Managerii și echipa – 3 erori manageriale frecvente

Indiferent de câte cursuri investești în pregătirea ta managerială, adevăratul test al performanței tale, ca manager, vine în practica de zi cu zi când „ești scos la tablă” și trebuie să dai cu promptitudine cel mai eficient, corect, motivant, inspirațional, argumentat, documentat… răspuns.

Fie că vorbim de o incorectă setare a așteptărilor viitorilor candidați, încă din faza de recrutare, fie că vorbim de o insuficientă clarificare a obiectivelor de performanță sau incertitudini în modul în care se măsoară succesul în job, pentru fiecare membru al echipei, fie că vorbim de o slabă abilitate de delegare a sarcinilor sau o incapacitate de a formula strategii ori de a dezvolta abilitățile, talentele membrilor echipei – deci indiferent de subiectul cu care am fost „scoși la tablă”, ca manageri, există întotdeauna o deficiență managerială ce trebuie reparată și există întotdeauna o consecință în business!

Din experiența mea profesională de douăzeci de ani, ca manager sau senior leader pe diverse echipe locale sau internaționale, ori din experiența recentă ca antreprenor, extrag mai jos trei erori manageriale frecvente:

1. „Sunt loial echipei mele!”, dar ce păcat că din atâta zel nu mai sunt loial față de obiectivele business-ului!

Este foarte simplu să spui „Da” la toate cererile care vin de la subordonații tăi și să-ți asumi că vei merge cu jalba la proțap la top management într-un soi de demers aproape sindicalist. E mai greu, însă, să spui „Nu” diverselor cereri, pentru că pur și simplu din punct de vedere business, nu au sens. E ușor să pasezi probleme pe verticală, fără să-ți asumi responsabilitatea unui „Nu”, generând însă false așteptări. E chiar neprofesionist să dai vina pe șefi, adică să te poziționezi advers față de ei, din simplul motiv că îți e teamă să ai curajul opiniei.

LBF_9351

Loialitatea angajaților nu se construiește spunând „Da” la tot ce vine dinspre aceștia – nu atunci când business-ul are de suferit, clienții au de suferit ori partenerii au de suferit. A fi selectiv, a avea curajul opiniei, a loializa, nu prin măsuri submisive, ci prin programe ce servesc intereselor business-ului – este de dorit în orice business, chiar și când ne confruntăm cu criza de resurse actuală. Domnia angajaților –  de manageri slabi cu bugete fulminante a  fost creată.

2. „Angajații mei nu execută sarcinile, nu performează cum mi-aș dori, nu știu cum să mai procedez.”

Ca manageri în business (valabil atât pentru organizații antreprenoriale, cât și pentru corporații), nu trebuie să ai niciodată așteptarea să fii iubit ca manager/leader. Această așteptare o ai față de familie sau cei apropiați ție. În business contează performanță, capacitatea ta de a gestiona situații, de a genera rezultate, de a comunica clar strategii și obiective, de a măsura corect performanța echipei, de a oferi suport sau de a motiva.

Așa că nu-ți fie teamă să adresezi direct și imediat aceste situații, nu mai prelungi inutil agonia. Când non–performanța, ne-execuția sarcinilor devine un obicei, trebuie să ne uităm atent în oglindă ca manageri – vina e, întâi de toate, la noi! Ai clarificat granițele relației voastre de lucru? Ce e acceptabil și ce nu e acceptabil? În ce arii ești dispus(ă) să faci compromisuri și în ce arii nu există loc de negociere? Ai delegat corect?

The Woman Magazine - Interviu Amalia Sterescu 3

Trasează granițe clare, explică așteptări legate de sarcină și consecințele neefectuării acesteia conform standardelor comunicate atent. Altfel te expui la un „ping pong” al lipsei de comunicare, al interpretărilor personale, al victimizării inutile.

3. „Păi de ce să fac coaching cu echipa, ce, cu mine face cineva?”

Nu copia stilul de management al șefului tău. Dacă totuși e să copiezi ceva, copiază de la cei mai buni. În rest pune-ți amprenta pe evoluția profesională a oamenilor din echipa ta, nu te înconjura de „Yes Men”, investește în resursele tale pentru că numai așa vei putea crește profesional, la rândul tău. Coaching-ul și feedback-ul ca proces, trebuie să devină un automatism, un mod de a conduce și nu o formalitate searbădă de final de an, când discutați amărâta aceea de evaluare.

Pagini întregi aș putea menționa pe marginea acestui subiect, însă în caz de dileme manageriale, mă puteți contacta oricând pe www.amaliasterescu.ro.

Și nu uitați, procesul de învățare și perfecționare a unui manager nu se oprește niciodată, când îți vei spune „destul”, vei fi deja pe traiectoria incompetenței.

Articol preluat din ediția a III-a a Revistei The Woman, Martie 2018.

01. CoverStory - Coperta proba

By Amalia Sterescu 

Leadership Consultant. Personal Branding Strategist. Outsourcing Community Builder www.amaliasterescu.ro

Amalia Sterescu

Cu o experiență de 20 de ani în conducerea echipelor locale și internaționale, Amalia Sterescu a devenit antreprenor în urmă cu cinci ani, lănsând în premieră în România o serie de proiecte precum: Primul portal al comunității de outsourcing din România – www.outsourcingadvisors.roPrima școală de public speaking www.publicspeakingschool.ro,unde s-au instruit până în prezent peste 800 de profesioniști dar și elevi în cadrul programului Speaking Hero, un progam inedit de luptă cu timiditatea copiilor prin public speaking; Primul program de instruire Leadership Charismatic și prima Conferință Corporate Wellbeing din România; este printre primii profesioniști certificați în Personal Branding sau Transformarea digitală a unei organizații; a inițiat Amalia Sterescu Academy, punând la dispoziție o serie de pastile video de instruire pe canalul său YouTube www.youtube.com/amaliasterescuacademyDin 2018 a lansat  www.brandingyou.ro prima agenție specializată exclusiv pe servicii de personal branding pentru profesioniști din Europa de Est.

Autoare a numeroase articole pe teme de leadership, public speaking și personal branding, Amalia Sterescu este contributor Republica.ro, Forbes.ro, Thewoman.ro și autoare a cărții www.tangocuviața.ro. Activitatea sa ca antreprenor nu a rămas nerăsplatită, Amalia Sterescu fiind premiată cu o serie de premii în ultimii ani: Mentoring Honoris Causa acordat de Lauder Reut Foundation, Speakerul anului 2012 – Femei în afaceri, Cel mai bun speaker Business Days –  2013;  Ambasador al Conferinței de Leadership Feminin The Women – 2014, Best Community Leader –  Business Arena în 2014, Mentor în educație – The Woman, 2015.

Sursă foto: Laura Bâlc