Anabela Luca, Managing Director & Online Marketing Consultant/Google Trainer adLemonade, a fost prima femeie care a deținut o agenție de performance marketing din România, atunci când, în 2012, a pus bazele propriului business. Între timp, a gestionat aproape 17.000 de campanii Google Adwords și a devenit mama a doi copii. Cum reușește să le imbine pe toate? Aflați din interviul de mai jos.
Cum arată cea mai incărcată zi a săptămanii din viață unui CEO, dar și a unei mămici?
Fiecare zi e o provocare pentru o mămica antreprenor pentru că to do list-ul e luuung și uneori ai senzația că nu se mai termină. Încerc să îmi organizez activitățile după important/neimportant vs. urgent/neurgent și să realizez prima dată lucrurile importante și urgente, iar cele neimportante și neurgente să le deleg.
Cu cât reușesc să fac lucruri cu valoare mai mare pe oră și să deleg celelalte ca să mă pot focusa pe ce e mai important, cu atât se resimte mai tare în business.
Între task-urile de la birou, reușesc să strecor un prânz sănătos și alăptatul bebelușului meu de 10 luni pe care îl port prin țara cu mine pe la conferințe și întâlniri, căci încă e foarte legat de mine prin alăptare. Încerc să îi acord acest privilegiu de care mă bucur și eu din plin, dar să păstrez și o prezența activă pe zonă de business.
Și cum arată cea mai puțin stresantă zi a săptămanii, cu ce activităti o păstrezi așa impreună cu cei dragi?
Concediile și weekend-urile sunt prilej de relaxare și încărcare a bateriilor împreună cu familia. Ne place să călătorim, să descoperim împreună locuri noi, să ne cățărăm, să înotam, să facem snowboarding sau să jucăm board games (fiică mea de 4 ani a prins gustul și a devenit un concurent redutabil).
În ceea ce privește timpul alocat doar pentru mine, îl petrec citind cărți de business sau biografii, făcând sport sau ascultând jazz și bossa nova.
Dintre 16.800 de campanii Google AdWords realizate, povestește-ne despre 3 care îți vin acum în minte și de ce le reții atât de bine?
Știu că par multe, dar mi le amintesc pe fiecare în parte. Fiecare are o istorie proprie și cred că am putea scrie liniștit o carte despre peripeții cu clienți și experiență în campanii.
Cele care mi-au rămas în minte mai pregnant sunt: campaniile de la tocmai.ro fiind primul cont de talie foarte mare pe care l-am gestionat. A fost și o bătălie crâncenă cu OLX pe atunci și faptul că ne-am menținut în top în ciudă competiției atroce, a fost motiv de mândrie și satisfacție profesională.
Apoi, un proiect foarte drag mie a fost cel cu Vector Watch, smart watch-ul românesc a cărui baterie rezistă 30 de zile. Mi-a plăcut că ajutăm un produs românesc să cucerească internaționalul, direcție pe care ne-am dezvoltat și noi în ultimii ani.
De asemenea, faptul că ne băteam cu coloșii Apple și Samsung pe zona de wearables a fost wow și ne-a determinat să fim creativi și să gândim outside the box.
Apoi, mai sunt campaniile pentru clienții cu care deja avem o istorie încă din primul an de existența, clienți precum Jolidon sau Tudor Tailor, cu care s-a creat aproape o simbioză în gândire strategic, și relația e mai degrabă de familie extinsă cu care e mereu o bucurie să pui la cale campanii creative, să gândești noi concepte sau să testezi noi beta-uri de la Google.
Cum trebuie să fie echipa care reușește să strângă peste 12.700 de reclame pe Facebook în acești ani de activitate ai adLemonade?
Noi luăm oameni în echipă uitându-ne la valorile lor ca oameni. Cred că ne unesc aceste valori comune, care pur și simplu există, ele nu se pot educa.
Pasiunea pentru online e motorul care ne pune în mișcare, curiozitatea e cea care ne ține mereu la curent cu noutățile din domeniu, gândirea critică e cea care ne ajută în A/B testing și ne asigură rezultate din ce în ce mai bune.
În final, suntem persoane pozitive, care știu că, orice s-ar întâmpla, vor găsi o soluție.
Birou nou în Cluj. Unde vă găsim și ce simți că aduce în plus adLemonade fată de piață deja existentă?
adLemonade a fost prezentă la Cluj încă din 2012. De atunci am creat legături cu primii clienți, chiar de la evenimente precum Tecomm unde am reușit să semnăm 3 contracte cu cei întâlniți acolo. Au mai fost cursurile Online Marketing Academy pe care le-am ținut 2 ani la rând la FSPAC și la Științe Econimice și Atelierul Digital cu care am venit în ultimii ani.
Studiind potențialul pieței și având deja în jur de 30 de clienți din Cluj, am considerat că e un moment propice să venim cu un birou permanent în Cluj. Colegii noștri s-au instalat la Cluj Hub, un loc primitor cu oameni foarte faini. Va așteptăm cu drag acolo la o limonadă și o discuție despre digital marketing.
Cum faci trecerea din viață profesională în cea personală? Și invers? Sau se imbină constant?
Ca antreprenor și mamă, e dificil să le țin foarte separate, mai degrabă jonglez cu ele încercând să mențin un echilibru adesea instabil. Încerc în fiecare zi să fiu cea mai bună versiune a mea și să insuflu copiilor mei valorile corecte.
La birou, caut viziunea și resursele optime ca să fac lucrurile să se întâmple cât mai repede și mai bine. Contează mult că am în spate o echipă solidă, unită, pregătită și gata de acțiune cu care ne distrăm de minune fie că suntem la birou, fie că lucrăm cu toții remote de la mare.
Ce crezi că te-a făcut să rămai vizibilă în acești ani și ce nu i-a lipsit brandului adLemonade în tot acest timp?
În 2012, când am pornit agenția, eram singura femeie care deținea o agenție de performance marketing din România. Deși mulți oameni din piață nu îmi dădeau șanse de reușită, mai ales când am rămas însărcinată cu primul copil, am reușit să păstrez vizibilitatea mea și a agenției fiind mereu activă prin cursuri și conferințe.
De exemplu, înainte cu 2 săptămâni să nasc, am ținut un curs de 2 zile la Sibiu despre Google AdWords. Toți cursanții stăteau cu sufletul la gură să nu nasc acolo, însă eu eram foarte relaxată și energică pentru că făceam ceea ce îmi plăcea.
Faptul că faci cu pasiune ceea ce faci, te încărca cu multă energie și determinare și nu simți neapărat că mergi la lucru. Anul acesta celebram 6 ani de agenție și cred că ingredientele care ne-au adus aici au fost:
1. Orientarea spre client și înțelegerea cât mai bună a business-ului său
2. Proactivitatea în a anticipa nevoile clienților
3. Flexibilitatea atât în relație cu clienții, cât și în adaptarea la condițiile pieței
4. Gradul ridicat de profesionalism care ne-a permis să avem mulți clienți din recomandări și un renume foarte bun în piață
Cât de mare interes crezi că îl are societatea actuală în a merge la cursuri sau la conferințe de eCommerce?
Mediul digital e în creștere accelerată. Magazinele online se dublează anul acesta că număr, de la 7.000 câte erau în 2017, se estimează că se ajunge la peste 14.000. Așadar, consider că apetență pentru e-commerce e una crescută.
În acest context, conferințele și cursurile de e-commerce sunt ca o infuzie de oxigen pentru piață deoarece vor ajuta la maturizarea și profesionalizarea rapidă a pieței și cu toții vom avea de câștigat din asta: cumpărători, vânzători, furnizori.
Există momente vitrege în care consideri că este greu să fii antreprenor în România? Cum reușești să treci peste ele?
Instabilitatea legislației, birocrația și taxele consider că sunt extrem de demotivante pentru mine că antreprenor. Ca să reușești, e important să lucrezi cu experți pe toate ariile de activitate, în special cu un contabil bun și un avocat excelent cu care să te poți consilia.
Mai sunt soluții software care ne fac viața ai ușoară precum soluția de facturare de la Smartbill, tool-uri cu scripturi pentru automatizări în campanii sau soluții de raportare personalizată.
Altfel, în orice business, există momente dificile, cred că e important să știi care e viziunea ta și să te focusezi pe ea în acele momente ca să te ajute să treci peste.
Ce reprezintă pentru ține acea #thewoman a societății actuale? Cum o percepi?
#Thewoman, această femeie de succes a zilelor noastre, mi se pare că și-a pierdut destul de mult din feminitate. Ne luptăm în fiecare zi să dovedim că suntem la fel de bune ca bărbații încât împrumutăm mult din atributele lor, uitând cine suntem la origini.
Cred că un business se poate conduce cu succes și de către o femeie cu atribute feminine: empatie, blândețe, o înțelegere profundă a lucrurilor și putere mare de relaționare, de a pune oamenii în mișcare de dragul nostru, nu de frică pentru autoritate.
Îmi doresc să văd o mai bună susținere a femeilor antreprenor atât ele între ele, cât și din partea societății și să apreciem mai mult valoarea, decât să arătăm cu degetul.
Care sunt 3 caracteristici ale tale cu care te mândrești?
Uff, cu siguranță lauda nu e punctual meu forțe. Cred că aș începe cu pasiunea pentru ceea ce fac. Simt că e extrem de important să pun un pic din mine în fiecare campanie, fiecare client pe care îl întâlnesc, fiecare cursant căruia îi vorbesc la curs. Și asta se simte, se vede, motivează mai departe.
Apoi, țin mult să fac lucrurile cu profesionalism. Asta poate deriva dintr-o dorință de perfecțiune mai adâncă ce adesea devine chinuitoare dacă lucrurile nu ies 100% așa cum îmi doream eu. Însă, cred că e nevoie de un standard înalt în ceea ce facem noi și țin că, atât eu, cât și echipa mea, să fim la standard similar cu agenții din Londra sau New York unde dorim de altfel să și ajungem cu birouri proprii în următorii 3 ani.
Nu în ultimul rând, ambiția e cea care mă ajută să fac lucrurile să se întâmple, să ies din zonă de confort și să împing lucrurile înainte.
Cred că sunt datoare să arăt că noi, femeile, putem construi lucruri frumoase și din perspectiva de lider, nu doar de executive.
sursa foto: arhiva personala
By Bianca Suciu Sharma
Bianca este un jurnalist cu aproape nouă ani experiență în televiziunea de știri. A făcut parte din echipa Realitatea TV și, ulterior, din echipa Digi24. După acești ani în care a fost reporter, corespondent, realizator de emisiuni și, pentru o scurtă perioadă, prezentator de știri, Bianca a decis să se îndrepte înspre online unde a pus bazele platformei de dezvoltare profesională www.allaboutjobs.ro și firmei de comunicare www.communicator.ro.
În plus, Bianca a început să își construiască o carieră în domeniul marketing, în cadrul unei companii multinaționale.