Mariana Constantinescu-Brădescu este o antreprenoare vizionară și o forță în industria construcțiilor din România. Conduce PIATRAONLINE, cel mai mare magazin online de produse din piatră naturală din țară, alături de soțul său, Sergiu. Prin showroom-urile spectaculoase din București și Timișoara, PIATRAONLINE a adus standarde internaționale pe piața românească, investind în experiențe care îmbină inspirația și funcționalitatea. Această viziune a fost recunoscută la nivel global, showroom-ul din Timișoara câștigând patru premii internaționale pentru design și inovație.
De-a lungul celor peste 16 ani de activitate, PIATRAONLINE a devenit un lider al industriei, redefinind modul în care este percepută piatra naturală – nu doar ca material de construcție, ci ca element de design și expresie creativă. Mariana a pus umărul la construcția acestui brand cu un angajament ferm pentru inovație, transparență și profesionalism, colaborând cu furnizori internaționali din țări precum Brazilia, Grecia, India și Vietnam.
Mai mult decât o antreprenoare de succes, Mariana este un exemplu de reziliență și autenticitate. Ea vorbește deschis despre provocările de a conduce un business într-o industrie dominată de bărbați, despre lecțiile învățate de-a lungul timpului și despre echilibrul delicat dintre viața personală și profesională. Pasionată de călătorii, design și gastronomie, Mariana este o prezență activă în domeniul creativ, combinând spiritul antreprenorial cu o apreciere profundă pentru estetică și funcționalitate.
Cu un stil de leadership hands-on și o determinare care a inspirat echipa sa și comunitatea largă de colaboratori, Mariana Constantinescu-Brădescu continuă să demonstreze că succesul vine din asumarea valorilor personale și din dorința de a inova constant.

Cum te descrii tu astăzi pentru cei care nu te cunosc? Cine este astăzi Mariana în comparație cu cea pe care o cunoșteam acum 10-20 de ani?
Cu siguranță m-am schimbat. Cred că este un traseu natural pe care îl urmăm cu toții. Sunt într-o continuă dezvoltare, iar asta mă definește. Dacă m-aș uita la mine acum 15 ani, cred că ce-a rămas constant sunt valorile mele. Acestea nu s-au schimbat, nu pentru că le-am impus, ci pentru că sunt adânc înrădăcinate. Pe de altă parte, în comparație cu acea perioadă, sunt astăzi mult mai realistă. Dacă atunci eram entuziasmată și credeam că pot face orice, acum știu că e mai important să prioritizez și să aleg cu grijă proiectele în care mă implic.
Când eram mai tânără, lucram multe ore, aveam o viață socială activă și credeam că pot dormi doar patru ore pe noapte fără probleme. Astăzi, mi-am dat seama că stilul de viață se schimbă, fie că vrei sau nu. Nu mai pot funcționa la același nivel dacă nu am grijă de mine. De asemenea, am învățat să triez ideile și proiectele. Antreprenorii au multe idei, dar nu toate merită puse în aplicare. Am un „pending folder” unde le păstrez pe cele care mă atrag, dar nu sunt prioritare acum.
Dacă vorbim despre antreprenoriat, tu ești managing partner în PIATRAONLINE, împreună cu soțul tău. Cum a fost acest parcurs pentru voi?
PIATRAONLINE a fost primul magazin online de piatră naturală din România și a început într-o industrie pe care nu o cunoșteam. Am fost foarte tineri când am început și poate de aceea am luat lucrurile cu o doză de naivitate. Industria construcțiilor este una tradițională, rigidă, cu jucători care nu văd decât partea de cifre și cam atât, dar noi am vrut să o abordăm diferit. Ne-am propus să ieșim din tiparele unui depozit clasic și să construim o poveste de inspirație și design.
La început, oamenii care veneau în showroom spuneau că sunt la un depozit de materiale de construcții. A fost nevoie de doi-trei ani de muncă intensă ca să schimbăm percepția și să auzim clienții spunând sunt la showroom sau „sunt la PIATRAONLINE.” Acesta a fost un moment important pentru noi.

Am continuat să investim în showroom-uri care să inspire, chiar dacă piața din România nu era pregătită pentru asta. Cele două flagship-uri din București și Timișoara sunt exemple clare ale acestui angajament. În acest moment suntem complet împotriva curentului, pentru că spațiul din București și spațiul din Timișoara sunt niște showroom-uri care sunt mult înaintea timpului. Realist vorbind, cred că sunt 10 ani între noi și piața din România. Sunt niște showroom-uri care au consumat foarte mulți bani pentru a fi puse pe piață. Cu banii investiți în aceste două spații, probabil puteam să deschid niște magazine mai mici, depozite în fiecare oraș mediu și mare din România și sunt sigură că în materie de cifre aș fi câștigat mult mai mult. Nu am ales drumul ăsta pentru că nu am fi putut să dormim noaptea. Cele două spații sunt aliniate cu standardele internaționale și pot concura cu orice showroom din New York sau Paris.
Relația cu designerii și arhitecții a avut un impact semnificativ asupra business-ului vostru?
Cu siguranță. La început, nu conștientizam importanța lor, iar clienții rar lucrau cu arhitecți sau designeri. Ce se întâmplă astăzi versus acum 15 ani e foarte diferit. Astăzi avem proiecte cu arhitecții, astăzi vin clienții cu arhitecții să-și aleagă produsele. E încă mult de educat și de explicat acolo, iar noi ne-am asumat rolul de a promova această colaborare. Proiectele frumoase ies atunci când ai un specialist care înțelege proporțiile, mixurile de materiale și cum să le adapteze nevoilor clientului. Noi încercăm să educăm piața, să documentăm proiectele, să publicăm interviuri și să încurajăm această relație.


Un moment care ne-a marcat a fost participarea la Milano Design Week. Acolo am realizat cât de mare este diferența dintre România și piața internațională. În ultimii trei ani Milano Design Week a avut un aport important. Acolo unde te duci și este un fel de Disneyland pentru iubitorii de design. Timp de o săptămână, facem 30.000 de pași zilnic, dormim 4 ore pe noapte. Dar acolo ne-am dat seama de fapt de gap-ul ăsta între România și restul pieței.
În România, piatra naturală este văzută ca un material de construcție, pe când în afară este percepută ca un element de design, un simbol al statutului și al rafinamentului. Asta ne-a inspirat să aducem acest tip de abordare și acasă.
Revenind la implicarea ta în business cum te-ai definit tu ca lider? Cum ai construit relația cu echipa ta?
E o întrebare la care de obicei eu spun că trebuie să răspundă oamenii din echipa ta. Altfel e doar imaginea ta despre tine ca leader, și nu este imaginea lor sau cea care de fapt este în exterior. Eu sunt un lider hands-on. Am început de jos, cu bugete mici, ceea ce m-a obligat să fac de toate. Acest lucru m-a învățat să fiu implicată în fiecare aspect al business-ului. Deși acum am o echipă mai mare, încă simt nevoia să fiu aproape de procese, să fiu un exemplu și să dau input-uri rapide, practice.
Am fost învățată dintotdeauna că, atunci când ai ceva de făcut, te implici direct. Nu pot spune că am avut neapărat toate abilitățile de manager despre care se vorbește în cărți, cursuri sau evenimente, unde ți se spune că ar trebui să ai doar viziunea și să delegi echipei să o implementeze. Nu am fost formată așa. Când începi cu zero bugete și trebuie să faci totul de unul singur, acest model pur teoretic nu funcționează.


În acea etapă, trebuia să mă ocup personal de toate: întâlniri, implementare, SEO, marketing și multe altele. A fost o perioadă de învățare intensă. Cred că încă mă aflu în etapa în care nu pot spune că vin doar cu viziunea și mă asigur că echipa face totul să se întâmple. Încă sunt foarte implicată în orice acțiune, dar nu din dorința de a controla lucrurile, ci pentru că stilul meu este să nu cer cuiva să facă ceva fără să fiu gata să mă implic direct, dacă este necesar.
Totuși, recunosc că mai am de învățat în această zonă. Nu am ajuns încă la maturitatea necesară pentru a renunța complet la acest stil hands-on și a mă concentra exclusiv pe strategie și viziune Este un stil de leadership care funcționează pentru noi, dar, recunosc, mai am de învățat să deleg și să mă distanțez de operațional.
Pe parcursul timpului, cred că au fost și perioade mai complicate sau situații în care ai zis că nu e pentru tine, dar și situații în care ai zis că iubești ceea ce faci și tot ce ai făcut până acum a meritat. Cum ai gestionat aceste momente?
Până în pandemie, nu pot să spun că am avut momente în care să simt că vreau să renunț. Poate era și faptul că aveam mai puțină experiență sau că lucrurile păreau mai simple. Totuși, la pandemie, lucrurile s-au complicat și s-au accelerat într-un ritm neașteptat. Au fost momente în care m-am simțit copleșită.
Le-am spus colegilor mei încă din primele luni de pandemie – și am reiterat acest lucru și anul acesta – că trecem prin cele mai complicate perioade posibile. 2023, în mod special, a fost un an extrem de dificil. Am încercat să le explic că, atunci când ești angajat sau partener într-o companie, ai un avantaj: dacă simți că e prea mult, poți oricând să îți dai demisia și să mergi mai departe spre altceva. Desigur, nu știi dacă acel “altceva” va fi mai bun, dar măcar ai acest lux de a scăpa, măcar temporar, de presiune.
În calitate de antreprenor, acest lux pur și simplu nu există. Nu poți să spui „Mâine nu mai vin, pentru că mi-am dat demisia.” Ești responsabil nu doar pentru tine, ci pentru întreaga echipă – pentru salariile oamenilor tăi, pentru facturi, pentru furnizori, pentru stocuri, pentru sediu și pentru multe altele. Greutatea tuturor acestor responsabilități te obligă să rămâi, indiferent de cât de greu este.
Singura soluție pe care o ai este să găsești metode de a te reseta rapid. Și aici vine provocarea: resetearea trebuie să se întâmple peste noapte. Au fost momente în care nu am avut luxul să-mi permit câteva zile libere pentru a mă recalibra. În schimb, mă resetez în cele câteva ore de somn pe care le am la dispoziție, iar dimineața mă trezesc, îmi dau două palme (metaforic vorbind) și merg mai departe, gata să găsesc soluții. Asta înseamnă să fii antreprenor – să continui, indiferent de circumstanțe, și să îți menții echilibrul, chiar și în mijlocul furtunii.
În pandemie, de exemplu, creșterea uriașă a tarifelor de transport maritim – prețurile au crescut de la 1.400 de dolari la peste 14.000 de dolari – ceea ce a avut un impact major asupra afacerii noastre. Am pierdut peste 2 milioane de euro în câteva luni, iar presiunea de a găsi soluții a fost enormă. A trebuit să renunțăm la anumite piețe și să regândim complet strategia. Acest lucru m-a învățat că, în astfel de momente, disciplina și capacitatea de a lua decizii rapide sunt esențiale.
În același timp, au existat și momente care mi-au confirmat că tot efortul a meritat.


Dacă mă gândesc la cele mai recente realizări, probabil că momentul definitoriu al acestui an este finalizarea flagship-ului din București. Acest spațiu reprezintă perfect ceea ce vedem noi, în ceea ce credem și valorile pe care le promovăm. Este viziunea noastră transpusă în realitate, în viață, în operă.
Desigur, acest proiect a implicat luni dificile de șantier, dar a fost una dintre acele experiențe care îți demonstrează că eforturile merită. Este un sentiment minunat să vezi cum ideile și munca ta prind formă. De exemplu, călătoresc o dată pe lună în Timișoara pentru a petrece timp cu colegii mei de acolo, iar showroom-ul din Timișoara are o energie aparte. Este un spațiu atât de luminos încât de fiecare dată când intru acolo, îmi reamintesc de ce fac ceea ce fac. Este o senzație incredibil de plăcută.


Anul trecut, showroom-ul din Timișoara a fost recunoscut la nivel internațional, câștigând patru premii prestigioase: două la Londra, unul la Paris și unul la Milano. Lista participanților și a câștigătorilor a fost cu adevărat impresionantă – proiecte de la cei mai mari arhitecți ai lumii, de la clădiri rezidențiale emblematice până la spații comerciale inovatoare. Noi ne-am înscris mai mult cu dorința de a pune proiectul pe radarul lor, să fie remarcat, fără a avea așteptări mari. Ne-am gândit că poate vom câștiga un premiu, însă rezultatul a depășit toate așteptările.

Când am primit ultima notificare privind al patrulea premiu, a fost unul dintre acele momente care îți oferă o validare imensă. Aceste premii nu aduc valoare economică directă – nu generează venituri sau cifre suplimentare. Însă, faptul că reușești să te aliniezi și să concurezi la același nivel cu nume mari din industrie îți oferă motivația de a merge mai departe. Este genul de realizare care te face să spui: „Da, merită tot efortul. Mâine continuăm, pentru că putem.”
În ceea ce privește showroom-ul din București, acesta abia a fost finalizat, așa că urmează să fie înscris la concursuri similare. Momentan, toate cele patru premii internaționale sunt pentru showroom-ul din Timișoara. Și, chiar dacă este considerat un showroom mai mic din perspectiva noastră, a demonstrat că poate concura la cel mai înalt nivel.
Revenind la implicarea ta în această industrie, trebuie să remarcăm faptul că ești un lider feminin într-un domeniu care, în mod tradițional, este dominat de bărbați. Industria construcțiilor este încă percepută ca fiind un spațiu preponderent masculin, dar asta poate veni cu anumite avantaje pentru tine. Cum te vezi în acest context? Crezi că prezența ta ca femeie aduce un plus? A trebuit să îți adaptezi caracterul sau să devii mai puternică pentru a face față provocărilor specifice acestui domeniu?
Faptul că am fost întotdeauna o persoană bătăioasă și rezilientă m-a ajutat enorm. Am avut un caracter mai „dur,” să zicem, din perspectiva perseverenței și a încrederii că dacă cred într-un lucru, trebuie să îl duc la capăt, indiferent de provocări.
Unii bărbați din industrie percep prezența unei femei ca pe o excepție sau ca pe o situație neobișnuită. Poate fi vorba și despre o presupunere automată că femeia nu are cunoștințele tehnice necesare. Într-un fel, pot înțelege acest lucru, pentru că femeile în acest domeniu sunt mai puține și, adesea, atunci când ele intră în industrie, au nevoie de timp să învețe, să fie ghidate. Pe de altă parte, experiența mea arată că bărbații par să aibă un avantaj nativ în înțelegerea tehnică, dar asta nu înseamnă că femeile nu pot excela.
Pentru mine, etichetarea din start, indiferent că este bazată pe gen sau vârstă, este greșită. Cred că orice om merită șansa să-și demonstreze competențele. Dacă eu mă așez la masă cu tine pentru o negociere, nu ar trebui să conteze că sunt femeie sau că am 20 sau 40 de ani. Trebuie să existe o presupoziție de bază că știu despre ce vorbesc. Din păcate, această mentalitate încă există, deși nu mai este atât de prezentă ca acum 10-15 ani. Astăzi, problema vine mai degrabă din subconștientul lor. Este un reflex. „Trebuie să discut cu bărbați, pentru că așa am fost obișnuit.”

Acest tip de mentalitate se regăsește mai ales în companii cu tradiție, care funcționează de 20-30 de ani. La aceste firme, la masa discuțiilor s-au așezat dintotdeauna doar bărbați. Schimbarea vine greu, dar vine. Este mult mai ușor acum decât era acum 15 ani, când nu doar obținerea unei întâlniri era complicată, ci și ducerea acesteia la bun sfârșit.
Chiar și astăzi, uneori simt că există o ușoară reticență. De ce ar fi o femeie acolo? De ce nu a trimis cineva altcineva? Însă astfel de situații sunt tot mai rare, iar eu mă bazez întotdeauna pe cunoștințele și pregătirea mea pentru a schimba aceste percepții. E un proces lent, dar cred că este important să continuăm să deschidem drumul pentru mai multe femei în această industrie.
Cum este Mariana în afara showroom-ului sau în afara biroului, în afara discuțiilor și mail-urilor?
Este foarte greu să faci această delimitare clară între viața profesională și cea personală, iar sincer, nu cred că mulți dintre noi ne-o dorim cu adevărat sau ne propunem să o atingem. Din perspectiva unui antreprenor, deconectarea completă de la ceea ce faci este aproape imposibilă. Apoi, intervine și pasiunea – aceea care te menține conectat indiferent de oră sau de loc. Am întâlnit oameni care nu sunt antreprenori, ci angajați, dar care, fiind pasionați de ceea ce fac, rămân în același “mood” chiar și după program. Nu spun „am terminat programul, gata, am închis tot și nu mă mai gândesc.”
Întotdeauna observ ceea ce mă înconjoară – designul unui spațiu, atmosfera, detaliile care inspiră. Hobby-urile mele sunt legate de expoziții, iar pentru mine acestea sunt o combinație perfectă între pasiune și vacanță. Atunci când plec într-o călătorie de business, nu este doar muncă; este o ocazie să mă încarc cu energie, să descopăr lucruri noi, să aflu ce urmează ca trenduri internaționale. Nu consider asta „program de lucru”; este o investiție personală și profesională.
Mă întorc din fiecare călătorie cu zeci de idei și perspective noi. Fie că este vorba de un hotel, un restaurant sau chiar un aeroport, fiecare spațiu îmi oferă inspirație. Am un obiectiv personal de a petrece un minim de 100 de zile pe an călătorind, fie pentru business, fie pentru plăcere.
O altă pasiune este mâncarea. Am avut perioade în care testam constant restaurante – de la fine dining la micile localuri de cartier. Vacanțele mele sunt întotdeauna planificate în jurul experiențelor culinare, cu liste clare de locuri unde trebuie să mănânc.
În ceea ce privește familia, programul nostru este destul de aglomerat, iar cel mic are și el o agendă plină. Cred că este important să implici copiii în activități diverse, să-i ții departe de calculatoare și telefoane și să le oferi experiențe. Nu sunt o mamă care să urmeze un model tradițional – nu am stat acasă în fiecare zi a săptămânii, dar consider că este mai important să fiu bine cu mine însămi, să-mi respect felul meu de a fi, și astfel să pot oferi calitate în timpul pe care îl petrecem împreună.
Am mare respect pentru mamele care aleg să stea acasă și care se regăsesc în acest rol, dar cred că fiecare ar trebui să își urmeze propriul drum. Nu ar trebui să ne lăsăm influențați de ce spun ceilalți – fie că este vorba de familie, prieteni sau societate. Dacă simți că ceva nu ți se potrivește, găsește soluții care să te facă fericită. Fiecare merită să trăiască în armonie cu propria natură.
Care este designerul tău preferat?
Îmi plac multe stiluri și preferințele mele variază. În modă, oscilez între Dolce & Gabbana, pentru culorile vibrante, și Valentino, pentru eleganța clasică. În design interior, îmi plac Vander Velpen și Kelly Wearstler pentru abordările lor inovatoare.
În România există mulți designeri talentați, fiecare cu un stil unic. Când alegi un designer, trebuie să te întrebi: Designul lui mă face fericit în spațiul meu? și Suntem pe aceeași lungime de undă? Comunicarea și compatibilitatea sunt la fel de importante ca estetica.

Pentru mine, Sergiu Călifar de la Pure Mess Design este un exemplu care bifează ambele criterii. Am colaborat cu el la două proiecte și apreciez atât stilul, cât și relația noastră profesională.
Un alt nume de referință este Eduard Baicu, un designer extrem de talentat și discret. La nivel internațional, Bogdan Zaha, care activează la Zaha Hadid Architects în Londra, reprezintă cu mândrie România și ridică standardele designului nostru pe scena globală.
Ce motto te inspiră?
Să nu uiți THE REASON WHY. Este un memento constant să rămân fidelă valorilor și motivației mele.
Cafea sau ceai?
Ambele. Cafeaua este rezervată pentru ora 11 și, de obicei, aleg un latte. După masa de prânz, prefer un espresso. Seara, indiferent de ora la care ajung acasă, simt nevoia să beau un ceai. Îmi pregătesc ceaiul folosind încălzitorul, mă așez și savurez momentul. Fie că este 8 seara sau 12 noaptea, ceaiul marchează pentru mine trecerea către relaxare. Este ritualul meu de final de zi.
Mașina SUV sau decapotabilă?
SUV. Sunt o fană și conduc un SUV.
Care este destinația ta preferată pentru vacanță?
Vara, aleg destinații cu apă, precum Thailanda sau Mauritius, care oferă o combinație de relaxare și exotism. Apa are un efect terapeutic asupra mea, doar simpla ei prezență îmi aduce liniște.
—
Credit foto: FENNEC, Sabin Prodan, arhiva personală
Redactor: Crina Ciocian