Andra Badiu este avocat, specializat pe drept civil, legislația muncii și raporturi de drept administrativ, dar și membru al Asociației Mamprenoare, mentor și voluntar al comunității.
După cum afirmă chiar ea, pasiunea pentru domeniul legislativ s-a conturat încă din copilărie, când, prin clasa a IV-a, a realizat o schiță cu structura unei firme, iar ea ocupa funcția de avocat, vis ce în final s-a îndeplinit întocmai.
Pe lângă rolul de avocat, aceasta este și antreprenor, gestionând activitatea cabinetului său de avocatură, postură pe care o consideră uneori un „dezavantaj” pe care spune ea și l-a asumat încă de la început. Cu toate că e complicat, „acest dezavantaj se compensează cu libertatea de a stabili soluțiile pe care le consider cele mai potrivite, cu libertatea de a lua o pauză când simt că e necesară”.
Ești absolventă a Facultății de Drept din Cluj-Napoca, iar acum activezi ca avocat. Ce te-a atras la acest domeniu? Când ai decis că acesta este drumul pe care vrei să îl urmezi?
Sună siropos, însă hotărârea am luat-o în copilărie, am și dovezi în acest sens. Chiar m-am amuzat recent când am găsit o schiță realizată în clasa a 4-a: era structura unei firme (chiar nu-mi dau seama cum știam eu de structuri și firme pe atunci), și acolo eu eram avocat și sora mea doctor (ea e cu trei ani mai tânără decât mine). Ne-am menținut amândouă traiectoria.
Care sunt serviciile pe care le pui la dispoziția clienților tăi? Care este sectorul legislativ de care te ocupi?
Serviciile mele sunt preponderent dedicate firmelor. Prin urmare gestionez în principal situații de drept civil (contractele și tot ce implică încheierea și executarea lor), de legislația muncii, legislația fiscală, mai recentele exigențe în materie de protecția datelor cu caracter personal și nelipsitele raporturi de drept administrativ, în relație cu autoritățile și instituțiile statului.
Dar încerc să păstrez contactul cu o gamă mult mai variată de probleme. Asta mă ajută să înțeleg și mai bine dinamica societății, posibile implicații în domeniile de care mă ocup în mod obișnuit și să întrețin o cultură generală de natură legală.
În urmă cu câțiva ani ți-ai deschis propriul tău cabinet de avocatură, iar la ora actuală ești unul dintre cei mai recomandați avocați pe zona de comercial și dreptul muncii. Cât de greu a fost tot acest parcurs? Ce te-a ajutat cel mai mult să te remarci pe piață?
Nu a fost atât de greu pe cât m-am așteptat. Mi-am dat silința întotdeauna să fac lucrurile cât de bine am putut, iar clienții și partenerii mei probabil au simțit implicarea mea și lucrurile s-au așezat cumva. Nu pot spune cu certitudine ce anume m-a ajutat să mă remarc pe piață, e o întrebare la care ar trebui să răspundă persoanele cu care colaborez.
Ce pot să spun e că mă străduiesc să fiu corectă, să pun interesul clientului deasupra interesului meu, să aduc un plus de valoare în activitatea sau viața clienților mei, să le înțeleg nevoile și să ofer soluții adecvate.
De-a lungul carierei, cu siguranță ai avut și perioade mai dificile. Poți să ne povestești care a fost cea mai grea situație cu care te-ai confruntat?
Cele mai dificile momente sunt cele în care trebuie să îi comunici clientului că din motive care nu țin de tine nu poți să îl ajuți în modalitatea pe care o dorește, sau că ar avea mai mult de pierdut dintr-un demers menit să le facă dreptate.
În cazul tău, rolul de avocat se îmbină cu cel de antreprenor, tu fiind cea care se ocupă și de partea administrativă a cabinetului de avocatură. Cum te simți în postura aceasta?
E un ”dezavantaj” pe care mi l-am asumat când am luat decizia de a-mi desfășura activitatea în acest mod. Dar acest dezavantaj se compensează cu libertatea de a stabili soluțiile pe care le consider cele mai potrivite, cu libertatea de a lua o pauză când simt că e necesară (nu am învățat încă pe deplin să iau pauza, dar ajută să știu că am această posibilitate), cu libertatea de a-mi organiza timpul în așa fel încât să maximizez timpul petrecut cu familia.
Ce ne poți spune despre Mamprenoare, asociația din care tu faci parte?
Comunitatea și Asociația Mamprenoare mi-au deschis drumul spre multe oportunități. M-au sprijinit cu recomandări nenumărate, iar în profesia mea cei mai valoroși clienți vin prin recomandări.
Am legat relații de prietenie pe termen lung, am găsit profesioniști în alte domenii de activitate cu care colaborez cu încredere de fiecare dată. Prin intermediul Asociației am avut ocazia să particip la proiecte pe sufletul meu, să contribui în mod direct la binele pe care Asociația îl face.
Cum vezi tu că se prezintă zona de business feminin în momentul de față? Sunt femeile mai încrezătoare să intre în afaceri?
Categoric femeile sunt mai încrezătoare să înceapă o afacere. De cele mai multe ori din dorința de a petrece cât mai mult timp cu familia, în timp ce își creează oportunitatea de a-și folosi talentul pentru a obține venituri. Aș spune că lucrurile merg înspre bine. Văd mult optimism și motivație, și aceste două elemente reprezintă jumătate din succes.
Cum sprijină concret Mamprenoare femeile? Care sunt beneficiile unui membru?
Mamprenoare oferă cadrul perfect pentru construirea motivației, pentru obținerea informațiilor de care ai nevoie când începi o afacere, oricât de mică și neînsemnată ar părea la început, oferă relațiile atât de necesare la început de drum și instrumentele necesare pentru dezvoltarea continuă.
E ”satul” care te ajută să îți crești afacerea. Multe dintre workshop-urile susținute în cadrul comunității asigură participarea gratuită pentru membri și asta nu e puțin. Pentru că informațiile valoroase de aici, sau posibilitatea de a întreba direct un specialist nu se găsesc ușor, iar dacă le găsești, cu siguranță sunt costisitoare.
Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat de-a lungul timpului, atât din postura de avocat, cât și de antreprenor?
E dificil să fac un top. Încă mai am foarte multe de învățat. Cred că foarte important e să îți stabilești un obiectiv clar, să depui efort real pentru a fi bun în ceea ce faci, să fii sincer cu tine și cu clienții tăi, să oferi servicii pe atât de calitative pe cât pretinzi să primești, să nu îți conduci afacerea după ureche. Întotdeauna va fi mai ieftin să previi decât să repari.
Călătoria ta în antreprenoriat în ultimii 5 ani, descrisă în 3 cuvinte: asumare, curaj, schimbare.
Modelul tău profesional: Nu am.
Ce te motivează: Dorința de a fi un model sănătos pentru fiul meu.
Cafea sau ceai? Cafea.
Activitatea ta favorită pentru a te recrea: Mersul la piscină.
—
Editor: