Classix Festival, festivalul internațional de muzică clasică și arte vizuale revine cu cea de-a patra ediție la Iași, în perioada 26 februarie-4 martie. Ediția de anul acesta întrunește 7 zile de spectacole, cu 8 concerte, peste 90 de personalități internaționale ale muzicii clasice, 63 de masterclass-uri, panel-uri și workshop-uri, fiind o experiență contemporană a concertelor, acompaniate de visuals și light design, audiții în premieră și lucrări de muzică clasică comandate și compuse special pentru festival.
,,Metamorfoza” este tema festivalului de anul acesta, noua aventură clasică contemporană, care e gata să scoată la iveală progresul creator, puterea noastră de apreciere și curajul emoțional pe care nu l-am fi bănuit până acum.
Printre momentele de neratat ale ediției de anul acesta se numără: Martin Romberg – Elven Songs: premiera mondială a unui ciclu de cântece în „elvish” după noua serie din Stăpânul Inelelor, Paul Pintilie – Mustața lui Dali: o nouă primă audiție absolută, de data aceasta cu o linie de start 100% ieșeană (pictoromanul realizat de Felix Aftene și Lucian Dan Teodorovici cunoaște o nouă dimensiune în lumea muzicii, cu o suită simfonică compusă în 2022) și Schubert – Schwanengesang în varianta frankågunnar: cântecul lebedei de Schubert așa cum n-a mai fost auzit vreodată.
„Faptul că suntem atât de aproape de ediția cu numărul patru, pare ireal, mai ales la amintirea atât de vie a primei aventuri clasice contemporane din 2020. Suntem recunoscători că în ciuda provocărilor contextului pandemic, festivalul a crescut și s-a dezvoltat și ne-a adus acum aici, plini de emoție și nerăbdare să descoperim împreună Classix 2023.”, a declarat Patricia Butucel, director al festivalului.
Programul Classix Festival 2023 debutează cu concertul deja devenit tradițional la Catedrala Romano-Catolică Iași – duminică, pe 26 februarie. Cele 8 concerte tematice care cuprind cea de-a patra aventură clasică contemporană la Iași, vor fi determinate de un număr impresionant de prime audiții naționale și de o diversitate a instrumentelor ieșită din comun – ansambluri de percuție, bayan, armonică și harpă sunt doar câteva dintre noutățile exotice ale acestei ediții. Dat fiind conceptul artistic al metamorfozei, Classix 2023 va expune transformările muzicii clasice în cea contemporană, literatura fantastică în muzică de film și publicul participant într-un etern optimist.
Concertele vor fi difuzate live pe paginile de Facebook a Classix Festival și ale partenerilor.
Classix in Focus este o secțiune din festival prin care se propune atingerea unor teme ce pun muzica clasică într-o perspectivă interdisciplinară, înțelegând ideea că muzica inspiră, unește și modelează o comunitate, contribuind într-un mod semnificativ la viața culturală a unui oraș. Temele abordate în ediția de anul acesta sunt: viitorul muzicii clasice, managementul cultural, compoziția ca mod de viață, diplomația culturală și muzica lui George Enescu. Printre invitații acestor sesiuni se numără: Florin Estefan (Manager Opera Națională Cluj-Napoca), Cristina Uruc (Manager Artexim & Festivalul Enescu), Ștefan Diaconu (aranjor, compozitor, flautist), Anna Nicolau (coordonator proiecte culturale al Institutului Polonez București) și mulți alți oameni relevanți din industrie.
Programul Classix in Art a debutat anul trecut și are două componente: masterclass-uri și burse de creație. În ediția din 2023 vor fi susținute 63 de sesiuni de masterclass pentru 8 specializări diferite de către 14 muzicieni din 10 țări. Aceste sesiuni vor facilita perfecționarea a 63 de studenți și proaspăt absolvenți ai universităților și liceelor cu profil muzical din România. Înscrierea la aceste sesiuni se face online, deadline-ul pentru aplicații fiind 4 februarie. Acestea vor avea loc în timpul festivalului, iar bursele Classix in Art și valoarea lor vor fi anunțate pe perioada festivalului.
Despre Classix
Classix Festival este primul festival independent de muzică clasică din Iași, iar cele trei ediții desfășurate în ciuda contextului pandemic în perioada 2020-2022 au găzduit peste 110 artiști naționali și internaționali, 20 de parteneri culturali și diplomatici în 20 de concerte, 4 panel-uri de antreprenoriat creativ, 4 prelegeri educaționale, un vernisaj, o lansare de carte, 7 proiecții de film, 53 masterclass-uri și 8 burse pentru artiști. La toate aceste activități au participat 8500 de persoane în săli și 130.000 de spectatori online.
Biletele și abonamentele la festival pot fi achiziționate online.
Organizatori: Asociația Industrii Creative, Showberry
Partener principal: Kaufland România
***
Asociația Industrii Creative este organizator al festivalurilor Rocanotherworld și Classix din Iași, având drept scop revitalizarea culturală a orașului, angrenarea comunităților creative și implicarea în viața civilă a societății prin acțiuni care promovează spiritul proactiv, contributiv și participativ.
Showberry, membru AROC (Asociatia Romana a Organizatorilor de Concerte si Evenimente Culturale), este un startup câștigător al programului Investește în oameni! Din 2015 dezvoltă proiecte culturale și creative, fiind unul dintre principalii promotori de concerte publice și evenimente tematice din regiunea de nord-est a României. Din 2016 este co-organizator al festivalului Rocanotherworld iar din 2020 a Classix Festival, alături de Asociația Industrii Creative.