Aviva Vita ocupă în prezent funcția de Director Executiv Administrativ în cadrul companiei Vitacom Electronics. Aceasta ne mărturisește că trecerea de la funcția de PR & Marketing Manager la cea actuală a fost una ușoară deoarece dintotdeauna i-a plăcut să se implice în sarcini diferite, indiferent de domeniul acestora.
Aviva pune mare accent pe calitatea lucrurilor, astfel că se dedică în totalitate în toate activitățile din cadrul companiei, dar și în relațiile dintre angajați pentru că este de părere că doar așa poate fi creat un mediu optim de lucru.
Printre lucrurile pe care preferă să le facă în timpul liber se numără ieșitul în oraș cu familia sau cu prietenii apropiați, vizitarea de locuri noi, însă o activitate nelipsită din programul ei este sportul, care reușește să îi ofere energia de care are nevoie.
Cum a fost trecerea de la PR & Marketing Manager la Director Executiv Administrativ? Ce înseamnă pentru cariera ta noua poziție?
Trecerea de la PR & Marketing Manager la Director Executiv Administrativ nu a fost una abruptă deoarece și până acum m-am implicat neoficial în zonele pe care le-am preluat de la jumătatea anului 2020. Interesul meu este ca lucrurile și proiectele să prindă contur și să înflorească, nu am avut nevoie de un titlu pentru a îndeplini anumite sarcini și a-mi asumat responsabilități ori de câte ori a fost necesar.
Totuși, acum lucrez și mai mult la eficientizarea task-urilor deoarece timpul mi-l împart între mai multe divizii, respectiv persoane și mă axez foarte mult pe ducerea la bun sfârșit a anumitor proiecte pentru a lăsa loc altora. Noua poziție este pentru mine o motivație în plus. Îmi place să fac lucruri noi și să îmi ajut colegii să își atingă țelurile profesionale.
Cum s-a schimbat activitatea ta de zi cu zi de când ocupi funcția de Director Executiv Administrativ în cadrul companiei Vitacom Electronics?
În prezent, timpul meu este alocat către mai multe persoane și am grijă ca acesta să fie echidistant și chiar să fiu atentă la zonele unde este mai multă nevoie de mine. Este important să discut cu fiecare echipă atât la început de săptămână, cât și la sfârșit pentru a fi pe aceeași lungime de undă, să știm direcția spre care ne îndreptăm, să ne sincronizăm, activitățile să fie în armonie, iar la sfârșit să observăm ce am reușit și pe ce trebuie să ne axăm în zilele următoare.
Ce îți propui pentru Vitacom Electronics din perspectiva funcției de Director Executiv Administrativ?
În continuare îmi doresc ca fiecare angajat al Vitacom Electronics să își atingă obiectivele profesionale deoarece în acest mod știu sigur că există motivație, spirit de echipă și ambiție. Rolul meu este să le ofer suport să găsească cea mai optimă soluție pentru rezolvarea sarcinilor și provocărilor.
Ce înseamnă pentru tine leadershipul feminin?
Leadershipul feminin poate fi interpretat sau explicat în mai multe feluri, dar primul gând care îmi vine în minte este femeia care îndeplinește mai multe roluri simultan, cum ar fi: manager, mamă, soție sau iubită, fiică și așa mai departe.
Din păcate, în trecut, viața profesională a unei femei, în special mamă, era sacrificată pentru creșterea copiilor, însă, am citit mai multe studii care confirmă faptul că femeile vor forma cea mai mare piață emergentă din lume în funcțiile de conducere.
Conducerea feminină este necesară în echipe, organizații și în societate – și cu toții avem de câștigat din acest lucru. În organizații, avem nevoie de lideri din ambele sexe care să se completeze reciproc. Printre caracteristicile importante ale unui lider feminin se enumeră: sociabilitatea, expresivitatea, acestea stabilesc legături strânse cu persoanele din jurul lor, consolidând posibilitatea de a-și atinge angajamente, indiferent dacă sunt obiective ale companiei sau un anumit proiect. Aceste femei au tendința de a coopera, să îmbunătățească munca în echipă prin includerea activă a persoanelor.
Mai multe studii pe care le-am citit arată că femeile sunt mai predispuse spre multitasking, adică au capacitatea de a opera în direcții diferite în același timp. Acest lucru oferă un avantaj atunci când ne confruntăm cu crize și trebuie să luăm decizii cu rapiditate.
Liderii feminini sunt importanți într-o organizație deoarece sunt capabili să ia în considerare latura umană a indivizilor și să genereze niveluri ridicate de empatie. Femeile în funcții de conducere sunt mai predispuse la schimbări, pentru că stilul lor este inovator și are un puternic simț al calității, orientat spre oameni, flexibil, comunicativ și convingător. Acest lucru se interconectează cu faptul că vor forma cea mai mare piața emergentă din lume – astăzi schimbările au loc mai repede decât înainte și este important să ne adaptăm cât mai repede.
În general, femeile tind să participe mai mult la găsirea celor mai bune soluții în cadrul unei echipe de lucru.
Cum ați depășit cu succes situația creată de pandemie?
În mod evident, am fost nevoiți să ne adaptăm noilor cerințe ale pieței. În primul rând, am început prin creșterea productivității pe angajat prin eficientizarea task-urilor: am analizat fiecare post în parte și pe bază de checklist am eliminat task-uri care nu mai sunt de actualitate și am adăugat altele noi adaptate la situația actuală.
În al doilea rând, pandemia a accelerat dezvoltarea business-urilor pe segmentul online, așadar am luat și noi măsuri de optimizare. Pentru noi a fost un pas important faptul că am listat o gamă de produse ce sunt livrate în prezent de către diverși curieri în cel mult o oră din magazinele noastre en-detail. De asemenea, am pus un accent și mai mare pe angajați prin discuții și focus group-uri, ceea ce a dus la satisfacția acestora și drept urmare o scădere a fluctuației de personal.
Un alt aspect important este faptul că am introdus foarte multe produse noi care sunt în trend și au demonstrat vânzare accelerată chiar de la introducerea acestora în portofoliu. Mă bucură faptul că primim feedback pozitiv la acestea atât de la clienți B2B, cât și B2C. Suntem acolo pentru ei în momentul în care au nevoie.
În continuare, punem mare accent pe proiecte și aici mă refer atât la dezvoltarea împreună cu clienții actuali, cât și colaborările începute cu clienți noi. Ne-am axat și pe alte domenii de activitate atât în ceea ce privește clienții B2B, cât și clienții B2C, ne-am adaptat după cerințele pieței prin introducerea de produse complementare.
Ce sfaturi poți oferi tinerelor la început de drum, care vor să intre în lumea afacerilor?
Cel mai important sfat pe care îl pot oferi unei tinere la început de drum este să nu mai aștepte și să înceapă imediat ceea ce își propune. Locul și lucrul perfect nu există, însă putem vorbi despre totul la momentul potrivit. Este benefică fiecare experiență pe care o acumulăm, indiferent de domeniu sau tipul de activitate.
Activitatea mea profesională am început-o prin internship-uri vara în diverse departamente, iar astăzi acest lucru mă ajută să am un overview asupra întregului business. În fiecare moment putem învăța ceva nou de la un coleg, colaborator, client sau orice persoană. Doresc să menționez faptul că nu este suficient să înceapă, pentru că nu ne lovim doar de situații pozitive, ci să fie perseverente și ambițioase astfel încât să depășească momentele critice, care nu fac decât să dezvolte persoana în sine atât personal, cât și profesional.
Ce te motivează în activitatea ta de zi cu zi?
Sunt o persoană care se automotivează. Îmi place libertatea în gândire, flexibilitatea și provocările, dar și să văd rezultatele muncii noastre ca echipă. Îmi place să îmi țin mintea mereu activă și să găsesc noi „piese de puzzle-uri” care duc la dezvoltarea business-ului. Citesc și mă documentez despre trendurile din piața pentru a fi în permanență aproape de clienții noștri. Nu îmi place monotonia, singurul lucru monoton ar fi concentrarea la planul de activitate care, totuși, și acesta este foarte diversificat.
Având în vedere că funcția pe care o ocupi este destul de solicitantă, cum reușești să îți împarți timpul între viața personală și cea profesională?
Sunt de părere că totul pornește de la mindset, niciodată nu există un echilibru 50-50%, ci depinde de etapele vieții și ale anturajului. Eu, din fericire, am ales să fiu înconjurată de persoane care sunt axate pe carieră, astfel procentul de timp liber este aproape identic. Mai mult decât atât, ne este ușor să împăcăm atât nevoile noastre profesionale, cât și cele personale.
Nu aș vrea să îmi „despart” viața personală de cea profesională pentru că echipa Vitacom este și o „familie” și mă bucur că am colegi care sunt determinați și ceea ce fac, fac cu plăcere. Nu sfârșitul programului face switch-ul către viața personală, noi ținem legătura și petrecem timp împreună și după program.
Majoritatea timpului mi-l petrec la birou și mă axez pe ceea ce am de făcut pentru că vreau ca produsul final al muncii mele să coincidă cu așteptările pe care le am. Totul este mult mai ușor cu ajutorul colegilor care sunt hotărâți să exceleze.
Cum îți place să îți petreci timpul liber?
Îmi place să am totul planificat și să rezolv tot ceea ce mi-am propus. Timpul liber este scurt, așadar trebuie consumat cât mai bine, în familie, cu prieteni apropiați și cu sport.
În timpul săptămânii, timpul meu liber este alocat majoritar sportului, care îmi asigură energia pozitivă pentru a doua zi de muncă. Aleg să fac antrenamente diferite deoarece nu îmi plac lucrurile repetitive, îmi place libertatea în ceea ce constă creativitatea, ideile și activitățile.
În weekend, prefer să ies la prânz cu familia sau cu prietenii foarte apropiați – susțin ideea de calitate, nu cantitate. Acestea sunt zilele și în care mă pot bucura de câinii mei.
În alte weekend-uri îmi place să plec din localitate, să vizitez locuri noi, să fie o călătorie spontană.
Astfel, nu aș putea spune că există un „turn off” sau „switch off” de la activitatea zilnică de business deoarece recomand să fim mereu deschiși, să observăm în special atunci când nu suntem concentrați pe un subiect anume.
Ce recomandări de cărți poți face atât tinerilor, cât și adulților care sunt interesați de business?
Există o varietate mare de cărți pe care le recomand, însă depinde interesele fiecăruia dintre noi. Cele pe care le-am apreciat personal sunt:
Simon Sinek, Liderii mănâncă ultimii; Brian Tracy, Psihologia vânzărilor; Robert Kiyosaki, Tată bogat, tată sărac; Daniel Goleman, Inteligența emoțională; Charlie Sheppard, Save your drama for your mama.
Credit foto: Laura Balc