„Ca antreprenor trebuie să ai disponibilitatea de a continua chiar și atunci când pare că nu îți iese nimic.” | Cătălina Dobre, Fondator Mingle

Cătălina Dobre este fondatorul Mingle, un start-up românesc care oferă soluții prietenoase pentru automatizarea proceselor de recrutare.

După terminarea unui masterat în străinătate și o serie de joburi în zona marketingului, Cătălina a decis să pună bazele propriului business. Ne-a vorbit despre provocările vieții de antreprenor, diferențele resimțite odată cu această schimbare și lecțiile învățate până acum.

Cătălina, cum te-ai descrie într-o frază pentru cei care nu te cunosc?

Dacă ar fi să aleg un cuvânt care să mă definească la o primă impresie, acel cuvânt ar fi „mișcare”. Sunt mereu în mișcare, mereu în căutare de lucruri de făcut și de experimentat. De cele mai multe ori, asta vine la pachet și cu o disponibilitate mai mare de a greși, de a repara și de a încerca din nou, cu aceeași energie.

Ce ne-ai putea împărtăși din călătoria ta profesională parcursă până în acest moment? Care consideri că au fost punctele cheie ale parcursului tău profesional?

Până de curând mi-am privit parcursul profesional cu un oarecare ochi critic, gândindu-mă că nu e o linie foarte clară care să-mi lege experiențele una de alta pentru a trasa o poveste coerentă. Însă recent mi-am dat seama că povestea stă tocmai în aceste experiențe diverse și în modul meu de a mă adapta la fiecare și de a le valorifica.

Fără s-o știu, pare că mi-am dorit dintotdeauna să merg pe cont propriu și să construiesc ceva de la zero. Simt că mi se potrivește acest rol de „antreprenor” pentru că îmi place să experimentez cu lucruri noi, să fac și să refac ceva până îmi iese, învățând continuu.

După terminarea facultății și a unui masterat aici, în țară, ai decis să urmezi un program de masterat și în străinătate, la Universitatea din Graz. De ce ai simțit nevoia continuării studiilor în străinătate? Care sunt principalele lecții cu care te-ai întors acasă?

Am decis să urmez cursuri și în străinătate dintr-un motiv foarte simplu: voiam să văd cum e. Cred că e important să ne redefinim, din când în când, filtrele prin care percepem realitatea. Asta mi-am dorit să fac atunci, să văd dacă experiența de student era altfel pentru alți studenți din alte țări, de la alte universități. Pentru ca astfel să o îmbogățesc și pe a mea.

Bineînțeles că a fost o experiență frumoasă, la care mă mai gândesc uneori. Printre lecțiile pe care le-am adus cu mine a fost aceea de a mă bucura mai mult de viață – o lecție primită mai degrabă de pe stradă și din viața de zi cu zi decât de la universitate. Acolo am văzut mai multe fețe zâmbitoare și mai mulți oameni fericiți decât eram obișnuită în mediul meu. Mi-am dat seama că face parte din cultura lor să-și acorde timp să se simtă bine, iar asta a devenit un lucru important și pentru mine.

După câțiva ani în care ai activat ca Marketing Coordinator, Senior Market Research Analyst, Project Manager și Account Manager ai decis să treci de partea cealaltă și să pui bazele propriului business – Mingle. Cum a venit această decizie? 

Cum îți povesteam, cred că mereu mi-am dorit să fiu antreprenoare, chiar dacă nu știam asta. Rolurile pe care le-am avut în trecut mi-au dezvoltat abilități diverse și mi-am dat seama că îmi place să fac mai multe lucruri diferite decât să aprofundez unul singur.

În Bookster, start-up-ul în care am lucrat înainte de a pune bazele Mingle, aveam contact cu oamenii de HR din companii și astfel am aflat mai multe despre munca lor și provocările pe care le aveau – în special pe partea de recrutare. Atunci ne-a venit prima dată ideea produsului care este azi Mingle. Decizia de a contura un business în direcția aceasta am luat-o atunci când am găsit și echipa potrivită: Bogdan Dudău lucra pe partea de vânzări tot la Bookster, iar pentru dezvoltarea produsului l-am convins să ni se alăture pe Alex, fratele meu.

Cătălina Dobre

Care sunt diferențele pe care le resimți între Cătălina cea dinaintea înființării business-ului și Cătălina din prezent, antreprenorul?

Îmi dau seama că am devenit mai luptătoare, ca să zic așa. Cătălina din trecut era ceva mai timidă și mereu atentă să nu supere pe nimeni.

Acum, deși sunt în continuare o persoană (zic eu) plăcută și non-conflictuală, am reușit să găsesc un mod de a-mi afirma punctul de vedere și de a-mi ține partea. E un lucru pe care nu-l făceam înainte. Iar asta m-a ajutat să găsesc o direcție sănătoasă atât pentru business, cât și pentru mine.

Ai sau ai avut mentori? Dacă da, cine sunt aceștia și care sunt cele mai prețioase aspecte pe care le-ai învățat de la ei?

Eu îmi caut mereu inspirație în oamenii cu care interacționez și asta mă ajută să iau lecții valoroase de la cei din jurul meu. Aș putea spune că toți cei apropiați îmi sunt mentori, cu sau fără voia lor.

Dintre ei, în perioada asta o am ca mentor (fără ca ea să știe) pe Annemarie Fabian, care și ea a pus de curând bazele unui start-up. Ea mă încurajează deseori să gândesc îndrăzneț și să nu mă subestimez. Sunt o persoană realistă și îmi place să-mi stabilesc obiective pe care știu că le pot atinge. Însă Anne îmi reamintește că nu e greșit să țintesc mai sus și să îndrăznesc să-mi setez obiective mărețe. În felul acesta, îmi pot concentra forțele de lucru astfel încât să le și ating. 

Care au fost cele mai grele momente pe care le-ai întâmpinat până acum ca fondator al Mingle? Cum le-ai depășit și ce ai învățat în urma acestora?

De departe cel mai greu moment a fost când doar ce lansaserăm Mingle și nu aveam încă clienți. Au fost câteva luni în care noi și produsul eram pregătiți, însă nimeni nu-l folosea. Ne întrebam deseori dacă suntem pe drumul cel bun.

În acea perioadă, am încercat să vorbim cu cât mai mulți oameni care l-ar putea folosi și să strângem feedbackul lor, pentru a găsi o direcție. De atunci am început să dezvoltăm produsul doar în urma discuțiilor cu potențialii utilizatori și respectăm asta și acum. Este chiar mai simplu așa: nu trebuie să ne gândim noi ce le-ar fi de folos altora, o putem afla întrebându-i direct.

Cum arată planurile de viitor în ceea ce privește Mingle?

În perioada următoare vrem să ne dublăm echipa astfel încât să continuăm să construim cea mai faină aplicație de digitalizare a recrutării din România. Iar pe termen lung ne dorim să ne extindem produsul astfel încât să acopere și alte părți ale muncii de resurse umane, pentru că am văzut că este nevoie în acest spațiu de o soluție simplă, accesibilă și ușor de folosit.  

Care sunt, din punctul tău de vedere, trei aspecte de care ar trebui să țină cont un tânăr antreprenor?

Ca antreprenor vei fi de multe ori nevoit să faci lucruri pe care nu te simți confortabil să le faci sau lucruri pe care nu știi să le faci. Trebuie să ai această disponibilitate de a încerca lucruri noi și de a continua chiar și atunci când pare că nu-ți iese nimic. Așa că reziliența și determinarea sunt două caracteristici foarte importante pentru oricine vrea să o ia pe acest drum.

Pe lângă asta, un antreprenor trebuie să-și acorde timp și pentru a visa. Mie mi se pare că antreprenorii sunt acei oameni care nu se mulțumesc cu puțin, fiind mereu în căutare de soluții și idei. Iar aceste idei nu vin pur și simplu, trebuie să ne acordăm timp să ni le închipuim.

 

Călătoria ta antreprenorială descrisă în trei cuvinte: Totul e posibil. 

Tocuri sau flat shoes? – Flat shoes, pentru că nu stau niciodată locului. 

O experiență pe care ai recomanda-o oricui: Aceea de a citi o carte în liniște, fără nimic de făcut. E genul de experiență pe care o poate avea oricine, de oricâte ori dorește și totuși este de fiecare dată specială.

Desertul favorit: Aș putea mânca doar gelato pentru tot restul vieții fără să mă plâng.

Note to self: Atunci când te supără ceva amintește-ți că dacă acel ceva nu o să conteze peste 5 ani, atunci nu merită să te gândești la el mai mult de 5 minute.

 

Editor:

2021 TW MARA RUSU