ocupă în mod special de departamentul de scrierea creativă.

Ceea ce ne face puternici ca echipă este faptul că avem perspective diferite asupra fiecărui proiect. Pornind de la idei diferite, reușim întotdeauna să ajungem la un rezultat final care reflectă această diversitate.

Dar relația de prietenie care vă leagă – cum vă face aceasta mai puternici în business?

În ceea ce privește prietenia dintre noi, pot spune că este ceva special. Am legat prietenii frumoase cu mulți oameni de-a lungul timpului, dar relația cu băieții este cu adevărat unică. Sună poate cliseic, dar îi consider ca frați, parte din familia mea extinsă. Petrecem sărbătorile împreună, iar în fiecare weekend avem teambuilding-uri între noi.

Cred că această conexiune profundă ne ajută enorm în business, pentru că ne cunoaștem atât de bine încât nu avem nevoie de multe cuvinte pentru a înțelege de ce facem anumite alegeri. Dar, ca orice relație, și asta a venit cu multă muncă, ajustări și compromisuri.

Prin prisma backgroundului pe care îl aveți fiecare dintre voi în zona de creație, Formr Agency pune accentul pe spiritul tânăr și pe un skillset ancorat în mediul online, mediu în care estetica și dinamismul fac cu adevărat diferența. Prin ce ai spune că se reflectă spiritul vostru tânăr în campaniile pe care le creați pentru clienți – atât în cadrul Formr Agency, cât și în cadrul Billyboards?

Două exemple care reflectă perfect acel “Gen Z touch” despre care vorbești sunt campania “True to Sole. True to Bucharest” și petrecerile pilot SANKI Lezefe.

În cazul campaniei “True to Sole. True to Bucharest.”, creată pentru lansarea True to Sole în România, ne-am concentrat pe captarea autentică a atmosferei de stradă a Bucureștiului.

Am avut un program extrem de tight – în doar două-trei săptămâni a trebuit să venim cu conceptul, scenariul și să filmăm totul. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la această campanie a fost modul în care am reușit să surprindem realitatea urbană și să aducem un vibe autentic de streetwear. Ne-am inspirat din referințe relevante pentru scena de street culture și am ancorat esența brandului – acel “hype” al culturii streetwear, atât de important pentru generația tânără.

SANKI Lezefe, pe de altă parte, a fost un proiect de petreceri pilot, care și-a propus să recreeze atmosfera gathering-urilor din garsonierele anilor ’80 – ‘90, unde se ascultau proto-manele, lăutărească și muzică de petrecere. A fost un experiment vizual și creativ pentru noi, dar și o reală plăcere, fiindcă am adus în prim-plan un mix între tradiție și o abordare modernă, dar într-un cadru intim și safe.

Ambele proiecte reflectă spiritul nostru tânăr și creativitatea cu care abordăm fiecare campanie – fie că vorbim despre streetwear sau petreceri cu tematică retro, încercăm mereu să găsim acel element surprinzător și autentic care să vorbească pe limba publicului de azi.

Are creativitatea limite – și, dacă da, care sunt acestea? Poate ea să fie educată – și, dacă da, tu cum faci astfel încât să ți-o antrenezi continuu?

Cel mai bun răspuns pe care l-am găsit la întrebarea asta vine dintr-o analogie simplă: dacă îi dai unui artist o pânză albă și îi spui doar „Fă-mi ceva”, cât crezi că i-ar lua să înceapă? Probabil destul de mult.

Asta pentru că, paradoxal, chiar și creativitatea are nevoie de limite – dar nu în sensul clasic al cuvântului. Limitele nu sunt neapărat piedici, ci mai degrabă ghidaje care te ajută să navighezi. În creativitate, cel mai des întâlnim limitările impuse de brief, de cerințele clientului sau de specificul brandului, dar tocmai acestea te provoacă să vii cu soluții inovatoare.

Nu cred că există creativitate adevărată fără un set de reguli sau provocări. De fapt, aceste constrângeri te împing să găsești moduri ingenioase de a le depăși.

„Fără o provocare, nu ar exista inovație.”

Creativitatea nu e doar un flux liber de idei; este și capacitatea de a rezolva probleme, de a te adapta și de a găsi răspunsuri acolo unde pare că nu există.

Cât despre cum îți poți antrena creativitatea, cred că răspunsul e în a rămâne curios și deschis la noi experiențe. Eu, personal, încerc să ies constant din zona de confort – fie că e vorba de a explora un domeniu nou, de a lucra la un proiect diferit sau pur și simplu de a-mi pune ideile la încercare sub diverse constrângeri.

Cum te ajută înțelegerea brandului, adaptabilitatea și flexibilitatea în crearea, menținerea și consolidarea unei bune relații cu clientul?

Un aspect esențial de menționat aici este că, înainte să începi să lucrezi cu brandul X, de fapt, lucrezi cu clientul Y.

Relația cu clientul este piatra de temelie, și trebuie să fie foarte bine înțeleasă de un creativ, pentru că, de multe ori, brandul poate avea un potențial extraordinar, dar clientul poate impune limite sau să nu aibă viziunea necesară pentru a duce brandul acolo unde ar trebui.

Evident, dau aici exemplele mai dificile, pentru că din ele înveți cele mai valoroase lecții. Cazurile ideale sunt cele pe care ni le dorim cu toții, dar adevăratele lecții vin din situațiile „așa nu”.

Pentru a-ți face treaba de creativ în mod eficient, trebuie să înțelegi atât nevoile clientului, cât și nevoile brandului. Ele nu funcționează una fără cealaltă.

Adaptabilitatea și flexibilitatea sunt esențiale, nu doar în raport cu cerințele proiectului, ci și cu contextul social și vremurile în care te afli. Este important să fii deschis la compromisuri între viziunea ta creativă și ceea ce ajunge, în final, să fie implementat. Însă, oricare ar fi direcția aleasă, sinceritatea trebuie să fie un element de bază.

Care este, pentru tine, un lucru ne-negociabil de respectat pentru a asigura o relație bună cu clientul?

„Un lucru ne-negociabil pentru mine este să fiu sinceră cu clientul.”

Dacă ceva nu se aliniază cu valorile brandului sau cu strategia, simt datoria de a atrage atenția și de a oferi argumente solide. Desigur, dacă clientul insistă să meargă pe o anumită idee, ne dăm toată silința să facem totul cât mai bine, însă îl atenționăm de eventualele riscuri. Relația de încredere se construiește și se menține pe această deschidere și transparență.

Și storytellingul joacă un rol important în activitatea ta din industria creativă. Care este un lucru pe care l-ați învățat despre storytelling de la colegii tăi – Michael și Ștefan – al căror background profesional este în zona de film?

Am simțit mereu că am un talent nativ pentru storytelling – îmi place să spun povești, lucru care cred că se vede și din acest interviu. Însă, la fel cum am menționat despre cum creativitatea are nevoie de limite pentru a înflori, și un bun povestitor are nevoie de structură și ghidaj. Aici, partenerii mei, Michael și Ștefan, au avut un rol esențial. Ei au venit cu o structură solidă și un know-how excelent în implementarea ideilor.

Adesea, îmi vin în minte concepte și idei care au potențial, dar pe care nu le pot vizualiza complet în execuție. Aici intervine Michael, care aduce o desfășurare clară a acțiunii, dând poveștii o direcție bine conturată. Ștefan, cu backgroundul său în cinematografie, vine și el cu implementarea detaliată, aproape exact așa cum mi-o imaginasem. Împreună, ei completează bucățile lipsă din puzzle-ul narativ pe care îl construiesc.

Deși de multe ori eu sunt cea care aduce firul roșu al campaniei sau conceptul inițial, cultura lor cinefilă bogată a adăugat o profunzime la care poate nu aș fi ajuns singură. Ei mi-au completat acele goluri și mi-au consolidat o înțelegere mai nuanțată a storytellingului, pe care astăzi îl integrez în toate aspectele activității noastre profesionale.

Ce-și doresc persoanele publice, brandurile și companiile din România de la industria creativă autohtonă?

Întrebarea ta este una excelentă și aș fi vrut să pot răspunde cu mai mult optimism. Îți pot vorbi strict din experiența mea, pentru că nu știu exact cum interacționează alte branduri sau clienți cu agențiile lor.

În mare parte, am observat că mulți clienți își doresc rețete sigure, testate. Vor senzaționalul, dar într-o formă deja validată – lucruri care au funcționat în trecut. Dacă ar putea să facă un fel de „patchwork” din succesul altor branduri mari și să aplice asta la business-ul lor, ar fi perfect pentru ei.

Dar, din fericire, există și o minoritate care îmi este extrem de dragă. Sunt acei clienți care îndrăznesc. Care își doresc ceva cu adevărat nou, diferit. Vor autenticitate, vor ca ceea ce creează să fie aliniat cu cine sunt ei și cu valorile lor.

Aceștia sunt cei care te provoacă să explorezi cu adevărat limitele creativității și să creezi campanii sau identități de brand care rezonează profund cu publicul.

Care ați spune că este cel mai important și, deopotrivă, mai neașteptat lucru pe care l-ați învățat despre creativitate de la clienții voștri?

Cel mai important și, poate, neașteptat lucru pe care l-am învățat de la clienții noștri este că adevărata creativitate vine din curaj.

Ea vine din capacitatea de a avea încrederea să încerci ceva diferit, chiar dacă nu este garantat că va funcționa. Creativitatea nu se naște din siguranță sau din imitarea altora, ci din dorința de a inova și de a aduce ceva autentic pe piață.

Care este cuvântul-cheie prin care se definește agenția voastră, Formr Agency, astăzi? Ce este și, respectiv, ce nu este ea?

Pentru mine, Formr Agency se definește printr-un singur cuvânt: challenger. Asta am vrut să transmit de la bun început, inclusiv prin alegerea culorii portocalii.

Am fost mereu fascinată de psihologia culorilor, și pentru mine culorile spun adesea mai mult decât cuvintele. Portocaliul e vibrant, energic, tânăr, dar cu o anumită prestanță. Are pasiune, dar una controlată, temperată. Este o culoare care sparge limite, vine cu ceva nou, cu prospețime, poate chiar cu inovație. Goethe descria portocaliul ca fiind un echilibru între energia puternică a roșului și căldura galbenului, și cred că asta reflectă foarte bine spiritul agenției noastre – energie, dar și echilibru, provocare, dar și stabilitate.

Dacă mă întrebi ce nu este Formr, ei bine, nu este basic. În termeni de culori, asta s-ar traduce prin albastru – o culoare clasică, monotonă, care sugerează stabilitate, dar poate și o anumită inerție. Formr nu este static, nu se pierde în obișnuit sau convențional. Ne dorim să ieșim din tipare, să provocăm și să inovăm, fără să rămânem blocați într-o zonă sigură sau previzibilă.

Ce iubești la fotografia pe film:

Realitatea acesteia. Am noroc cu faptul că Ștefan are background-ul în imagine și am putut învăța de la el câteva mici reguli. Pozele pe care le fac sunt, în general, pe un FujiFilm x100v, o cameră digitală cu preseturi de film deja instalate. Îmi place foarte mult lejeritatea și autenticitatea fotografiilor. Parcă prind și feeling-ul unei amintiri pe care o vei păstra peste ani.

Dacă n-ai fi în industria creativă astăzi, ce ai face:

Foarte greu de spus. Aș încerca să mă întorc în industria creativă, orice ar fi. Un atelier de florărie, design interior, cam orice. Doar să fie creativ.

Campania la care ai lucrat și în care ai pus cel mai mult suflet:

Consider că nu am per se campanii, cât am branduri. Primul care îmi vine în cap este chiar Formr. Agenția încorporează foarte mult din cine sunt eu, atât ca misiune, valori sau felul în care se promovează. Am avut adesea situații în care păream una și aceeași persoană. Dar, odată cu extinderea echipei, s-a conturat mult mai bine identitatea fiecărei entități.

Locația din București în care mergi atunci când vrei să te reîncarci:

Calea Victoriei. Fac adesea detururi și, în loc să merg direct spre casă pe Blv. Magheru, merg pe Calea Victoriei. Este micul meu moment de respiro. Dar, atunci când este vorba de o deconectare completă, Muzeul Micul Paris sau Italian Vintage Caffee & Prosecco Bar. Cred că se poate observa un pattern deja.

Tocuri sau flat shoes:

Flat shoes. Good sneakers for the win. Deși, mi-ar plăcea să pot purta tocuri zilnic. Poate în viitor!

O întrebare care ți-ai fi dorit să-ți fie adresată într-un interviu, dar care nu a fost, și răspunsul la aceasta:

Toata lumea vorbește despre inspirație, dar nimeni despre talent și munca de a îl perpetua. Mi-ar fi plăcut să mă întrebe cineva cum am continuat să îmi alimentez creativitatea de-a lungul anilor.

Întrebarea asta mă face să mă gândesc la citatul meu preferat de la Eugen Ionesco: „Nu este răspunsul cel care luminează, ci întrebarea.” Pentru o persoană nativă, e adesea dificil să explice de ce simte să facă anumite lucruri care dau rezultate bune. Aici intervine munca adevărată – nu doar să creezi, ci să înveți să articulezi și să transmiți de ce ai făcut anumite alegeri, să îți educi talentul și să îl împărtășești cu ceilalți.

Pentru mine, cheia a fost mereu să găsesc bucurie în tot ceea ce fac. Odată ce pierd acea bucurie, devine extrem de greu să funcționez creativ. Nu spun că este neapărat un lucru bun, dar asta am descoperit despre mine.

Dacă mă îndrăgostesc de un proiect, mă implic cu totul, emoțional și mental, și mă consum în încercarea de a-l duce la perfecțiune. Așa funcționam la început, când mă lăsam complet absorbită de fiecare proiect și mă pierdeam în dorința de a excela.

Astăzi, încerc să găsesc un echilibru între pasiune și rațiune. Am învățat că, deși emoția și implicarea profundă sunt motorul creativității mele, este la fel de important să păstrez o anumită distanță, pentru a putea avea claritate și discernământ.

„Aspir să nu las fericirea creativă să mă consume, ci să o cultiv în mod sustenabil, să pot să o alimentez în timp și să mă bucur de proces fără să mă epuizez.”

Creativitatea, la urma urmei, este o călătorie continuă, nu o destinație. E despre a învăța să te reinventezi constant și să rămâi curios, să întrebi, să explorezi, să lași spațiu pentru necunoscut.

___

Editor: