Romina Tăzlăoanu este co-fondatoare Dressingz, un marketplace de modă de lux, unde consumatorii pot vinde și cumpăra articole vestimentare premium de la branduri cunoscute și chiar piese de colecție, dar și vinde la rândul lor produse din garderobele personale.
După o lungă perioadă petrecută în corporație, Romina a simțit nevoia de a pune bazele unui proiect propriu, dar nu oricum, ci unul care pe lângă venituri, să aducă valoare socială. Acestea, împreună cu o mai veche pasiune de a sa – moda – au dat naștere business-ului pe care îl conduce astăzi. Pasiunea pentru modă a făcut-o să cunoască și neajunsurile industriei, fiind încă un motiv pentru care a pornit acest tip de business: „Industria modei ocupă azi locul 2 în topul celor mai poluante industrii la nivel global. În fiecare secundă, conținutul unui camion plin de haine este aruncat sau incinerat. Acesta este rezultatul supraproducției și supraconsumului de haine ieftine, de proastă calitate, purtate doar de câteva ori și aruncate”.
Cum arată sectorul hainelor pre-owned de la noi din țară versus în străinătate, despre Dressingz, strategie de business și planuri de viitor, dar și despre necesitatea unei garderobe sustenabile și importanța modei sustenabile, aflăm de la Romina, în interviul următor.
Romina, cum ai descrie sectorul fashion pre-owned de la noi din țară la momentul actual? Dar comparativ cu ceea ce se întâmplă în străinătate?
În străinătate piața de resell a cunoscut un boom extraordinar în ultimii ani și trendul este în continuare crescător, cu un CGAR (Compound annual growth rate) de 18%. S-a ajuns la o cifră de 180 miliarde de euro piață globală, cu Europa de Vest, SUA, Asia, Australia ca zone în care luxury resell-ul este foarte dezvoltat. Principalii triggeri sunt atractivitatea prețului pentru articole de lux, mult mai mic față de prețul “first hand” din magazine, dar și factorul sustenabilitate, la care consumatorii de afară încep să devină mult mai atenți.
Generația Z este segmentul care a adoptat cel mai rapid acest trend pe alte piețe, tinerii nefiind atât de „contaminați” de stigma second-hand sau alte mentalități rigide. În plus, au înțeles foarte bine că atunci când vine vorba de moda circulară premium, lucrurile stau cu totul altfel. Nu mai e vorba de calitate slabă, ci exact invers: articolele de calitate superioară devin accesibile unui public mai larg, în condițiile în care aceste articole au un preț prohibitiv în magazine. În afară, cei din Generația Z sunt de asemenea înclinați către smart shopping, foarte interesați de valoarea de re-vânzare a unui produs, chiar din momentul în care fac achiziția. De aceea preferă articolele premium în loc de fast-fashion, articole pe care le pot revinde atunci când nu le mai poartă, recuperându-și astfel o parte din investiție și asigurându-și buget pentru noi achiziții.
La noi, lucrurile sunt mai incipiente, însă faptul că în afara trendul este atât de puternic și circular luxury a devenit the cool way of shopping pentru iubitorii de fashion, ajută foarte tare la conștientizarea beneficilor și adopția acestui nou mod de consum al modei. Însă este nevoie în continuare de multă educație, pentru ca iubitorii de fashion să înțeleagă două lucruri importante: în primul rând, faptul că pot accesa moda de lux la prețuri accesibile, branduri care până acum erau aspiraționale și inaccesibile. În al doilea rând, faptul că pot astfel contribui, chiar dacă la nivel micro, la reducerea risipei și poluării.
Ce crezi tu despre aceste haine? De ce consideri că ar trebui să cumpărăm haine pre-loved sau să le vindem pe cele pe care nu le mai purtăm?
Eu cred foarte puternic în acest comportament circular, raportat mai ales la moda premium. Punctez acest lucru din mai multe motive. În primul rând, articolele fast-fashion nu pot fi compatibile cu conceptul de sustenabilitate, pentru simplul motiv că ele sunt special concepute cu o durată de viață foarte scurtă, tocmai pentru a te face să cumperi cu o frecvență foarte mare. Iar acest consum exagerat (cu 400% mai mare decât acum două decenii!!) este tocmai cauza risipei și poluării la nivel global.
Eu cred în calitate, nu în cantitate, și acest principiu ar trebui să stea la baza comportamentului nostru de consum, dacă ne dorim să fim sustenabili.
În al doilea rând, mi se pare extraordinar să poți accesa la prețuri foarte reduse niște produse de la branduri renumite, produse de designer, articole care pot avea o viață foarte lungă, fără a se deteriora sau demoda. De ce să cumperi 3-4 produse ieftine, de proasta calitate, în loc să îți iei unul singur de foarte bună calitate? Pe Dressingz poți găsi adevărate comori, produse de la branduri precum Gucci, Prada, Kenzo, Miu Miu etc, unele articole chiar la prețuri sub 100 euro. Sunt produse autentice în stare foarte bună, verificate cu experți externi autorizați – firma americană Luxury Appraisal & Authentication.
De asemenea, este foarte util să vindem articolele pe care nu le mai folosim – pentru a ne elibera spațiul și pentru a recupera o parte din investiția făcută în produsul respectiv, obținând astfel buget pentru noi achiziții. ”One in, one out” este un principiu bun de aplicat pentru a menține o balanță în garderobă și în buget. Când îmi cumpăr ceva nou, îmi propun să renunț la un produs din garderobă. Sau invers, dacă am vândut un produs, îmi ofer plăcerea de a cumpără ceva nou pentru garderoba mea.
Cum ai decis să pui bazele Dressingz? Ce te-a determinat să vrei să „dai o a doua viață hainelor luxury și o a doua șansă planetei”?
În primul rând, am ieșit din corporație cu dorința de a porni un proiect pe cont propriu, care să producă atât plus-valoare comercială, cât și socială. Din punctul meu de vedere, doar atunci când reușești să ai un impact în comunitate, să provoci o schimbare în bine, poți spune că ai un business. Altfel, ai doar un hobby.
Faptul că ideea de business a plecat dintr-o pasiune mai veche – moda – a fost un mare avantaj. Iar valoarea socială este evidentă. Dacă iubești moda, nu poți ignora impactul negativ pe care industria modei îl are asupra planetei. Industria modei ocupă azi locul 2 în topul celor mai poluante industrii la nivel global. Cumpărăm extrem de mult și irosim extrem de multe resurse. În fiecare secundă, conținutul unui camion plin de haine este aruncat sau incinerat. Acesta este rezultatul supraproducției și supraconsumului de haine ieftine, de proastă calitate, purtate doar de câteva ori și aruncate.
Am pornit deci acest business cu gândul de a democratiza accesul la moda premium pentru iubitorii de fashion, care să se poată bucura de astfel de articole de calitate, durabile, ocrotind în același timp planeta.
Care a fost investiția inițială în business? Cum arată în cifre acesta astăzi, la peste 1 an și jumătate de la lansare?
Investiția inițială a fost de 300.000 euro, bani pe care i-am direcționat către dezvoltarea platformei, atragerea unor parteneriate importante pe zona de verificare a produselor și acțiuni de marketing.
Cifrele arată foarte bine, am reușit să trecem de prima etapă, foarte importantă, aceea de a atrage în platforma un inventar valoros, ca gamă de produse. Menținem în prezent pe site un inventar activ în valoare de aproximativ 1.000.000 de produse și pot spune că sunt produse speciale, produse care au atras chiar și consumatori din afară. Am onorat deja comenzi către clienți din UK, Spania, Austria, dar și Mexic, US sau Canada, iar feedback-ul lor a fost extrem de bun, atât în ceea ce privește produsul livrat, cât și serviciul nostru de suport.
Punem foarte mare accent pe serviciul de asistență clienți, avem suport personalizat și ne ajutăm clienții în orice moment al ciclului de viață, fie la on-boarding sau pe parcursul achizițiilor sau vânzărilor pe care le efectuează. Suntem conștienți că resell-ul prin platforme digitale este un comportament destul de nou în regiune și de aceea considerăm că este important să fim foarte aproape de clienți, pentru a le da siguranță și liniște în momentul în care fac o achiziție de produs de lux pre-owned.
Cât timp v-ați pregătit înainte de lansarea oficială? Care au fost pașii, de la stadiul de idee, până la lansarea platformei și posibilitatea de utilizare a acesteia?
Ne-am pregătit aproximativ 6 luni, timp în care am dezvoltat platforma, am desenat procesele de lucru, am contractat parteneri strategici și am pregătit strategia de Go to market și planul de acțiuni pentru a răspunde obiectivelor din business plan.
Care sunt cele mai apreciate branduri de clienții voștri? Ce obiecte vestimentare se achiziționează cel mai des? Dar în ceea ce privește partea de vânzare, ce piese sunt listate frecvent?
Avem listări destul de bine balansate, atât produse de lux din tier-ul superior, precum și produse de lux mediu și accesibil. Platforma este astfel interesantă atât pentru colecționarii de piese rare, vintage-uri, unicate, care nu au neapărat o constrângere de preț și care caută comori ce nu mai sunt disponibile în magazine, cât și pentru consumatorii care aspiră la articole de lux, al căror preț constituie o barieră, dar care acum pot fi accesate la prețuri mult reduse față de prețurile din magazin.
Cele mai apreciate branduri sunt clasicele Chanel, Gucci, LV, Prada, Balenciaga, Dolce & Gabbana etc, dar există un apetit foarte bun și pentru branduri precum OFF White, Dsquared2, Maison Margiela, Celine, JW Anderson, Vivienne Westood, Zadig et Voltaire sau Murmur – brand românesc foarte apreciat de utilizatorii noștri. Mă bucur să spun că avem și un parteneriat circular încheiat cu Murmur (și cu alte branduri locale) prin care dacă listezi un produs Murmur pentru a-l vinde, primești instant un voucher cadou pentru o nouă achiziție din magazinul sau site-ul Murmur. Parteneriatele circulare sunt un diferențiator Dressingz și urmărim să construim mai departe acest pilon, aducând în portofoliu și branduri internaționale și oferind astfel beneficii suplimentare foarte interesante membrilor comunității Dressingz.
Cariera ta este construită pe foarte mulți ani în care ai activat în marketing. Cum te ajută această experiență în cadrul Dressingz? Cum te implici în partea de promovare a platformei?
În primul rând, anii de corporație m-au format ca profesionist și mi-au dat niște atuuri importante în business: gândirea analitică, structură, focus, rigoare execuțională, leadership. În plus față de asta, eu am avut șansa să lucrez într-un domeniu creativ – comunicarea și dezvoltarea brandului – astfel că mi-am construit și antrenat apetitul pentru inovație, creativitate, craft.
Lucrurile astea mă ajută evident și acum, iar experiența în comunicare și brand mă ajută să articulez foarte bine poziționarea brandului și să am un plan de execuție coerent.
Mă implic cât pot de mult pe zona asta, nu pentru că mi-e greu să stau de-o parte de ce am făcut în trecut, ci pentru că într-un start-up trebuie să te ocupi într-o oarecare măsură de absolut tot, fără excepție – și cu atât mai mult de lucrurile pe care știi să le faci cel mai bine.
Cum a fost pentru tine trecerea spre antreprenoriat? Ce simți că ți-a fost cel mai greu în noua postură?
Antreprenoriatul te stimulează în cele mai bune sensuri, atât profesional, cât și mental, dar vine, bineînțeles, cu provocări pe măsură.
Pentru mine, după anii de experiență în corporații, o provocare importantă a fost schimbarea mindset-ului, renunțarea la perfecționism, acceptarea faptului că perfecționismul nu mai este o calitate, că nu poți aștepta ca planul să fie 100% perfect înainte să treci la execuție, că ajustarea din mers devine noul modus operandi.
Apoi teama de a renunța la plasa de siguranță (=salariul din corporație) și de a-ți manifesta, la un nivel mult mai intens, capacitate de asumare a riscurilor. Cineva spunea că trecerea în antreprenoriat ar putea fi comparată cu o săritură în neant de pe o stâncă și asamblarea parașutei în picaj. Sună înfricoșător, dar la finalul zilei este o alegere și depinde foarte mult de cât de puternică este dorința ta de a reuși. Dacă nu sari, știi sigur că șansele de reușită sunt zero.
De curând, Dressingz a atras o finanțare de 300.000 de euro. Care sunt investițiile pe care le plănuiți pentru platformă? Care sunt planurile de viitor?
Suntem în a doua rundă de finanțare pentru Dressingz și urmărim să ridicăm o investiție de 500.000 euro. Am ales să derulăm această rundă prin platforma de crowdfunding Ronin, care ne sprijină, dincolo de procesul de finanțare, cu know-how, expertiză de business, suport pe ariile în care avem nevoie de dezvoltare.
Am reușit să strângem deja 300.000 euro, deci peste jumătate din suma dorită. Noua finanțare o vom direcționa către dezvoltări tech, noi feature-uri și automatizări, optimizarea proceselor pentru o și mai bună experiență a utilizatorilor. Ne vom extinde echipa, pentru a fi bine pregătiți pentru scalare și vom investi în parteneriate și marketing, pentru consolidarea brandului, educație și adopție a modei circulare de lux, prin diverse activități tactice online și offline.
Cum ți-ai descrie stilul vestimentar? Integrezi în garderoba ta și haine pre-loved?
Aș numi stilul meu vestimentar ”classic with a twist”, twist-ul fiind un accent glam, rock sau chiar sport, în funcție de stare sau de ocazie. Îmi place să achiziționez piese clasice, de calitate, must-haves care nu ar trebui să lipsească din nicio garderobă, după părerea mea – de genul jeans-ul clasic, tricoul alb, cămașa albă, sacoul negru impecabil, puloverul de cașmir, trench-ul ș.a.m.d., plus piesele „de accent” cum le spun eu, care aduc twist-ul dorit și particularizează ținuta.
Evident că sunt o adeptă a modei circulare – eram și înainte de a porni business-ul, dar acum cu atât mai mult, I walk the talk convinsă fiind de necesitatea adoptării unui comportament circular, de vânzare și refolosire a articolelor premium, dar și de imensa oportunitate de a achiziționa piese de lux la prețuri accesibile.
Designerul preferat de fashion: Celine
Accesoriul preferat din garderoba ta: un inel vintage, care a fost al mamei mele
Cea mai importantă lecție de business învățată până acum: Focusează-te pe a crea valoare pe termen lung, în loc de bani pe termen scurt
3 cuvinte care te caracterizează: intuiție, integritate, determinare
Note to self: Ai mereu încredere în instinctele tale, sunt principalul tău aliat
–
Editor: