Nu în urmă cu mult timp s-a făcut publică statistica potrivit căreia TikTok a depășit Instagram din punctul de vedere al numărului de utilizatori la nivel național. N-am stat pe gânduri și-am luat legătura cu persoana responsabilă de gestionarea comunității aplicației TT. Laura-Andreea Savu este Global Community Manager al acestei platforme de aproape doi ani. Odată cu intrarea ei în echipă a dus cu sine două caracteristici care – după cum ne-am dat seama din discuția purtată cu ea – o caracterizează: pasiunea și proactivitatea.
Dar n-a trecut mult până și-a dat seama, în cadrul primului meeting cu întreaga echipă TikTok în Shanghai și Beijing, că nu era ea singura care se definea astfel. Toată echipa îmbina aceste două atribute spre creșterea aplicației care-i fascina și apropia și mai mult deopotrivă: TT. De fapt, pasiunea pentru social media a fost conștientizată de Laura încă din clasa a 11-a, continuând să o cultive în companii precum The Coca-Cola Company, Philip Morris International și MullenLowe Profero.
Până într-o zi când un recruiter al TikTok a contactat-o pe LinkedIn. Cum i s-a ivit oportunitatea de a lucra la compania a cărei „fețe” este astăzi în România? Cum arată una dintre cele mai clare amintiri pe care le are alături de echipă? Cum sunt utilizatorii TT la nivel național, așa cum se văd ei prin ochii unui Global Community Manager? Laura ne-a oferit răspunsurile la aceste întrebări (și nu numai), insights și „behind the scenes” în interviul acordat.
Laura, ai ajuns la TikTok în calitate de Global Community Manager – unde activezi de aproape doi ani. Cum ți s-a ivit oportunitatea de a lucra la TikTok?
În primul rând, mulțumesc frumos. Practic, răspunsul la această întrebare este o poveste destul de scurtă: am fost descoperită pe LinkedIn de către recruiter-ul companiei și întrebată dacă m-ar interesa această poziție, cu mențiunea că aș fi fost nevoită să mă mut într-o altă țară din nou. Bineînțeles, răspunsul din partea mea a fost un… „da”.
Ți-ai făcut studiile în marketing atât la nivel de licență, cât și la nivel de masterat și, la toate companiile la care ai lucrat, ai activat pe partea de social media. Care a fost momentul specific în care ai simțit că te afli exact pe postul pe care ar trebui? Cum s-a materializat acesta?
Sinceră să fiu, nu am atins acest prag și, în accepțiunea mea, scopul este să nici nu îl ating vreodată. Pentru că îmi place foarte mult să evoluez constant, atât pe plan personal, că și pe plan profesional. A existat, totuși, un moment „click’’ pentru mine în care am știut că voi avea o carieră în social media pentru că îmi place și fiindcă vine la pachet cu multă pasiune.
Acela a fost atunci când eram în vacanța din clasa a 11-a la biroul tatălui meu și discutam cu el despre Facebook și despre un client local care dorea o prezență de brand pe această platforma.
Lucrurile s-au legat frumos pentru tine astfel încât acum, doi ani mai târziu ești „fața” TikTok în România la conferințe, evenimente și discuții publice referitoare la acest subiect. Cum ai spune că se diferențiază TikTok, ca mediu de lucru, de alte companii care activează în aceeași sferă? De ce?
Nu cred că aș putea da un răspuns comparativ cu celelalte companii care activează în aceeași sfera pentru că nu am lucrat în vreuna dintre ele. Dar pot da un răspuns referitor la ceea ce ne ajută pe noi foarte mult, și anume: focusul local. Adică, faptul că încercăm să fim constant relevanți și acolo pentru utilizatorii din piețele pe care suntem prezenți.
Știm că echipa alături de care lucrezi are, în general, un impact mare asupra modului în care percepi mediul de lucru în care activezi. Cum ai putea descrie echipa din spatele TikTok în trei cuvinte? Cum arată o amintire concretă avută cu echipa prin care poți să exemplifici caracteristicile tocmai enunțate ale acesteia?
Cred că cele trei cuvinte pe care le-aș alege ar fi:
1. pasiune;
2. multiculturalitate;
3. deschidere.
Iar cea mai puternică amintire pe care o am și care demonstrează acestei trei caracteristici cred că s-a conturat în cadrul primei vizite pe care am făcut-o la birourile noastre din Shanghai și Beijing. Atunci, în primul meeting, eram prezenți colegi din foarte multe țări ale lumii, cu background-uri atât de diferite… și încercam să ne cunoaștem și, mai apoi, să ne înțelegem reciproc.
Iar asta pentru că eram absolut fascinați unii de ceilalți. Am simțit, atunci, că pasiunea pentru ceea ce am ales să facem a fost un numitor comun care ne-a apropiat și mai mult.
Una dintre problemele cu care s-au confruntat echipele cel mai adesea în anul 2020 a fost aceea a menținerii relațiilor într-un moment în care au fost obligate să facă tranziția dinspre mediul offline înspre online. Care au fost câteva dintre problemele cu care s-a confruntat echipa alături de care tu lucrezi ca urmare a pandemiei?
Noi, sincer, am fost destul de norocoși, tocmai pentru că lucram remote și, implicit, cu diferite echipe din multe colțuri ale lumii și înainte de pandemie. Astfel că, tranziția, pentru noi, a fost destul de smooth.
Dar cel mai mare challenge a fost și este – bineînțeles –, în continuare, adaptarea pentru colegii noi care s-au alăturat echipelor și care nu ne-au sau s-au cunoscut și în real life deocamdată tocmai din cauza pandemiei.
Anul 2020 a fost unul provocator. A atras după sine atât încercări grele, cât și reușite memorabile. Ca o reușită memorabilă pentru TikTok, în 2020, platforma a întrecut la nivel național chiar și Instagram ca număr de utilizatori. Care a fost, din punctul tău de vedere, factorul care a generat la nivel național creșterea subită și semnificativă a platformei TikTok?
Din punctul nostru de vedere, nu a fost o creștere subită, ci a fost, mai degrabă, o creștere constantă care a venit ca rezultat al multelor ore lungi de muncă și brainstormings. Dar mai mult decât atât, credem că această creștere a venit și ca rezultat al deschiderii și implicării partenerilor noștri locali.
Ei ne-au oferit tot sprijinul lor în toate proiectele pe care am ales să le facem… Iar pasiunea împreună cu proactivitatea aduc mereu rezultatele dorite.
La nivel internațional, TikTok a început să migreze înspre o zonă educațională, inițiativă ce poate să fie exemplificată prin integrarea făcută de TikTok cu Quizlet. Care a fost factorul care a determinat TikTok să tranziteze înspre o platformă care încurajează și alte tipuri de conținut, cum ar fi cel educațional – așa cum s-a văzut această motivație din interior?
TikTok a luat decizia de a încuraja și conținutul educațional ca urmare a unei nevoi reale a societății în care trăim. Oamenii au nevoie de content și informație care să „make a difference”. Intern, cred că a fost unul dintre proiectele în care toți ne-am implicat activ și proactiv cu foarte, foarte multă pasiune și devotament, deși știam de la început că o să fie un drum lung până vom vedea niște rezultate considerabile.
Totodată, acest proiect a devenit încă din primul moment o prioritate absolută pentru noi. După 8 luni (mai-decembrie 2020), în România am reușit să colaborăm cu peste 168 de specialiști din diverse domenii, care în total au creat peste 31.000 de videoclipuri educaționale în platformă. Toate aceste videoclipuri au adunat aproximativ 2 miliarde de video views, ceea ce a fost… wow.
Ocupi, în cadrul TikTok, un post de „community manager” ceea ce înseamnă că lucrezi zilnic în vederea dezvoltării comunității brandului prin faptul că te implici activ în conversații de-ale comunității – deci, intri în contact direct cu utilizatorii. Care sunt cele mai importante lucruri de știut despre utilizatorii TikTok din România, așa cum sunt ele percepute de tine?
Cred că primul și cel mai important lucru de știut din punctul meu de vedere este faptul că sunt extrem de diverși ca oameni: de la vârste până la interese, și de la conținut pe care îl creează până la cel pe care îl consumă. De fapt, sunt de părere în același timp că asta este și toată frumusețea utilizatorilor platformei și a aplicației în sine.
În al doilea rând, despre utilizatorii care sunt creatori de conținut pe TikTok cred că trebuie reținut faptul că muncesc foarte mult. Chiar dacă vorbim de short video content, mulți dintre ei aleg să filmeze sau să editeze ore în șir pentru conținutul perfect pentru publicul lor. Și, overall, cred că toți au nevoia de a descoperi sau de a fi descoperiți, văzuți, auziți și, bineînțeles, apreciați pentru efortul lor.
Tu ai ținut „aproape” cu utilizatorii TikTok atât înainte de pandemie, cât și de la începutul pandemiei până astăzi. Ce schimbări ai observat în rândul utilizatorilor TikTok în tot acest timp, din punctul de vedere al intereselor lor, al conținutului pe care îl consumă și al modului în care comunică? Cum se justifică acestea?
Cred că e important de precizat faptul că observațiile pe care o să le fac în continuare nu sunt strict legate de utilizatorii de TikTok. Pentru că în general, oamenii au devenit mai open către mediul digital în urma pandemiei: aici s-a mutat focusul.
Și în același timp, cred că mulți au descoperit în această perioada conținut pe care poate, inițial, nu l-ar fi asociat cu acest mediu, ci mai degrabă cu cel offline. Câteva exemple relevante în acest sens sunt vizitele la muzeu online, piesele de teatru desfășurate în același regim și, totodată, apariția multelor concerte… online.
Și tot din interior, ai acces la mai multă informație, insights și fun facts referitoare la TikTok într-o măsură mai mare decât oricare dintre noi. Care este un fun fact TikTok-related pe care îl știu foarte puține persoane, dar pe care tu îl cunoști și despre care crezi că ar trebui să ajungă la cât mai mulți oameni?
Faptul că hashtagul #foryoupage sau, prescurtarea lui, #fyp este… un mit urban.
Tiktoker-ul tău favorit: Este o întrebare extrem de dificilă pentru mine, tocmai pentru că sunt expusă la atât de mulți oameni care creează un conținut incredibil. Local este și mai greu să aleg pentru că am avut ocazia să îi cunosc sau să interacționez cu foarte mulți dintre ei și le știu poveștile. O să menționez, totuși, trei conturi din celelalte țări: @d.frroku, care este o tipă care face stunt-uri cu motocicleta, @dannero, adică un tip care face niște tranziții wow împreună cu dalmațianul lui și @kodyantle, care trăiește cu tigrii și cimpanzei.
Challenge-ul tău favorit de pe TikTok: #wipeitdown.
Documentarul tău preferat referitor la tehnologie: Mars.
Cel mai important lucru pe care l-ai învățat în 2020: „Fă rai din ce ai!”
Work-life balance-ul tău descris în 3 cuvinte: Life is work.
O întrebare care ți-ai fi dorit întotdeauna să-ți fie adresată într-un interviu, dar nu a fost (și răspunsul la aceasta):
„- Cât de des trebuie să înveți despre domeniul în care activezi?”
„- Every single second.”
Credit foto: Cosmin Gogu.
—
Editor:
Carina Marisa Cichi este un Storyteller “din cap până în picioare”, specializat în transformarea poveștilor în și prin cuvinte. Pasionată și certificată în Content Marketing, scrie Copy, Content și face Social Media. Din Cluj, orașul despre care povestește pe clujlife.com.