Ce pot face două fete care se disting de mulțime, care sunt purtate de visul adolescentin de a cuceri lumea, de pasiunea pentru diferit, de atracția față de lumea modei și de dorința de a face ceea ce le place cel mai mult?
Aceasta este rețeta Chotronette, iar rezultatul a fost dezvoltarea unui brand de fashion care a trecut hotarele țării în care s-a născut.
Două prietene din liceu pornesc pe drumuri diferite, dar sunt reunite de un set de dorințe comune și își demarează proiectul vieții lor. Nu neapărat ca un business, cât ca o dorință a îndeplinirii unor idealuri personale. Lucru care le-a ajutat pe Laura Cazacu și Silvia Chiteală, protagonistele poveștii Chotronette, deoarece s-au lăsat purtate de pasiunea lucrului făcut cu plăcere și mai puțin de rațiuni de business.
Discutând cu fetele de la Chotronette, îți dai seama de atracția lor față de diferit, de unicitate, de pasiunea pentru rochii și dorința de a oferi clientelor lor șansa de a-și etala personalitatea în cele mai importante momente ale vieții lor.
Și vorbim de cliente din întreaga lume. Chotronette este un brand românesc, dar care își dezvoltă o anvergură internațională. Un brand apreciat la nivel global, în special în SUA și Marea Britanie și care, visează, la un moment dat, să îmbrace chiar și vedetele de la Hollywood.
– Cum ajung două studente de la Litere și Medicină să devină creatoare de modă?
La început, eu și cu Laura am cochetat cu ideea creării unui magazin cu haine vintage și chiar am făcut câțiva pași în această direcție, însă în scurt timp ne-am dat seama că vrem să creăm chiar noi accesorii și am început cu o colecție de voalete și pălării extravagante. Ulterior, am investit tot mai mult timp în conturarea unui brand și ne-am specializat pe ce ne doream să facem: rochii altfel, styling extravagant și ședințe foto cu o poveste în spate. În felul acesta am pășit în lumea modei. Toate aceste dorințe ne-au condus către acest univers.
– Vă cunoașteți din liceu, v-a trecut prin minte că o să aveți o afacere împreună?
Liceul e o perioadă bună pentru apariția „planurilor de cucerire a lumii” și glumeam destul de des despre asta. Imediat după liceu am ales alte drumuri. La momentul respectiv, părea că am luat deciziile bune, însă era un gând ce revenea mereu și mereu. Ne-a atras și ne-a adus împreună pe acest drum. Este un gând de care ne bucurăm că nu a fost abandonat.
– Cum se naște o idee precum Chotronette?
Când am pus cap la cap ideea Chotronette, am pornit în primul rând de la un vis de a face ceva frumos și diferit de ce se găsea pe piață atunci. În niciun moment nu am gândit-o strict ca pe un business și credem că de asta a prins atât de bine. Eram două tinere, îndrăgostite de modă, de haine extravagante, de ședințe foto atipice. Am vrut să creăm ceva cu totul diferit și plin de culoare și tocmai lucrurile care ne diferențiau ne-au ajutat să creăm un brand. Prima noastră colecție a fost cumpărată în întregime. Acest lucru a însemnat foarte mult pentru noi, mai ales că eram un brand din Iași, aflat la început de drum.
– Cum ați reușit să faceți Chotronette să fie un brand cunoscut în afară?
Odată cu lansarea site-ului, am atras un grup foarte nișat din afară – viitoare mirese care își doreau să poarte în ziua nunții o rochie cât mai diferită. Erau fete pentru care ziua nunții înseamna o expresie a personalității lor și tocmai de aceea rochia albă și clasică nu își mai găsea locul. Fete care voiau ceva cât mai extravagant, un manifest al individualității.
Ne-a ajutat foarte mult și faptul că am atras atenția publicațiilor de profil din afară. Am avut încă de la început norocul de a fi remarcate de revista britanică „Rock’n’Roll Bride” care promovează nunți cât mai „altfel”. Lucru care ne-a ajutat enorm. Au urmat apariții în Vogue UK și Vogue Italia, Fashion TV, Playboy, prezentări internaționale în Australia și New York. Așa au apărut multe cliente din toate colțurile lumii.
– Vă este mai ușor să faceți afaceri, în România sau în afară?
Am ales să facem ceva ce ne place și ne reprezintă. Am primit la început eticheta de excentricitate și tocmai acest lucru ne-a diferențiat. Câteva dintre pozele cu rochiile noastre au ajuns virale pe internet și am ajuns să avem cliente din toată lumea. Ne place să avem un business aici și să creștem afacerea în România. Mai mult de 50% din comenzi vin de la cliente de peste hotare. Majoritatea din Marea Britanie și Statele Unite, lucru ce vine ca o confirmare că munca noastră e apreciată și suntem mândre că miresele din afară aleg să comande rochii din România.
– Este ușor sau greu să fii femeie în lumea modei?
E o perioadă în care, chiar dacă nu a devenit mai ușor, lucrurile se schimbă treptat înspre bine. Poate nu a fost tot timpul ușor să fim luate în serios ca două tinere cu păr colorat și haine extravagante, dar nu asta a contat. Sunt lucruri ce ne definesc și la care nu am vrut să renunțăm. Aceste caracteristici ne-au individualizat și ne-au ajutat să ajungem aici. Soluția a fost să căutăm tot timpul să ne înconjurăm de o echipă de oameni cu aceeași viziune.
– Cum vedeți industria modei din România și cum este ea văzută din afară?
Moda este o industrie foarte competitivă în general. La fel este și în România. Noi vedem asta ca pe o oportunitate să ne exprimăm personalitatea și ne-am ales o nișă care ne reprezintă și pe care o iubim. Social Media este o metodă foarte accesibilă de expunere și tot mai multe evenimente și publicații din afară apreciază moda din România. Am fost contactate de multe ori de reviste din străinătate cu aprecieri și propuneri de colaborări.
– Există viață în afară de Chotronette? Cu ce altceva vă ocupați timpul?
Chotronette nu este chiar locul de la care simți nevoia să îți iei o vacanță, tocmai pentru că facem ceea ce ne place cel mai mult. Cu toate acestea, încercăm să facem în așa fel încât să nu ne ocupe tot timpul. Rețeta la care am ajuns combină job-ul cu timpul petrecut cu familia și vacanțele cu prietenii. La acestea adaugăm Netflix și mersul la sală. Încercăm să facem în fiecare zi un lucru care ne inspiră.
– Cât de departe credeți că va ajunge Chotronette?
Ne propunem să ajungem la cât mai multe fete care își doresc să fie extravagante, să facem parte din poveștile lor. Chotronette exprimă curaj și îndrăzneală și ne dorim ca femeile să îndrăznească tot mai mult să fie ele însele, vesele și colorate, așa cum își doresc, fără constrângeri. Încercăm să ne păstrăm visul de a cuceri lumea, puțin câte puțin, și poate într-o zi să îmbrăcam unul din personajele lui Tim Burton sau Wes Anderson.