Camelia Popescu este călător de meserie și cea care coordonează echipa agenției Destine Holidays din Ploiești, membră a grupului românesc Destine Holding.
Absolventă a Facultății de Cibernetică a Academiei de Studii Economice din București, după terminarea studiilor s-a angajat la Oficiul de Calcul al Rafinăriei Astra Ploiești, unde a lucrat până la începutul anilor 2000. Epuizarea și lipsa timpului petrecut alături de familie au determinat-o să își părăsească locul de muncă fără a avea un plan stabilit. Știa doar că vrea mai mult timp și căuta ceva care să o împlinească pe toate planurile.
A urmat un curs de brokeraj în asigurări și și-a început cariera de broker de turism, iar patru ani mai târziu, în 2007, alături de alți colegi, a pus bazele propriei firme. Acum, la mai bine de 20 de ani, spune că a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-a luat, adunând experiențe cât pentru zece vieți.
Despre parcursul profesional al dânsei și cum i-a schimbat călătoritul viața, despre rolul său în cadrul Destine Holidays cu satisfacții și provocări, despre frumusețea de a călători și timp pentru suflet, în interviul următor.
Știm că la bază sunteți economist, absolvind Facultatea de Cibernetică a Academiei de Studii Economice din București, dar la un moment dat parcursul vieții dumneavoastră s-a schimbat. Ce v-a făcut să o luați pe alt drum și să începeți o carieră în turism?
Schimbarea a venit în viața mea acum 20 de ani. În acel moment eu nu o vedeam ca pe o schimbare, o consideram o mare tragedie. Munceam mult, chiar foarte mult pot spune, eram epuizată, copiii mei se bucurau foarte puțin de prezența mea alături de ei, iar eu credeam că altfel nu le pot oferi susținerea financiară de care ar fi avut nevoie în viață, decât muncind mult până la epuizare.
A fost nebunie sau curaj atunci când am decis să îmi dau demisia de la un job cu un salariu sigur, fără să am un plan anume, fără să știu ce voi face a doua zi. Știam că vreau mai mult timp pentru mine, pentru familia mea, să stau cu copiii mei. Astăzi, când mă uit în urmă, știu că a fost una dintre cele mai bune decizii. Începutul nu a fost ușor, știam un singur lucru: că vreau să fiu propriul meu șef, să îmi construiesc propria mea afacere, să fiu un om liber, să fac o activitate care îmi place și care mă împlinește pe toate planurile.
Oportunitatea a apărut abia în anul 2007, când împreună cu alți colegi, am avut o idee căreia i-am dat viață: dorința de a veni în sprijinul oamenilor, de a schimba destine, atât pentru colaboratori, cât și pentru clienții noștri. Așa a apărut prima noastră firmă, Destine Holding, iar imediat dupa ea, Destine Broker de Asigurare Reasigurare. Destine Holidays a fost înființată în anul 2018 din dorința de a dezvolta un nou concept pe piața de turism: brokerul tău de vacanțe, unde fiecare client are lânga el un consultant, cu ajutorul căruia își poate alege vacanța dorită din hypermarket-ul de vacanțe pus la dispoziția lui.
Curiozitatea, curajul, încrederea și deschiderea mea către tot ce este nou m-au determinat să spun un mare „DA” când am primit oferta de a deschide și conduce Agenția Victoriei Destine Holidays din Ploiești. Mi-a plăcut dintotdeauna să călătoresc, să descopăr locuri noi, oameni noi, să mă bucur de tot ce descopăr nou în fiecare călătorie, și cred că noi, ca țară, avem ce oferi turiștilor străini. Asta m-a determinat să aleg această nouă provocare pentru mine și să pășesc într-un nou business, despre care știam doar cum aș vrea eu să se simtă turistul într-o călătorie. Cariera în turism am îmbrățișat-o din dorința de a ajuta oamenii să caute, în loc de o simplă vacanță, o călătorie ce le oferă experiențe noi, respectiv acea vacanță care trezește în fiecare călător emoții ce nu se pot uita, și care îi transformă apoi în povestitori.
Cum a arătat începutul? Care a fost prima călătorie pe care ați făcut-o?
Am să încep cu răspunsul la a doua întrebare. Primele mele călătorii, cele de care îmi amintesc, sunt cele din copilărie, când în fiecare vară, când tata avea concediu, ne ducea o săptămână la mare și o săptămână mergeam cu mașina, dormeam la cort și vizitam România. Așa m-am îndrăgostit de Maramureș, Bucovina, Moldova, Porțile de Fier sau Timișoara. Așa am descoperit locuri frumoase și oameni minunați, așa am descoperit tradiția și portul popular. Am făcut parte din ansamblul de dansuri populare al Casei de Cultură din Ploiești și asa am avut posibilitatea să vizitez Italia, Germania și Olanda, înainte de 1989, perioadă în care era destul de dificil să părăsești granițele României. După Revoluție, am profitat de fiecare oportunitate să călătoresc și spre alte destinații, dar de fiecare dată, pentru mine, călătoria însemna noi destinații, locuri noi de vizitat, dar și revenirea în locurile în care m-am simțit minunat. De fiecare dată am descoperit ceva nou; pot închide ochii și revăd fiecare călătorie.
Începutul meu ca manager de agenție nu a fost ușor. De când am acceptat să deschid agenția, am avut o perioada de adaptare, de învățare a legislației. Am participat la întâlniri de lucru cu touroperatorii importanți din România, mi-am alocat timp să îmi informez partenerii și clienții despre noua noastră agenție și ce servicii le putem oferi, am făcut întâlniri de lucru și strategii de creștere a vânzărilor. Chiar dacă vorbim de un început cu foarte multe ore de muncă dedicate construirii unui portofoliu de produse și clienți, pot spune că nimic nu este greu atunci când faci ceva cu pasiune, când totul se naște dintr-o dorință arzătoare ca ideea ta să prindă viață.
După patru ani în domeniu, ați pus bazele propriei firme. Care au fost cele mai grele aspecte ale posturii de antreprenor? Ce ați face astăzi diferit?
În 2007, când am pus bazele propriei noastre firme, toți membrii fondatori aveam experiență în domeniul brokerajului în asigurări și am hotărât ca fiecare dintre noi va fi motorul care va pune în mișcare firma. Am fost și suntem și astăzi animați de aceeași idee și dorință: să schimbăm destinele oamenilor pe care îi întâlnim, să devenim prima opțiune pentru clientul nostru, care să simtă că are alături de el un profesionist ce îi apără interesele, iar colaboratorii noștri să simtă că sunt ajutați să își îndeplinească visele și obiectivele lor.
În postura de antreprenor este necesar să te ghidezi după niște valori esențiale afacerii tale. În cazul meu, acestea sunt: răbdarea, atitudinea pozitivă, construirea de relații și învățarea continuă. Aceste valori te pot ajuta enorm în momentele grele ale afaceri tale, apărute din cauza schimbărilor legislative în primul rând, care nu sunt puține, iar atunci te trezești că tot ce ai gândit tu ca plan de dezvoltare trebuie adaptat și schimbat.
Aceste adaptări, prin schimbările de strategie, duc și la modificări în ceea ce privește echipa de oameni cu care lucrezi. Nu toți colaboratorii înțeleg și acceptă aceste schimbări și este nevoie de o repliere rapidă a planului de afacere, de la comunicarea lui către echipă, la conceperea unui nou sistem de implementare, înțeles și acceptat de aceasta. Comunicarea sinceră, ascultarea, modul în care am construit relațiile cu colaboratorii și partenerii noștri au făcut ca acele momente grele să le depășim cu bine împreună, să găsim soluții viabile pentru fiecare dintre noi.
Astăzi, vă mărturisesc că nu aș face nimic diferit. Fiecare provocare te scoate din zona de confort, te obligă să găsești soluții, să înveți ceva nou, iar eșecul eu îl consider tot un pas către succes.

Cum ați descrie acești peste 16 ani în antreprenoriat? Care au fost cele mai mari satisfacții? Dar momentele mai grele, care v-au adus cele mai importante lecții?
Astăzi, din întrebarea dumneavoastră, realizez că au trecut 16 ani! Pare mult, dar când mă gândesc la perioada de început, am sentimentul că au trecut doar câțiva ani, nu prea mulți. Acest sentiment creează o mare satisfacție: să nu simți trecerea timpului ca pe o povară, să îți amintești doar călătoria.
O primă satisfacție a fost imediat după primul an de activitate, când am intrat în top 10 Brokeri din România. Satisfacțiile noastre sunt reflectate în cifre care vorbesc despre volumul de vânzări realizat de fiecare dintre firmele noastre, parte a grupului Destine Holding și de numărul mare de colaboratori cu care lucrăm în toată țara. Am lăsat la urmă cea mai mare satisfacție, aceea ca ideea noastră a prins viață, că dorința noastră se împlinește în fiecare zi cu oamenii care îmbrățișează o carieră alături de noi și care se implică activ în creșterea afacerii Destine.
Mă întrebați de momentele grele? Eu personal m-am setat mental și am scos din vocabular cuvântul „greu”. Pot spune că provocări am avut și noi, ca orice firmă din România. Nu pot face afirmația că la noi totul a fost lin. Provocările avute de noi toți, și ale mele personale, m-au învățat să mă apropii de oameni, să îi ascult, să îi înțeleg, să dezvolt cu echipa mea relații de durată. Asta, cred eu, creează un liant invizibil între oameni, dar foarte puternic. Am învățat să îmi încep colaborarea de business în același timp cu construirea unei relații de la suflet la suflet, să înțeleg care este cea mai mare provocare a celui care vine alături de mine și să încerc îl ajut cât mai bine.
În prezent, coordonați echipa agenției Destine Holidays din Ploiești. Cum v-ați descrie stilul de leadership? Cum arată echipa din care faceți parte?
Una dintre valorile după care îmi conduc echipele este de a crea relații, iar acest lucru se regăsește în modelul meu de leadership. Expresia simplă care definește această modalitate de a conduce este „urmează-mă!”. Este caracteristica liderilor încrezători, cu viziune, care trasează o strategie și care își urmăresc planul. Îmi argumentez deciziile de fiecare dată, le arăt oamenilor ce rezultate putem obține, le ofer libertatea de a alege drumul în rezolvarea sarcinilor. Pot spune că aplic un leadership participativ și democrat.
Îmi întreb frecvent echipa: „Voi ce credeți despre…?” Este un stil de conducere care aduce multiple avantaje generând în special încredere. Suntem o echipă eficientă, fiecare își cunoaște rolul său, avem aceleași obiective, iar împreună vrem să creștem. Atitudinea pozitivă este o caracteristică importantă a muncii noastre de echipă, chiar și în momentele dificile, când suntem constrânși să luăm anumite decizii mai puțin plăcute, facem asta împreună. Unitatea, responsabilitatea, transparența, spiritul de echipă, altruismul, dorința de a deveni mai buni, de a găsi împreună soluții – acestea sunt caracteristicile echipei din care fac parte.
Spuneți că sunteți călător de meserie și că de-a lungul timpului ați adunat experiențe cât pentru zece vieți. Cum arată „fișa postului” pentru un călător?
Călătorul este un om animat de dorința de cunoaștere și descoperire a unor locuri și lumi noi, oameni noi, își dorește să trăiască experiențe noi. Este animat de curiozitate, atent la ce îl înconjoară, și pentru că face asta cu pasiune, devine un bun povestitor. Spre deosebire de un pasager, un călător va lua cu sine un colțișor de lume, îl va păstra în sufletul său, îl va prețui și îl va împărtăși apoi cu oamenii dragi. Călătorii sunt oameni care se „încarcă” cu experiențele trăite în locurile prin care au trecut, iar acestea îi modelează, îi transformă în timp, îi face mai bogați sufletește, în primul rând.
Povestiți-ne despre una dintre cele mai frumoase experiențe ale dumneavoastră în calitate de călător, una care v-a rămas în suflet.
Pentru mine, fiecare călătorie este în sufletul meu, și cel mai mult contează cu cine am fost în acea călătorie (cu familia, prietenii sau colegii din echipă) scopul (vacanță, cursuri, pelerinaje) și tipul călătoriei (circuite sau croaziere).
Fiecare călătorie are farmecul ei, fiecare loc vizitat a lăsat o energie și o imagine clară în interiorul meu: închid ochii și sunt acolo, la mii de km distanță. Spania este prima destinație pentru mine, este acasă. Mă întorc ori de câte ori am ocazia. Egiptul m-a ajutat să călătoresc în timp. Luxorul, cu Valea Regilor și Coloșii este locul în care îmi doresc să mă întorc de fiecare dată când vizitez Egiptul. Cairo, orașul unde nu exista reguli de circulație, unde toți claxonează, mă cheamă să vizitez Muzeul de Egiptologie, unde este adunată toată istoria Egiptului și fiecare vitrina are povestea ei. Dacă vreau să fiu eu cu mine și cu Dumnezeu mă întorc la Ierusalim sau mă duc direct la Mănastirea Sf. Ecaterina. Pot contiuna cu Turcia sau Emirate, locuri care mi-au lăsat în suflet amintiri de neuitat. Când am nevoie de pace interioară mă întorc la festivalul din Ubud, mă plimb pe terasele orezăriilor, mă așez pe nisipul fin de pe plajă, simt cum sunt mângâiată de briza blandă și caldă a oceanului. Din Bali, am adus cu mine energia recunoștinței.
Definiți călătoritul ca „timp pentru suflet”. Care sunt cele mai frumoase și importante lecții pe care călătoritul vi le-a adus?
Timp pentru suflet este timpul la care fiecare dintre noi nu ar trebui să renunțe niciodată. În fiecare zi este foarte important să avem acest timp măcar câteva minute, este hrana sufletului, este combustibilul motorului și al energiei noastre. Momentele de pace liniște, bucurie, fericire nu le poți experimenta decât atunci când îți hrănești sufletul.
Eu îmi iau timp pentru suflet când sunt eu cu mine și atunci când trăiesc clipe sau zile acolo unde sufletul meu tresaltă de bucurie alături de persoanele care îmi aduc aceleași sentimente. Am venit în această viață să fim în lume, să cunoaștem oameni, să trăim alături de ei, să vedem cum trăiesc, să ascultăm povestea fiecărui loc pe care îl vizităm, să păstrăm în amintirile noastre momentele importante din fiecare călătorie.
Ce am învățat? Să mă conectez cu oamenii de la suflet la suflet, să îmi găsesc momente în care mă conectez cu sufletul și cu ochii minții la locurile pe care le vizitez. Am învățat să accept ce primesc din fiecare călătorie, fără judecată, am învățat să fiu recunoscătoare oamenilor că mi-au permis să îi cunosc.

Cum arată piața la momentul actual? Care sunt cele mai căutate destinații? Care sunt acele puncte care trebuie atinse pentru o călătorie cât mai frumoasă?
Oamenii și-au recăpătat curajul și optimismul și au reînceput să călătorească, să descopere locuri noi sau să revină acolo unde s-au simțit bine. Cererea este în creștere și anul acesta, iar eu estimez o creștere semnificativă atât a turismului intern, cât și a celui extern. Turiștii au devenit mai atenți la calitatea serviciilor de cazare și transport, au conștientizat importanța siguranței călătoriei, din toate punctele de vedere.
Referitor la turismul extern, destinațiile preferate anterior pentru vacanța anuală, respectiv Turcia, Grecia și Egipt, rămân alegerile preferate, dar am observat și un interes crescut pentru destinații nou deschise, precum Oman. Japonia este o destinație căutată în special în perioada Sărbătorii Florilor de Cireș, dar există cerere și pentru alte perioade ale anului. În continuare, city break-urile la Roma, Paris sau Barcelona sunt în topul preferințelor pentru mini vacanțe în perioada sărbătorilor legale.
Pentru turismul intern, tendința este de diversificare, atât din punctul de vedere al destinațiilor, cât și al perioadei alese și al serviciilor solicitate de turiști. Oamenii descoperă cu bucurie mici pensiuni montane, unde se simt ca în familie, dar călătoresc și în Delta Dunării sau în stațiunile noastre de pe litoral. Un trend nou pentru destinațiile interne în 2023 este turismul balneo, care nu este condiționat de anotimp și care în Romania are un foarte mare potențial de dezvoltare.
Care sunt criteriile în funcție de care recomandați clienților destinațiile? De unde știți ce „este potrivit pentru sufletul lor”?
Eu nu voi ști niciodată ce este potrivit pentru sufletul clienților mei, pot însă să îi ajut să își găsească destinația potrivită sufletului lor. Din păcate, astăzi, o mare parte dintre clienți își aleg vacanța după alte criterii. Când stau de vorbă cu ei și îi întreb de ce au ales acea destinație, răspunsul nu este despre ei, despre chemarea sufletului lor. Am observat că nu fac o analiză a recenziilor, nu știu foarte clar care sunt serviciile dorite de ei și, nu în ultimul rând, bugetul alocat călătoriei este de multe ori mai mic sau cu mult mai mic decât un preț apropiat de pachetul dorit. De aici și acele căutări la mai multe agenții, în speranța că undeva vor găsi pachetul dorit, conform acelui buget.
Discuția cu fiecare client este diferită, întrebările puse de noi îi pot ajuta pe clienți să își găsească călătoria potrivită pentru sufletul lor. Rolul meu este de a înțelege mai bine ce își dorește fiecare și să îi propun și alte destinații care îi vor bucura sufletul.
Care sunt planurile de viitor, în ceea ce privește Destine Holidays? Dar referitor la dumneavoastră, unde plănuiți să călătoriți, în ce locuri noi doriți să ajungeți?
Noi, la Destine Holidays, avem două direcții de dezvoltare. Ne dorim să creștem numărul clienților, să devenim prima opțiune pentru fiecare dintre ei și să diversificăm portofoliul de produse, intrând pe piața produselor de nișă.
Dezvoltăm produse pentru clienții din România, respectiv destinații tematice, iar pentru clienții din alte țări dorim să avem pachete în care promovăm tradiția și obiceiurile noastre naționale.
Când iau globul pământesc în mână, îmi dau seama câte locuri așteaptă să fie descoperite. În perioada imediat următoare voi ajunge în Bodrum, Kos, Bruxelles și Barcelona. Pentru această toamnă nu m-am decis încă, oscilez între un circuit în America de Sud – Argentia, Brazilia și Chile sau o croazieră. Las sufletul să mă ghideze în alegerea mea. Cu siguranță, în 2024 voi ajunge în Japonia împreună cu un grup minunat de prieteni.
O zi la birou descrisă în 3 cuvinte: comunicare, colaborare, provocare
Cel mai frumos loc pe care l-ați vizitat: Rezervația Călimani
Este despre destinație sau despre călătorie? Pleci către o destinație, călătoria îți oferă povestea
Un loc în care oricine ar trebui să ajungă: Ascultă-ți sufletul și el îți va spune. Fiecare are locul lui unde trebuie să ajungă
3 lucruri care nu vă lipsesc niciodată din bagajul de călătorie: necessaire-ul, haine și încălțăminte comode, agenda cu informațiile despre locurile ce urmează să le vizitez și aparatul de fotografiat
Credit foto: Cristina Paraschiv
–
Editor:
