Manifestul POM e unul dintre elementele care recunoaștem – ne-a atras atenția și a fost, fără îndoială, un semnal de alarmă că nu facem destul pentru noi și mediul înconjurător. El menționează despre cantitatea imensă de plastic pe care o folosim, despre poluarea pe care o degajă industria fashion, deșeurile din râuri, samd. Povestiți-ne puțin despre cum ați integrat asta în business core-ul vostru și care e îndemnul POM.
Ne-am dorit ca prin POM să construim ceva de aici, onest, transparent, aproape de om și de natură. Așa am început să producem îmbrăcăminte sănătoasă, realizată 100% din bumbac organic certificat, gândită pentru binele omului care o va purta. Am gândit astfel produsul cu multă grijă față de toți cei implicați în proces. E foarte important pentru noi să lucrăm cu respect pentru echipă, clienți, parteneri și mentori, comunitatea de artiști și creatori, toți cei care se află în spatele producției și livrării produsului – întregul nostru ecosistem de unde ne luăm resursele de care avem nevoie.
Manifestul POM susține o viață trăită mai conștient și mai responsabil de oamenii de acum pentru generațiile viitoare. Purtăm acest manifest prin tot ceea ce facem, prin tot ceea ce producem, educăm sau comunicăm. E parte din noi. Credem că prin creațiile POM vorbim despre schimbare, identitate și despre călătoria omului spre o viață mai conștientă, trăită sănătos și mai aproape de natură.
Ne asumăm prin acest manifest să ne purtăm originea culturală, dar și a materialelor și să îi ajutăm pe alții să facă la fel dacă simt același lucru ca și noi, de oriunde ar fi ei. Manifestul nostru a prins viață din NOI toți și din lucrurile pe care le-am vedea diferit pentru o lume mai bună.
Ați lansat o colecție de tricouri printr-o campanie dedicată care vorbește mult despre natură, despre întoarcerea la sine și despre identitate. Care e mesajul campaniei și cum a prins viață?
Am simțit că e nevoie să lansăm o campanie care să susțină manifestul POM pentru o lume mai bună. E un îndemn la cunoaștere, înțelegere și asumare. Cunoașterea naturii noastre, înțelegerea întregului care ne cuprinde și asumarea acțiunilor care modelează imaginea lumii din oglindă.
POM te însoțește în călătoria ta spre o viață trăită sănătos, conștient și responsabil. Ne pasă de ce e în jurul nostru și vrem să susținem trezirea colectivă, iar astăzi cu atât mai mult. E nevoie să ne gândim mai conștient ce lăsăm generațiilor viitoare. Putem avea un rol catastrofal în echilibrul planetei – e una dintre cele mai importante lecții pe care ni le-a dat pandemia. De planetă depinde viitorul nostru. De ceea ce facem noi depinde viitorul ei. Ești una cu natura. E o interdependență de care trebuie să fim mai conștienți și mai responsabili prin tot ceea ce facem. Acesta e și mesajul pe care vrem să-l lăsăm mai departe.
Campania #omuloglinda a prins viață prin noi – am avut un ghidaj extraordinar de la niște oameni care ne-au înțeles atât de bine și care ne-au propus un concept exact așa cum suntem noi. Ne-au ajutat să ne exprimăm atât de bine. Suntem recunoscători echipei creative care a fost alături de noi și care a reușit să transpună întregul nostru manifest și ce ne-am propus pentru lansarea colecției și implicit lansarea noastră ca brand în România. Apropos, oamenii din campanie sunt chiar oamenii din spatele POM, o parte din echipa noastră. Ni s-a părut că mesajul va fi mai mult mai puternic dacă va fi transmis chiar prin oamenii de la care pornește totul.
De ce omul oglindă? Ce semnificație are?
Oglinda inspiră și ajută la visare, la introspecție și conștientizare. Ajută să ne simțim incluși și văzuți – să fim percepuți de cei din jurul nostru. Ne arătăm, dar în același timp invităm și pe celălalt să se uite în sine, să fie mai conștient și mai responsabil de acțiunile sale. #omuloglinda e fiecare dintre noi. Suntem o reflexie a acțiunilor noastre – a ceea ce facem sau nu.
Mesajul de pe fiecare oglindă a fost gândit și scris manual pentru fiecare creație. 6 tricouri ca 6 oglinzi care să îți amintească de adevărata natură a lucrurilor. Tu și pomul, în oglindă, în echilibru.
De ce ați ales să dezvăluiți cele 6 tricouri pe rând?
E nevoie să fii atent ca să găsești sensul unei povești sau a unui lucru, oricare ar fi acesta. Atenția presupune timp și exercițiu, iar în aceste zile, când suntem asaltați din orice direcție cu tot soiul de informații, cu atât mai mult. Din păcate, industria fashion ne-a obișnuit cu totul deodată, într-un timp relativ scurt, la o frecvență destul de mare. Inevitabil pierdem lucruri esențiale în acest iureș continuu. Mesajul pe care noi vrem să îl transmitem oamenilor prin fiecare produs e puternic și nu e ușor de asimilat în acest context. Ca să pătrunzi într-o poveste, să îi înțelegi sensul ai nevoie de timp, de atenție, de răbdare. Ni s-a părut că e important să dăm timp acestor lucruri și să dezvăluim pe rând cele 6 creații POM – timp care ne-a ajutat mult să putem mișca producția tricourilor în spate. Am fost tare riguroși în implementare, apropos de principiile de care ținem când producem. Am făcut și refăcut prototipuri și teste pe produs alături de echipa din zona de implementare a creațiilor pe produs.
Ce v-ați propus cu această campanie și cu ce gând ați vrea să rămână oamenii după ce văd noua colecție POM?
Ne dorim ca oamenii să încetinească puțin din goana continuă în care se află și să-și pună întrebări. Să reflecteze. E nevoie de timp și răbdare pentru a înțelege campania #omuloglinda, așa că ne dorim ca fiecare să-și ia puțin timp să descopere însemnătatea noilor creații POM. Tricoul POM e un manifest al omului – vrem să fim alături de oameni în călătoria lor spre o viață conștientă, trăită sănătos și responsabil. Iar această călătorie nu o putem face de unii singuri, ci doar însoțiți de oameni.
Cert e că prin tot ceea ce facem, alegem să intrăm în profunzimea lucrurilor și dimensiunii umane. Nu rămânem la suprafață. E ceva ce pare că societatea din România e încă în proces de înțelegere și cunoaștere. Generațiile noi par că vin cu o mare dorință de introspecție, înțelegere, cunoaștere și asta e bine – ne-am propus implicit să aducem o contribuție în cultivarea acestor dimensiuni în societate.
Ați muncit mult pentru această lansare, iar ea s-a întâmplat în plină pandemie, ceea ce implică mult curaj. Cum a decurs pentru voi acest an și ce vă propuneți în perioada următoare?
E o provocare continuă lansarea unui brand în plină pandemie, însă ne impulsionează să avem mai multă determinare și pasiune să facem lucrurile să se întâmple. A fost un an foarte greu, însă ne-am adaptat continuu – am transformat până și mansarda de acasă în depozit, în plin lockdown, pentru că era nevoie să mișcăm lucrurile. Pandemia ne-a impactat destul de mult din perspectiva producției materiei prime – era de-a dreptul pe un alt continent și nu o puteam aduce în țară din cauza lockdownului, însă am venit cu soluții ca să ne putem onora comenzile promise. Era foarte important acest aspect pentru noi. Au fost multe nopți nedormite, scenarii și căutări de soluții. Am analizat inclusiv varianta de a pune totul pe pauză o perioadă, însă când ai un scop și un angajament față de oamenii care au crezut în tine, mergi mai departe. Îți găsești forța și resursele ca să continui ca echipă. Am întâlnit multă susținere, înțelegere și colaborare în jurul nostru. Chiar suntem recunoscători oamenilor ce ne-au fost alături și au crezut în noi.
Pentru perioada următoare ne concentrăm să ducem POM în lume, să ne apropiem mai mult de clienții din România – pregătim o colecție de co-creare alături de un grup de lucru ce e planificată spre lansare în primăvara aceasta. Dacă până acum am dezvoltat intern creațiile POM, de data aceasta le facem împreună cu o parte dintre cei care ne-au susținut încă de la început, când porneam campania de crowdfunding. E un exercițiu valoros din care credem că vor ieși idei de impact. Paralel, vom începe să livrăm și internațional, în primă instanță în Uniunea Europeană.
Focusul din 2021 va fi pe dezvoltarea de produs și micro servicii specifice POM, pe creșterea echipei și a modului în care ne propunem să scalăm ca business. Vom relua o dimensiune importantă a ceea ce ne-am propus inițial, mai exact maparea ecosistemului local de producție din România și identificarea partenerilor alături de care putem dezvolta produsul și serviciile POM. Vrem să luăm lucrurile mai pragmatic în propriile mâini și să ne ținem de viziunea de a produce cu mare respect și orientare spre resurse, implicit și spre om.
Oferta de pe piață este imensă, iar brandurile încep să se orienteze, cel puțin la prima vedere și prin comunicare, spre zona de eco, sustenabil, reciclat, mai puțină risipă. Cât e marketing, cât e realitate?
Ca să răspundem direct: e mult marketing, îngrijorător de mult. E un fenomen ce noi îl urmărim cu îngrijorare încă de când am început POM. Cred că am putea vorbi mult pe marginea sa. Tocmai “orientarea” în sine e un semnal ce ar trebui să ridice primele întrebări. De ce acum această orientare? Adică ce să înțeleagă consumatorul final – până acum nu ne-a preocupat respectul față de resurse, de producție, de oamenii implicați în proces, de cum se consumă aceste resurse, iar acum, când toate rapoartele de analiză a tendințelor de consum plasează sustenabilitatea și preocuparea față de mediu a consumatorului ca parte din sistemul de decizie, dintr-o dată suntem prietenoși cu mediul, ne preocupă acest subiect? Cât e intenție clară, asumată și cât e răspuns la tendințele de consum? Atâta timp cât focusul rămâne tot pe maximizarea profitului și practicile de volum, cred că răspunsul e de la sine înțeles. Mai apoi vine întrebarea firească pe care consumatorii ar trebui să și-o adreseze față de branduri, nu doar în industria de fashion, ci în general: de unde vine această bruscă schimbare a traiectoriei de comunicare? E o decizie conștientă și asumată de business care se reflectă în tot ceea ce fac brandurile sau sunt acțiuni clare care susțin asumarea acestor dimensiuni care să spunem că ar poziționa în mintea mea acest brand ca fiind “sustenabil”, prietenos cu mediul, responsabil? Instinctul ne spune, omul are această capacitate de a-și da seama când ceva nu e la locul lui, ceva nu e în regulă. Poate ar trebui să ne urmăm instinctul cultivat, nu impulsul de achiziție.
Pe de altă parte, credem că a devenit treptat și una dintre principalele noastre îngrijorări de când am început să activăm în industrie. Pur și simplu nu ne venea să credem practica din industria de fashion, avem senzația de multe ori, așa din spate privind detașați, că e o junglă, o junglă în care cei care “vânează” primii sustenabilitatea și alte practici asociate sunt cei care câștigă market share-ul, iar pentru acest indicator facem orice e nevoie. Până și publicitate falsă. E ceva ce nouă ni s-a părut toxic și intuim că aceste practici vor avea repercusiuni pe termen lung, dacă nu se va interveni cu un mecanism și chiar cu un cadru legislativ, care să seteze limitele și să reglementeze această parte.
Ce noi am observat ca fenomen e cum fie diverse branduri apăreau peste noapte dintr-o dată poziționate ca fiind sustenabile, cum efectiv se preiau mesaje de comunicare și poziționări de business fără a da credit (e ceva ce am pățit până și noi), am sesizat poziționări de business ajustate, însă doar la nivel de comunicare. A-ți asuma că ești și construiești să fii cu adevărat un brand “sustenabil” “conștient”, “etic”, trebuie să pornească întâi din echipă, din oameni ce formează aceste companii și organizații, din valorile ce le țin vii. Altfel discutăm de forme fără fond. O astfel de asumare e mare, mare. Moral nu ai cum să-ți asumi astfel de dimensiuni decât dacă ai o întreagă viziune, valori, filosofie de lucru, procese de producție, parteneri, o echipă care să creadă, să înțeleagă această asumare și realmente, să țină la ea precum la propriul sistem de valori. Abaterile sunt foarte tentante, industria e încă una lentă la nivel de schimbare și e nevoie de tenacitate, efort, curaj, și multă răbdare să intri în dimensiunile acestea dacă înțelegi cu adevărat ce îți asumi de fapt. Și e esențial să contribui la schimbare.
Fenomenul acesta de informare falsă are și un nume: greenwashing. Pe scurt e un proces de informații inexacte, chiar false cu privire la strategiile de business, acțiunile, motivațiile și produsele unei organizații/companii cu privire la preocupările de mediu și cele sociale. Un exemplu ușor de identificat cu privire la această practică – o companie tip fast fashion care creează o gamă sustenabilă de îmbrăcăminte pentru ca în paralel să continue să producă volume imense de linii noi, continuând pe vechile practici de producție.
Mai știm să facem diferența dintre un produs rezultat din fibre naturale, crescute sustenabil și un produs care are în conținut plastic? Mă refer la consumatorul de rând, la omul care citește pe etichetă că tricoul lui a fost obținut din bumbac eco. Ce înseamnă de fapt bumbac de origine sustenabilă?
Certificările de sustenabilitate garantează că produsul este fabricat în conformitate cu cele mai înalte standarde sociale, etice și de mediu (de exemplu, produsele au impact redus asupra mediului sau angajații lucrează în condiții de lucru sigure).
În cazul nostru, tricoul POM este realizat 100% din bumbac organic și are 6 certificări de sustenabilitate. Cel mai important standard independent de certificare este GOTS (Global Organic Textile Standard), un certificat care urmărește traseul compozițiilor textile și se asigură că sunt procesate într-un mod echitabil și sustenabil. Bumbacul este cultivat prin metode care nu fac rău mediului înconjurător, ci susțin sănătatea oamenilor (de exemplu, nu sunt folosite pesticide toxice sau fertilizatori sintetici). Nu e tratat cu silicon, iar materia primă și produsul final sunt create prin energie regenerabilă.
E un întreg proces în spatele unui produs cu adevărat sustenabil și nu e deloc ușor. E un efort continuu într-un proces mai lent, dar care face cât mai puțin rău pielii, naturii, mediului înconjurător, oamenilor implicați pe întreg fluxul de producție. Un produs din fibre naturale se simte diferit la atingere decât unul care are în componența sa compuși și derivați din plastic sau e tratat cu silicon, respectiv alte tratamente chimice. Până și prin culoarea în sine observi diferența – acesta e și unul dintre motivele pentru care am optat în primă instanță să menținem tricourile albe. Pe tricoul alb se observă cel mai bine cu ochiul liber – nu e un alb perfect, se pot vedea cu ochiul liber micile imperfecțiunile rezultate tocmai din floarea de bumbac. Când lucrezi cu bumbac organic, culoarea țesăturii poate să difere de la fermă la fermă și de la o recoltă la alta, deci acest lucru înseamnă că diferitele loturi pe care le folosim pentru producție pot diferi ușor în cazul produsului POM. În producțiile convenționale, atunci când se găsesc pete mici sau diverse pete pe materia primă, acestea sunt îndepărtate cu substanțe chimice grele. În producția fibrei și confecția din bumbac organic, acest lucru nu este posibil. Din păcate, ce am observat noi ca practică în industrie e că rareori e comunicat transparent față de clienți și, din păcate, așteptările sunt deseori setate de standardul convențional din industrie – albul perfect, imaculat, intact ca fibră.
Misiunea voastră implică o călătorie pe termen lung – de educare, de adaptare la context și nu în ultimul rând, de a schimba comportamente. Din ce stadiu simțiți că ați luat consumatorul și cât de mult aveți de investit în direcția asta?
E un proces îndelung și continuu, care necesită timp, răbdare, reflecție. E un discurs nou pentru consumatorul de rând, iar din acest motiv e foarte posibil să fie reticent la astfel de schimbări. Vom continua să facem ceea ce facem deja – să vorbim transparent despre procesul de producție, despre relația cu hainele pe care le purtăm sau să încurajăm practici de consum mai responsabile. E un discurs impregnat în ADN-ul nostru și în felul POM de-a fi. E firesc să ne punem aceste probleme și de-acum încolo și să încercăm prin acțiunile noastre să producem schimbări în bine.
Ne dorim ca oamenii să-și pună mai des întrebări despre ce poartă, despre modul în care sunt produse hainele pe care le aleg, dar cu atât mai mult, despre ce e în jurul lor, despre impactul comportamentelor și deciziilor proprii de consum. Ne-am dori ca tot mai mulți să reușească să vadă mai mult decât un produs de îmbrăcăminte pe care îl poartă doar pentru că se așează bine. Sunt anumite materiale care poluează foarte mult mediul, așa cum e cazul hainelor sintetice care eliberează microfibre atunci când sunt spălate. E un angajament de schimbare pe care credem că ar trebui ca fiecare dintre noi să ni-l asumăm din ce în ce mai mult. Să alegem mai conștient și mai responsabil atunci când facem cumpărături. Să ne gândim mai mult la ce lăsăm în urma noastră, până la urmă, avem o singură Planetă pe care conviețuim cu toții, nu?
Surse foto: Raluca Ciornea