Dana Argeșan este make-up artist de peste 25 de ani, evoluând odată cu industria din care face parte și fiind martoră la transformările acesteia. Deși se inspiră din trenduri, aceasta și-a conturat propriul stil, definit prin eleganță, subtilitate și dorința de a scoate în evidență unicitatea fiecărei femei.
Pasiunea pentru artă s-a conturat încă din timpul adolescenței, când creioanele și pensulele îi erau instrumente firești, iar mai târziu, odată pătrunsă în lumea modelingului internațional, a descoperit că adevărata ei chemare se află în culisele industriei, acolo unde creativitatea prinde viață prin machiaj.
Deși începuturile au fost marcate de teamă și nesiguranță, Dana și-a transformat emoțiile în creativitate și într-un standard profesional ridicat. Pentru ea, machiajul nu înseamnă doar estetică, ci responsabilitate: igienă impecabilă, atenție la sensibilitate și, cel mai important, un zâmbet pe fața celor care îi trec pragul. Despre industrie, reguli de make-up și percepția asupra frumuseții cu Dana Argeșan, în interviul următor.
Dana, cum a arătat momentul în care ai hotărât că vei deveni make-up artist?
Decizia de a deveni make-up artist nu a fost deloc accesibilă, precum este astăzi. Pentru a înțelege mai bine contextul, voi face o trimitere cronologică: în 1995, la 18 ani, am ieșit pentru prima dată din țară, în spațiul Schengen – așa se numea atunci. Obținerea vizei era dificilă, dar odată obținută, era valabilă pentru toate țările din grup. În același an am semnat un contract cu o agenție de modele din Belgia, iar odată pătrunsă în industrie am realizat că backstage-ul mă atrage mult mai mult decât modelingul – îl percepeam ca pe un spațiu creativ și liber.
Privind și mai în trecut, îmi amintesc cu drag că, în clasa a 8-a, adoram să fac temele colegilor mei la desen tehnic fără efort, iar treptat m-am împrietenit cu creioanele, pensulele… și apoi cu make-up-ul ☺️. În liceu, „profa” de logică îmi admira cu interes look-ul, ca apoi, spre dezamăgirea mea, să mă trimită să mă spăl pe față. Toate acestea erau semnale că aveam un simț artistic profund, dar nu știam cum să-l interpretez, mai ales într-o familie preponderent tehnică. În același timp, susținerea părinților mei mi-a oferit încredere și libertatea de a-mi explora creativitatea, fundamentul parcursului meu artistic.

Cum se raporta lumea la această meserie atunci când ai început? Ai simțit teamă sau nesiguranță?
Da, teama a fost prezentă de la bun început, chiar încă de pe băncile școlii de make-up. Teama de necunoscut, de a lucra cu persoane noi, de a nu fi apreciată munca ta – toate acestea erau reale. Dar responsabilitatea unui make-up artist depășește aceste emoții: alergiile la anumiți ingredienți sunt tot mai frecvente, iar igiena produselor este esențială. În plus, machiajul poate influența profund starea de spirit a clientei sau modelului.
Am învățat să gestionez toate acestea cu răbdare și profesionalism. Pe măsură ce experiența crește, aceste aspecte devin instinctive, aproape un mecanism de „second nature”. Și, în cele din urmă, dintr-o teamă constructivă se poate naște cea mai bogată creativitate.

Cum simți că s-a schimbat industria în cei peste 25 ani de când ești parte din ea? Ne poți trece prin câteva etape pe care le consideri tu relevante, de-a lungul timpului?
În anii ’90, revista Bravo era sursa mea de inspirație – un fel de Instagram analog ☺️. Când am ieșit din țară în 1995, mi s-a confirmat cât de limitată era oferta de produse cosmetice în România: exista doar o parfumerie, Ina Center în Sinaia, care vindea mai mult parfumuri decât make-up, iar accesul la produse profesionale și la informație reală era dificil. Această experiență m-a determinat să urmez școala în străinătate, pentru a avea acces la calitate și know-how autentic.
Astăzi, datorită evoluției tehnologice, totul este mult mai accesibil, iar filtrele și editarea pot influența percepția. În acest context, autenticul devine tot mai râvnit: doar prin autenticitate te poți diferenția într-o piață aglomerată și poți construi o voce profesională și recunoscută.
Ce ai spune că trebuie să aibă un make-up artist complet astăzi? Ce nu trebuie să îi lipsească unui profesionist în domeniu?
Un make-up artist complet nu depinde doar de talent sau tehnică. El/ea trebuie să fie prezent/ă, să asculte, să inspire încredere și să creeze momente în care clienta să se simtă cu adevărat văzută. Trusa pregătită mereu (pensulele igienizate), flexibilitatea și comunicarea autentică fac ca fiecare machiaj să conteze cu adevărat.
Un make-up artist are nu doar rolul de a crea frumusețe, ci și responsabilitatea de a educa – prin imagini, prin cursuri, prin exemplul personal. Este un dar și o datorie deopotrivă, căci adevărata valoare se măsoară și în modul în care reușim să inspirăm și să formăm pe ceilalți.

Cum ți-ai descrie stilul? Ce simți că te definește în calitate de make-up artist?
Stilul meu este mai mult despre eleganță subtilă și despre a evidenția unicitatea fiecărei femei. Cred că ceea ce mă definește este atenția la detalii, comunicarea cu clienta și empatia: adică modul în care ascult nevoile ei, creez un dialog și fac ca fiecare să se simtă văzută, încrezătoare și frumoasă în propria piele.
Cum rezonezi cu trendurile? Cum găsești acel echilibru între a urma tendințele și a oferi un look timeless?
Structura de bază o adaptez după nevoile tenului, ale clientei și în funcție de context. Privesc tendințele ca pe un instrument de inspirație, pe care îl integrez cu precădere în proiecte editoriale sau materiale artistice. În ceea ce privește clientele mele, creez look-uri care păstrează mereu o amprentă personalizată, pentru ca fiecare femeie să se regăsească autentic în machiajul pe care îl poartă.
Cum s-a schimbat percepția ta asupra frumuseții de-a lungul anilor? Ce ți se părea important la început și ce contează acum cu adevărat?
Deși în piață accentul era pus pe look-uri spectaculoase și fanteziste, personal găsesc o profundă satisfacție în machiajul natural, care lasă pielea să respire și să se exprime. Aceasta reflectă o percepție asupra frumuseții mai așezată, mai conectată la autenticitate, și este o abordare cu care rezonez profund.
Există sau a existat o presiune, în meseria ta, de a susține perfecțiunea? Cum o gestionezi sau cum o contrabalansezi?
Da, și aș spune că este o constantă, însă pe măsură ce experiența crește, aceasta devine mai ușor de gestionat. Căutarea impecabilității este adesea însoțită de nesiguranță, pentru că teama de a nu fi suficient de bună este firească. Totuși, adrenalina, responsabilitatea și rutina transformă această emoție într-o forță creativă. Și da, uneori râvnești la un moment de relaxare după un eveniment încărcat ☺️ – eu îl numesc Nagomi Experience, un refugiu în centrul orașului unde te reîncarci complet și revii cu energie proaspătă.



Care sunt valorile care te ghidează atunci când lucrezi cu o femeie? Ce îți dorești ca ea să simtă când se privește în oglindă?
Totul e despre experiența ei. Vreau să se privească în oglindă și să se recunoască, cu un zâmbet admirativ. Machiajul este un instrument de încredere, nu doar de camuflare a imperfecțiunilor.
Dialogul e obligatoriu înainte de a începe. Frumusețea e despre expresie personală, nu reguli fixe. Totul se reduce la echilibru între lumini și umbre, armonia culorilor și evidențierea trăsăturilor unice.
Dacă ne referim la un machiaj basic, de zi cu zi, ce produse ar trebui să folosim? Ce sfaturi ai pentru fetele care deși nu sunt profesioniste își doresc o apariție?
O rutină de skincare bine structurată este fundamentul oricărui machiaj de zi cu zi. Un ten sănătos, luminos și neted este cel mai frumos accesoriu, iar aici procedurile noninvazive joacă un rol esențial. Eu recurg săptămânal la Ultima Face, care lucrează profund asupra musculaturii faciale și stimulează colagenul prin lumină roșie, completând astfel îngrijirea zilnică.
Pe baza unui ten îngrijit, machiajul devine un instrument de evidențiere a frumuseții naturale: seruri iluminatoare, protecție solară cu nuanță, un anticearcăn lichid subtil, pudră cu granulație fină, creion sau tuș în tonuri naturale și un ruj nude ce poate fi folosit și ca blush. Fixativul sau primerul nu sunt necesare zilnic. Efectul natural se obține prin retușuri delicate și constante. Astfel, machiajul de zi nu doar completează frumusețea, ci o respectă și o evidențiază.
Adesea lumea make-up-ului este percepută ca fiind doar glam și reflectoare. Care sunt provocările unei astfel de carieră? Ce nu se vede dincolo de fotografii, reviste și reclame?
Glamul creează o iluzie. În realitate, e la fel ca în orice business: chirie, taxe, colaboratori, standarde ridicate, responsabilitate și disciplină.

În final, spune-ne câte ceva despre tine, dincolo de meserie. Ce faci când nu machiezi o clientă sau nu predai un curs? Cum te reîncarci când obosești?
Investesc în mine: educație, well-being, alimentație (sunt vegetariană de 8 ani), sport (cât îmi permite timpul), și studiu zilnic al Bibliei – un moment de ancorare care îmi dă echilibru și energie să ofer mai departe.

Ruj sau gloss? – Ruj, nude, clasic și elegant.
Un truc de beauty pe care toată lumea ar trebui să-l știe: Cum să-ți alegi corect nuanța de fond de ten: în lumina naturală, aplică trei nuanțe diferite pe mandibulă; cea care se confundă perfect cu tonul pielii e cea corectă. Nu se testează la încheietura mâinii, doar pe față sau doar pe decolteu.
Un mit despre machiaj pe care vrei să-l demontezi acum: „Machiajul natural nu e machiaj adevărat.”
De fapt, machiajul natural e cel mai dificil, pentru că trebuie să evidențiezi trăsăturile fără să se vadă că porți produse. Este despre echilibru, subtilitate și încredere.
Desert favorit: Praline cu ciocolată amăruie.
Note to self: Valorifică-ți capacitățile la maxim și monetizează-ți potențialul fără limite.
–
Fotografii Dana:
Credit foto: Bálinth (http://www.balinth.com)
Retouch: Ahmad Askar
Locație: Nagomi Experience
–
Credite shooting foto:
Models: Inna Anastasia Žarić (Attitude Models), Iuliana Nae
Make-up: Dana Argeșan
Styling: Andreea Smaranda
Hair: Iulian Timisică (salon Manifest)
Photo: Bálinth (http://www.balinth.com)
Retouch: Ahmad Askar
Assistant: Andrei Sabie
Location: Salon Manifest
–
Redactor:
