„Nu munca multă îți produce insatisfacții, ci munca neîmplinită.” | Ana-Maria Drăgănuță Briard, fondator Avoteca & Legally Remote

Avocat digital – este titulatura sub care o găsim pe Ana-Maria Drăgănuță Briard, pentru care pasiunea și valorile profesiei de avocat au fost mai importante decât locul de unde profesează. Fiind nevoită să se stabilească în afara țării, dar fără să dorească să renunțe la cariera pentru care s-a pregătit șapte ani, Ana-Maria a devenit nomad digital, iar acum poate sta de vorbă cu clienții ei, indiferent că se află în țară, în Tenerife, Bali sau Rhodos.

Observând nevoia și trendul pieței, aceasta a pus bazele a două afaceri: Avoteca și Legally Remote despre care spune că le construiește zi de zi, investind în oamenii cu care colaborează.

Ce înseamnă să fii avocat digital, care sunt avantajele și provocările acestui nou domeniu, care este modalitatea sa de lucru și cum privesc avocații, firmele și clienții abordarea – despre toate acestea și nu numai ne-a povestit Ana-Maria în interviul de azi.

 

Cum ai ales avocatura? Ce te-a făcut să alegi acest drum profesional?

 

Surprinzător sau nu, alegerea profesiei a venit din libertatea asociată acesteia. Libertate controlată, aveam să aflu ulterior, uneori mai mult decât mi s-ar potrivi, dar libertate în orice caz. Iar în al doilea rând, mi-a plăcut întotdeauna să găsesc soluții care ajută cu adevărat. Acum mai mult ca niciodată am ajuns în locul în care mă bucur de alegerile pe care le-am făcut și de motivele pentru care am ales acest drum profesional. 


Deși există o continuă acumulare de cunoștințe și experiență, legea și societatea schimbându-se și transformându-se într-un ritm amețitor, la acest moment pot spune că fac ceea ce mi-am dorit atunci când am pornit pe această cale: ajut afacerile să își înțeleagă ritmul juridic intern, să ia alegerile cele mai potrivite în funcție de aceste cunoștințe, să depășească momentele mai puțin plăcute din viața unei întreprinderi și să meargă mai departe știind că au alături un avocat de încredere, la bine și la rău.

 

Știm că termenul de „avocat digital” a venit pentru tine dintr-o nevoie. Povestește-ne cum ai decis să digitalizezi lumea aceasta, care de multe ori pare rigidă, a avocaturii.

 

Da, în 2017 am plecat și m-am stabilit în Lisabona, Portugalia, din motive personale. Atunci am fost pusă față în față cu o decizie dificilă: fie să renunț la profesia pentru care m-am pregătit în ultimii șapte ani, fie să încerc un nou mod de a profesa ceea ce învățasem. Am ales să merg mai departe cu avocatura, atât din pasiune, cât și pentru valorile ei și nevoile pe care aceasta mi le îndeplinea. Simțeam că asta mă definea în munca mea. Și atunci, ca și acum, m-am pregătit continuu pentru a fi un bun profesionist. Spre exemplu, m-am înscris anul acesta la un dublu curs de MBA (Master in Business Administration) organizat de Bucharest Business School – Academia de Studii Economice, împreună cu CNAM – Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris.

Încă de pe atunci, am căutat o cale prin care să pot să îmi ating obiectivul profesional, să pot practica avocatura și altfel decât învățasem, iar tehnologia mi-a venit în ajutor. Avocatura „digitală” era și este încă un domeniu nou, așă că am avut nevoie de cunoștințe noi, de răbdare, creativitate și multă încredere că este ceea ce îmi doresc cu adevărat.

Dincolo de valorile acestei profesii, cu care mă identific, avocatura îmi oferă sentimentul împlinirii profesionale și îmi aduce și satisfacții pe plan personal.

Atunci când am început să profesez într-un mod diferit de cel clasic, se auzise foarte puțin de avocatura digitală. Existau multe voci care spuneau că va fi doar ceva temporar și că nu va rezista testului timpului. Treptat, am cunoscut colegi care și ei practicau avocatura la distanță în diferite forme, am format conexiuni, au început să se dezvolte comunități, iar asta mi-a dat curaj, mi-a demonstrat că se poate.

Apoi anul 2020 și restricțiile cauzate de pandemie ne-au arătat tuturor că avocatura a fost una din multele profesii care a trebuit să-și schimbe modul de operare. Doar că eu testasem acest nou mod de lucru cu câțiva ani înainte și apucasem să învăț, să greșesc și să găsesc soluții la nevoile clienților mei. 

Pentru cei care citesc pentru prima oară despre avocatura digitală, menționez că termenul de „avocat digital” înglobează două perspective. Pe de o parte, modul de lucru al avocatului și anume acesta se folosește de tehnologie (softuri, aplicații) și de internet, ca principală platformă de documentare, comunicare și interacțiune cu clienții.

Iar pe de altă parte, domeniile în care avocatul își oferă serviciile. Acestea includ, în mare, ceea ce cunoaștem sub denumirea de dreptul afacerilor, dar cu aplicabilitate în afacerile digitale, cu particularitățile lor, precum, dar fără a ne limita doar la ele: prezența online, vânzarea de bunuri în mediu online, protecția consumatorilor, intermedierea online, protecția datelor, contractele comerciale și consultanță în menținerea conformității afacerilor cu reglementările în vigoare (regulatory compliance). 

 

În 2019 ai pus bazele Avoteca, un business care ajută avocații și firmele de avocatură să fie vizibili în mediul online. Ce te-a determinat să mergi mai departe și să co-fondezi o afacere într-un domeniu atât de nou: avocatură digitală?

 

Ideea a pornit din dorința de a aduce mai aproape serviciile juridice de cei care au nevoie de ele și de a ajuta în același timp și avocații să își găsească mai ușor clienți, iar acest lucru să se poată face în mod eficient și de la distanță.


Tehnologia și spațiul virtual conectează oamenii într-un mod mult mai rapid, iar avocații se pot folosi de acest mediu pentru a răspunde nevoilor din ce în ce mai diverse ale pieței. Și în avocatură se observă o tendință de personalizare din ce în ce mai mare a serviciilor, dincolo de nevoile individuale ale fiecărui client. Apar domenii noi, moduri de interacțiune noi, în spații geografice diferite. 


În cazul nostru, în timpul pandemiei, s-a văzut nevoia și mai mare a avocaților de a avea conținut profesionist constant, de a avea apariții media, de a fi prezenți acolo unde potențialii lor clienți ar fi. De aceea, Avoteca s-a întreptat în mod natural, de la o platformă de intermediere de servicii juridice spre o agenție full time ce ajută casele de avocatură și avocații să fie vizibili prin servicii de branding, PR, și creare de conținut pentru clienți și potențiali clienți. 

 

Care au fost principalele bariere de care te-ai lovit din partea clienților, având în vedere că încă există această frică de mediul online? Dar din partea avocaților?

 

Avoteca este un proiect de suflet, în care am pus multă muncă și experiență personală. Am început proiectul împreună cu soţul meu, iar ideea inițială de dezvoltare a unei platforme de intermediere de servicii juridice a venit când am terminat stagiatura în avocatură, am intrat pe cont propriu pe piaţa juridică și am înțeles că nu există o infrastructură pentru avocaţii care vor să lucreze în mediul online. În urma activității prestate în ultimii ani și ulterior perioadei de pandemie, am ajuns la concluzia că este nevoie de ghidaj pentru avocații care vor să aibă o prezență online, însă lipsa de timp îi previne de la a face acest pas.  

Referitor la clienții, start-up-urile, companiile cu vânzări online și freelancerii, aceștia au îmbrățișat acest mod de lucru mai ușor, fiind mai obișnuiți să își desfășoare întreaga activitate în spațiul virtual. Însă la ora actuală mulți dintre clienți s-au adaptat la noile realități, societăți și persoane fizice. Faptul că multe dintre serviciile publice se prestează total sau parțial în mediul digital ajută, totodată, la o adaptare mai rapidă din partea societății.   

Ca și în alte domenii, și în această profesie, schimbările sociale și impactul produs de tehnologie au generat schimbări importante și au impus o reorganizare a proceselor de lucru astfel încât să se potrivească cu noile cerințe ale pieței. O schimbare importantă generată de pandemie și de schimbarea modului de lucru a fost concentrarea pe adoptarea unor măsuri suplimentare de securitate pentru prevenirea unor amenințări din mediul online, respectiv atacurile cibernetice din ce în ce mai frecvente.

 

Care a fost investiția inițială în business și cum arată acesta, în cifre, acum? Unde simți că a fost nevoie de cea mai mare investiție?

 

Pentru dezvoltarea platformei Avoteca.com, în primul an investiția a fost de 50.000 euro, proveniți atât din buget propriu, cât și dintr-o finanțare europeană accesată. Ulterior, am apelat la principiul de bootstrapping, intervenind cu investiție atunci și acolo unde era strict necesar – promovare și networking calitativ. Este important că de la momentul pivotării ni s-au alăturat clienți în portofoliu fără prea multă activitate de marketing, ceea ce arată rezultatele anilor precedenți, dar și nevoia de pe piață. 

În ceea ce privește Legally Remote, creștem sustenabil de la an la an, având în anul 2022 cu 50% mai multe contracte decât anul 2021. Nu aceasta este KPI-ul nostru cel mai important, ci rata de retenție a clienților – cei care se întorc măcar pentru a doua oară la noi sau care rămân să lucreze cu noi pe termen lung – care la ora actuală este de 91%. 

În plus, dincolo de investiția în infrastructură, ambele business-uri le construiesc investind în oamenii cu care colaborăm. Fiecare parteneriat, fiecare colaborare reprezintă pentru noi investiții strategice pe care dorim să le păstrăm și să le creștem în viitor. 

 

Cum ai descrie clientul Avoteca? Ce îl diferențiază pe acesta?

 

Clientul Avoteca este un avocat ori o societate de avocatură flexibilă, dinamică și eficientă, care caută soluții rapide pentru problemele de dezvoltare cu care se confruntă. De asemenea, are încredere în tehnologie și este la curent cu soluțiile pe care le poate accesa. De aceea și soluțiile noastre sunt concentrate pe această direcție. 

Venim în întâmpinarea lor cu servicii de marketing și promovare juridică, ce, deși este centrată pe tehnologie, respectă standardele profesionale impuse indiferent despre ce tip de client vorbim – fie că este vorba de o societate mare de avocatură, fie un cabinet de avocat individual. 

 

Există, din punctul tău de vedere, și dezavantaje ale muncii online în acest domeniu, fie că vorbim despre avocat, sau că ne referim la clientul care apelează la serviciile voastre?

 

Pentru clienți este un beneficiu major faptul că au posibilitatea de a-și alege avocatul cu care doresc să lucreze, fără a mai fi limitați de spațiul geografic. Este posibil ca într-o anumită regiune să nu existe avocați specializați sau cu expertiză exact în domeniul în care clientul are nevoie. În spațiul virtual, piața este mult mai mare, practic nu mai există granițe. Timpul pe care atât avocații, cât și clienții îl petrec pentru rezolvarea problemelor specifice s-a diminuat semnificativ, eliminându-se deplasările.

Pentru mine, lucrul la distanță este deja un mod de viață. Mă bucur că am acum această opțiune pentru că mi se potrivește atât profesional, cât și în viața personală. Dar nu este un mod de lucru potrivit în toate profesiile și tuturor oamenilor. Este mult mai simplu pentru un senior să lucreze remote, deoarece are deja cunoștințele necesare și o disciplină de lucru. 

Devii un bun profesionist prin studiu, acumularea de experiență, dar și prin interacțiunea cu alți profesioniști. Iar de la aceștia poți să afli acel CE pe care l-au făcut într-o anumită situație, dar în profesia noastră este foarte important și CUM au făcut. Iar acesta cred că este un diferențiator foarte important în relația cu clienții și disciplina de lucru. Astfel că, există diverse perioade în dezvoltarea profesională, când lucrul la distanță este alegerea cea mai bună, dar trebuie să rămână în continuare o chestiune de alegere personală și să nu considerăm că se aplică tuturor, în orice situație. 

Cele două mari provocări ale mele sunt menținerea sănătății corporale și a sănătății mintale. Când călătoresc și nu lucrez de acasă, sunt atentă la ce spații de lucru folosesc, dacă sunt dotate cu mobilier ergonomic, sunt bine luminate și au locuri de relaxare. Am mereu grijă să nu mă izolez și caut întotdeauna să mă alătur unor comunități de nomazi digitali. Lucrez mereu cu un VPN atât pe telefon, cât și pe laptop, am o aplicație de managementul parolelor, utilizez ecran de confidențialitate pentru telefon și laptop, iar întâlnirile le fac mereu doar în spații private, chiar dacă sunt online.

 

Cum ai simțit trecerea de la angajat la antreprenor? Care au fost primele lecții învățate în business?

 

Cu mai multe responsabilități, dar și mai multe satisfacții. Odată ce începi să lucrezi într-un domeniu și să desfășori activități care îți plac, realizezi că de fapt nu munca multă își produce insatisfacții, ci munca neîmplinită. Așa cum deja se știe, când lucrezi pe cont propriu, nu lucrezi mai puțin, ci în fapt, mai mult. 

Însă libertatea de a alege cu ce startup-uri lucrez, ce cauze preiau, cu ce clienți colaborez a condus la crearea unei vieți profesionale împlinite, împliniri care se transpun și în plan personal. 

Pentru mine, ca avocat de business, cele mai mari lecții din a lucra în cabinetul propriu au fost și rămân în continuare organizarea, concentrarea, simțul responsabilității, empatia și înțelegerea afacerilor la nivel de business, un nivel mult superior față de ceea ce cunoaștem noi din dreptul afacerilor.  

 

Se spune că un job remote vine adesea cu mai multă muncă decât timp liber. Cum este în cazul tău, fiind și antreprenor? Ai un program strict în ceea ce privește munca?

 

Satisfacția lucrului bine făcut și mulțumirile venite ulterior de la clienții care se simt bine informați și mult mai siguri în a-și conduce afacerea mă fac de multe ori să uit de programul orar. 

Lucrez în general după ritmul meu natural și nu încerc să îmi impun limite în afara acestuia. Organizarea timpului de lucru se îmbunătățește odată cu practica, iar lucrând astfel din 2017, mi-am creat propriul ritm de lucru. Încerc să îmi organizez programul în jurul membrilor familiei, ca să mă bucur de prezența lor în viața mea. 

 

Cum vezi tu viitorul acestei nișe? Dar referitor la Avoteca, care sunt planurile pe termen mediu și lung? Cum crezi că va evolua industria?

 

Ne propunem să creștem sănătos, să dăm timp de maturizare fiecărei etape. În plus, pentru fiecare fază de dezvoltare sunt necesare investiții noi. Reinvestim o parte din profit și suntem deschişi spre colaborarea cu alți investitori, care cred în noi și în ceea ce facem. În prezent, avem o serie de colaboratori cu care lucrăm, și alegem proiectele rând pe rând, după un studiu al afacerilor, pentru a ne asigura că avem timpul necesar să îl dedicăm acestora, dar și că expertiza noastră este ceea ce au ei nevoie la acel moment. 

Aplicăm această abordare pentru ambele proiecte – atât în Legally Remote, pentru clienții de business care au nevoie de coordonare și planificare juridică, cât și în Avoteca, pentru societățile de avocatură sau avocații care își doresc o prezență online mai intensă. 

Vom vedea unde ne va duce viitorul – este totul atât de imprevizibil, încât nu mai putem planifica totul cu punct și virgulă. Cred, totuși, că avocatura va crește înspre un model hibrid care va presupune utilizarea tehnologiei pentru creșterea productivității și crearea unei vieți mai împlinite, și utilizarea factorului uman pentru ceea ce tehnologia nu poate acoperi – interpretări sociologice, empatie, sentimente și conștiință. 

 

Modelul tău profesional: Nu am o persoană model, ci învăț din toate interacțiunile pe care le am și iau ceea ce se potrivește stilului și modului meu de lucru și de viață. 

De unde lucrezi acum? – Tenerife, Spania.

Cel mai frumoase locuri din care ai lucrat vreodată: Tenerife, Bali, Rhodos, Edinburg, Londra, toate locurile au ceva special.

3 cuvinte care te caracterizează: independență, apropiere, schimbare.

Ce nu ii lipsește niciunei zile ale tale? – Cafeaua și micul dejun.

 

Editor: