Lavinia Holicov, fondatoare și președintă, Fundația YES: „Educația e cheia pentru a depăși marginalizarea socială și economică”

Educația din România se schimbă, evoluează, și aici nu e vorba doar despre ce lecții mai ajung în manuale, ce scriitori mai „pică” la examene naționale sau cum mai e structurat anul școlar. Cea mai mare schimbare e adusă de tehnologie și de cum este integrată în fluxul educațional. 

Deși foarte mulți elevi pot beneficia de avantajele educației digitale, sunt încă sute de mii de copii care trăiesc și învață în comunități r defavorizate. Pentru aceștia o rază de speranță sunt programele ca cele derulate de Fundația YES.

„Motivația noastră vine din dorința de a crea un viitor mai bun pentru copiii din România”, spune Lavinia Holicov, fondatoarea și președinta Fundației YES, în dialog cu The Woman. Ea este un adevărat promotor al educației digitale și, prin intermediul fundației, se implică în construirea unui viitor mai bun pentru noua generație prin acces la educație de calitate. „Educația modernă înseamnă acces la tehnologie, comunicare școală-familie, implicarea comunității și utilizarea datelor pentru a îmbunătăți procesul educațional”, adaugă aceasta. 

Viziunea Laviniei pentru următorii 10 ani, prin fundația pe care o conduce, este una ambițioasă: școli digitalizate, incluzive, care pregătesc elevii pentru viitor. La baza acesteia stă crezul că fiecare copil care rămâne în sistemul educațional reprezintă un pas înainte spre o Românie mai educată și mai conectată.

Mai multe despre impactul programelor Fundației, dar și despre parteneriatele public-private și rolul statului povestește Lavinia în acest interviu.

 

Care este povestea din spatele Fundației YES? Ce v-a inspirat să o creați? Care au fost primele acțiuni?

 

Fundația YES a fost înființată din dorința de a oferi tuturor copiilor din România acces egal la educație de calitate, indiferent de zona geografică sau situația socio-economică. Ne-au motivat inegalitățile evidente din sistemul educațional, mai ales în comunitățile rurale sau defavorizate, unde elevii sunt adesea privați de resurse și oportunități.

Primele acțiuni au inclus colaborări cu școli rurale pentru a evalua nevoile reale ale comunităților, urmate de pilotarea platformei Adservio în câteva școli defavorizate. Aceste inițiative au confirmat impactul pozitiv al digitalizării și ne-au motivat să extindem programul.

 

Care sunt principalele lecții învățate odată cu această activitate?

 

Am învățat că, în primul rând, colaborarea este esențială. Implicarea profesorilor, părinților și administrației locale sporește succesul proiectelor noastre. Totodată, pe lângă tehnologie, succesul digitalizării depinde de formarea continuă a profesorilor și de susținerea elevilor. De asemenea, reducerea abandonului școlar și crearea unui mediu educațional performant necesită soluții personalizate, adaptate fiecărei comunități.

 

Cum definiți succesul în misiunea fundației?

 

Succesul înseamnă reducerea abandonului școlar, creșterea performanțelor academice ale elevilor și îmbunătățirea relației dintre profesori, elevi și părinți. Succesul se măsoară și prin transformarea școlilor defavorizate în medii educaționale moderne, eficiente și incluzive, precum și prin crearea de comunități mai bine conectate la viitorul digital.

 

Cum faceți selecția școlilor care pot deveni beneficiare?

 

Selecția școlilor se bazează pe criterii clare, precum rata ridicată de abandon școlar, accesul limitat la resurse digitale, interesul manifestat de comunitate și infrastructura minimă necesară pentru implementarea platformei (internet, dispozitive). Prioritizăm școlile din zone defavorizate, multe aflate în mediul rural, unde impactul intervenției este maxim.

 

Cum vedeți evoluția educației în România pe următorii 10 ani și ce rol joacă sau poate juca fundația în această schimbare?

 

În următorii 10 ani, educația din România ar trebui să devină mai incluzivă, digitalizată și centrată pe nevoile elevilor. Ne gândim la școli moderne, unde tehnologia este un instrument firesc în procesul de învățare, iar elevii beneficiază de acces egal la resurse. Fundația YES va continua să fie un catalizator al schimbării, oferind soluții digitale, sprijin comunităților defavorizate și contribuind la crearea unor politici educaționale moderne prin colaborare cu autoritățile.

 

Cum evaluați impactul pe termen lung al inițiativelor voastre? Și care sunt rezultatele notabile observate până acum?

 

Impactul pe termen lung este evaluat prin reducerea abandonului școlar, creșterea performanțelor academice și îmbunătățirea implicării comunității în educație. 

Printre rezultatele notabile se numără scăderea abandonului școlar cu până la 90% în unele școli. De asemenea, reușim crearea unui mediu educațional digital pentru peste 23.300 de elevi, cu impact pozitiv pentru întreaga comunitate. În același timp, se remarcă îmbunătățirea comunicării între profesori, părinți și elevi, confirmată de feedback-ul pozitiv din comunități.

 

Învățământul și accesul la educație e gratuit în România. Totuși, vedem că e nevoie de mai mult de atât. Astfel, cât ar trebui să fie educația responsabilitatea mediului privat și statului? Cum pot colabora cele două?

 

Deși educația este gratuită, resursele sunt adesea insuficiente. Statul ar trebui să asigure infrastructura de bază, în timp ce mediul privat poate sprijini cu inovații, finanțări și expertiză tehnologică. O colaborare eficientă presupune parteneriate public-private, unde statul asigură cadrul legal și infrastructura, iar companiile pot contribui la finanțarea digitalizării și formarea competențelor digitale.

 

Ce tipuri de parteneriate aveți cu companii private și care este impactul acestora?

 

Avem parteneriate cu companii precum BCR și E.ON Software Development, care ne sprijină financiar și logistic în campania „Comunitățile defavorizate merită școli digitalizate”. Aceste colaborări au permis accesul la educație digitală, demonstrând impactul pozitiv al implicării mediului privat în susținerea educației.

 

Ce înseamnă „educație modernă” pentru fundație și cum o implementați în zonele defavorizate? Pe ce know-how vă bazați?

 

Educația modernă înseamnă acces la tehnologie, metode interactive de predare, implicarea comunității și utilizarea datelor pentru a îmbunătăți procesul educațional. Implementăm aceste principii prin Adservio, o platformă de management educațional care conectează de 16 ani profesori, elevi și părinți într-un mediu digital. 

 

Care sunt provocările întâmpinate de fundație în implementarea programelor?

 

Cea mai importantă provocare este găsirea de companii care să sprijine finanțarea pentru a extinde programele la nivel național. Desigur, ne mai lovim în unele cazuri de lipsa infrastructurii digitale în unele școli, dar și aici lucrurile încep să se miște în direcția bună în România.

 

Ce feedback primiți de la elevi, părinți și chiar corpul profesoral?

 

Feedback-ul este extraordinar. Elevii apreciază accesul facil la note și absențe, părinții se bucură de o mai bună comunicare cu școala, iar profesorii au mai mult timp pentru educație datorită automatizării sarcinilor administrative. Pur și simplu oamenii din aceste comunități simt că sunt tratați egal de societate, că au aceleași oportunități în privința accesului la tehnologie pentru o educație modernă. Aceste răspunsuri ne confirmă impactul benefic al programelor noastre.

 

Cum vă motivați să continuați această misiune într-un context socio-economic adesea dificil?

 

Motivația noastră vine din dorința de a crea un viitor mai bun pentru copiii din România. Fiecare poveste de succes, fiecare școală transformată și fiecare elev care rămâne în sistemul educațional ne inspiră să continuăm. Credem că educația este cheia pentru a depăși barierele sociale și economice, iar acest ideal ne alimentează eforturile zilnice.