“Intr-o cariera de aproape 20 ani este aproape imposibil sa nu fi trecut prin situatii de criza” | Andreea Gheorghiu, Novotel

Andreea Gheorghiu și-a început cariera în domeniul turismului în anul 2001, iar acest drum a adus-o în poziția în care se află la momentul actual: Director General al hotelurilor Novotel București și Mercure București Unirii. De asemenea, aceasta este prima femeie și prima româncă care a ajuns la conducerea hotelului Novotel.

Fiind activă în domeniile HoReCa, pe parcursul acestui interviu am discutat cu Andreea despre problemele pe care le-a întâmpinat din punct de vedere turistic pe timpul pandemiei și cum a reușit să gestioneze o situație de criză fără precedent în cariera sa.

Am descoperit o femeie puternică, motivată, care a reușit să facă față obstacolelor pe care le-a întâmpinat în anul 2020, domeniile HoReCa fiind cele mai afectate de către restricțiile impuse în timpul pandemiei. Mai mult decât atât, Andreea a venit și cu câteva sfaturi pentru colegii săi de breaslă care se confruntă cu aceleași probleme.

Cine este Andreea Gheorghiu? Povestește-ne puțin despre tine și despre traseul tău profesional.

Sunt Andreea, iubesc ceea ce fac și dacă ar fi să o iau din nou de la capăt nu aș schimba absolut nimic din toată această aventură extraordinară! 

Mi-am început cariera în anul 2001, după ce am terminat facultatea de Industria Alimentara Acvacultura și Turism la Universitatea Dunărea de Jos din Galați.

Am venit la București dornică să îmi găsesc un loc de muncă în sectorul HoReCa, iar în scurt timp am participat la un interviu în cadrul hotelului Ibis, Gara de Nord, membru al grupului ACCOR, care avea să îmi deschidă calea spre cariera mult dorită. 

A fost un drum fără întoarcere. Am avut și am o pasiune pentru industria hotelieră și o deschidere care m-au ajutat să trec prin toate etapele profesionale, să învăț, să îmi descopăr și să îmi educ abilități care să mă ajute să evoluez din toate punctele de vedere. 

ANDREEA GHEORGHIU NOVOTEL2

Știm că ești prima femeie și prima persoană din România care a ajuns la conducerea hotelului “Novotel”. Cum ai ajuns aici?

La început nici nu am realizat, colegii mei au subliniat imediat această schimbare. Recunosc că toate emoțiile mele au fost dublate. În aceeași măsură și ambiția, dorința de a reuși, implicarea și pasiunea au făcut echipă bună și m-au ajutat să evoluez de-a lungul anilor. 

În prima parte a carierei mele, care a durat 14 ani, am trecut prin mai multe departamente care mi-au completat experiența și ariile de expertiză. Am început la Ibis Gara de Nord ca Food and Beverage Manager, am continuat la Ibis Palatul Parlamentului ca Operational Manager și apoi la Ibis Sibiu am fost Director General. 

După șase ani petrecuți în Sibiu, simțeam nevoia de o nouă provocare. Așadar, atunci când am primit propunerea, în anul 2015, din partea domnului Frank Reul, Regional General Manager South Eastern Europe, de a lucra la Novotel, am acceptat imediat poziția de Executive Manager, pentru că era fix ce-mi doream.

A fost o perioada intensă cu multe provocări, cu stângăcii, dar și reușite alături de echipa mea de atunci. De altfel, nicio etapa din cariera mea nu ar fi fost posibilă fără susținerea colegilor cu care am lucrat. Îmi doresc să știe acest lucru și să le mulțumesc din suflet pentru dedicarea și implicarea lor.

Din anul 2019 ocup funcția de Cluster General Manager pentru hotelurile Novotel București și Mercure București Unirii. 

În plus, sunt membru în boardul Federației Hoteliere (FIHR) și răspund de proiectul PROMOVARE. Din păcate, legislația deficitară nu reușește să susțină Managementul Destinațiilor (OMD), având ca obiectiv promovare locurilor cu potențial turistic al zonei. 

Este un proiect de amploare care poate funcționa numai în parteneriat cu autoritățile locale și/sau centrale. Fără această colaborare, niciun deziderat din partea mediului privat nu ar putea să reușească. Speram ca schimbările din ultimul timp să vină cu mai multă deschidere și să aibă potențial de creștere. 

Datorită contextului pandemic, anul 2020 a fost unul plin de obstacole pentru toată lumea. Cum a fost ultimul an pentru tine?

Pot să spun că anul 2020 a fost o provocare dintre cele pe care nu le poți preconiza sau analiza înainte de a se întâmpla. Nu a fost una dintre situațiile în care aveam scenarii stabilite anterior, dar experiența căpătată de-a lungul timpului ne-a ajutat să gestionam și lucruri mai puțin așteptate, dintre cele care ne dau lumea peste cap atât din punct de vedere personal, cât și profesional. Sunt potențiale momente de criză pe care le analizăm uneori, dar nu le putem vedea impactul decât atunci când se întamplă. 

În perioada pandemiei am mers aproape zilnic la serviciu, iar dintre acele clipe sunt unele pe care nu le voi uita ușor. De la zumzetul și aglomerația de pe stradă, până la mirosul și plăcerea de a intra în hotel, toate s-au schimbat într-o clipă. Bucureștiul era gol, nicio mașină nu era pe stradă, oameni cu atât mai puțin, iar în hotel energia turiștilor mi-a lipsit enorm. 

Nu mi-am pierdut speranta si motivatia, iar impreuna cu echipa am reusit sa trecem cu bine peste aceasta perioada in care partea emotionala a fost cel mai greu de gestionat. 

Cum a afectat lipsa turiștilor industria hotelieră în 2020 din punctul de vedere al hotelului pe care îl conduci?

Este evident ca industria HoReCa a una dintre cele mai afectate in anul 2020 atat in Romania, cat si la nivel global. Am trecut de la extaz la agonie intr-un timp foarte scurt. 

Bucurestiul, pana in acest moment, este o destinatie preponderant de business, orasul nefiind ales in cele mai multe cazuri de turisti care merg in vacanta cu scop de relaxare. Majoritatea celor care calatoresc in capitala Romaniai au in plan zona de afaceri, lucru pe care l-am resimtit pe deplin si in cazul hotelurilor de care ma ocup. Adaptare la noile unelte digitale, dar si restrictiile stricte au facut ca intalnirile sa fi preponderant online indiferent de locul unde se afla persoanele in cauza. 

Ai trecut prin situații de criză în acest an? Dacă da, cum le-ai gestionat?

Au fost multe, unele cu impact mai mare, altele cu impact mai mic. Dar niciuna nu se compara cu perioada anului 2020. 

A fost o experienta pe care o traim rar, sa speram ca doar o data in viata, care cu siguranta a avut o influenta asupra fiecaruia dintre noi si ne-a schimbat cumva ca oameni. Apreciem lucruri care pana acum ni se pareau banale sau la ordinea zilei. 

De exemplu, o iesire sau un pahar de vin la terasa cu un bun prieten este prilej de sarbatoare in aceste momente sau un eveniment pe terasa hotelului in care prietenii nostri de la “Revino Wine and Cheese” ne incantau cu vinuri si branzeturi de la producatori locali.

Am observat asta si in cazul turistilor care ne calca pragul. 

Acum apreciem momente, sentimente si emotii mai mult ca oricand. 

Sunt convinsa ca situatii de criza vor mai fi, dar conteaza modul in care le vom gestiona raportandu-ne la trairile si actiunile pe care le-am avut in perioada pandemiei. 

ANDREEA GHEORGHIU NOVOTEL1

La sfarșitul lui 2020, toți am sperat că anul ce vine va fi unul mai bun. Cum crezi că se vor schimba lucrurile în anul 2021?

Am inceput 2021 cu o noua energie si ganduri pozitive. Nu o sa fie un an usor, nu o sa ajungem in curand la nivelul lui 2019, dar premizele sunt bune. Estimam ca la sfarsitul anului sa atingem un grad de ocupare de 30-40%, dar acest lucru poate fi posibil doar cu o revenire mai intensa a rezervarilor in a doua jumatate a lui 2021. Pentru moment ne adaptam regulilor impuse de autoritari si pandemie. 

Este important sa vedem daca UEFA EURO 2020 (Campionatul Europeran de Fotbal) va fi organizat in Romania si care vor fi conditiile de participare pentru turisti. Acest eveniment va fi unul mai mult decat binevenit pentru intreaga industrie HoReCa. 

Ce sfaturi ai pentru colegii tăi de breaslă, care au trecut prin aceleași greutăți?

Suna a cliseu, dar asta este adevarul in acest moment. Nu trebuie sa ne pierdem speranta si motivatia. Urmeaza o perioada de 3-5 ani care nu va fi deloc usoara, dar cu siguranta lucrurile vor capata o turnura pozitiva in perioada ce vine. Politicile fiecaruia dintre noi, jucatorii din industria hoteliera, vor conta enorm. Un lucru pe care il sustin este mentinerea standardelor de calitate la preturi corecte. Astfel, vom avea o revenire si o crestere sanatoase, desi perioada de timp o sa fie una medie sau chiar lunga. 

ANDREEA GHEORGHIU NOVOTEL8

Cartea de pe noptieră? “Suflete de sticla” de Gaspar Gyorgy/ “Curajul de a fi vulnerabil” de Brene Brown

Destinația preferată de călătorie? Incepand din 2020 oriunde sunt departe de casa, descopar cu mare bucurie Romania profunda, acolo unde autenticitatea citadina sau rurala este pastrata nealterata.  

Muzica sau artistul preferat: ascult cu placere muzica si aleg stilul in functie de starea emotionala de la muzica de relaxare, bosa nova, blues, jazz, clasica. Imi plac foarte mult Amy Winehouse si de curand m-am indragostit de Edward Elgar compozitor britanic cu origini galeze. Tot de curand am ascultat muzica lautareasca autentica “ Taraful de la Varbilau” care m-a vrajit…cu autenticitatea, bucuria si umorul lor.

Note to self: Nimic nu este intamplator, si binele si mai putin binele sunt pasi in experinta noastra din care putem sa invatam despre noi, cei din jur si contextele pe care le traim. 

DENISA SCAFES THE WOMAN-01

Denisa Scafes s-a născut în orașul Petroșani și locuiește în Cluj-Napoca. Este studentă în anul 3 la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării unde își cultivă pasiunea pentru Comunicare și PR.
Iubitoare de cuvinte și de comunicare, pasiunile ei se extind și în alte domenii, cum ar fi psihologia, arta și nutriția. Îi place să citească și își găsește refugiul printre pagini și cești de ceai fierbinte.