Andreia Lewis, fondator Bucharest Homes: „Iubesc România și promovez frumosul autentic pe care îl are din plin. Încerc să îl arăt oamenilor, să îi fac să îl observe!”

Andreia Lewis este cu adevărat pasionată de arhitectură și real estate, reușind să își transforme pasiunile într-un job de zi cu zi. Curioasă dintotdeauna și călătorind mult, Andreia a ajuns să locuiască pe parcurs a doar 10 ani, în 6 țări diferite. S-a întors în România în 2010 și atunci a pus bazele Bucharest Homes, despre care spune că este -„o agenție de nișă care lucrează cu proprietăți pe care noi le îndrăgim și care promovează România prin arhitectura ei și micile secrete.”

Agenția se adresează în principal expaților, iar Andreia transformă întreg procesul într-o experiență: pune multe întrebări încă de la primul contact și în final oferă mai mult decât un spațiu, oferă o casă și o comunitate în care să trăiești, folosindu-și din plin propria experiență acumulată în anii de călătorie.

Ne-a povestit despre începuturile agenției, clienții și comunitatea creată, despre frumusețea Bucureștiului și a țării nostre, precum și unde mai avem de lucrat, despre piața imobiliară și viitorul acesteia și despre planurile de pe care le are. Un interviu despre cum să faci din casă, acasă, cu Andreia Lewis.

 

Andreia, care este povestea ta și cum ai ajuns în punctul în care te afli astăzi?

 

Mulțumesc pentru provocarea oferită de a face o retrospectivă a parcursului meu internațional, prin a vă împărtăși o parte din povestea mea, pe care sper să o considerați și voi interesantă sau măcar, atipică. Am anticipat cumva cariera mea internațională sau am creionat-o. În 1998 făceam scuba diving în Bali, vizitam Sydney și Bariera de Corali, Singapore, Dubai, după care am început cariera de expatriată împreună cu partenerul meu, locuind în 6 țări, timp de 10 ani. Anterior, am fost o fetiță conștiincioasă, dar curioasă, am călătorit mult în Europa și USA ( am avut burse de studiu și călătorii interesante) iar în 1992 am absolvit Relații Internaționale la ASE.

Și uite așa, călătorii, relații internaționale, anii de expatriere, toate acestea mi-au purtat pașii spre cariera pe care am îmbrățișat-o în 2010, relativ recent după întoarcerea în România. Sufletul mi-a fost mereu acasă și-mi este și acum. Iubesc România și promovez frumosul autentic pe care îl are din plin. Încerc să îl arăt oamenilor, să îi fac să îl observe observe!

 

Când și cum a apărut pasiunea ta pentru arhitectură și real estate? Îți mai amintești momentul în care ai știut exact că vei face din asta o carieră?

 

Am iubit casele dintotdeauna! Călătorind și fiind expusă diversității culturale și arhitecturale, am căpătat o înțelegere a spațiilor și diferitelor stiluri de arhitectură și amenajare.

Nu am știut că voi face o carieră din Real Estate, eu mă pregătisem pentru Diplomație. Am lucrat în Publicitate, Marketing și Comunicare în High-End Jewelry. Viața știe câteodată mai bine ce ni se potrivește și așa s-a întâmplat și cu mine. Reîntoarsă în țară, am avut oportunitatea să lucrez pentru John Taylor-Cannes și ulterior, după retragerea lor, să îmi setez propria entitate, Bucharest Homes, focusată inițial doar pe închirieri rezidențiale pentru expatriați și ulterior extinsă și spre vânzări.

 

Ce ai spune că ai tu diferit față de ceilalți agenți imobiliari?

 

Sunt diferită aș spune pentru că sunt cea care am fost la rândul meu clientă în țări străine și am învățat cerințele unui expat, dar și cum este el obișnuit să locuiască și ce așteptări are.

Credit foto: Raluca Florescu, Photoartbyralf

 

Cum arată o zi din viața ta la muncă? Cum decurge colaborarea cu clienții tăi de la primul contact până când le înmânezi cheia locuinței?

 

Sunt organizată și cu agenda plină de obicei. Răspund tuturor solicitărilor, iar dacă nu le pot eu onora, le ofer colegilor colaboratori pentru a nu pierde niciun lead.

 

Cum reușiți să înțelegeți rapid nevoile unui client expat și să îi oferiți locuințe care să i se potrivească?

 

Datorită experienței acumulate în anii de expatriere când am fost și eu în postura lor de a caută case, contacte și de a mă integra. În plus, iubesc să comunic și adresând câteva întrebări cheie, îmi este ușor să identific ce le-ar plăcea și potrivi.

Mulți îmi spun că își doresc să trăiască în Bucureștiul autentic, interbelic, în Micul Paris, nu în ceva modern ce ar putea găsi în alte țări, și atunci clar că mă îndrept spre arhitectură și „pietre vechi”. Provocarea aici este că nu există suficiente apartamente istorice, cu caracter, renovate pentru a fi închiriate expaților, iar cele care există sunt mereu ocupate. De aceea recomand clienților care caută să achiziționeze o proprietate în București să investească în locație centrală și în arhitectură.

Sărind un pic de la un subiect la altul, dar urmând același fir de discuție, clădirile istorice sunt foarte îndrăgite, dar vin cu provocările lor (risc seismic, cost renovări, verificări acte) și de multe ori pierd în fața celor noi din aceste motive. Recent, am identificat și dorit să achiziționez personal un apartament U2 în imobil 1924, tranziție Art Nouveau-Art Deco, autentic și pe gustul meu, dar din păcate a trebuit să renunț ca urmare a vizitei unui structurist în care am încredere și care m-a sfătuit să nu fac acest pas din cauza lipsei unor elemente importante în structură, coroziunii, infiltrației, crăpăturilor etc.. Am fost foarte dezamăgită, pentru mine și pentru orașul acesta! Majoritatea acestor bijuterii arhitecturale ar fi clasate ca R1 dacă ar fi inspectate!

Dacă aș avea o voce și putere, daca aș putea prioritiza investițiile în capitala noastră, asta aș face: aș reconsolida, unde este nevoie, aș renova și reda strălucirea de altădată acestor clădiri. Locuitorii lor ar trai în siguranță, orașul ar arăta diferit, am avea cu ce ne mândri ca orice capitală europeană în care centrul și clădirile istorice sunt cele care dau valoare și șarm unui oraș. Este un respect pentru patrimoniul lăsat de strămoșii noștri prin arhitecți și constructori inovatori ai acelor vremuri (1880- 1944). Ar crește și businessurile și turismul, dar în primul rând, ne-am salva orașul și aceste bijuterii arhitecturale rare și unice care sunt într-un mare pericol. Am avea și ce tranzacționa comfortabil, fără temeri, am reda Bucureștiului grandoarea de altădată. Poate mă „aud” cei care simt și gândesc ca mine, care iubesc frumosul și originalul, și vom reuși printr-un efort comun să atragem atenția asupra acestor priorități!

 

Ce le este caracteristic clienților tăi? Cum văd expații viața din București? Cu ce așteptări vin ei? Care sunt lucrurile care îi surprind cel mai mult pe expați atunci când se mută în București?

 

Clienții mei sunt exploratori, sunt oameni curioși și deschiși. Nu se sperie de o țară străină și se integrează rapid ajungând să cunoască și viziteze de multe ori lucruri și locuri pe care nici eu nu le cunoșteam. Cel mai elocvent exemplu sunt francezii, care au o comunitate extrem de bine conturată și unită, care sunt foarte mobili și aventuroși, care învață limba română, și care frecventează piețe și producători locali. Chapeau!

 

Consideri că te-ai născut pentru a fi antreprenor. Ce trăsături personale crezi că te-au ajutat cel mai mult în construirea și dezvoltarea Bucharest Homes?

 

Deschiderea către diverse culturi pe care am deprins-o în anii de expatriere și calitățile de comunicare. Iubesc să comunic și să înțeleg diversele culturi cu care intru în contact.

 

Cum s-a schimbat viziunea ta asupra antreprenoriatului de la începutul carierei și până acum?

 

Nu am știut neapărat ce înseamnă să fii antreprenor, dar cu siguranță am țintit aici. Iubesc experiența, colegii, mediul și siguranța oferită de o corporație, dar nimic nu se compara cu libertatea și flexibilitatea pe care ți-o oferă antreprenoriatul. Pe lângă „riscurile meseriei”, adrenalina oferită și libertatea de a-mi alege proprietățile cu care lucrez, dar și clienții, sunt de neprețuit.

 

Care sunt principalele provocări în ceea ce privește Bucharest Homes în prezent?

 

Și acum, dar și înainte, preocuparea a fost spre a identifica proprietăți deosebite, cu proprietari flexibili și ideal dog friendly. Majoritatea clienților sunt iubitori de animale, ca și mine și vin însoțiți de animăluțele lor. Din păcate la noi nu există încă acea cultură de pet friendly homes and environments, dar ușor, ușor văd că oamenii încep să fie tot mai deschiși.

 

Spuneai așa: „Vă pot îndruma în direcția cea bună pentru idei de vacanțe locale și avem o listă de producători și manufacturi de altădată, cizmari, croitori, fermieri locali, producători de vinuri, brutari”. Cum ai ajuns să creezi acest ecosistem și cum ai cunoscut toți acești oameni?

 

Sunt o persoană comunicativă și extrovertă. Comunic ușor cu oamenii care continuă meseriile de altădată și îi apreciez. Dacă îmi place un bun sau serviciu doresc să îl împărtășesc cu bucurie și altora. Find expatriată anterior, în țări destul de diferite de cultura noastră, preponderent în Asia, dar și Moscova sau Geneva, am învățat să îmi creez un Rolodex cu contacte, iar de când lucrez cu clienți expați, le ofer și lor aceste informații în funcție de ce caută sau ce își doresc să afle despre România.

Sunt „mai mult decât un broker” (More than a broker) care le ofere clienților un contract și o cheie. Îmi asist clienții străini să se integreze și îndrăgească țara gazdă, să plece cu o impresie corectă și bună pe care să o promoveze mai departe. Foarte mulți dintre expații cu care am lucrat nu mai doresc să plece din România, unde se simt foarte bine și au reușit să călătorească și să aibă vizitatori care la rândul lor vor pleca cu o impresie bună. Pe scurt sunt un bun networker și promotor al țării mele!

Să vă spun o întâmplare simpatică: 2002 Geneva, Bazar la ONU, masa României reprezentată simbolic cu obiecte artizanale pe care acum nu le aș promova, dar atât era disponibil atunci. Eu eram îmbrăcată într-o ie tradițională (nouă, nu precum cele autentice și istorice pe care le-am achiziționat ulterior), iar o vizitatoare japoneză s-a îndrăgostit de ie pur și simplu și m-a rugat să i-o vând. M-am oferit să îi trimit una noua, a spus că e complicat și că o dorește pe aceasta, așa că, am revenit acasă fără ie, și îmbrăcată sumar sub palton.

Credit foto: Raluca Florescu, Photoartbyralf

 

Ai locuit și lucrat în multe țări. Care ai spune că sunt cele mai importante lecții pe care le-ai acumulat de-a lungul acestei călătorii, fie că ne referim la viața profesională și activitatea ta sau la partea personală?

 

Am învățat să iubesc oamenii și să îi înțeleg indiferent de cultură, tradiții, port, obiceiuri, limbă, pentru că până la urmă ”we all cook with water” (expresie preluată din Taiwan). Am mai învățat să fiu deschisă și receptivă schimbării, adaptabilă și flexibilă. Și când te întâlnești cu ceva diferit, înveți că diferit nu înseamnă greșit, ci pur și simplu diferit.

 

Cum arată piața imobiliară din România la momentul actual? Cum simți că a fost și este influențată de evenimentele și schimbările ultimilor ani (economie, sănătate, politică)?

 

Arată bine, este un domeniu extraordinar, dar și plin de provocări, poate fi instabil, dar atât timp cât iți faci jobul cum trebuie și te poziționezi corect, vei atrage clientela potrivită. Este adevărat că situația politică a influențat deciziile de achiziții, personal am întâmpinat în luna decembrie două situații în care cumpărătorii au decis să aștepte decât să investească deși oferta era pe masă și acceptată.

Piața a crescut semnificativ în ultimii 5 ani, precum și economia și salariile, dar acum începem să simțim o scădere deoarece clienții nu-și pot permite ce și-ar dori. Eu anticipez o corecție a pieței în acest an sau în viitorul apropiat, cu o scădere care poate fi accentuată în cazul tendințelor naționaliste pe care le vedem în USA și Europa de Vest. Suntem dependenți ca economie de exporturi și de investiții de capital.

La nivelul închirierilor, acestea au crescut, dar bugetele multinaționalelor au scăzut. De asemenea, situația este disproporționată între proprietățile existente și cererile de închiriere. Nu există stock potrivit în piață, pe măsura calității cu care sunt obișnuiți clienții străini. Avem multe proprietăți frumoase, peste așteptările multora, dar în mare parte sunt închiriate și se transferă rapid altor clienți neapucând să stea în piață.

Credit foto: Raluca Florescu, Photoartbyralf

 

Ce planuri ai legate de viitorul Bucharest Homes? Cum simți că vor evolua lucrurile și ce strategii ai pentru perioada care urmează?

 

Vom crește cu siguranță, ceea ce am făcut și până acum, organic dar și prin networking și bunele recomandări pe care le primim. „Strategie” este un cuvânt prea pompos pentru noi, vom continua să fim o agenție de nișă care lucrează cu proprietăți pe care le îndrăgim și să promovăm România prin arhitectura ei și micile secrete. Îmi doresc să atrag oameni și proprietăți frumoase și să reușesc în continuare să fac oamenii fericiți prin casele frumoase pe care le găsesc pentru ei!

 

Acum, la final de interviu, povestește-ne puțin despre Andreia dincolo de job și business. Ce faci când nu te întâlnești cu clienții, nu vizitezi proprietăți și nu faci research?

 

Mă atrag mult comorile pe care le vânez în târguri de antichități, în țară și străinătate, mă pasionează fotografia și cadrele pe care le surprind mai în fiecare zi, fie că este vorba de arhitectură sau natură. Am o colecție de fotografii personale intitulate „My Romania, My Bucharest”, pe care le voi edita la un moment dat într-un album pentru „masa de sufragerie”, iar până atunci le păstrez înrămate și le ofer cadou clienților mei, dar sunt disponibile și spre vânzare ca mici suveniruri ale timpului petrecut în România.

 

O lecție importantă în business: Să fiu deschisă și adaptabilă, ca dovada că am acceptat provocarea echipei mele de PR să filmez și să fiu vizibilă în Social Media.

Cu ce fel de oameni te înconjori? – Cu oameni veseli și pozitivi.

Ce face pentru tine din casă acasă? – Știu foarte bine să îmi creez cuib unde merg. Acum, acasă este în România, într-un apartament cu multă lumină, în care sunt înconjurată de familie, cățelul meu special, Luna, multe flori și antichități de prin lume adunate. Multă căldură și iubire, ar fi pe scurt definiția ACASĂ. Sunt „obsedată” de decor și restaurări de case și mobilier, ador să fiu înconjurată de obiecte frumoase care spun o poveste, să creez un spațiu personalizat și am avut șansa de a o face în toate casele în care am locuit și pe care le-am amenajat recent. Am renovat în pandemie Urban Cottage, o căsuță în Dorobanți iar, în prezent mă ocup de Country Cottage pe Drumul Vinului – Dealul Mare, o zonă în care avem mare încredere ca dezvoltare și atracție turistică în special acum cu noua autostradă A7.

Care este prima întrebare pe care o pui unui client nou? – Îi pun multe întrebări: care este stilul de viață, unde merg copiii la scoală, ce stil arhitectural preferă, unde se vede locuind, unde este serviciul situat.. și nu în ultimul rând, bugetul. Astfel fac o selecție potrivită a proprietăților pe care urmează să i le prezint, evitând situații incomfortabile și evitând să pierdem timpul, atât al lor, cât și al proprietarilor. Stilul arhitectural preferat: ART DECO dar și Eclecticul Bucureștean.

Cel mai neobișnuit loc în care ai găsit inspirație: În provincie, în acele orașe uitate de timp (Târnăveniorășelul copilăriei mele, Câmpulung Muscel, Techirghiol, Eforie Sud, Sulina etc.). Eu le ador efectiv și vânez orice detaliu autentic oricât de prăfuit ar fi.

Care este primul lucru pe care îl observi când intri într-o locuință? – Volumetria, dar și luminozitatea, compartimentarea, practicabilitatea, spațiile exterioare – ele toate, fac diferența dintre o proprietate ușor tranzacționabilă vs. o proprietate care stagnează. Ce le recomand proprietarilor care au astfel de proprietăți pe care nu le pot tranzacționa? Să aibă așteptări realiste, să urmeze sfatul profesionistului în domeniul pe care îl deleagă să îi tranzacționeze proprietatea și să înțeleagă ”that you gotta spend money, to make money”! Aceste proprietăți au nevoie să fie updatate, eliberate, curățate și renovate și amenajate cu un minim de staging pentru a le crește șansele de a fi închiriate sau vândute. În USA nu se prezintă proprietăți neorganizate sau nerenovate. Prima impresie!

 

Credit foto copertă: Raluca Florescu, Photoartbyralf

 

Editor: