Ania Vlădescu este Director de Comunicare în cadrul Integrisoft Solutions, companie care se ocupă cu furnizarea aplicațiilor software pentru administrația publică locală. Dat fiind faptul că în perioada crizei pandemice procesul de digitalizare din instituții a fost accelerat, anul 2020 a fost unul foarte bun pentru business. Mai mult decât atât, tot în 2020, compania și-a mărit echipa cu 30% și și-a mutat activitatea într-un nou sediu adaptat nevoilor.
Astăzi, Ania ne-a povestit despre activitatea și aportul ei în cadrul companiei, dar și despre motivații, mentori și oamenii din jurul ei.
Povestește-ne cum ai ajuns în cadrul companiei Integrisoft Solutions și ce presupune mai concret activitatea ta?
Pot spune că prezența mea în cadrul companiei Integrisoft Solutions se încadrează în categoria întâmplărilor deloc întâmplătoare. Eu am fost și rămân genul de om foarte loial și fidel unor locuri și joburi cu care ajung să mă identific ca stil de viață. Înainte de a veni la Integrisoft, în urmă cu un an, am lucrat aproape 11 ani într-un grup de companii în care echipa de acolo îmi devenise a doua familie, iar jobul o a doua natură.
Simțeam însă, de ceva vreme că mi-am atins limita superioară în proiectul din care făceam parte și aveam nevoie să învăț lucruri noi, inedite, care să mă provoace să încerc și altceva, să risc și să greșesc, din nou. Debutul crizei epidemiologice m-a făcut să realizez că încă nu este momentul să mă liniștesc și să stau într-o zonă de confort letargic care nu îmi aducea nimic bun, iar echipa pe care o coordonam funcționa foarte bine și fără mine. De asemenea, evenimentele cu sute de oameni pe care le organizam și gestionam înainte, nu mai aveau loc. Pandemia mi-a oferit liniștea și oportunitatea de a mă analiza mai profund și a-mi pune întrebările corecte despre cum îmi doresc să îmi continui parcursul profesional. Sunt o persoană foarte activă, cu dinamism și multă energie creatoare și am realizat că nu pot sta la mal, așa cum îmi place mie să spun.
Lucrez în comunicare de peste 15 ani și sunt conștientă că acesta este lucrul pe care știu să îl fac cel mai bine. Eu spun povești și, mai ales, atunci când cred cu adevărat în ceea ce transmit, o pot face în așa fel încât să mișc lucruri și oameni cu puterea unui val ce se poate transforma în tsunami, însă cu un impact pozitiv. Mi-am dorit să fiu din nou curajoasă și să fac altceva cu totul diferit, care să mă facă să simt cum mă dezvolt continuu.
Știu că am un potențial fantastic dacă mi se oferă scânteia potrivită și am decis, după mai mult de un deceniu, să îmi caut un alt job, tot în comunicare, dar într-un alt domeniu. Așa am ajuns să aplic pe LinkedIn pentru o funcție de Director de Comunicare într-o companie din IT, despre care nu auzisem și nu știam nimic. Având mulți prieteni care sunt în această zonă, am cerut recomandări despre Integrisoft Solutions și am primit doar opinii pro, plus un detaliu care mi-a plăcut mult. Cineva mi-a spus „vezi că acești băieți muncesc, nu se joacă!”. Am empatizat cu aceste cuvinte pentru că după trei luni de lockdown, îmi era atât de dor de muncă intensă, încât m-au convins doar aceste cuvinte.
Am aplicat, am fost la trei interviuri la Integrisoft și mi-a plăcut foarte mult procesul de recrutare. Mi-au dat teme de gândire, am făcut chiar și o propunere de strategie de comunicare pentru Avansis Online – aplicația software vedetă a momentului în companie și i-am cunoscut pe doi dintre oamenii cheie – Managerul General al companiei, Florian Simionescu și pe Alexandru Soare, Directorul de Vânzări.
Cred că a contat mult entuziasmul meu și chimia dintre noi. Cert este că, deși nu am deloc o formație tehnică sau analitică, am învățat rapid foarte multe insight-uri despre produsele software ale Integrisoft și am simțit imediat potențialul de creștere al companiei, mai ales în contextul actual, în care digitalizarea este tot mai accelerată. Așa am ajuns să comunic într-un mod natural, pe înțelesul tuturor, despre tot ceea ce înseamnă software pentru administrația publică, sistem integrat și soluții de digitalizare.
Îmi place mult faptul că am șansa să mă ocup de imaginea companiei și să elaborez strategia de comunicare externă – employer branding, comunicare de criză, media relations, event management, însă mă implic și în zona de comunicare internă și dezvoltare personală a colegilor mei, cărora încerc să le descopăr calitățile și să îi sfătuiesc cum să și le pună în valoare sau cum să nu aibă trac atunci când vorbesc în public ori au de susținut o prezentare importantă în fața unui client. Una dintre provocările mele majore în companie este să reușesc să îmbunătățesc comunicarea între departamente.
Ce aduce nou pe piață Integrisoft Solutions și cu ce se diferențiază de concurență?
Unul dintre cele mai importante elemente este tehnologia web, care stă la baza tuturor produselor noastre, modul vizionar în care managerul companiei a gândit încă de acum mulți ani arhitectura modulelor software și faptul că oferim o soluție-sistem integrat, prin care instituțiile își pot interconecta și integra mai multe softuri. Baza de la care pornim atunci când începem transformarea digitală într-o instituție este una sănătoasă, cu o viziune pe termen mediu și lung, prin care oferim șansa clienților de a-și optimiza cu adevărat activitatea și de a obține rezultate palpabile, scalabile.
Diferențiatorii sunt multipli dacă ne referim strict la avantajele majore ale unui sistem integrat, însă aș spune că atuul nostru principal este reprezentat, de fapt, de oameni. Motto-ul nostru este „Inspirăm oameni și organizații să evoluăm împreună” și ne străduim cu fiecare întâlnire să ajutăm oamenii care ne devin clienți și nu numai, să facă schimbări profunde în bine. Nu suntem consultanți sau vânzători superficiali, care își ating obiectivul și trec mai departe, creăm conexiuni și relații în așa fel încât să fim parte dintr-un proces continuu de evoluție și dezvoltare. Cred că doar așa vom reuși să ducem într-adevăr România într-o direcție de performanță.
Mai mult decât atât, cred că ar trebui să fie un efort comun, nu doar al companiei Integrisoft, ci al tuturor furnizorilor în a sprijini clienții să facă tranziția către o transformare digitală coerentă, într-un mod cât mai corect cu putință. De aceea, contează mult educația digitală și încrederea, mai ales că majoritatea funcționarilor din instituții sunt destul de reticenți și rezistenți la schimbare.
Cum a fost 2020 pentru industria din care faci parte?
2020 a fost cel mai bun an din istoria companiei, iar premisele pentru viitor sunt și mai optimiste. Într-o perioadă în care multe domenii au avut de suferit și chiar și-au închis activitatea, noi am fost într-o expansiune continuă și am simțit că a venit momentul nostru. Ne-am dat seama că mulți ani piața nu a fost pregătită pentru produsele noastre și nici nu a existat cu adevărat o nevoie stringentă pentru digitalizare, mai ales la nivel de administrație publică. Întotdeauna era nevoie mai mare de orice altceva, mereu prioritățile pentru care se alocau bugetele importante plasau zona aceasta de digitalizare ca fiind o alternativă drăguță și smart, dar nu prea atractiva pentru moment. Alte lucruri luau ochii factorilor de decizie și nu era un must să te digitalizezi. După pandemie, normalitatea a căpătat o altă formă și astfel s-a creat o nevoie imediată de a găsi rapid soluții de digitalizare pentru cât mai multe servicii care nu mai puteau fi oferite clasic, stând în înghesuială, la cozile de la ghișeu.
Pentru Integrisoft, pandemia a apăsat un buton de expansiune și ne-am mărit echipa cu aproape 30%, ne-am mutat într-un sediu nou, mai încăpător și mai adaptat nevoilor noastre în ceea ce privește logistica și infrastructura. Am început să investim mult mai mult în research & development și chiar în învățarea și dezvoltarea oamenilor din companie, mai ales în zonele de middle-top management strategic.
Spune-ne un lucru bun pe care l-ai învățat în anul pandemiei.
În 2020, am învățat să mă bucur de timpul petrecut cu mine și cei pe care îi iubesc și să înțeleg că viața este despre momente, experiențe, oameni și amintiri, decât despre lucruri. Încă un lucru pe care l-am învățat în 2020 este că orice eșec sau pierdere poate deveni o oportunitate de creștere și dezvoltare accelerată. Nu evoluăm când ne este bine, uneori avem ocazia să fim geniali sau cea mai bună versiune a noastră, atunci când ne luptăm pentru supraviețuire și ne este greu să găsim ieșirea dintr-un impas. Fiecare încercare pe care ne-o oferă viața este o șansă de a fi un explorator în propria lume, cu mari șanse de a găsi comori.
Care este lucrul care te motivează să nu renunți și să îți atingi mereu obiectivele propuse?
Iubirea este răspunsul la toate întrebările. Iubesc viața cu tot ce are ea, iubesc oamenii, experiențele și chiar imprevizibilul fiecărei zile. Eu sunt genul de persoană care se simte vie atunci când are de îndeplinit obiective greu de atins. Îmi place să îmi setez de fiecare dată lucruri în plus, să mă joc cu limitele mele. A renunța nu este un cuvânt cunoscut mie, aș spune că iau câte o pauză uneori, tocmai pentru a reintra în joc cu resurse proaspete, mult mai creative și inovative. Am șansa să fac lucruri care îmi plac mult și mă pasionează, iar atunci când există pasiune, nu poate fi vorba de eșec sau renunțare, ci poate doar de lecții învățate și oportunități de a face mereu mai bine.
A existat un mentor până acum în activitatea ta profesională care să te inspire și motiveze? Dacă da, care sunt sfaturile pe care ți le-a recomandat și cum te-au ajutat acestea în activitatea ta de zi cu zi?
Unul dintre motivele pentru care am rămas peste 10 ani în aceeași companie a fost și faptul că am avut norocul să pot lucra direct cu unul dintre cei mai experimentați business leaders din România – Mihai Marcu, Președinte & CEO MedLife. Cred că fiecare moment în care aveam ocazia să îi fiu alături și să observ perspectiva din care analizează lucrurile și ia decizii, era o lecție de mentorat în sine. Mi-a oferit o altă perspectivă asupra lucrurilor posibile și imposibile (pentru el nu exista a doua varianta) și m-a educat să mă formez în spiritul realizării oricărui obiectiv pe care mi-l propun. Acest om este o școală în sine și dacă știi să frecventezi cursurile oferite prin simpla lui prezență și să iei notițe, cred ca te poți descurca apoi în absolut orice companie, de orice nivel, din orice domeniu sau țară.
De la el am aflat noțiunea de intraprenor – să îmi privesc job-ul ca pe propria mea afacere și prin consecință să devin mai curioasă, să îmi asum riscuri calculate, să fac investiții personale de timp, energie, resurse, să am curajul să îmi construiesc în jurul meu o echipă pe care să o formez așa cum consider eu mai bine. Am învățat cumva, în mod interesant, să-mi fiu propriul șef și să realizez și responsabilitățile care decurg din acest lucru. Am apreciat enorm libertatea pe care mi-a oferit-o, atât în luarea unor decizii, cât și în gestionarea timpului sau chiar a unor bugete. Anii petrecuți avându-l pe Mihai Marcu ca manager direct au fost cei în care m-am dezvoltat cel mai mult și în care m-a format să pot face față oricărei provocări. Aș merge chiar mai departe și aș spune că de la el am învățat să nu-mi mai fie frică în profesia mea, pentru că mi-a oferit cadrul și mediul propice în care să înțeleg că a avea încredere în propriile forțe este combustibilul cu care pot muta munții din loc.
Care este cartea ta preferată pe care o recomanzi cu încredere?
Fără să stau pe gânduri, „Călugărul care și-a vândut Ferrari-ul”, scrisă de Robin Sharma, deoarece realmente este cartea care mie mi-a schimbat viața. Mi-a arătat cum potențialul minții și al sufletului pot să materializeze vise aproape imposibile. După ce am citit această carte mi-am proiectat anii următori și mi-am schimbat traiectoria, astfel încât mi-am putut îndeplini niște vise, care erau doar la nivel de energie a gândului.
Mi se pare important să o recomand și altor oameni și cred cu tărie că misiunea principală a acestei cărți magice este aceea de a ajunge în mâinile oamenilor, exact atunci când au cea mai mare nevoie. Mai mult decât atât, un alt lucru interesant este că dacă nu este vremea ei, cartea nu se poate citi până la final și veți descoperi cum o veți deschide peste niște ani, când îi vine cu adevărat timpul și veți fi pregătiți să îmbrățișați schimbări profunde.
Dacă te-ai putea întoarce în trecut, care sunt oamenii cu care ai prefera să te înconjori?
Mie îmi place să trăiesc fiecare moment așa cum vine, cu oamenii prezentului, oricare ar fi aceștia, pentru că nu este întâmplătoare prezența lor în viața noastră. Eu cred foarte mult în întâlnirile cu oamenii și de aceea nu m-aș întoarce în trecut pentru o persoană anume. Am încredere că viața îmi va readuce acei oameni de care am nevoie, dacă într-adevăr aceștia mai au un rol esențial în viața mea. Sunt recunoscătoare în prezent pentru întâlnirea cu Florian Simionescu – General Manager Integrisoft Solutions, deoarece are un rol inspirațional de coordonator în dezvoltarea mea spirituală.
Dacă ar fi să spun că mi-e dor de anumiți oameni, aș recunoaște că îmi lipsește destul de des comunitatea mea de oameni din sailing, de la LifeHarbour Limanu și zilele/nopțile nesfârșite de povești cu aceștia la bordul velierelor pe care le iubesc.