Ela Moraru s-a alăturat echipei Google România în 2012, iar dorința ei spre educație s-a materializat prin proiecte clare și pline de informație pentru tinerii din România. Atelierul Digital este doar unul dintre proiectele inițiate sub umbrela sa, deoarece, așa cum o spune chiar ea „Tehnologia susține cel mai bine educația pentru că aduce cu ea interacțiunea, comunicarea și implicarea elevilor”.
În calitate de manager, Ela s-a remarcat în companii precum Xerox și Microsoft, dar educația a fost mereu prioritară, în prezent transmițând din experiența sa studenților, colegilor și miilor de elevi din toată țara.
În era digitală unde lucrurile evoluează foarte rapid și totul se bazează pe tehnologie. De unde începe educația?
Până acum studiam ce s-a întâmplat în trecut și construiam viitorul. Din ce în ce mai mult, descoperim cum evoluția tehnologiei permite ca din orice colț al lumii să inventăm acel ceva ce va redefini viitorul tuturor.
E important să regândim rolul sistemului educațional ținând cont de aceste evoluții pentru elevul din 2018 care va lucra în 2030. Cred că, mai mult ca oricând, nu avem o imagine a felului în care va arăta societatea sau economia până atunci.
Putem însă să dezvoltăm abilitățile pe care un viitor angajat sau antreprenor trebuie să le aibă, de exemplu, capacitatea de adaptare rapidă și luare de decizii, exercițiul rezolvării de probleme complexe și creativitatea ca proces repetitiv.
Cum crezi că poate schimba tehnologia educația?
Tehnologia este un instrument pentru educație, nu un obiectiv în sine. Democratizarea accesului la tehnologie, accelerată în ultimii ani de penetrarea Internetului către cât mai multe zone, economice sau geografice, va permite inovației să rezolve probleme și să îmbunătățească probleme critice pentru omenire.
De exemplu, în zona cercetării medicale, acum câteva zeci de ani, analiza genetică era fie imposibil de realizat sau extrem de scumpă, în acest moment, grație unor start-up-uri tehnologice, acest tip de analiză costă 100 de dolari iar în viitorul imediat probabil că va fi un set de analize obligatoriu la naștere.
Discuția despre Inteligența Artificială aduce la rândul său multe semne de întrebare despre cum folosim tehnologia și cum ne pregătim pentru ea. Dacă nu cunoaștem aceste tehnologii, cum vom putea să decidem ce este bun pentru noi? Cum le vom putea folosi pentru a crea un business de succes?
Spre exemplu, un proiect din România, în care cred foarte mult, este cel creat de Uniunea Profesorilor de Informatică, care a creat comunitatea InfoGim, pentru a-i ajuta pe profesori să se adapteze noilor evoluții, în special în zona de noi limbaje de programare și proiecte de robotică.
Care sunt proiectele în care ești implicată acum și care proiect a avut un impact puternic asupra educației?
În primăvara anului 2016, am început un proiect special dedicat educației digitale – Atelierul Digital. Prin acest program, ne dorim să ajutăm românii să beneficieze la maximum de economia digitală, prin dezvoltarea competențelor și cunoștințelor digitale, care mai târziu vor putea fi folosite în îmbogățirea CV-urilor și creșterea șanselor de a obține un job.
În primul rând, programul cuprinde o platformă digitală: https://learndigital.withgoogle.com/atelieruldigital/, unde se pot parcurge cursuri gratuit. Platforma cuprinde o librărie de video-uri instructive pe teme diverse, de la cum să evaluezi performanța website-ului până la e-commerce. La finalizarea cursurilor online, utilizatorii pot primi o certificare din partea Google și IAB Europe. În plus, sub „pălăria” Atelierul Digital și în colaborare cu diferite instituții academice, Google organizează cursuri offline în toată țara.
Până la jumătatea lui 2017, au participat mai mult de 60,000 persoane în programele Atelierului Digital, am vizitat peste 35 universități din toată țara, iar experții noștri au cunoscut peste 20.000 de studenți.
Următorul pas în dezvoltarea Atelierului Digital a fost făcut la jumătatea anului trecut, când a fost anunțată deschiderea a 5 hub-uri regionale permanente, care vor activa în universități din București, Cluj, Iași, Timișoara și Constanța. Hub-urile vor juca un dublu rol: în primul rând vor sprijini start-up-urile prin oferirea unui spațiu de muncă colaborativă pentru studenții – antreprenori, precum și prin sesiuni de pregătire în domeniul business-ului și competențelor digitale.
În al doilea rând, hub-urile vor constitui un spațiu de întâlnire între studenți și IMM-urile locale. Un grup de consultanți digitali, care au absolvit cursurile avansate ale Atelierului Digital, va oferi consultanță gratuită IMM-urilor locale în utilizarea instrumentelor digitale, strategie și marketing online. Pentru anul 2018 ne propunem crearea a 3 hub-uri tehnice, dedicate dezvoltatorilor de aplicații mobile în parteneriat cu universități tehnice în Timișoara, Cluj și București.
Când vine vorba de educație, pe ce ar trebui să ne axăm, astfel încât tinerii din România să fie cât mai bine pregătiți?
Tehnologia susține cel mai bine educația pentru că aduce cu ea interacțiunea, comunicarea și implicarea elevilor. Dar, nu de puține ori, constrângerile de buget sunt o barieră des întâlnită în calea inovației.
Acum 3 ani am derulat un program prin care 20.000 de profesori din mediul preuniversitar au participat la cursuri despre instrumentele digitale de predare, iar școlile din România au acces gratuit la instrumente Google precum Gmail, Sites, Drive și în special Classroom.
Informatica este o altă zonă căreia ne-am dedicat, numeroase echipe școlare românești au câștigat premii în concursurile globale (RISE, CS4HS, Summer of Code, etc.) și asta ne-a încurajat să colaborăm din nou cu asociațiile de profesori de specialitate și să susținem dezvoltarea materialelor de curs.
Cum crezi că poate schimba tehnologia educația și cum vrei să contribui tu la această schimbare?
George Bernard Shaw spunea că „omul rezonabil se adaptează lumii, cel nerezonabil persistă în a încerca să adapteze lumea după el/ea”. Cred că progresul depinde de oamenii care perseverează în a adapta lumea și a-i ajuta pe ceilalți. Sper să revenim cât de curând și cu alte proiecte prin care să deschidem oportunități fără granițe pentru tinerii din România.
Articol preluat din ediția a III-a a Revistei The Woman, Martie 2018.
Sursă foto: pexels.com