Bianca Sharma, fondatoarea More than Content: „Mă hrănesc din poveștile altor oameni”

De aproape două decenii, Bianca Sharma își definește experiența profesională prin oameni și poveștile lor. Și-a început cariera în televiziune din curiozitate, dar i-a plăcut atât de mult încât prima zi s-a încheiat și cu o vizită pe teren și un job de ziua următoare. Trecerea spre comunicare a venit firesc, iar călătoria ei a continuat cu munca în departamente de marketing, culminând cu fondarea propriei agenții.

Astăzi, o regăsim pe Bianca la fel de pasionată de oameni și ceea ce au ei de împărtășit. Fie că filmează pentru platforma de HR și business All About Jobs, lucrează la o strategie pentru un client al agenției More than Content sau pune pe hârtie pașii necesari construirii unui brand personal, o vei găsi de fiecare dată la fel de pasionată și cu zâmbetul pe buze. Mai multe despre Bianca și povestea ei, în acest interviu.

 

Bianca, cum te-ai descrie din punct de vedere profesional? Cum arată călătoria ta până în prezent?

 

Uitându-mă în spate, la cei peste 17 ani de experiență profesională, elementul comun al acestei perioade este comunicarea. Fie că discutăm despre cei peste 9 ani în care am făcut parte din echipele Realitatea TV și ulterior Digi24, fie că discutăm de ultimii ani în care am făcut trecerea spre marketing&PR, întotdeauna am fost o persoană căreia i-a făcut foarte multă plăcere să comunice ea însăși și să îi ajute și pe ceilalți să comunice mai bine.

 

Cum ai ales televiziunea și ce ne poți împărtăși despre primii ani ai carierei tale?

 

În cazul meu, nu eu am ales televiziunea, ci pot spune că ea m-a ales pe mine. Totul a început dintr-o pură întâmplare: în 2008, în timp ce eram la masterat în cadrul Facultății de Litere din cadrul Universității Babeș-Bolyai, unul dintre colegii mei făcea parte din echipa unei televiziuni locale din Cluj-Napoca. Pentru că era pasionat de ceea ce făcea, de fiecare dată când discutam cu el despre televiziune, aveam senzația că este un domeniu foarte frumos, dinamic, iar atunci când m-a întrebat dacă vreau să merg în vizită la redacția lor, am spus un „da” categoric. Vizita respectivă s-a încheiat cu o zi pe teren, în care am filmat și scris prima mea știre, iar apoi cu o invitație de a reveni și a doua zi. 

Nu a durat mult timp până când am realizat cât de mult iubesc această profesie, asta și datorită faptului că în redacțiile din care am făcut parte ulterior am avut parte de colegi cu foarte multă experiență de la care am învățat enorm de multe lucruri. Datorită lor, am evoluat de la un an, la altul, iubind fiecare clipă petrecută pe teren, printre oameni, descoperindu-le poveștile. 

 

Ce te-a făcut să intri în domeniul comunicării? Ce din experiența anterioară te-a ajutat în noul tău rol? Au existat aspecte care „te-au încurcat”?

 

Iubesc și am iubit televiziunea cu tot ceea ce înseamnă ea: de la ritmul foarte alert, la deplasări, la expunerea uneori chiar la situații de criză. A devenit un stil de viață, stilul meu de viață, modul în care eram și îmi plăcea să trăiesc, însă, ca în orice altă poveste profesională, există și o parte a sacrificiului, iar în cazul meu a fost viața personală. Decizia de a renunța la acest domeniu, deși eram, pot spune, în vârful carierei, cu oportunități extraordinar de frumoase de a mă dezvolta, a venit pornind de la dorința de a deveni mamă. Iar acum, după mai bine de 8 ani în care mi-am realizat acest vis, pot spune că a fost decizia corectă, luată la momentul potrivit. 

Ulterior, trecerea spre domeniul comunicării a fost cât se poate de naturală. Anii de televiziune m-au ajutat să îmi dezvolt o serie de abilități pe care și astăzi le folosesc zi de zi: capacitatea de a sintetiza informația, de a o structura, de a relaționa cu oamenii, o anumită naturalețe în comunicarea în fața camerei, capacitatea de a-i ajuta pe ceilalți să se simtă confortabili în fața camerei de filmat, un anumit ritm de lucru/de livrare a materialelor etc.

Au urmat câți ani petrecuți în departamentul de marketing al unei companii multinaționale, o experiență pe care o prețuiesc enorm, care mă ajută astăzi foarte mult în zona antreprenorială, apoi câțiva ani în care am făcut parte din echipa uneia dintre cele mai prestigioase agenții de content marketing din țară, iar ulterior, am decis să pun bazele propriei agenții de marketing, More than Content pe dezvoltarea căreia mă concentrez și care are printre principalele servicii producția video. 

În ceea ce privește anumite aspecte din experiența anterioară care „m-au încurcat” sau chiar încă o fac, cred că este vorba, în primul rând, de nevoia de a-mi stăpâni tendința de a face lucrurile foarte repede. Ritmul din televiziune era extrem de rapid, zilnic livram 2-3 știri pe care le vedeam dacă nu instant, live, la tv, măcar seara, la jurnalul din prime-time erau deja pe sticlă. În domeniul actual, ritmul în care se ajunge de la o idee, la implementarea ei, este un pic mai lung. 

 

Unde ai spune că se aseamănă cele două meserii, ce le aduce atât de aproape? Dar unde ai simțit tu cea mai mare diferență?

 

Ambele profesii au în centrul lor oamenii și poveștile lor. Acesta este, din punctul meu de vedere, elementul comun. Chiar dacă acum lucrez cu companii care oferă fie produse, fie servicii pentru un anumit public țintă, în esență este vorba tot despre oameni care au anumite nevoi, anumite caracteristici, anumite comportamente și care își iau deciziile de cumpărare într-un anumit mod și de alți oameni care prin intermediul unui brand le oferă produsele sau soluțiile de care au nevoie. Pentru că, în esență, oamenii cumpără de la oameni, dar mai ales de la oameni pe care îi plac și în care au încredere. Aici intervin eu și colegii mei alături de care construim această încredere și awareness-ul de care au atât de multă nevoie companiile pentru a fi top of mind în domeniul lor de activitate. 

Există, desigur, și diferențe. În televiziune, de cele mai multe ori, porneai de la un eveniment, de la o statistică, de la o informație de interes public, în timp ce în marketing&PR pornești de la nevoia unei companii, de la obiectivele de business ale acesteia, iar apoi construiești strategic următorii pași. 

 

Care sunt cele mai valoroase lecții din PR & Marketing pe care le-ai învățat și le aplici și astăzi? Cum vezi industria la momentul actual?

 

Să construiești orice campanie pe adevăr. Uite cumva un alt element comun al celor două domenii. Dacă produsul sau serviciile sunt bune, dacă ceea ce oferi este de calitate și util, restul acțiunilor vin de la sine. Același principiu mi se pare la fel de important și atunci când discutăm despre construirea unui brand personal. Dacă ceea ce comunici în mediul online despre tine este autentic, dacă reflectă valorile tale și modul în care tu chiar ești în mod natural, ai șanse imense să ai succes. Pentru că dincolo de comunicarea online, de acțiunile de PR etc., cel mai probabil vei face și networking, vei intra în comunități, vei cunoaște face to face potențiali clienți. Dacă imaginea ta din mediul online este oglindită în modul în care ești zi de zi, oamenii te vor aprecia și își vor dori să apeleze la tine atunci când au nevoie de ceea ce tu oferi. 

 

Cum a venit ideea All About Jobs? Ce te-a pasionat atât de mult la zona aceasta, încât ai urmat și un un program postuniversitar în „Branding și brand design”?

 

All About Jobs este un proiect ale cărui baze le-am pus la scurt timp după ce am renunțat la televiziune. Era refugiul meu, locul în care mai făceam ceea ce îmi plăcea atât de mult. Este o platformă cu știri din domeniul HR, dar și de business, iar în ultimii ani am decis să îl dezvolt prin crearea podcastului The Story Behind the Job unde abordez subiecte din aceste domenii alături de diferiți invitați, oameni cu experiență profesională vastă. 

Pentru că în perioada în care am lansat All About Jobs începea să se vorbească și în România mai mult despre employer branding și personal branding, mi-am dorit să aprofundez cele două subiecte și m-am înscris, în 2016, la un program postuniversitar „Branding și brand design” în cadrul Universității Babeș-Bolyai. 

Din perspectiva omului de comunicare, văd podcastul ca un mediu de comunicare/instrument de promovare foarte util. Îl văd astfel din două perspective. În primul rând este un tip de conținut consumat deja în masă, urmărit de un public în continuă creștere atât la nivel internațional, cât și la nivel local, publicul are un apetit crescut pentru acest format de interviu. În al doilea rând, podcastul poate fi un mediu mai prietenos pentru cei care doresc să devină vizibili, însă se confruntă cu o anumită teamă de a vorbi în fața camerei video. Formatul acesta în care ei au un interlocutor, iar camerele video sunt undeva în background, este, din punctul meu de vedere, unul extrem de potrivit ca prim pas spre zona de creare de conținut video. Odată ce discuția începe, atât moderatorul, cât și invitatul se concentrează pe subiectul abordat și se creează o stare creativă foarte plăcută și eficientă. De cele mai multe ori, după ce înregistrăm un episod al podcastului The Story Behind the Job acesta și este feedback-ul pe care eu și colegul meu, Alexandru Dascălu, îl primim: „A fost foarte fain”, „M-am simțit super relaxat”, „Am și uitat că se filma”, iar ulterior, atunci când văd episodul editat sau chiar variante scurte tip Reel montate, invitații sunt uimiți de cât de multe informații utile au oferit, de cât de natural s-au comportat, deși unii dintre ei sunt la o primă astfel de experiență. 

Cred că acest efect este dat și de anii de televiziune pe care îi avem împreună, mai exact, suntem colegi din 2008, iar odată ce începem să muncim, să filmăm, se creează o atmosferă de lucru degajată, dar în același timp și focusată pe informații, pe discuție, pe conținutul pe care îl generăm. 

 

Ce te-a determinat să pui bazele propriei agenții de marketing? Ce înseamnă More than Content?

 

Decizia de a deschide agenția de marketing More than Content a venit și ea cât se poate de natural. Acumulasem deja suficientă experiență în agenția de content marketing din București în care profesam și mi-am dorit un cadru în care să pot să îmi pun în aplicare ideile, în care să pot să îmi aleg tipurile de companii cu care să lucrez, domeniile din care provin acestea și nu numai. Desigur, nu a fost și nu este un lucru simplu, dar cred că este un lucru care merită din plin tot efortul. 

În plus, cred că am luat decizia la momentul oportun, deja platformele de social media se îndreptau spre conținutul video, fiind un context perfect pentru a folosi experiența acumulată în televiziune pentru a ajuta companiile să devină mai vizibile și prin acest tip de content. 

Este More than Content pentru că, dincolo de crearea de conținut video sau scris, este absolut necesar să le oferi clienților și servicii conexe cum sunt cele de social media management, de PPC, de e-mail marketing sau de PR. Este un avantaj semnificativ să ai capacitatea ca și agenție să oferi servicii complete. Până la urmă, companiile își doresc cât mai puțini furnizori, ușor de gestionat, care să livreze la timp și calitate. 

 

Cum ai învățat să fii om de business? Ce ți-a fost cel mai greu la început?

 

Cred că încă sunt în proces de învățare. Nu este deloc ușoară trecerea de la statutul de angajat care nu trebuie să vândă neapărat pentru a-și putea desfășura activitatea zilnică și pentru a avea un venit sigur, la un antreprenor care zi de zi generează, de fapt, volum de muncă pentru el și echipa lui. 

La început mi s-a părut cel mai dificil să învăț să vând serviciile, mai ales din cauza faptului că aveam un background de jurnalist. În timp, însă, pentru că eu cred foarte mult în ceea ce oferim, lucrurile au început să funcționeze bine și să depășesc această barieră. 

 

Cum sunteți organizați în cadrul agenției? Ce servicii oferă aceasta și cine sunt clienții voștri?

 

Avem structura clasică a unei agenții de marketing, cu colegi care acoperă fiecare arie. Serviciile pe care le oferim pornesc de la audit digital, prin care vedem exact în ce mod comunică online compania respectivă, care este prezența ei actuală în mediul online, la construirea strategiei pe baza obiectivelor de business, la realizarea materialelor necesare pentru a susține campaniile pe care le demarăm, până la raportarea rezultatelor. Ne concentrăm însă foarte mult pe ce anumite comunică clienții noștri, sub ce formă, ce mesaje etc., iar formatul de conținut pe care îl generăm cel mai des este cel video. Este tipul de content consumat cel mai mult de către utilizatorii platformelor de social media, deci este ceea ce trebuie neapărat integrat în orice campaniei pe care o realizăm.

În ceea ce privește tipologia clienților noștri, aceasta variază: de la clinici medicale, la producători, furnizori de servicii, până la companii multinaționale. 

 

De-a lungul parcursului tău profesional, ai contribuit la construirea unor branduri personale, ajutând specialiști din diferite domenii sa fie mai vizibili și să se poziționeze corect pe piață. În opinia ta, cum se construiește și dezvoltă corect un brand personal? 

 

Dacă ar fi să aleg o ramură din activitatea mea care îmi place cel mai mult, aceasta este clar cea de construirea a brandurilor personale. Îmi place să văd cum pornind de la punctul zero, cu prezență zero sau minimă în mediul online și poate chiar cu o anumită lipsă de încredere în propriile abilități ale persoanei respective, ajungem ulterior la un brand personal bine conturat, la poziționarea ca expert în domeniul lui de activitate și desigur la atragerea clienților potriviți. 

În ceea ce privește construirea corectă a unui brand personal, aceasta are la bază ajungerea la o anumită claritate inițială a modului în care îți dorești să fii perceput, dar și la o claritate în ceea ce privește audiența sau publicul țintă căruia te adresezi. Cu alte cuvinte, trebuie în primul rând să știi cum vrei să fii perceput, ce te diferențiază față de alți specialiști din domeniu, iar ulterior să stabilești cine ai vrea să îți achiziționeze serviciile sau produsele. Stabilind din start un profil de buyer persona, deciziile precum alegerea platformelor de social media pe care să fii prezent sau tonul vocii sau chiar publicațiile în care ți-ai dori să apari vin de la sine.   

 

Iubești să spui povești care să îi ajute pe ceilalți. Cum ți-ai spune, în câteva rânduri, povestea ta?

 

Drag de oameni și poveștile lor, multă implicare, dorința de a-i ajuta pe ceilalți să se simtă confortabili atunci când încep să își spună povestea și să fie vizibili, relații solide construite pe termen lung, dar și foarte multă muncă. Totul făcut cu multă pasiune și cu zâmbetul pe buze. 

 

Care sunt pasiunile tale, dincolo de job? Ce te bucură în viața de zi cu zi?

 

Iubesc timpul petrecut cu fetița mea! Îmi place să fac sport, care este sursa mea de energie și optimism, și îmi place să citesc și să ascult podcasturi. Mă hrănesc din poveștile altor oameni, mă bucur atunci când sunt dispuși să vorbească despre experiențele lor, deși uneori se vulnerabilizează, dar acela este momentul în care noi, cititorii sau ascultătorii lor, ne regăsim și ne inspirăm din ceea ce ei ne oferă. 

Cel mai bun sfat profesional pe care l-ai primit: Atunci când știi că ești pe drumul tău, continuă să muncești, treci peste încercări și acceptă orice oportunitate, mică sau mare, care te poate duce mai aproape de destinație. 

 

Destinația favorită pentru vacanță: Oriunde sunt cu oamenii mei favoriți. 

Dish-ul favorit: Aproape orice dish cu creveți. 

Ce nu îți lipsește niciodată din geantă? – Rujul și cheile de la mașină, condusul mă relaxează. 

Primul lucru pe care îl faci dimineața: Zâmbesc. 

 

Credit foto: Laura Balc

 

Redactor: