E obosit și tracasat. E antreprenor. Are presiunea clienților, a echipei, a vânzărilor, a salariilor… Când îl întreb unde merge în vacanță în această vară se uită la mine de parcă l-am înjurat de mamă…
„Concediu? Cine are timp de concediu? Simt că timpul nu îmi mai ajunge. Pe cine să las în loc că <<ăștia nu-s în stare…>>”. Îl sună soția – da, iar nu a avut timp să facă nu știu ce pentru copil. Te uiți la el și te întrebi oare atunci când visa să aibă business-ul său, visa că o să ajungă aici? Are ochii obosiți, bea multe cafele pe zi, e băgat în operațional până peste cap – tare i-ar mai prinde bine o pauză de recalibrare.
Îți sună cunoscut scenariul? Mai toți am fost pe acolo… cei care purtăm pălăria de antreprenori sau soloprenori.
De ce nu-și iau antreprenorii vacanță?
Nu mă refer la cei cu business-uri solide, cu zeci de ani de prezență în piață, cei consacrați, ci la cei încă zbuciumați să răzbească, să gestioneze creșterea bruscă, cei care țin în permanență mai multe mingi în mână și se tem de momentul în care vor scăpa una sau mai multe, cei ce nu îndrăznesc să rateze, cei ce nu sunt pregătiți mental pentru insucces… la ei mă refer.
1. Nu-și iau vacanță pentru că nu și-au crescut o persoană de încredere, un bun profesionist care poate prelua pe durata absenței sale urgențele.
2. Nu-și iau vacanță pentru că nu au curaj să delege, nimeni nu poate face lucrurile mai bine ca ei. Nu-și permit erori față de clienți și nu permit angajaților să evolueze învățând din propriile erori.
3. Nu-și iau vacanță pentru că uneori își iubesc ideea de afaceri mai mult decât pe sine. Ei ca oameni, cu nevoile de odihnă și relaxare, de recalibrare – vin pe ultimul loc. Altceva e întotdeauna important.
4. Pentru că le place să fie ocupați, activi – asta e starea lor naturală – lâncezeala îi sperie.
Și aș mai putea continua.
Pe termen lung burnout scrie pe tine. Adică epuizare mentală și fizică și, uneori, chiar depresie. Așa că fii mai îngăduitor cu forțele tale:
• E 1 ianuarie – agrează cu familia când vreți să aveți concediu în acest an, pune intervalul în calendar și așa să rămână!
• Ia-ți concediu doua săptămâni, din experiență personală de abia după prima săptămână corpul și psihicul încep să se relaxeze.
• Pregătește azi o lista cu sarcini pe care le poți delega, sarcini pe care va trebui să le gestionezi de la distanță și pregătește-ți din timp un angajat sau colaborator care să preia aceste sarcini.
• Informează-ți din timp clienții și partenerii de intervalul în care vei avea disponibilitate redusă dar oferă-le un nume pe care îl pot contacta în caz de nevoie ca să îi asiguri că business-ul funcționează normal.
• Asigură-te că ai acces online acolo unde mergi pentru a putea acționa în caz de urgență – doar.
• Gândește-te că uneori distanțarea te ajută să judeci la rece strategii, direcții, priorități pentru business-ul tău.
• Departe de operațional și ceva mai odihnit(ă) , își vor veni multe idei faine pentru business ce merită explorate.
• Familia ta are nevoie de tine – de glumele tale atunci când ești relaxat(ă), de timpul tău – dezechilibrul viață personală, viață profesională nu te va ajuta în business, indiferent cât de mult bravezi acum.
Ia-ți concediu, mergi la această întâlnire cu tine. Uneori, departe de business, de probleme, se schimbă unghiul din care privim lucrurile, devenim mai creativi, găsim altfel de soluții – odihniți, înfruntăm cu și mai mult curaj furcile caudine ale antreprenoriatului.
Așa că, te provoc: ia-ți o binemeritată pauză!
By Amalia Sterescu
Leadership Consultant. Personal Branding Strategist. Outsourcing Community Builder https://www.amaliasterescu.ro/
Cu o experiență de 20 de ani în conducerea echipelor locale și internaționale, Amalia Sterescu a devenit antreprenor în urmă cu cinci ani, lănsând în premieră în România o serie de proiecte precum: Primul portal al comunității de outsourcing din România – www.outsourcingadvisors.ro; Prima școală de public speaking www.publicspeakingschool.ro,unde s-au instruit până în prezent peste 800 de profesioniști dar și elevi în cadrul programului Speaking Hero, un progam inedit de luptă cu timiditatea copiilor prin public speaking; Primul program de instruire Leadership Charismatic și prima Conferință Corporate Wellbeing din România; este printre primii profesioniști certificați în Personal Branding sau Transformarea digitală a unei organizații; a inițiat Amalia Sterescu Academy, punând la dispoziție o serie de pastile video de instruire pe canalul său YouTube www.youtube.com/amaliasterescuacademy. Din 2018 a lansat www.brandingyou.ro prima agenție specializată exclusiv pe servicii de personal branding pentru profesioniști din Europa de Est.
Autoare a numeroase articole pe teme de leadership, public speaking și personal branding, Amalia Sterescu este contributor Republica.ro, Forbes.ro, Thewoman.ro și autoare a cărții www.tangocuviața.ro. Activitatea sa ca antreprenor nu a rămas nerăsplatită, Amalia Sterescu fiind premiată cu o serie de premii în ultimii ani: Mentoring Honoris Causa acordat de Lauder Reut Foundation, Speakerul anului 2012 – Femei în afaceri, Cel mai bun speaker Business Days – 2013; Ambasador al Conferinței de Leadership Feminin The Women – 2014, Best Community Leader – Business Arena în 2014, Mentor în educație – The Woman, 2015.
Sursă foto: rawpixel.com