Aviva Vita este Director Executiv Administrativ în cadrul Vitacom Electronics, una dintre cele mai mari companii din domeniul produselor și accesoriilor electronice. Anul 2020 a fost un an bun atât pentru ea datorită avansării în funcția de Director Executiv Administrativ, cât și pentru business deoarece a înregistrat o creștere a comenzilor online pentru produsele electronice și de conectică, dat fiind faptul că oamenii au fost nevoiți să petreacă mai mult timp acasă.
În 2021, activitatea la Vitacom va funcționa după niște obiective bine definite, la fel ca până acum. Mai mult decât atât, ne declară ea, vor face toate demersurile necesare pentru a rămâne competitivi în piață, vor analiza constant tendințele și vor menține stocul de produse actualizat pentru a putea fi mereu aproape de consumatori, vor investi în echipă și vor ține pasul cu revoluția digitală.
Vitacom Electronics a fost fondat de către tatăl tău. Te vedeai lucrând alături de el, încă din copilărie? Care a fost parcursul tău până să ajungi în companie?
Din adolescență am petrecut foarte mult timp alături de tatăl meu, și pentru că am avut contact cu mediul de business, am început să dezvolt un entuziasm și interes pentru acesta. Astfel, încă de mică am avut dorința de a contribui activ la dezvoltarea companiei.
Am început să lucrez la Vitacom Electronics din prima vacanță de iarnă din perioada studenției, făcând practică în diverse departamente, precum: logistică, HR, contabilitate și marketing. Cel din urmă mi-a atras atenția în mod deosebit, astfel că am decis să mă pregătesc intens pentru acest domeniu.
Am urmat studii universitare de business internațional în Londra, care m-au ajutat să aprofundez cunoștințele necesare pentru a-mi desfășura activitatea la standarde înalte, dar care m-au dezvoltat și pe plan personal foarte mult, oferindu-mi mai multă deschidere și încredere în mine.
În urma finalizării studiilor, am urmat modelul și exemplul tatălui meu și m-am implicat cu toată inima în acest business. Astfel, am devenit director în cadrul departamentului pe care l-am îndrăgit cel mai mult. Mai mult decât atât, în 2020 am avansat, iar acum sunt Director Executiv Administrativ și coordonez simultan mai multe departamente.
Este o provocare uriașă pentru mine, care mă motivează. Astfel că, obiectivul meu este ca alături de echipă să facem performanță zi de zi.
Cum a fost 2020 pentru industria de electronice? Cum v-ați adaptat la condițiile pandemiei?
Încă din primele trei săptămâni de la declanșarea crizei cauzate de răspândirea virusului, s-a observat o creștere vizibilă a comenzilor în online, în special pentru produsele electronice și de conectică, dat fiind faptul că eram nevoiți să petrecem mai mult timp acasă. Totuși, pentru noi, anul 2020 a fost o provocare să găsim soluții pentru a fi în continuare aproape de clienții și partenerii noștri. Am adus inovații și ne-am adaptat cât am putut de mult pentru a menține vânzările la un nivel optim.
Un raport pe care l-am citit recent, confirma faptul că în 2020, în România, produsele din categoriile electronice și IT&C au înregistrat cele mai mari vânzări în mediul online. Acest lucru este valabil și în cazul nostru la Vitacom, însă pentru că avem foarte multe categorii și produse am avut creșteri pe majoritatea dintre acestea.
În continuare, produsele din categoria de conectică, precum cabluri, prelungitoare și baterii au rămas extrem de cerute de către clienții noștri. Acest lucru se datorează atât faptului că avem o gamă variată de produse, cât și pandemiei. În mod evident, această categorie se află printre cele cu cea mai mare creștere deoarece conține produse care sunt utile acasă.
Am făcut modificări pentru a ne putea continua activitatea fără impedimente. Am impus o serie de măsuri de siguranță privind răspândirea virusului pentru a asigura sănătatea fiecărui angajat și, în egală măsură, am eficientizat fiecare post de muncă astfel încât să se axeze doar pe activitățile absolut necesare.
De asemenea, am optimizat și îmbunătățit platformele online de vânzare pentru a-i ajuta pe utilizatori să plaseze comenzi într-un mod mai rapid și ușor. Am găsit soluții pentru a fi aproape de clienții noștri și ne-am introdus produsele pe aplicații de home-delivery iar în acest fel asigurăm livrare rapidă de până la o oră astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să se deplaseze. Suntem încântați să aducem în continuare produse noi și să ne adaptăm portofoliul în funcție de solicitările din piață.
În ultimul rând, aș vrea să menționez că suntem nerăbdători și entuziasmați să ne mutăm în sediul nou de unde vom putea îmbunătăți și reduce timpul de furnizare al produselor.
Care este lucrul care te motivează să nu renunți și să îți atingi mereu obiectivele propuse?
Cel mai tare mă motivează pasiunea pe care o investesc în munca mea și bucuria unor rezultate de excepție, dar și posibilitatea de a-mi pune creativitatea și ideile în plan, de a le da o formă și de a le fructifica cât mai frumos.
Stresul este inevitabil pentru un antreprenor, însă este esențial să știm să îl diminuăm sau să îl ținem sub observație. În general, oamenii uită sau amână să își ofere timp și grijă. Starea de bine are un impact pozitiv asupra sănătății psihice, drept urmare mă antrenez zilnic, am o dietă echilibrată și îmi acord timp pentru relaxare.
Sunt o persoană care se automotivează. Îmi place libertatea în gândire, flexibilitatea și provocările, dar și să văd rezultatele muncii noastre ca echipă. Îmi place să îmi țin mintea mereu activă și să găsesc noi provocări care duc la dezvoltarea business-ului. Citesc și mă documentez despre trendurile din piață pentru a fi în permanență aproape de clienții noștri. Nu îmi place monotonia, singurul lucru monoton ar fi concentrarea la planul de activitate care, totuși, și acesta este diversificat.
Mi-am fixat o rutină de dimineață, în care în timp ce mă pregătesc pentru o nouă zi îmi stabilesc obiectivele pe care vreau să le ating în ziua respectivă. Urmăresc să îmi îndeplinesc toate obiectivele propuse, iar în cazul celor care reprezintă acțiuni pe o durată de timp îndelungată, îmi setez remindere. Sunt de părere că cea mai mare provocare a fiecăruia dintre noi este să finalizeze ceea ce a început deoarece dacă nu reușim acest lucru, cu siguranță, ne scade motivația și productivitatea.
Îmi aloc timp și pentru activități motivaționale, mai exact vizionez filme inspiraționale și citesc diferite articole sau cărți motivaționale. Bineînțeles, pentru sănătatea psihică și fizică este nevoie și de somn suficient deoarece lipsa acestuia duce la o concentrare și motivație scăzute.
Sunt de părere că pentru a rămâne motivați trebuie să nu uităm de ce am pornit pe un drum. Îmi doresc să rămân pozitivă pentru că succesul depinde de fiecare persoană în parte.
“Mama mă motivează să fiu cea mai bună versiune a mea. Niciodată nu m-a încurajat să concurez cu persoanele din jurul meu, ci cu mine însămi.”
A trecut mai bine de un an de când au început restricțiile din cauza pandemiei. Spune-ne cel puțin o lecție pe care ai învățat-o în acest an.
Cu toate că 2020 a venit cu o multitudine de provocări, am reușit să extragem câteva lecții importante. Cred că un aspect important pe care l-am învățat în 2020 este să acționăm în situații de criză prin comunicare și empatie. De asemenea, este vitală și grija pentru sănătatea fizică și psihică.
Autodisciplina și-a spus cuvântul atât anul trecut, cât și anul acesta, iar angajații apreciază și țin mai mult la locul de muncă. S-a demonstrat faptul că o treabă bună poate fi făcută doar acompaniată de autodisciplină.
Ce așteptări ai de la anul 2021? Și ce obiective ai pentru acest an?
Este foarte important să ne setăm niște obiective bine definite, astfel că acest lucru îl vom face și în acest an. Ne adaptăm condițiilor de piață și situațiilor cu care ne întâlnim. Gândim în mod permanent din punct de vedere al costurilor și beneficiilor și facem demersurile necesare pentru a rămâne competitivi în piață.
Am observat, în social media, în ultimii ani că circulă tot mai des expresia „angajatul nostru, stăpânul nostru”. Astfel că, am văzut și modificările din zona resurselor umane. În general, angajații au devenit mai responsabili pentru a-și menține locul de muncă. Este important să rămânem eficienți și productivi atât acum, cât și după ce trece pandemia.
În cazul business-urilor în care se vând produse fizice este vital să menținem stocul actualizat, să ne planificăm din timp și să gestionăm campaniile pentru vânzări cheie, perioadele de vârf ale anului și sărbătorile. Analizăm în mod constant tendințele de stocuri care ne ajută să ne aprovizionăm cu cele mai vândute articole și astfel garantăm că nu cheltuim excesiv pe produsele cu mișcare lentă.
Un alt obiectiv important pe care ne axăm este să ținem pasul cu revoluția digitală, care e un aspect cheie pentru a rămâne competitivi. Nu este important doar pentru a vinde, ci și pentru a lucra digital. Ne menținem site-ul actualizat și atrăgător pentru clienți, cu promoții specifice care să le aducă plus valoare.
Vitacom investește în continuare în echipă deoarece considerăm că este foarte important să învățăm continuu pentru a avea succes. Mai mult decât atât, dorim să ne menținem statutul de expert. Participăm la ateliere fizice sau virtuale și încurajăm citirea cărților din domeniu.
Încă din timpul facultății m-am orientat către sintagma „think outside the box”, iar acest lucru îl putem pune în aplicare în situația actuală. Mă bucur că am văzut mulți antreprenori care s-au reinventat și au venit cu soluții ingenioase pentru a-și crește afacerile.
La Vitacom organizăm multe meeting-uri și brainstorming-uri la nivelul întregii companii pentru a discuta idei noi și schimbări potențiale de piață. Suntem deschiși și la sugestiile angajaților pentru a ne asigura că vocile sunt ascultate și luate în considerare. Avand in vedere aceste lucruri, pot afirma cu tărie că am așteptări mari de la 2021.
Ce crezi că ar putea fi îmbunătățit la industria din care faci parte?
Consider că în această industrie este foarte importantă puterea de adaptare a organizațiilor la noile trenduri. În acest sens, putem vorbi de îmbunătățirea vitezelor de reacție, înnoirea și simplificarea proceselor care, totodată, să reducă cheltuielile.
Este absolut necesar să mizăm pe eficiență, viteză și transparență. Astfel, organizațiile trebuie să își dezvolte gândirea cost-beneficiu și să se axeze pe obținerea profiturilor cu costuri mai reduse. Însă, modul în care ne organizăm strategiile și bugetele trebuie să fie un element pe care să ne concentrăm foarte mult și să îl îmbunătățim zi de zi.
A existat un mentor până acum în activitatea ta profesională care să te inspire și motiveze? Dacă da, care sunt sfaturile pe care ți le-a recomandat și cum te-au ajutat acestea în activitatea ta de zi cu zi?
Unul dintre cei mai importanți mentori ai mei este mama mea datorită bunătății ei dar și pentru dragostea infinită care m-a motivat și m-a împins de la spate.
M-a învățat faptul că o femeie trebuie să fie puternică pentru a reuși în viață. Mama mă motivează să fiu cea mai bună versiune a mea. Niciodată nu m-a încurajat să concurez cu persoanele din jurul meu, ci cu mine însămi. Mama întotdeauna caută soluția cea mai bună și etică pentru a duce o activitate la bun sfârșit.
De asemenea, un alt mentor important din viața mea este tatăl meu. De la el am învățat ce este devotamentul, am acumulat multe cunoștințe, m-am dezvoltat, am deprins capacitatea de a recunoaște tipologia persoanelor, recunoașterea oportunităților ivite și punerea accentului exact pe ceea ce este important.
Mai mult decât atât, la fel ca în exemplul lui Richard Branson, în spatele succesului se află multă muncă, persistență, atitudine pozitivă și cunoștințe puternice. Tatăl meu este o persoana cinstită și constantă. M-a învățat că educația este totul și că prin muncă pot realiza tot ce îmi doresc.
Care este cartea ta preferată?
Există o varietate mare de cărți pe care le recomand, însă cele pe care le apreciez cel mai mult sunt: „Liderii mănâncă ultimii” scrisă de Simon Sinek, „Tată bogat, tată sărac” de Robert Kiyosaki, „Inteligența emoțională” de Daniel Goleman și „Save your drama for your mama” de Charlie Sheppard.
Care este rutina ta de dimineață în așa fel încât să începi o zi reușită?
Se spune că „cine se trezește de dimineață, departe ajunge”, iar acest lucru am reușit să mi-l demonstrez de mult timp. Tocmai de aceea, am grijă ca întotdeauna să mă trezesc devreme, astfel încât să am timp pentru cât mai multe activități. Sunt de părere că este foarte important să ne oferim timp pentru noi încă de la începutul zilei, pentru a începe ziua cât mai degajați. Încă un aspect important pe care îl urmez este planificarea zilei pentru a avea o viziune clară și de ansamblu asupra acesteia. Iau micul dejun, fac puțină mișcare, iar apoi mă pregătesc pentru o nouă zi.
—
Credit foto: Laura Balc, arhiva personala