Ana-Maria Apostoiu, Talent Manager: „Mă bucur sincer de tot ce mi se întâmplă, de tot ce trăiesc, de câte am reușit până acum. Nu caut să fie totul despre rezultat, ci despre experiență”

Ana-Maria Apostoiu este co-fondatoarea Romanian Artists Agency și Talent Manager. Deși nu s-a pregătit pentru o astfel de carieră, pe parcursul călătoriei și-a dat seama că este un bun om de vânzări. A ajuns să își schimbe traseul profesional în urma unui interviu la care a mers „din curiozitate”, iar chimia cu viitoarea ei parteneră a devenit definitorie pentru cariera sa.

Astăzi, agenția din care face parte se mândrește cu proiecte de tip best seller, cel mai de succes matinal de radio sau primul show online care a ajuns să fie difuzat pe TV și radio, bazându-se pe mult studiu și educație continuă în construirea lor.

Ana va fi unul din mentorii ediției IV a programului de mentorat Women in Music Romania, implicându-se tocmai din crezul că ar putea fi cea care schimbă viața unui tânăr la început de carieră, exact cum s-a întâmplat în cazul ei. Despre Women in Music Romania, mentorat și industria muzică, despre parcursul ei profesional, succes, reușite și activitatea de zi cu zi, ne povestește Ana în interviul de azi.

 

Ana, spuneai așa: „ca background, sunt om de comunicare și jurist, dar experiența din ultimii 15 ani mă califică drept om de vânzări”. Cum ai ajuns de la a studia dreptul la a studia marketingul și cum s-a conturat experiența ta profesională ca om de vânzări? Când și cum ți-ai dat seama că asta este ceea ce ți se potrivește? 

 

Momentul în care m-am cunoscut cu Roxana, partenera mea de la RAA (Romanian Artists Agency), coincide cu schimbarea carierei mele. Ne-am întâlnit pentru un interviu la care mă prezentasem doar din curiozitate și pentru a face o favoare unui prieten, nicidecum cu intenția de a mă angaja, pentru că eram în anul 3 și mă pregăteam de licență. A fost o chimie grozavă între noi, ea mi-a povestit despre industria de luxury și că procesul de vânzare de media este diferit de cel pe care îl percepeam eu la 21 de ani.

M-am angajat pe o sumă mult mai mică față de ceea ce aveam în contractul anterior pentru că se aprinsese butonul de entuziasm si curiozitate. Mi-am validat alegerea pentru că într-un an ajunsesem să generez în companie venituri asemănătoare seniorilor. Este foarte simpatică povestea, mult mai lungă, dar aș vrea să las mesaj tinerilor care parcurg acest interviu să fie curioși, să aleagă nu doar stimulați de venituri, ci și de întregul context, de potențialul de cunoaștere, de relaționare, mediul la care te expune un job și toată încărcătura lui. Poate fi life-changing.

 

Cum a arătat începutul pentru Romanian Artists Agency? Ce te-a determinat să pui bazele agenție? Prin comparație, cum arăta industria atunci și cum arată astăzi, la peste 12 ani distanță?

 

RAA s-a născut natural. Prima noastră companie a fost o agenție tip boutique, în care cream proiecte speciale pentru branduri și mergeam să le pitchuim. Cream povești atât de personalizate, încât nu puteau fi replicate altui brand. Iar aceste povești foloseau mult componenta artistică.

Interacțiunea cu artiștii ne-a dezvăluit o nevoie a pieței. Am început să studiem modelul american, am realizat că este foarte mult de muncă, dar că există un potențial grozav. Așadar, în 2012 se năștea prima agenție de acest gen din piață, creată pentru celebrități, artiști, actori. Ne-am asumat procesul de educație, în primă instanță față de industria de marcom si publicitate, apoi TV si radio. A fost o muncă titanică, la momentul în care a apărut și competiție ne-am bucurat enorm, pentru că știam și ajuta piața să nu mai fim singure.

Astăzi procesul de educație persistă, dar deja vorbim de un alt nivel, nivel la care încercăm să educăm și talentul să se formeze pe un anumit tipar, să devină brand personal. Industria s-a obișnuit că există agent, există manager, deja nu mai suntem niște fete de la PR, care nu fac PR. ☺ 

 

Cum ai descrie începutul în antreprenoriat? A fost ceea ce te așteptai? Care au fost obstacolele de care te-ai lovit și ce ți-ar fi plăcut să știi înainte de a co-fonda agenția?

 

Ne-am numit târziu antreprenori, mai degrabă am perceput că suntem o extensie de business a unor artiști pentru care mă simt onorată și norocoasă că lucrez. Corelând cu răspunsul de mai sus, procesul de educare a fost și unui personal, iată. Din momentul în care am realizat că avem un portofoliu solid, potențial să dezvoltăm branduri personale, capacitate să producem micro-business-uri pentru ei și calități care vin în completarea lor, am realizat că am crescut și că nu suntem doar niște fete care prestează servicii pentru artiști, ci că am creat un business care înregistrează anual creștere, cu grijă la valorile și principiile noastre. 

 

Ce face în mod concret un Talent Manager? Cum arată o zi la job pentru tine și ce ai spune că este caracteristic meseriei tale?

 

Un talent manager bun este un liant între artist și lumea exterioară universului său. Este un om care s-a conectat la AND-ul său, înțelege cum funcționează, care îi sunt plusurile și minusurile și reușește să-i potențeze talentul.

Noi lucrăm cu celebrități, ceea ce face procesul mai greoi, dar rezultatele sunt mult mai satisfăcătoare, din toate punctele de vedere. Pentru celebrități e foarte important să ai o strategie, un plan, un fir roșu; noi ne îngrijim de carierele lor, să rămână relevanți pentru toate categoriile de public-țintă (consumator, industrie marcom, industrie creativă, presă, competiție) și aspiraționali totodată.

Prin urmare, o zi la job mă trece prin toate aceste provocări. Nu avem doar un public de mulțumit, nu e suficient în România să fii celebru. Lupta cea mai mare e cu industria consumatoare de talent, care, din păcate, ajunge să confunde artistul cu influencerii, pune presiune enormă pe ei și nu tratează mereu cu respect tot bagajul cu care vine un artist. 

Caracteristic poziției noastre? Presiunea. 

 

Spui despre agenția din care faci parte că este axată pe „extensia de brand a celebrităților, explorarea zonelor tangente cu activitatea lor artistică și extinderea brandurilor personale spre direcții care se nasc din ADN-ul lor”. Cum se desfășoară acest proces? Cum descoperiți aceste direcții și în ce mod le fructificați? Ne poți oferi câteva astfel de exemple, din activitatea voastră?

 

RAA este o agenție foarte studioasă. Ceea ce de multe ori face ca lucrurile să se întâmple mai greu, din punct de vedere timp. Ne luăm mult timp pentru analiză, dar asta sunt convinsă că vine din respect și din grijă pentru artiști. Facem cercetări de piață, ore multe de brainstorming cu ei. Se nasc natural, așa cum s-a născut Fericirea e un ac de siguranță în cazul lui Răzvan Exarhu, best seller de mai bine de 5 ani, sau Show-ul online Copiii spun lucruri trăsnite cu Virgil Ianțu, emisiune fenomen pe Youtube de mai bine de 3 ani. 

 

Cum reușești să îmbini latura creativă cu cerințele pragmatice ale vânzărilor și managementului? Ce aspecte îți vin natural și care sunt acelea pe care trebuie să le „antrenezi”?

 

Procesul de vânzare este un proces extrem de creativ și am noroc că portofoliul de produse și servicii al RAA adresează un public care asta își dorește: frumos, artă, entertainment, umor. Când intervine matematica, deși e la baza tuturor artelor ca principiu, ma ajută calitatea mea de antreprenor care înțelege cât de important e raportul final. Aici am de antrenat niște butoane, pentru că antreprenorul nu gândește niciodată precum o corporație. Antreprenorul e dispus și la sacrificii de amorul artei, pe când o companie solidă de cele mai multe ori doar raportează. 

 

Bazat pe experiența ta, de ce ai spune că are nevoie un artist complet în 2024?

 

Dincolo de talent și EDUCAȚIE, da? Scop. Implicare și putere de muncă.

 

Care este definiția pe care tu o atribui succesului și cum influențează aceasta modul în care tu lucrezi în dezvoltarea carierelor artiștilor și a drumului lor spre succes?

 

De multe ori mi-am pus întrebarea aceasta și e greu să ai un răspuns care să nu fie siropos sau să nu sune clișeistic. Prima oară mi se părea că am succes că lucrez cu Virgil Ianțu și Adrian Despot, pe care efectiv îi adoram când eram mică. După ce am bifat acest privilegiu de a-i cunoaște, de a lucra cu ei, ideea de succes s-a transformat. Trebuia să reușesc în numele lor, pentru ei. Succes a fost când am reușit să nu îmi mai fie frică de Razvan Exarhu ☺)), iar apoi succes a fost să facem posibil proiectul Morning Glory la care s-a muncit 2 ani până când Rock FM l-a validat și, iată, e cel mai de succes matinal de radio.

Succes pentru RAA a fost să semnăm tot castingul de la Vorbește lumea, Shurubel, Lili Sandu si Bogdan Ciudoiu sunt toți talentele RAA. Succes a fost să lansăm Copiii spun cu Virgil Ianțu pentru a marca cei 20 de ani ai celebrului show, dar astăzi succes înseamnă că e primul show online care a ajuns să fie difuzat pe TV și radio. Este atât de dinamic succesul. Nu îi pot atribui o definiție clară. E stare, un moment, e fragil, e provocator, e ca …celebritatea

Cum funcționează? Exact prin această dinamică a lui și a presiunii jobului, mergi tot mai sus și nu te uita în jos. 

 

Vei fi unul din mentorii celei de a patra ediții a programului de mentorat Women in Music Romania. Cum crezi că aceste inițiative contribuie la dezvoltarea și promovarea femeilor în industria muzicală? Consideri că mentoratul poate influența cariera unei tinere în industria muzicală? Care sunt acele sfaturi de care crezi că participantele au nevoie?

 

Da, chiar da, enorm ajută un astfel de proiect. Le felicit pe fete mereu pentru perseverența, pasiunea, dorința lor arzătoare să facă acest proiect cât mai vizibil și relevant de la an la an. Eu cred mult în educație și în schimbările pe care le poate genera o lume cu oameni cu caracter, oameni educați, care au ca scop dezvoltarea ecosistemului lor prin învățare.

Unul din motivele pentru care am ales să mă implic în program este tocmai perspectiva că aș putea fi omul care ar putea să schimbe viața unui tânăr, la început de drum, așa cum a fost Roxana pentru mine. Iar dacă poți schimba viața unui om, te declari un om de succes, nu?

 

Cum vezi viitorul în industria muzicală din România? Ce schimbări consideri necesare pentru a crea un mediu mai inclusiv? De unde ar trebui să vină aceste schimbări, în opinia ta?

 

Muzica pentru mine înseamnă hrană pentru suflet. Pentru copiii mei este o formă de educație. Am un băiețel mai mare, împlinește curând 10 ani și fac cu el multă analiză pe text, pornind de la piesele care îi plac. De aici se nasc discuții faine, contexte de a-l învăța anumite lucruri ș.a.m.d. Mi-e dor azi de muzică cu sens, de artiști emblematici care schimbă mentalități și generații.

Industria mi se pare că stă mult pe google trends ca să prindă piesa, prin urmare versuri lipsite de poezie, beat-uri lipsite de muzică. NU generalizez, dar nu îmi place încotro se îndreaptă, iar asta va dăuna artiștilor, apoi, evident și publicului. 

Legat de industrie ca mediu de lucru, nu îmi dau seama cum stăm cu paritatea, lupta de gen, incluziunea pentru că nu interacționez cu zona de producție de exemplu. În zona de management remarc multe femei competente, luptătoare, creative, care mă inspiră. Schimbarea, acolo unde e necesară, vine tot din educație. Dar cred mult în măsură și în echilibru, nu în extreme. A fost o industrie patronată de bărbați, dar iată-ne, astăzi avem un program Women in Music, ale cărui conferințe și întâlniri nu exclud bărbații. 

 

”The happiest people don’t have the best of everything, they just make the best of everything”. Cum reușești să faci tot ce e mai bun din fiecare situație, chiar și atunci când nu ai cele mai bune condiții? Care este secretul tău pentru a transforma provocările în oportunități?

 

Foarte studiat acest interviu si aplaud intrebările ☺ Cred că este prima mea postare pe Instagram, dacă îmi aduc bine aminte. Secretul este recunoștința. Eu mă bucur sincer de tot ce mi se întâmplă, de tot ce trăiesc, de câte am reușit până acum. Nu caut să fie totul despre rezultat, ci despre experiență.

Vreau să dorm liniștită noaptea, cu zâmbetul pe buze. Vreau să am timp să mă bucur de viață, de mine, de familie, de prieteni. Nu vreau doar să alerg. Prin urmare, dacă ceva nu iese precum ne-am imaginat, trebuie doar să mai lucrăm puțin la el și de fapt acest lucru continuu, constant, muncit face să devină drumul și succesul în sine, nu faptul că ajungi să îl ai, ci că l-ai făcut. 

 

Ce altceva ne poți împărtăși despre omul Ana, dincolo de cariera și parcursul tău profesional?

 

Ana are 37 de ani. E soție și mamă a doi copii, Maria și David. Ana și-ar fi dorit mult să fie dansatoare, dar nu i-a ieșit și nici nu-și face timp pentru ore de dans. Mi-ar fi plăcut enorm să am talent la pictură. Îmi place să scriu. Am un sâmbure de artist în mine care iese la iveală cam rar după gustul meu, dar cred că este după timpul meu. Într-o zi o să fiu și profesoară. Las scris, ca să știu că mă și țin de treabă. 

 

Tocuri sau flat shoes? – TOCURI, deși nu le port pe cât mi-aș dori.

3 cuvinte care te caracterizează: Serioasă. Ambițioasă. Insuficient tolerantă. 

Cartea de pe noptieră: „Lebedele de pe fifth avenue” – Melanie Benjamin și „4 ore săptămâna de lucru” – Tim Feriss. Mereu am 2 cărți, beletristică și dezvoltare personală. 

Desertul favorit: Orice cu vanilie sau fistic. 

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învățat despre tine în ultima vreme? – Că nu sunt tolerantă, deși eu credeam acest lucru despre mine, gașca mea de fete m-a convins că am de lucrat la acest aspect… poate vine cu vârsta.  

 

Editor: