Anda Anania, CEO Avatti: „AI reprezintă înmiit ce-au reprezentat calculatoarele în primii 10 ani când au fost integrate în câmpul muncii”

Anda Anania, CEO Avatti, conduce un business din industria construcțiilor care activează de trei decenii pe piața din România. În acest timp, compania și-a câștigat o reputație solidă prin transformarea ideilor ambițioase în proiecte remarcabile. 

Ce a început în 1994 cu lucrări de mici dimensiuni a evoluat rapid către proiecte complexe și de mare  amploare. Portofoliul Avatti acoperă o gamă largă de proiecte în diverse sectoare, inclusiv industrial, rezidențial, retail, office și domeniul ospitalității. Printre cele mai recente proiecte se numără One Cotroceni Park, United Business Center Timișoara, Promenada Craiova, Hotel Radisson Blu Aurum Brașov sau Aeroportul Iași. 

În antreprenoriat, Anda Anania o dă exemplu chiar pe mama ei, fondatoarea companiei Avatti. Despre climatul actual din mediul de business românesc, subliniază dinamismul acestuia și necesitatea adaptării continue: „Pentru orice antreprenor, asta presupune o mare capacitate de a ține pasul cu modificările care survin în piață, în special cele tehnologice și fiscale”, ne-a mărturisit ea. „Nu există o rețetă anume, ci vorbim de o mișcare permanentă, o adaptare continuă la noile condiții de joc. Așa cum se întâmplă în șah”.

În cei 30 de ani în domeniul construcțiilor și amenajărilor interioare, Avatti a fost martor al schimbării și evoluției industriei. Capacitatea de a livra calitate și de a executa proiecte de mari dimensiuni a rămăs mereu constantă. Acest lucru a fost grație unei echipe eficiente, dedicată rezolvării proactive a provocărilor de pe șantier. 

Astăzi, expertiza companiei se extinde de la value engineering și optimizarea soluțiilor tehnice până la crearea și supravegherea unui plan de ansamblu care acoperă toate specialitățile implicate într-un proiect. 

Anda Anania spune că provocările sunt „cele mai mari” până la următoarele care devin cele mai mari. „Nu putem însă cuprinde sub umbrela «provocări» tot ce-i mai greu și să credem că în momentul în care le-am depășit nu mai pot apărea în viitor. Ele vin oricum; important este să știm cum să le primim și să le depășim”, adaugă ea. 

 

Considerați că mediul de business din România este un mediu care încurajează
antreprenoriatul, la nivel general?

 

Pe subiectul antreprenoriatului, ne putem uita în orice țară și de acolo să extragem un model și să spunem „uite, asta e rețeta corectă”. Cred mai mult însă în realitatea mediului decât în capacitatea inspirațională și motivațională pe care ți-o poate insufla un model sau altul. 

Când vine vorba de încurajare sau susținere, nu cred că greșesc când spun că orice țară și orice guvernare poate face mai mult, în orice perioadă. Trebuie doar să asculte vocea antreprenorilor și să sintetizeze nevoile lor, deoarece din succesul lor nu câștigă doar ei, ci întreaga societate.

La momentul actual, mediul de business din România este foarte dinamic. O cale de încurajare ar fi crearea unui mediu mai previzibil pentru o planificare strategică pe termen lung.

De asemenea, aș mai adăuga aici modificările referitoare la factorul uman. Având în vedere că generațiile se schimbă și perspectivele sunt diferite, atât la nivelul echipelor de proiect, cât și la nivelul colaboratorilor, antreprenorii trebuie să știe cum să facă ajustările necesare.

 

Dar antreprenoriatul feminin ce avantaje are?

 

În privința antreprenoriatului feminin, întotdeauna vom pendula între avantaje și dezavantaje. Deși femeile se pot adapta ușor într-un mediu de business datorită capacității lor crescute de a înțelege lucrurile, momentele în care sunt puse în situația de a lua decizii radicale le pot scoate, de multe ori, din zona lor de confort. Partea bună este că întotdeauna vor învăța lecții prețioase din experiențele lor profesionale. 

Femeile au o viziune pe termen mai lung și nu își asumă riscuri necalculate. În plus, au o inteligență emoțională superioară, ceea ce le ajută să comunice mult mai eficient cu echipa pe care o coordonează.

Pentru că am atins acest subiect, nu pot să nu o menționez pe mama, cea care a înființat compania AVATTI în 1994. Ea ne-a învățat ce înseamnă să conduci un business într–o industrie dominată de bărbați. A demonstrat că femeile pot activa cu brio în construcții, că pot dezvolta proiecte complexe și pot fi mentori pentru echipe de ingineri și muncitori pe șantier. 

 

În ceea ce vă privește, ce a stat la baza deciziei de a intra în antreprenoriat?

 

Am știut dintotdeauna că voi merge pe drumul antreprenoriatului. M-am pregătit pentru asta încă de mică. Am fost norocoasă să o am pe mama ca model din multe unghiuri – mamă, antreprenor, prietenă, colegă și chiar soție. Motivația mea este să pot fi, la rândul meu, un exemplu pentru Sandra, fiica mea, să duc mai departe acest business, să îl pregătesc pentru generația următoare. Acesta ar fi un succes care m-ar valida atât ca antreprenor, cât și ca mamă. 

Împreună cu cele două surori gemene, Amanda și Anita, am primit din partea mamei noastre multă inspirație către zona afacerilor. Am fost îndrumate și educate în această direcție. Am preluat afacerea de la mama noastră și mă bucură faptul că am ajuns la maturitatea necesară ca să putem colabora, apreciindu-ne totodată punctele forte ale fiecăreia dintre noi.

În business, nu poți reuși singur. Ai nevoie de oameni în jur care să te motiveze, să te provoace, de la care să înveți sau care te pot învăța pe tine ceva.

 

În evoluția businessului dumneavoastră, cu ce mari provocări v-ați confruntat și care au fost lecțiile pe care le-ați învățat?

 

Provocări sunt în fiecare an și în fiecare proiect. Abordarea pentru rezolvarea lor este mereu diferită. Ceea ce îmi place cel mai mult însă este că, deși plătim un preț, întotdeauna învățăm ceva dintr-un proiect. De pildă, am învățat că beneficiarii noștri nu trebuie să plătească ineficiența, aceasta fiind și cea mai importantă lecție care m-a motivat în direcția optimizării proceselor de lucru.

Cred sincer că provocările sunt „cele mai mari” până la următoarele care devin cele mai mari. Nu putem însă cuprinde sub umbrela „provocări” tot ce-i mai greu și să credem că în momentul în care le-am depășit nu mai pot apărea în viitor. Ele vin oricum; important este să știm cum să le primim și să le depășim. 

 

Ce mișcări de strategie intenționați să faceți anul viitor pentru dezvoltarea afacerii? 

 

Strategiile noastre de dezvoltare pentru 2024 reprezintă, de fapt, continuarea celor pe care le-am aplicat încă de anul trecut. Vizează, în principal, mini-reforme interne, necesare și chiar impuse de încrederea în structura internă. Dacă nucleul nostru e instabil, atunci nu ne putem aștepta ca în exterior să nu fie urmări. Sunt o mulțime de elemente care intră în ceea ce am putea numi „cultură internă”. Iar aceasta nu poate fi doar trecută într-un document și să uităm de ea. Trebuie înțeleasă, cultivată, evaluată, provocată.

Pentru anul viitor ne-am propus să investim în resursa umană, în dezvoltarea abilităților pe care angajații noștri le au deja, dar și în alte proiecte conexe. Consider că oamenii din echipele noastre sunt cea mai importantă resursă pentru companie. 

Totodată, pentru noi cei activi profesional și antreprenorial acum cred că AI reprezintă înmiit ce-au reprezentat calculatoarele în primii zece ani când au fost integrate în câmpul muncii. Dacă doar ne temem de AI, asta nu poate decât să ne paralizeze. Trebuie să evaluăm cum ne putem folosi de noile tehnologii pentru a îmbunătăți cât mai bine procesele de lucru. 

 

De-a lungul timpului, care au fost principalele caracteristici ale segmentului în care vă dezvoltați? Cum a evoluat piața și ce așteptări aveți pentru 2024 în privința evoluției acestui domeniu?

 

Anul acesta, compania aniversează 30 de ani de activitate în domeniul construcțiilor și amenajărilor interioare. Este un moment în evoluția noastră pe care îl privim cu mândrie și recunoștință. Mama a făcut parte din primul val de antreprenori de după ‘90. În tot acest timp, am experimentat proiecte diverse, raportate la schimbările și la tendințele care s-au manifestat de la un an la altul. Putem spune că AVATTI a crescut odată cu industria construcțiilor din România.

Am fost implicați la dezvoltarea unora dintre cele mai mari centre comerciale din țară, am amenajat săli de cinema, după care am activat foarte mult în zona de office. În ultima perioadă, ponderea cea mai mare din portofoliul nostru este reprezentată de proiectele aflate pe segmentul rezidențial. Anul acesta, suntem angrenați în proiecte rezidențiale foarte mari, dar și în zona de retail.

 

Cum arată o zi de lucru pentru dumneavoastră și cum îmbinați viața personală cu viața profesională?

 

Îmi încep dimineața cu o cafea, împreună cu soțul meu, înainte de a o duce pe Sandra la grădiniță. Apoi, până la ora 17, când îmi doresc să se încheie ziua de lucru – spun „îmi doresc”, pentru că sunt situații când nu este posibil –, îmi împart timpul în funcție de priorități: vorbesc cu echipele de proiect, mă întâlnesc cu beneficiari, furnizori sau producători din domeniu și stabilim condițiile următoarelor proiecte. 

Sunt multe sarcini care trebuie îndeplinite într-o zi de lucru. În trecut, aveam deplasări frecvente Iași-București, însă am decis împreună cu soțul meu să ne mutăm în capitală, urmând ca el să deschidă un nou punct de lucru al afacerii lui, adresat pieței din partea de sud a țării. 

La modul general, nu consider că am ajuns la un echilibru constant între viața profesională și cea personală, dar este un lucru spre care tind în permanență. 

 

Dacă ar fi să începeți astăzi un business nou, pentru ce domeniu ați opta?

 

Rămân fidelă domeniului de construcții. Probabil că următoarea mutare ar fi să devenim dezvoltatori de proiecte proprii și să intrăm pe segmentul de real estate ca investitori. Deocamdată învățăm și acumulăm.

Mulțumesc însă pentru întrebare, pentru că îmi oferă ocazia de a aborda un subiect des întâlnit: polivalența. Ca un exercițiu de imaginație, probabil că n-aș exclude niciun domeniu de business.

Dar, pragmatic, știu că succesul vine dintr-un mix de reziliență, know-how și interes direct în acel domeniu. În artă a fost des întâlnit conceptul „homo universalis” – geniul universal –, dar nu cred că este valabil în business. Poate fi valabil în cazul investitorilor care pot intui și identifica domeniile care urmează să crească. Însă atunci când ești omul implicat în construcție, nu e suficient să te crezi geniu, trebuie să o demonstrezi și faci asta prin performanță. N-o poți face însă în orice domeniu, de azi pe mâine.

 

Dând timpul înapoi, aveți regrete privind businessul dumneavoastră? Ați face unele lucruri diferit?

 

Sunt o persoană foarte critică și tind mereu către mai bine. Bineînțeles că sunt și autocritică, dar toate se întâmplă într-un mod constructiv. Știu cum să extrag învățămintele de care am nevoie mai departe, pe care să le pot aplica într-o nouă situație. Altfel spus, am ajuns aici ca urmare a lecțiilor prin care am trecut și pe care am știut să le transform în know-how. Așadar, nu aș da timpul înapoi; aș strica tot farmecul.

 

Care este vacanța ideală pentru dumneavoastră?

 

Cred că o să vă dezamăgească răspunsul meu. Pentru mine, vacanțele sunt mai mult o oportunitate de a petrece timp cu familia, de a mă încărca cu energie din energia lor. Nu sunt pasionată de călătoriile maraton, însă îmi place să merg la mare. Asta ar fi imaginea unei vacanțe ideale: o casă pe plajă, lângă marea infinită, cu picioarele în nisip, liniște, muzică în surdină și un pahar de vin bun în mână.