Seria materialelor legate de prezența unui business în online continuă alături de Mihaela Habian, GoMag.
Orice afacere are în spate câteva bunuri esențiale, care dictează modul său de construcție și cât de sănătoasă va crește în timp.
Aceste bunuri sau elemente sunt necesare pentru că noi, ca oameni, avem nevoie de consistență cognitivă. Ce înseamnă asta?
Înseamnă că suntem programați mental să nu ne placă haosul – nu ne place deloc să nu știm ce se petrece.
De aceea, o afacere are nevoie de organizare, de rutine și de o direcție.
Cele 5 elemente despre care povestim azi nu trebuie să lipsească din business-ul tău. Dacă le faci cum trebuie și înțelegi că rezultatele apar în timp, îți pot garanta succesul pe termen lung.
1. Modelul de afacere bazat pe USP
Așează-te, ia o foaie de hârtie și stabilește ce vei vinde, în ce mod, către cine și cum îți vei diferenția afacerea.
Pentru a crea modelul de business, răspunzi la următoarele întrebări:
Care este propunerea ta unică de valoare (USP)? – ce oferi tu și doar tu, astfel încât să rezolvi o problemă / nevoie a oamenilor sau să le faci viața mai bună?
Către cine vrei să vinzi? – cum arată clienții pe care îi vizezi?
Care sunt canalele pe care comunici? – stabilește care sunt punctele de desfacere și ce platforme de marketing și comunicare vei folosi.
Creezi o relație cu clienții? Ce fel de relație? – asta influențează modul în care continui să comunici cu clienții după comandă sau modul de împachetare a coletelor, de exemplu.
Care sunt sursele de venit? – te concentrezi pe vânzare în magazin online, în locație fizică? Închiriere? Ai multiple surse de venit în cadrul afacerii?
De ce resurse ai nevoie în business? – gândește-te la tot ce ți-ai propus până acum: ce resurse sunt necesare pentru a întreține USP-ul, comunicarea pe canalele alese și relația cu clienții?
Vezi ce altceva mai conține un model de afacere complet:
2. Planul de business
Planul de afacere concretizează informațiile din modelul de business. Notează:
Numele afacerii + Forma juridică
Nișa
USP
Însemnele de brand – cultura organizațională, povestea firmei, valorile, simbolurile vizuale și senzoriale (culori, logo, fonturi etc.)
Produsele pe care le vinzi
Serviciile ce însoțesc vânzarea pentru a crea o ofertă completă – ex., costuri fixe de livrare, împachetare premium, reduceri la parteneri etc.
Avatarele de client
Obiectivele de business pe termen lung și scurt
Analiza SWOT
Organizarea internă
Descoperă aici mai multe detalii despre planul de afacere și ce să faci în primele 100 de zile ale afacerii.
3. Planul financiar
Indiferent că dispui de un buget consistent sau începi cu bani puțini, trebuie să îi chivernisești cu cap. Fă un tabel și fii conștientă pe ce ți se duc banii în business:
Managementul costurilor – costuri legate de firmă și spațiul de lucru, costurile legate de produs, costurile de administrare a comenzilor și a clienților, costuri de marketing, costuri cu angajații, costuri pentru serviciile externe.
Calculează corect prețurile produselor în magazin – ține cont de costurile per comandă + adaosuri și marja de profit
Stabilește obiective financiare trimestriale și anuale
Calculează câștigurile potențiale – ții cont de rata de conversie medie pe nișă și de volumul de trafic pe care prevezi că îl vei obține în perioada de timp stabilită pentru calcul.
4. Planul de marketing
Strategia de marketing este flexibilă, pentru că aici stabilești în principiu pe ce canale mergi, cum vei acționa pe fiecare și ce tactici folosești (ex., SEO, PPC, email marketing, afiliere, social media marketing etc.).
O strategie unitară e necesară pentru că doar așa poți fi sigură că transmiți aceleași mesaje peste tot, nu lucruri care se bat cap în cap.
Planul trebuie actualizat constant, în funcție de creativitatea ta și a echipei tale (idei de conținut, postări sau campanii), și de oportunitățile noi apărute pe piață (instrumente noi, schimbări în algoritmi, noi platforme de social media).
5. Partenerii de business
În eCommerce și în business nu ești singură. Nu acționezi într-un vid.
Depinzi de furnizorii și partenerii tăi de afacere: platforma de eCommerce, livratori, agenții de marketing, procesatori de plată, furnizori de produse, alte firme cu care colaborezi.
Nu ezita să îți implici și clienții, să îi transformi în parteneri (mai ales pe cei care au job-uri legate de nișa ta sau sunt clienți fideli). Ei te vor ajuta cu conținut autentic, recenzii și recomandări… atâta timp cât le-o ceri.
Surse foto: Gomag & cursul 5 Days Content Marketing Challenge Gomag
Despre Mihaela Habian
Mihaela Hăbian (Porto) este SEO Copywriter la Gomag de peste 5 ani și scrie zilnic zeci de texte optimizate pentru agenție și clienți. Începând de la articole pe bloguri, ghiduri, conținut pentru site-uri / magazine online și până la scenarii pentru reclame video, checklist-uri sau strategii anuale de content, responsabilitatea ei este să dea clientului ceea ce e al clientului: o poveste valoroasă în care să se regăsească.
Se descrie ca „booklover cu acte în regulă și om pasionat de digital storytelling & targetare emoțională” și consideră că în anul 2021 un copywriter bun trebuie să prioritizeze clientul final, să fie curajos, să aibă nervi de oțel și să fie nișat.