În momentul în care conduci o echipă este foarte important ca aceasta să vadă în tine un adevărat lider și să simtă că și tu, la rândul tău, ești parte din respectiva echipă și nicidecum că te poziționezi deasupra acesteia.
Am adunat câteva puncte cheie, care te ajută să fii un exemplu pentru echipa ta:
1. Fii un bun ascultător.
A fi un bun ascultător este o abilitate esențială pentru orice lider. Cu toate acestea, dacă ar fi să întrebi pe cineva „ești un bun ascultător?”, majoritatea oamenilor ar spune că „da”. Din păcate, există multe moduri în care ne putem împiedica în mod activ să fim atât de implicați și atenți pe cât credem că suntem.
Așadar, cum te poți asigura că îți asculți echipa în mod eficient?
Ascultă ce spun și ce nu spun oamenii. Există mai multe informații comunicate prin limbajul corpului decât prin dialogul verbal. Ia-ți timp pentru a observa indiciile non-verbale ale persoanei care vorbește cu tine. De exemplu, dacă un angajat intră în biroul tău părând frustrat și agitat, lăsă-l să vorbească liber, fără întrerupere, până când va spune de ce a venit să discute cu tine.
Odată ce și-au exprimat sentimentele, ascultă cu atenție, astfel încât să poți aborda problemele lor într-un mod productiv. Nu uita: nu contează cel mai mult ceea ce spun oamenii, ci cum se simt atunci când o spun!
Ascultă cu toate cele cinci simțuri – nu doar cu urechile! În acest fel, comunicarea noastră devine mult mai eficientă, deoarece, în loc să ascultăm pasiv ca un burete care absoarbe picăturile de apă una câte una (ceea ce ar dura o veșnicie!), toate cele cinci simțuri sunt implicate simultan, ceea ce ne face capabili să absorbim cantități mari de informații fără efort!
2. Stabilește-ți așteptările în mod corect.
Este important să stabilești așteptări stricte, dar realizabile, clare și specifice, realiste și corecte, flexibile, care să permită schimbări și care să fie bine comunicate.
Așteptările trebuie să fie stricte, dar realizabile. Mulți manageri au tendința de a greși într-o parte sau alta: fie stabilesc standarde stricte care sunt dificil sau imposibil de atins, fie stabilesc standarde atât de scăzute încât angajații lor nu le iau în serios. Stabilirea unor așteptări ridicate este, de fapt, în beneficiul ambelor părți: stabilește un punct pe care angajații trebuie să îl atingă și de care vor fi mândri, atunci când acest lucru se va întâmpla. De asemenea, garantează că proiectele sunt realizate corespunzător de prima dată (și nu în grabă).
Așteptările trebuie să fie clare și specifice. Obiectivele vagi duc la rezultate neclare. De exemplu: „Vreau mai multe lead-uri de vânzări” nu este la fel de util ca „Mă aștept ca strategia noastră SEO să genereze 100 de lead-uri noi până în al patrulea trimestru al anului viitor”. Acesta din urmă este măsurabil, realizabil și oferă echipei tale un obiectiv final. Asigură-te că fiecărui proiect îi sunt atribuite obiective SMART (Specific, Measurable, Attainable, Relevant), astfel încât toată lumea să știe la ce lucrează.
3. Rămâi loial echipei tale.
Deși există o concurență acerbă în afaceri sau în alte domenii, loialitatea este încă o virtute importantă în viața celor mai mulți oameni.
Ești loial prietenilor, familiei și membrilor echipei. Aceștia formează nucleul vieții tale, oamenii în care ai încredere, pe care te bazezi și de care îți pasă.
Dar, uneori, loialitatea poate sta în calea obiectivelor tale profesionale dacă lucrurile merg prost cu un membru al echipei. Poate fi dificil să ceri cuiva să demisioneze sau să retrogradezi un angajat loial care pur și simplu nu mai este performant. Acest lucru este valabil mai ales pentru angajații cu care lucrezi de mulți ani și care au făcut cândva o treabă bună sau care au muncit din greu în perioada de început, când toată lumea își unea forțele pentru a face compania să funcționeze. Loialitatea are punctele sale forte, dar poate fi și o slăbiciune.
4. Sărbătorește succesele.
Este important să recunoști realizările echipei tale, și nu doar la sfârșitul anului. Poate ești ocupat, ai multe de făcut și poate fi ușor să uiți să să sărbătorești succesele pe moment.
Este foarte important ca, atunci când cineva face ceva extraordinar, să îți faci timp să sărbătoriți împreună acest lucru. Știm că întotdeauna vor fi mai multe lucruri de făcut, dar succesul generează succes – sărbătorirea succesului este una dintre cele mai sigure modalități prin care poți crea un impuls și ridica moralul în cadrul echipei tale.
5. Oferă respect.
Respectul este fundamentul încrederii, iar o echipă poate funcționa doar dacă este construită pe încredere. Așadar, dacă îți dorești să conduci o echipă, trebuie să o respecți. Fiecare membru aduce echipei din care faci parte ceva interesant și nou care nu exista înainte. Este greu pentru oricine să dea tot ce are mai bun atunci când este bombardat când lucrurile merg prost, în loc să fie lăudat atunci când este cazul.
6. Ia o pauză din când în când.
În calitate de lider de echipă, tu dai tonul succesului echipei tale. Dacă nu iei uneori mici pauze, atunci nici echipa ta nu o va face.
Planifică-ți pauzele. Ar putea fi pentru o oră sau două în mijlocul zilei sau rezervarea unei zile întregi în fiecare săptămână pentru a o petrece cu familia sau pentru a pune la punct lucruri din afara muncii (sau pur și simplu pentru a dormi). Ideea este că nu contează ce fel de pauză îți iei, atâta timp cât începi să o faci în mod regulat.
Sursă foto: Freepik