Camelia Șucu, un veritabil antreprenor în serie „self-made”, este cunoscută publicului mai ales ca jucător de top pe piața de mobilier și design interior din România.
Camelia este un lider, unul care știe că spiritul antreprenorial înseamnă asumarea mai multor provocări decât toți ceilalți, care știe să învețe câte ceva din fiecare experiență și să aibă o bună comunicare cu toți cei care, într-un fel sau altul, contribuie la succesul business-ului.
Primul pas, după exit-ul Mobexpert, a fost fondarea grupului de firme Class, prin care Camelia Șucu a devenit distribuitor unic al unora dintre cele mai importate branduri de mobilier de lux din lume. Pasiunea pentru sănătate, cimentată și de formarea ei inițială ca medic, s-a materializat apoi prin Abundia. A urmat firesc brandul Iconic, care reprezintă o adevărată sinteză a filosofiei de business, dar și de viață, a Cameliei: armonie, frumusețe și sănătate abordate holistic, de la interior.
Preocupată și de transmiterea valorilor și lecțiilor învățate, Camelia este un adevărat mentor pentru a doua generație de antreprenori din familie, fiicele Ioana și Cristina, care îi calcă deja pe urme, cu propriile afaceri.
Perioada pandemiei a reprezentant o provocare dar și o nouă oportunitate, una în care abilitățile de lider și antreprenor ale Cameliei au fost din nou demonstrate.
Care este primul gând cu care îți începi ziua în această perioadă?
Aș putea să spun că nu i-am permis pandemiei să preia controlul gândurilor mele, să-mi răpească din priorități și să-mi reseteze cu totul agenda. Nu pandemia a fost cea care mi-a dirijat gândurile, ci dorința de a face ca ideile mele să se concretizeze: în ceva palpabil, de valoare, adică același lucru care, de când mă știu, m-a făcut să mă scol de dimineață devreme.
Sigur că m-am adaptat, că am luat măsuri și m-am comportat responsabil ca persoană fizică și …juridică, că m-am gândit la protecția și la binele angajaților înainte de orice. Dar asta nu înseamnă că pandemia m-a scos cu totul din ritmul vieții mele. Încă îmi conduc eu însămi agenda zilei.
Sunt și voi fi toată viața o optimistă. Chiar și în această pandemie există nenumărate lecții care ne prind bine și nenumărate nevoi de reinventare. Aș spune că mai degrabă am gânduri despre cum să fiu relevantă prin ceea ce ofer unei lumi în schimbare, dar în același timp cum să mă bucur mai mult de timpul vieții mele și de cei dragi mie.
“În crize cheia succesului e viteza de repliere și să poți rezista tentației de a supra-analiza totul.”
Cum și-a pus pandemia amprenta asupra activității tale?
Pandemia ne-a afectat pe toți în feluri diferite pe care nu le-am văzut venind. În business, de exemplu, este pentru prima oară când tot ceea ce credeam că știm despre cum merge lumea ne este chestionat, când nu ne mai putem baza pe „trenduri” și predicții, când nu mai putem face generalizări și extrapolări, când trebuie să judecăm fiecare caz în parte.
Sigur că pandemia a afectat business-ul de mobilier de design în aceeași măsură ca alte industrii, însă pe principiul că omul își face iarnă car și vara sanie, eu tot voi deschide în curând un nou showroom Natuzzi, pentru că afacerile trebuie să meargă înainte, trebuie să continuăm să sperăm și să investim. Lumea merge înainte cu proiecții și curaj, cu decizii luate în răspărul timpurilor.
Care a fost cel mai afectat business sau cel mai avantajat?
În pandemie oamenii au stat pe acasă și poate au dorit mai mult decât oricând să-și creeze un mediu care să-i bucure, au avut mai mult timp pentru ei și familiile lor sau și-au reluat proiectele de reamenajare îndelung amânate.
Din fericire ClassIN se ocupă de casă, iar casa a devenit mult mai importantă. Proiectele de amenajare complexe pe care le-am realizat par că nu au fost deloc puse on hold de pandemie, oamenii nu construiesc pentru acum. Pe de altă parte necesitatea digitalizarii a accelerat ceea ce se arată deja demult că oportunitate.
N-am făcut neapărat un bilanț al avantajelor și dezavantajelor teoretice, am prins pur și simplu oportunități și am acționat agil în anumite circumstanțe, fără să analizez prea mult. De fapt, cred că în crize cheia succesului e viteza de repliere și să poți rezista tentației de a supra-analiza totul.
Cum ne-a făcut pandemia să ne regândim spațiul interior?
Pandemia ne-a obligat la „interiorizare” din toate punctele de vedere și ne-a făcut să ne gândim la spațiul casei noastre ca la un spațiu 360, „all seasons” care să acomodeze și să servească toate nevoile noastre. Cu siguranță cererea de birouri versatile a crescut exponențial, pentru că spațiul nostru intim nu a mai fost atât de intim, teritoriul privat și social s-au suprapus.
Am experimentat cu toții transgresarea teritoriilor de muncă și odihnă, conceptul de work-life balance a primit noi sensuri pe care nu le bănuiam în urmă cu un an. Pentru toți cei care lucrează în domeniu și conceptualizează spații, ceea ce s-a întâmplat în ultimul an reprezintă o provocare intelectuală frumoasă.
“Am încheiat parteneriate noi, vânzările au crescut încă de anul trecut, nu am motive de pesimism aici.”
Previziunile pentru noul an în domeniile în care activezi?
Anul care a trecut nu m-a împiedicat, așa cu spuneam, să am planuri care, iată, se concretizează anul acesta. Urmează să deschid un showroom Natuzzi care pune în același loc viziunea și muncă de 60 de ani a unui om care a investit enorm în designeri, în tineri, în echipa.
Fac o paranteză aici: Pasquale Natuzzi e un om care m-a inspirat puternic de-a lungul timpului, nu doar prin viziunea lui solidă și coerentă, prin pasiunea profundă pentru creațiile sale, ci și prin respectul pe care el l-a avut mereu față de țările cu care a colaborat la nivel internațional. Practic, Natuzzi Edition reprezintă un tribut respectous pentru fiecare țară.
Natuzzi Editions este produs și în România – asta înseamnă să fii brand global, să-ți respecți partenerii de business cu adevărat și să-ți pese de ce lași în urmă. „Imperiul” Natuzzi este un business care a hrănit un întreg ecosistem de valoare și de frumos.
În ce privește Abundia, am renovat hala principala, i-am adus îmbunătățiri inclusiv la nivel de fluxuri pentru o circulație a mărfurilor în condiții de siguranță. Am încheiat parteneriate noi, vânzările au crescut încă de anul trecut, nu am motive de pesimism aici.
Cu Iconic, programul de viață sănătoasă pe care l-am lansat – care este mult mai mult decât un business de sucuri și mâncare sănătoasă – aici recunosc mai e de lucru. Și nu atât la rafinarea ofertei cât la educarea mentalităților – e un drum lung. Dacă am contribuit cu ceva la schimbarea obiceiurilor alimentare nesănătoase și am ajutat și inspirat oameni să se reinventeze ca stil de viață, mă declar mulțumită.
Care sunt persoanele care te inspiră?
Mă inspiră business-urile antreprenoriale care au o viziune, care pornesc cu curaj de la o idee și care nu se sperie că „s-a mai făcut”, că „există concurență” etc.
Mă inspiră oamenii care văd oportunități acolo unde alții văd piedici: business-uri mici ale unor tineri care gândesc mare, sau business-uri care au dat de greu și s-au reinventat incredibil de repede.
Cred că în perioada asta în special, m-am uitat cu admirație la afaceri care păreau îngropate (vezi horeca) și care au găsit calea re-scalării, calea de a „pivota pe călcâie” cum se spune și de a face altceva cu care nu erau deloc familiarizați. Admir capacitatea de a rezista la adversități și sunt adepta principiului că ce nu te doboară, sigur te întărește. Mă bucur ori de câte ori văd acest principiu aplicat în business.
Cum reușesc femeile antreprenor să se susțină reciproc într-un domeniu al bărbaților?
Femeile, poate pentru că sunt mai puțin conduse de ego, reușesc să fie solidare și să se sprijine reciproc. A face parte dintr-un network care să funcționeze cu adevărat ajută enorm mai ales femeile la început de drum sau la o răscruce de drumuri, pentru că pot învăța la prima mână din experientă altora. Mentoratul este o experiență prețioasă de business, pentru că e directă, relațională, autentică.
Cartea de pe noptieră: Afacerile, pentru oameni (Richard Branson), Dansul Fricii de Harriet Lerner
Artistul preferat: Angela Gheorghiu
Desertul preferat: Lava cake, pentru că am devenit expertă în această prăjitură.
Dacă te-ai putea întoarce în timp… M-aș întoarce în copilărie, adică într-o perioada frumoasă, sinceră, în care am avut parte de dragoste, joc și protecție.
—
Credit foto: The Storyalist, Facebook.
Cristina Giurcanu, studentă în anul III, în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, are 21 de ani și locuiește în orașul Cluj-Napoca unde îmbrățișează diferite oportunități de voluntariat.
Pasionată de scris, realizează articole pentru revista digitală Inspire Cluj, iar în timpul liber îi place să citească cărți de dezvoltare personală și să scrie poezii.