Participarea la conferințe, seminarii, gale organizate de oameni de afaceri sau orice alt tip de întâlnire în scop profesional sunt evenimente importante şi constante în viaţa femeii de carieră.
Salutul – prima impresie contează
Salutul se face din picioare, iar persoana organizatoare a întâlnirii este atât cea care va deschide discuţiile, cât şi cea care le va încheia. Dacă partenerii fac parte dintr-o altă cultură, e necesară documentarea asupra regulilor obligatorii de protocol ale ţării de unde provin. Un alt gest de politeţe poate fi reprezentat prin pronunţarea cât mai des a numelui persoanei/persoanelor căreia/cărora ne adresăm, dar e foarte important să nu greșim numele sau să nu-l pronunțăm greșit.
Vestimentația – esențială pentru transmiterea mesajului
Manierele reprezintă secretul unui branding personal de excelență, de aceea trebuie să fie impecabile. Vestimentaţia este extrem de importantă deoarece se impune a fi decentă, accesorizată cu gust şi adaptată evenimentului la care se participă. Codul vestimentar pentru întâlniri de business presupune folosirea costumelor, rochiilor şi a fustelor, într-o combinaţie echilibrată, prin prezenţa obligatorie a pantofilor cu toc.
Culorile propuse sunt cele închise, piesele ţinutelor pot avea culori ca albastru, kaki, mov, indigo sau gri, existând şi propunerea pentru varianta de negru, care poate salva orice ţinută, accesorizată corect. De evitat sunt culorile deschise şi nuanţele sidefate, sclipitoare şi culorile calde sau cele electrizante.
Punctualitatea – dovadă de respect și profesionalism
Pe langă vestimentaţia adecvată, purtată într-o manieră personală, conform propriului stil, femeia antreprenor trebuie să cunoască faptul că întâlnirile de afaceri nu merită amânare, punctualitatea deţinând un loc critic, de importanţă majoră în creionarea imaginii femeii antreprenor.
Femeia de carieră cunoaşte foarte bine însemnătatea sfertului academic, care presupune ajungerea la întâlnire cu 15 minute mai devreme, nu mai târziu. Un lucru cunoscut este şi faptul că o primă impresie poate cuceri sau te poate anula în primele şapte secunde, de aceea trebuie să ne gândim şi la importanţa simţului olfactiv. Pe lângă aspectul vizual al ţinutei şi cel auditiv al dicţiei şi intonaţiei discursului din cadrul conversaţiei, este recomandat folosirea unui parfum cât mai subtil.
Comunicarea trebuie realizată pe mai multe planuri
Comunicarea asertivă va fi punctul forte în cadrul unei întâlniri de afaceri. De evitat sunt însă, dicuţiile în contradictoriu, orice afirmaţie folosită fiind mult mai benefică în construirea relaţiei cu partenerii de afaceri, dacă nu se apelează la propoziţiile care încep cu o negaţie.
Documentarea este vitală înainte de a aborda subiecte noi, în susţinerea punctului de vedere sau în expunerea unor propuneri, demonstrând cunoştinţele asimilate şi întelegerea particularităţilor subiectului abordat. Este necesară folosirea unei agende pentru notiţe, însă aceasta a nu se lăsa pe masă, dar nici alte accesorii, cum ar fi geanta sau servieta.
Comunicarea nonverbală este şi ea esenţială în transmiterea mesajului către interlocutor. Mimica şi gesturile se impun a fi controlate pentru a nu crea bruiaje în comunicare: privirea către alte puncte fixe decât partenerii conversaţiei, analizarea orei de la ceas în mod constant şi folosirea telefonului mobil.
Telefonul se foloseşte doar în situaţii de urgenţă, anunţate în prealabil, iar în momentul întâlnirii de afaceri acesta se setează pe modul silențios, aflându-se în geantă sau poșetă, în niciun caz pe masă. În cazul în care întâlnirea presupune prezenţa şi a partenerilor de viaţă, subiectele abordate trebuie să fie şi din afara celor de business. La finalul întâlnirii se mulţumeşte organizatorului evenimentului sau întâlnirii de afaceri pentru invitație, se formulează o concluzie a celor discutate și se stabileşte o nouă întâlnire.
Şi încă ceva: să nu uiţi să te faci remarcată prin cunoştinţele pe care le ai, prin modul în care te prezinţi cu numele complet, prin punctele de vedere concise pe care le expui, prin curajul de a inova şi prin calităţile pe care doar o femeie de carieră, antreprenor de succes le poate deţine.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de peste 11 ani și autorul cărții „Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.