Salut. Eu sunt Alexandra Huștiu Bibire și te invit, ca în multe alte zile de marți, în ceea ce eu numesc #RevolutiaMeritocratieiPrinPersonalBranding sau Călătoria de la A Avea la A Deveni.
Astăzi o să dezbatem puțin acest subiect de care am tot menționat și anume propunerea noastră unică de valoare, deși subiectul acestui articol este altul, și anume strategia de brand personal – (P)asul 3. Cu toate acestea, e foarte important să clarificăm cum arată acest UVP – unique value proposition pentru că ar trebui, așa cum îi spune și numele, să fie unică. Și poate fi unică doar atunci când o raportezi la unicitatea ta, la darul tău nativ. La ceea ce faci tu cel mai bine fără nici cel mai mic efort.
Astfel, propunerea ta unică de valoare (UVP) se va transforma în descrierea beneficiilor pe care le oferi angajatorilor sau clienților, beneficii care îi vor determina pe aceștia să te aleagă pe tine. Poate fi o promisiune a valorii livrate în vederea satisfacerii cerințelor și nevoilor specifice acestora, o experiență generată din interacțiunea cu tine și de ce nu, motivația acestora pentru a te alege punând în balanță beneficiile pe care le primesc și investiția necesară. În această situație
motivația de a te angaja sau de a te alege se traduce în beneficii percepute minus investiția percepută.
In acest sens poți utiliza template-ul numit Value Proposition Canvas care te va ajută să vizualizezi și să testezi cum să creezi valoare pentru ceilalți, concret, prin servicii și/sau produse. Acest canvas este format din 2 părți, astfel: profilul clientului și harta valorii.
Profilul clientului este determinat de problemele (jobs) acestuia (funcționale, sociale, emoționale), stresul cauzat de acestea (durerea/pain) și beneficiile (câștigul/ gain) pe care acesta le percepe ca fiind cele mai potrivite în rezolvarea în cele mai bune condiții a problemelor sale. Această hartă este dinamică și evoluează pe măsură ce înveți mai multe despre targetul tău, mai ales despre clienții/colaboratorii pe care deja îi ai.
Harta valorii cuprinde listarea serviciilor și a produselor pe baza căruia se va construi propunerea ta de valoare. Tot aceasta descrie cum produsele/serviciile tale vor ajuta la ameliorarea sau eliminarea stresului cauzat de problemele clienților, acestea devenind calmante pentru stresul clienților (pain relesears) dar și cum devii creator de beneficii: produci, crești sau maximizezi câștiguri pe care “clientul” le așteaptă, le vrea, le dorește sau va fi surprins să afle de existența lor.
Astfel, odată ce ai reușit să pui cap la cap aceste două părți, scopul acestui template va fi de a te ajuta să înțelegi cum să faci ca produsele și serviciile tale să rezoneze cu clienții tăi.
Deci scopul acestui tool numit Value Proposition Canvas este să te ajute să înveți să observi, să înțelegi, să te pui și mai mult în papucii targetului/audienței tale cu ajutorul empatiei și ulterior să creezi produse adaptate acestuia, având beneficiile pe care ei și le doresc, au nevoie de ele sau vor fi surprinși plăcut să descopere că există.
În booklet-ul cărții Brandul tău personal ești Tu găsești o multitudine de întrebări care să te ajute să îți clarifici la un nivel și mai profund această propunere unică de valoare, dar și un template dedicat, oferindu-ți astfel posibilitatea să o faci nu doar unică, și dedicată punctual celor cărora te adresezi.
Acum că avem o propunere unică de valoare putem construi o strategie de brand personal, cu atât mai mult cu cât întreguul efort de marketing se învârte în jurul acesteia.
Înainte de a dezvolta acest subiect mai pe larg, aș vrea să ne întoarcem la noțiunea de brand management.
Ce înseamnă conceptul de management de brand personal?
In primul rând începe cu un proces de conștientizare al Sinelui, pentru că nu poți deveni un brand personal coerent și autentic dacă nu ești conștient(ă) de Sine, dacă nu te-ai trezit. Apoi, ține și de dorința de a te cunoaște, de a te asuma și de a deveni responsabil(ă), căci în momentul în care vrei să devii un brand personal trebuie să înțelegi că ești foarte expus(ă) și ca atare toată lumea va vorbi despre tine și lucrurile se vor rezuma la 2 aspecte esențiale: “este de încredere? prestează servicii de calitate?” (dacă ești liber profesionist/antreprenor) sau “este un/o angajat (a) responsabil(ă), pe care te poți baza? Are aptitudinile și cunoștințele necesare jobului pentru care aplică?” (dacă ești angajat(ă). Ca atare, pornește în primă fază de la tine.
Următoarea etapă ar fi cea în care vei înțelege că dacă tu nu începi să îți manageriezi brandul personal (tu sau altcineva, care se pricepe la asta), o vor face alții, în mare parte, în defavoarea ta, mai ales cei din aceeași zona de expertiză cu tine, pentru că majoritatea oamenilor sunt competitivi. Supraviețuitori. Și ca atare, ca să existe ei, lovesc în ceilalți sau îi copie. Nu sunt capabili să fie Creatori. Să facă diferența.
Pe scurt, managementul de brand personal ține de decizia conștientă de a-ți crea un brand personal și de a-l gestiona (cu sau fără ajutor), comunicându-l pe baza unei strategii, fie ea de împingere sau de tragere, strategie ce va seta un obiectiv și modalitățile necesare pentru a ajunge acolo.
Ca și un brand comercial (sau de companie), un brand personal poate fi comunicat, poziționat și gestionat cu ajutorul a două tipuri de strategii, cum am mai menționat:
• strategii de împingere (push) a brandului în piață, cum ar fi PR, Advertising, promovare, vânzarea directă și
• strategii de tragere (pull) a brandului în piață cum e Personal Branding-ul și Impression Management. Diferența între aceste 2 tipuri de strategii este fundamentală: una este orientată spre vânzare și cealaltă spre marketing. Selling approach, adică orientarea către vânzare, este perspectiva în care cererea în piață este mare și piața este mică. In această situație, când piața ajunge la saturație, vânzările împing produsele /serviciile către consumatori cu ajutorul advertising-ului, a promovării agresive etc. Marketing Orientation, adică orientarea de marketing, este despre a afla și a produce ceea ce au nevoie consumatorii atunci când piața ajunge la saturație, dându-le acestora oportunitatea să aleagă din mai multe produse /servicii existente pe piață.
Astfel că, în funcție de rolul tău profesional, aceste strategii vor fi folosite mai mult sau mai puțin, și evident, în conformitate cu ceea ce vrei să construiești.
Mai mult, vor diferi acțiunile pe care trebuie să le ai pentru fiecare strategie în parte în funcție de rolul profesional pe care îl ai: cel de angajat(ă) sau liber profesionist/ antreprenor. Însă ambele au același scop, un obiectiv: să formulăm un mesaj clar și o imagine profesională, să știm cui ne adresăm și cu cine suntem comparați și prin ce canale livrăm mesajul / imaginea profesională către aceștia:
– Cine ești: identitatea ta (Sinele de bază/Core Self ): ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
– Ce faci și cum o faci: skill-urile, cunoștințele (Sinele Calificat /Skilled Self ) dar și unicitatea ta:
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
– Ce te face credibil(ă): artefacte, experiență profesională etc (Sinele Extins/Extended Self): ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
– Poziționarea prin diferențiere: De ce tu? Cu ce ești diferit(ă)? ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
-Propunerea ta unică de valoare (UVP) sau beneficiile clienților/angajaților tăi: ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
Toate acestea cu ajutorul comunicării, a unor canale și a unui mesaj:
– Cum și unde pot afla de tine?
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
Practic ceea ce nu se vede, adică Sinele de bază (Core Self) și skill-urile și cunoștințele (Sinele Calificat), împreună cu ceea ce se vede, si anume Sinele Extins (Skilled Self), ceea ce comunicăm și cum comunicăm (mesajul și canalele prin care o facem), adică Sinele Comunicat (Communicated Self).
Prin urmare, strategia noastră are ca scop formularea unui mesaj clar, crearea unei imagini profesionale, alegerea audienței/publicului țintă și livrarea mesajului/imaginii profesionale către aceștia.
Resurse: Brandul tău personal ești Tu – booklet (2019)
Despre Alexandra
Alexandra este autoarea primei cărți de Personal Branding din România publicată în 2018, lansată la Bacău și în Republica Moldova, la Chișinău, dar și a booklet-ului aferent ei publicat în 2019 după care sunt adaptate workshop-urile și cursurile ei.
În 2020 publică prima carte de Marketing Coaching din România, un alt self marketing tool, un instrument foarte util adaptat la modelul de coaching GROW cu 9 worksheet-uri cu exerciții practice pentru cei care vor să exploreze marketing-ul de la A la Z.
Alexandra este licențiată in Marketing la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău și este Masterand în Marketing și Management. De altfel, a finalizat cursurile
• Shaping Your Professional Brand – University of Illinois at Urbana-Champaign
• Strategic Self-Marketing and Personal Branding – The State University of New York
• Introduction to Personal Branding – University of Virginia, Statele Unite ale Americii.
Este formator acreditat de Ministerul Educației Naționale și Cercetării, Certified Life Coach acreditat de American Union of NLP și Business Coach acreditat de John Chisholm Consulting, UK.
Este de părere că conexiunea umană, experiențele de brand și poveștile fac diferența, este ambasador al autenticității, onestității și meritocrației pentru care a creat mișcarea numită #RevoluțiaMeritocratieiPrinPersonalBranding care a ajuns internațional, mișcare care a fost nominalizată pentru Best Social Good Campaign în România la cel mai mare eveniment de Social Media și Comunicare din România, Webstock.
În 2014 a creat, alături de Brand & Build (propria agenție de marketing care a fost nominalizată de revista Corporate Vision Magazine din Uk ca și Most Innovative Marketing Agency 2020 – Romania datorită diviziei de Self Marketing Tools), Fundația #ConstruimPentruViitor al cărei rol este să deservească nevoile de marketing și comunicare ale celor care nu au resurse, dar care oferă, la rândul lor, comunității. Tot prin această fundație a donat, conform Regulii 10%, împreună cu partenerii ei, pentru diverse cauze umanitare.
Este mama unui băiețel de 5 ani care a învățat-o iubirea necondiționată și răbdarea. Este pasionată de zona de transformare personală datorită procesului de Autocunoaștere si trezire spirituală prin care a trecut personal, de misticism, ezoterism și Yoghic Science, în special Kundalini Yoga.