ASAP România, programul de responsabilitate socială al fundației The Institute, le-a pregătit ca ultimă misiune celor 25 de elevi ambasadori ASAP din întreaga țară să vizioneze 7 scurtmetraje pe teme de mediu. În număr de 5 în acest an școlar, misiunile întregesc scopul programului ASAP și al ambasadorilor deopotrivă, de a duce mesajele și acțiunile de responsabilitate și grijă față de mediu în toate școlile din România, la cât mai mulți elevi, profesori, și chiar în familie și către prieteni.
Extrem de apreciată și anul trecut de către prima generație de elevi ambasadori, CINEMASAP revine și în acest an, de data aceasta cu 7 scurtmetraje: „Benztown”, „Little Stone Worth Gold”, „Oh So Convenient”, „Orgiastic Hyper-Plastic”, „The Invention of Less”, „The Lost Garden” și „Pig”. Selecția lor a fost realizată de Animest împreună cu Animation Festival Network, rețeaua europeană a festivalurilor de film de animație.
Misiunea ambasadorilor ASAP constă în a organiza, fiecare în școala lui, o oră în care să vizioneze, alături de colegii lor, seria de scurtmetraje propusă de ASAP și Animest. Pentru fiecare scurtmetraj, organizatorii le-au pregătit elevilor o fișă care conține informații despre film, link către trailer, subiectul filmului, dar și sugestii de dezbateri pentru conversațiile ulterioare cu colegii lor. Un laptop și un videoproiector sunt necesare pentru vizionări. Termenul limită de îndeplinire a misiunii este 7 iunie.
Producțiile alese sunt recente, realizate prin mai multe tehnici de animație și cu diverse abordări ale unor teme de mediu. De la obiecte din plastic mai mult sau mai puțin utile, la obiceiurile vieții noastre comode care implică folosirea unor materiale greu de reciclat, la problemele orașelor aglomerate și până la sursele de hrană sănătoasă sau modul în care aruncăm lucruri de care ne folosim și al căror drum înapoi în natură ne poate fi dăunător, toate se regăsesc printre temele pe care ambasadorii elevi le vor descoperi și apoi dezbate împreună cu colegii lor.
„Scopul tuturor misiunilor ASAP pentru ambasadori și, implicit pentru comunitățile lor, este să afle informații noi despre colectarea separată și protecția mediului prin modalități interesante și amuzante. Astfel, toate scurtmetrajele propuse în CINEMASAP au aceste subiecte, prezentându-le uneori într-o lumină mai distractivă, alteori, într-o notă mai gravă și mai aproape de realitate.
Ambasadorilor le-a plăcut mult provocarea anul trecut și le-a fost simplu să se organizeze, pentru că este o misiune flexibilă, care poate fi desfășurată în timpul unei ore de dirigenție sau împărțită pe mai multe zile. În plus, e un prilej fantastic de discuție și de schimb de idei, ceea ce îi ține prezenți și curioși”, a menționat Mihaela Tutunaru, coordonatorul programului ASAP.
În anul școlar 2023-2024, ASAP România a deschis înscrierile pentru a doua generație de ambasadori ASAP. În număr de 25, din 12 orașe ale țării, elevii au de îndeplinit 5 misiuni pe parcursul a 5 luni de zile. „Adevăr sau Reciclare” a fost prima misiune, un joc de cărți educativ, care i-a antrenat să lucreze în echipă. A doua – ASAP Yourself. Pornind de la premisa că fiecare are în șifonier tricouri, hanorace sau pantaloni pe care nu le mai poartă, Ambasadorii ASAP au trebuit să le transforme, folosindu-se de Trusa de Croitorie ASAP. Cea de-a treia misiunea a fost ASAP Debate. Ambasadorii, având rolul obligatoriu de Avocatul Plasticului, alături de colegi și prieteni, au adus argumente pro și contra, în funcție de tema aleasă dintr-o listă oferită în prealabil de echipa ASAP. Misiunea 4 a fost ASAP Mituri despre Reciclare, misiune în cate ambasadorii au adunat mituri de la colegii și familia lor, pe care le-au explicat și “demontat” cu ajutorul echipei ASAP. Ultima misiune, la fel ca anul trecut, este CINEMASAP, cu start în data de 8 mai, în desfășurare până pe 7 iunie 2024.
Apoi, de la începutul lunii iunie și până la finalului lunii iulie, ASAP organizează call-ul pentru generația de elevi ambasadori 2024-2025 și îi așteaptă pe tinerii interesați din școlile ASAP din toată țara să se înscrie și să-i inspire apoi și pe colegii lor să afle mai multe despre felul în care pot avea un stil de viață sustenabil la școală, dar și acasă. Call-ul va fi lansat pe rețelele de socializare ASAP și pe canalele directe de comunicare cu școlile din rețeaua ASAP.