Maria Paltin, creator de bijuterii: „Crearea de bijuterie este pentru mine o bucurie și niciodată o muncă”

Deși oficial Maria Paltin a început să creeze bijuterii în anul 2009, copilăria ei a fost plină de astfel de creații, cu liță, mărgele, piele și… lac de unghii.

A studiat arhitectura, dar dorința „de a lucra creativ cu mâinile” a determinat-o să pornească pe acest drum al creării de bijuterii. Astăzi, Maria își exprimă sentimentele prin piesele pe care le creează, iar fiecare dintre acestea are propria poveste.

Maria ne povestește despre lumea din spatele bijuteriilor sale, cum le creeză, de unde se inspiră și ce au acestea diferit. Ne vorbește despre studiile în domeniu, industrie și târguri de profil. Mai multe despre Maria și creațiile sale în acest interviu.

 

Ce ne poți spune despre copilul Maria?

 

Trebuie să recunosc că am avut o copilărie minunată, plină de iubire necondiționată și de infinite încurajări. Realizez acum, ca adult, că am fost printre copiii norocoși ai generației mele, cu părinți care nu și-au impus niciodată voința cu forța, au aplicat educația blândă înainte ca aceasta să fie un trend.

 

Dar despre primele tale bijuterii? Cum au arătat acestea?

 

Primele bijuterii au fost în copilărie, mă jucam cu liță și mărgele și perle luate din cutia de bijuterii a mamei. Apoi au urmat cele din piele pictată cu acuarele și lăcuite cu lac de unghii.

În 2009 am început cu adevărat să fac bijuterii, împreună cu o prietenă foarte bună. Le realizam din plexiglas – inițial plate, pentru ca mai apoi să le modelăm la cald.

 

De profesie ești arhitect. Cum ai ales arhitectura și cum ai ajuns, mai târziu, la bijuterii?

 

Arhitectura, cu educația primită la Universitatea Ion Mincu, mă ajută mult în designul de bijuterie, cele două nu sunt complet separate. Învățând despre expunerea intenției în designul unei piese și a conceptului într-o colecție, m-a ajutat să lucrez într-o manieră unitară și coerentă.

Dorința de a lucra creativ cu mâinile nu m-a părăsit niciodată, este o dorință aproape viscerală, pe care nu reușeam să o satisfac în anii în care am lucrat în proiectare de arhitectură – într-un mod absolut bizar, sunt cea mai nepricepută persoană când vine vorba de machete.

 

Introdu-ne în lumea din spatele bijuteriilor. Cât de mult muncești pentru o bijuterie? Ce, din acest proces, te bucură cel mai tare? Dar ce ne poți spune despre problemele de care te lovești adesea?

 

Cred că cea mai mare satisfacție este să văd absolut întâmplător purtată o piesă de-ale mele. Clientele mele sunt minunate și poartă atât de frumos ceea ce fac încât nu simt altceva decât mândrie când mă întâlnesc cu ele sau când le văd în fotografii.

În crearea unei piese ca parte a unei colecții, conceptul este cel mai important, deoarece transmiterea ideii și a sentimentelor mele în fiecare piesă aparține colecției. Încercarea de a crea o serie de piese care să transmită un mesaj coerent și unitar este de multe ori o provocare. După stabilirea conceptului și implementarea lui în piese, vine problema funcționalității, a modului în care cel ce își asumă purtarea piesei o va simți. Chiar dacă îmi place să creez piese statement, ele sunt comode pentru purtător, prietenoase la atingere, textura pieselor este de asemenea foarte importantă când vine vorba de confortul la purtare.

 

Ce au diferit piesele pe care tu le creezi? Care consideri că este mesajul bijuteriilor tale?

 

Clienții îmi spun că recunosc estetica mea, înainte de a vedea cine a creat piesa. Vreau să cred că mesajul pieselor și al colecțiilor spun o poveste despre mine și că aceasta ajunge la purtător.

Bijuteriile mele vin dintr-o zonă intimă a sufletului meu. Faptul că fiecare este modelată manual – purtând amprentele palmelor mele, transmite dragostea și pasiunea enorme pe care le am pentru ceea ce fac. Crearea de bijuterie este pentru mine o bucurie și niciodată o muncă.

 

Ai declarat astfel: „Fiecare colecție are un mesaj pe care eu încerc să îl exprim foarte clar purtătorului, încerc să nu creez doar obiecte frumoase, fără o poveste în spate”. De unde sunt inspirate piesele create de tine și poveștile care le însoțesc?

 

Fiecare colecție și piesă creată de mine are o poveste, sunt inspirate dintr-o clipă de bucurie, melancolie sau chiar frică, fiecare este încărcată cu trăiri și sentimente diverse pe care aleg conștient să le exprim prin porțelan. Fie că este vorba de frici sau bucurii, sentimentele pe care le „expun” în piese sunt autentice și asumate.

Inspirația poate veni când mă aștept cel mai puțin – într-o plimbare în natură, o vacanță cu copiii sau pur și simplu seara în clipele acelea dintre conștiență și somn – acele clipe magice în care mintea are puterea de a zbura liberă încotro îți dorești, cu minim de control, dar cu rezultate extraordinare.

 

Știm că ai și studii în domeniu, urmând cursurile unei școli de bijuterii. Ce ai spune că este cel mai important pentru un artist, ca acesta să reușească în domeniu?

 

Da, am absolvit primul modul la Școala de Bijuterie Assamblage, unde mi s-au deschis orizonturile legat de prinderi, de atunci îmi lucrez singură prinderile de broșe, am înțeles că e nevoie de exercițiu, dar și multă dragoste pentru bijuterie.

Cred că pasiunea este cea mai importantă. Eu pot spune că niciodată nu simt că muncesc atunci când mă așez la masa de lucru, mă simt extrem de recunoscătoare că am posibilitatea să fac exact ce îmi doresc. Bineînțeles că și în designul de bijuterie, ca în orice alt domeniu creativ, orice experiență, școală, curs, studiu individual, pot fi asemuite cu piesele unui mozaic – au capacitatea de a se îmbina perfect dacă depui efortul de a le căuta pe cele potrivite. Rezultatul final este dat de calitatea designului și capacitatea de a-l pune în operă într-o manieră optimă.

 

Reușești să îmbini creativitatea necesară făuririi de bijuterii cu pragmatismul de care trebuie să dai dovadă în business? Cum?

 

Iubesc arta, creația, modelatul… însă partea cu businessul încă îmi dă bătăi de cap. Cred că e greu să accept că trebuie neapărat să reușesc să le îmbin pe amândouă. Îmi place foarte tare partea de social media, îmi face plăcere să îmi pozez piesele și să vorbesc cu clienții… însă partea efectiv administrativă nu mă atrage deloc, dar este un rău necesar.

 

Cum vezi tu industria de bijuterie contemporană de la noi din țară? Unde excelăm și unde mai avem de lucru?

 

Percepția mea despre industria bijuteriei contemporane este că ea are două mari zone.

Prima, cea din care fac parte – a creatorilor care lucrează piese unicat, prin metode tradiționale, mini colecții lucrate manual, unde primează dorința de a crea și a expune o idee într-o bijuterie.

Cea de-a doua este cea a bijuteriilor create în serie, la fel de frumoase estetic, dar cu un accent personal mult estompat. Ceea ce mă bucură enorm este că din ce în ce mai multe persoane aleg bijuteriile lucrate de artiști români, se bucură să le poarte și să le dăruiască, și aceștia sunt oamenii ce ne dau nouă, micilor artiști, aripi.

 

 

Ai participat în acest an la târgul de bijuterie contemporană AUTOR. Cum a fost experiența și care ai spune că sunt avantajele evenimentelor de acest tip?

 

Da, și anul acesta a fost o ediție extrem de frumoasă plină de artiști remarcabili și bijuterii absolut superbe. Aceste evenimente sunt vitale pentru creatorul de bijuterie contemporană, ele sunt legătura directă cu clienții, care în ultimii ani sunt în număr tot mai mare, consumatori de artă în formă de bijuterie. Sunt de asemenea și acel imbold de care unii – a se citi eu – au nevoie pentru a crea o colecție nouă în fiecare an.

 

Tematica acestui an la The Woman este ”Timeless over Trends”. Cum rezonezi tu cu acest statement, bazat pe munca ta de zi cu zi?

 

Acesta este un concept după care am funcționat întotdeauna. Urmăresc trendurile, dar nu mă ghidez după ele niciodată într-o manieră totală. Iau ceea ce îmi place și adaptez viziunii proprii.

Urăsc faptul că am ajuns o societate în care consumerismul este o parte definitorie a ansamblului uman. Încerc să îmbrac/port cât mai multe piese clasice, din materiale naturale, croieli și design ce nu pot fi atribuite unui anume an, sezon. La fel și cu bijuteriile, iubesc dintotdeauna perlele și nu m-a interesat niciodată dacă ele sunt sau nu în trend – în ultimii ani au revenit în forță, însă eu le ador din copilărie.

 

Ce altceva ne poți împărtăși despre tine, dincolo de ce am povestit în acest interviu?

 

Sunt mama a doi copii absolut minunați, și zilnic mergem în parcul lângă care locuim la plimbări cu rolele sau trotinetele, clipele petrecute zilnic cu ei sunt cele mai încărcate de valoare.

Călătoriile și vacanțele mă bucură foarte tare și le consider necesare mai ales în momentele în care simt că nu pot concepe ceva nou. Și iubesc să merg la mare, pe plajă, indiferent de anotimp. Vederea mării îmi oferă o bucurie instantanee, pe care, chiar dacă m-am născut în Sinaia, nu am simțit-o niciodată la vederea munților. Energia mării, tumultul valurilor și mirosul mării mă încarcă cu energie imediat.

 

Bijuteria preferată din colecțiile tale: Hmmm… asta e o întrebare grea. La fiecare nouă colecție mă îndrăgostesc de câte o piesă. Dacă m-ai fi întrebat anul trecut, aș fi zis: cerceii din colecția The Flow. Acum o să zic colierul alb uriaș din City Shades – uriaș, dar extrem de comod de purtat. Odată pus nu se mai simte, pentru că greutatea lui este distribuită egal pe umeri și e foarte stabil și ergonomic.

Un moment special alături de o persoană care a cumpărat o bijuterie de a ta: Am avut o clientă care înainte de nuntă știa sigur că va purta colierul Dignity – cu elementele inspirate din coloana vertebrală, dar încă nu avea rochie – cumva, colierul meu era mai important decât rochia de mireasă și asta m-a emoționat cumplit.

3 cuvinte care te caracterizează: determinare, forță, emoție.

Note to self: Never give up on a dream.

 

Editor: