„Oamenii rămân în organizații datorită șefilor” | Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU

Unii dintre noi ar spune că pentru a putea să crești profesional, ai nevoie de provocări constante. Iar pentru a le obține, trebuie să experimentezi mai multe locuri de muncă, arii de activitate și, de ce nu?, companii. Oana Scarlat ne dovedește, însă, că nu e chiar așa. Că poți să crești enorm, până în punctul în care ajungi să fii împăcat și mândru de profesionistul care ai devenit, chiar și în interiorul aceleiași companii. Oana s-a alăturat echipei EXEC-EDU în urmă cu 17 ani. A început gestionând aria de logistică și cea de organizare a programelor. Asta până când a primit o nouă provocare: aceea de a face marketing.

De-acolo încolo, ca urmare a crizei economice din 2009, Oana și-a dat seama că ar fi putut să se dezvolte și într-o nouă sferă, și anume: cea a trainingului și a coachingului. Toți acești pași pe care i-a parcurs au pregătit-o pentru pasul natural pe care l-a făcut din punct de vedere profesional începând cu data de 1 iunie 2021. Atunci a fost momentul în care Oana a preluat poziția de CEO al EXEC-EDU de la cea pe care o consideră ca fiindu-i mentor, Lavinia Rașcă. „Sunt unul din oamenii norocoși care și-a descoperit vocația,” iar această vocație a fost și confirmată de către noul său titlu dobândit.

Dar titlul de CEO al EXEC-EDU, compania în cadrul căreia Oana și-a găsit o a doua familie, vine cu provocări. „Cred că pentru o femeie provocările sunt și mai mari, pentru că, statistic vorbind, sunt promovate mai rar în poziții de CEO și se află permanent sub lupă.” Însă Oana a învățat pe propria piele că nu crești atâta timp cât rămâi în zona ta de confort. De aceea, principala ei preocupare de peste 35 de ani de ani încoace este învățarea continuă. Iar cel mai bun profesor i-a fost și încă-i este… eșecul. Despre succes, eșec, și viața care se întâmplă între cele două, mi-a povestit Oana în acest interviu.

Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU x The Woman (4)

A existat vreun moment pe parcursul carierei tale în care să fi avut dubii cu privire la drumul tău profesional? Ce ai găsit în cadrul EXEC-EDU, astfel încât ai rămas ca parte a acestei echipe pentru atât de mulți ani?

„Credeam că evoluția mea urmează să se oprească în acest punct.”

Într-adevăr, 17 ani în aceeași companie pare mult, dar au trecut atât de repede! Având în vedere că am un network foarte bun, construit în decursul anilor, acest lucru m-ar fi ajutat să accesez poziții în alte organizații destul de ușor. Mărturisesc că de câteva ori a părut tentant, însă mi-am dat seama că nu aveam niciodată să găsesc ceea ce aveam deja în EXEC-EDU – o familie.

Se spune că oamenii părăsesc șefi, nu organizații. Eu pot inversa această zicală, spunând că oamenii rămân în organizații datorită șefilor. Lavinia Rașcă este, pentru mine, nu numai unul dintre acei șefi care știu să își motiveze oamenii, ci și o prietenă pe care m-am putut baza în tot acest timp și care a crezut în mine mai mult decât am crezut eu însămi.

Împreună cu Lavinia, am făcut întotdeauna o echipă bună, iar alături de ea au fost și alte persoane excepționale, cu care am construit relații pe viață. Cred că această atmosferă de familie, atât de prețioasă, a fost ceea ce m-a făcut să rămân în EXEC-EDU un timp atât de îndelungat.

Ce te-a învățat experiența programelor de dezvoltare internaționale, dar nu te-a învățat programul de licență românesc? Ce aport simți că și-au adus studiile pe care le-ai făcut la nivel internațional în dezvoltarea ta profesională?

De peste 35 de ani învăț continuu. Eu cred că învățarea continuă este cheia unei vieți împlinite, pentru că te menține viu, curios, te ajută să crești, să cauți alte înțelesuri și sensuri, să ieși din starea de confort și să fii din ce în ce mai bun, indiferent de domeniu. Cred că cei care se opresc să învețe și au o atitudine de autosuficiență în fața vieții, spunând, „gata, eu știu deja totul!” sunt oameni deja bătrâni, indiferent de vârstă… și, probabil, sunt foarte nefericiți.

Fie că este vorba despre studii în țară sau de studii cu profesori din afara României, ceea ce primează pentru mine este experiența unei învățări continue. Nu știu dacă studiile internaționale îți pot oferi neapărat ceva diferit de cele din țară. Noi, românii, avem un cult pentru profesorii și trainerii străini, însă eu am întâlnit traineri cel puțin la fel de buni și aici, la noi.

Chiar și așa, suntem pe ultimul loc, la nivel global, de atâția ani, din punctul de vedere al investițiilor în formare. Iar asta spune ceva. Eu mi-am dorit să fiu profesor de limba română. Dar încă de pe băncile facultății am înțeles cât este de complicat să reziști și să evoluezi într-un sistem educațional atât de putred și de corupt. Cred, așadar, că diferența o face sistemul, nu calitatea actului educațional în sine.

Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU x The Woman (2)

Dintr-o perspectivă de business, ce fațete ale EXEC-EDU pe care nu le-ai observat înainte ai sesizat din momentul în care ai devenit CEO al acesteia? Dar dintr-o perspectivă umană?

„Se spune că oamenii părăsesc șefi, nu organizații. Eu pot inversa această zicală, spunând că oamenii rămân în organizații datorită șefilor.”

Rolul de CEO a adus cu sine mai multă responsabilitate și provocări noi legate de alte zone ale afacerii, care până acum nu erau în aria mea directă de coordonare. Sigur, și până acum aveam un aport semnificativ în decizii, pentru că am lucrat întotdeauna în echipă. Însă responsabilitatea nu era la mine. Acum a devenit mult mai important să știu să fac un pas în spate și să mă uit la afacere la nivel strategic.

Tentația să rămân doar în operațional este foarte mare, și cred că mulți manageri recent promovați se confruntă cu aceeași provocare, pentru că sunt obișnuiți să rezolve probleme, iar noul rol presupune a-i motiva și mobiliza pe ceilalți să le rezolve. Ori asta implică să îți formezi alte abilități: cele de coordonare, evaluare, coaching, feedback, delegare și, nu în ultimul rând, gândire strategică.

Dacă privim schimbarea la nivel personal, ea a adus o preocupare mai mare legată de  brandul personal. Deși și înainte eram atentă la acest lucru, acum este evident că orice acțiune a mea poate influența brandul EXEC-EDU, ceea ce mă responsabilizează și mai mult în a-l reprezenta cu succes.

Sunt mai atentă la valorile companiei și mă bucur că ele mă reprezintă și la nivel personal: pasiune, performanță, progres, parteneriat sunt cei 4P care definesc ideologia EXEC-EDU și cu care mă identific 100%. 

Făcând parte din companie atât cu mult timp înaintea pandemiei, cât și acum, ai putut să observi toate schimbările pe care anul 2020 le-a adus în segmentul de top al pieței de training. Care sunt principalele trei nevoi ale echipei EXEC-EDU care au apărut/s-au schimbat/s-au accentuat? Dar ale clienților voștri – și cum ați răspuns acestora?

Am trecut, în cadrul EXEC-EDU, prin două crize, diferite ca impact și nevoi. De altfel, în ultimul sondaj EXEC-EDU, ale căror rezultate au fost disponibile în luna iunie, întrebați fiind despre consecințele economice ale crizei sanitare, un procent de 68% din managerii intervievați consideră că pe plan economic pandemia de coronavirus nu a avut urmări mai grave decât criza din 2009. Impactul a fost diferit în funcție de industrie și de modelul de business.

„Cred că această criză a adus foarte mult în prim plan ceea ce noi spuneam de foarte mulți ani companiilor client – faptul că preocuparea pentru well-being nu este un moft, ci o necesitate.”

Una dintre principalele nevoi pe care le-am observat atât în echipa noastră, cât și în discuțiile cu clienții, a fost capacitatea de adaptare și schimbare foarte rapidă. La mai puțin de două luni de la startul pandemiei lansam un nou pachet de cursuri, sub umbrela e-Grow. Am schimbat, de asemenea, metodele, materialele, exercițiile astfel încât să se plieze mediului online.

O altă nevoie pe care am adresat-o peste noapte a fost aceea de digitalizare. Am fost nevoiți să învățăm cum să lucrăm eficient pe mai multe platforme. Am testat, am experimentat. Am realizat, alături de clienți, cât este de ușor să ne conectăm de oriunde în sesiunile online, alături de participanți din toate colțurile tării, cu economii evidente de timp și buget (deplasare, sală de training, cazări). Și în  2021, învățarea a rămas la distanță, dar încet-încet reluăm și sesiunile față în față.

Nu în ultimul rând, a apărut și nevoia de a acorda mai multă atenție stării de bine a angajaților. Cred că această criză a adus foarte mult în prim plan ceea ce noi spuneam de foarte mulți ani companiilor client – faptul că preocuparea pentru well-being nu este un moft, ci o necesitate și se poate măsura, fie în termeni de performanță și eficiență crescute, fie, din contră, acolo unde nu există măsuri și acțiuni legate de asta, în termeni de absenteism, fluctuație mare sau lipsă de productivitate. Odată cu anxietatea general cauzată de pandemie, lucrurile s-au acutizat și au intrat în vizorul managerilor.

Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU x The Woman (3)

Dovada faptului că deții cunoștințe numeroase cu privire la antreprenorii și managerii cu care EXEC-EDU lucrează este sondajul pe care l-ai realizat în luna mai în rândul acestora. Care a fost cea mai importantă concluzie rezultată în urma acestui studiu, ale cărui rezultate au fost făcute publice recent? Cum se justifică aceasta și ce ne indică ea despre respondenții studiului făcut?

În studiul derulat, cea mai importantă concluzie este aceea că managerii români sunt optimiști cu privire la performanțele pe 2021 ale companiilor în care activează. Nu întâmplător, respondenții sunt absolvenții EXEC-EDU, care au un profil special – sunt lideri performanți, agili, inovatori, care aleg să se dezvolte permanent, iau deciziile rapid și se adaptează la noua realitate. Capacitatea de adaptare și reinventare este sursa optimismului lor. Acest lucru rezultă și din faptul că, așa cum arată studiul, 81,8% din cei intervievați si-au schimbat modelul de business în această perioadă.

Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU x The Woman (1)

Cel mai probabil că abilitățile de empatie și inteligență emoțională, autocunoaștere, prevenirea conflictelor și relaționare pe care tu le deții s-au dovedit a fi de mare folos, mai ales în această perioadă. Ce modificări a suferit cererea clienților voștri pentru traininguri și sesiuni de coaching concentrate pe aceste aspecte? Cum preconizezi că vor fi prioritizate aceste abilități în următorii cinci ani?

În această perioadă a crescut mult cererea pentru programe de training și coaching axate pe dezvoltarea inteligenței emoționale, growth mindset, empatie și comunicare. De altfel, acest lucru este confirmat și de ultimul studiu LinkedIn care include inteligența emoțională printre primele cinci cele mai solicitate competențe soft în 2021, alături de adaptabilitate, colaborare, creativitate și persuasiune.

În ceea ce mă privește, în ultimul an am derulat sesiuni de dezvoltare a empatiei, creștere a încrederii în sine, eliminare a blocajelor și a anxietății, luarea deciziilor. Cred că aceste abilități vor deveni din ce în ce mai importante în următorii ani, pe măsură ce procesele și ariile tehnice vor fi preluate din ce în ce mai mult de roboți.

Care este:
1. o direcție de business a EXEC-EDU pe care îți dorești să o păstrezi exact așa cum este în momentul de față,
2. una pe care îți dorești să te axezi mai mult,
3. o direcție nouă pe care intenționezi să o insufli companiei?

Nu știu dacă mai putem face orice fel de previziuni pe o perioadă de cinci ani, având în vedere faptul că astăzi ritmul schimbărilor este exponențial. Însă strategia este și va rămâne o componentă esențială pentru orice business și nu trebuie neglijată, chiar dacă ea trebuie să rămână flexibilă, supusă schimbării și revizuirii în funcție de noul context.

După transformările extrem de rapide de anul trecut, care ne-au adus o creștere a numărului de cursanți, în următoarea perioadă ne propunem consolidarea poziției noastre în topul firmelor de training.

Digitalizarea rămâne o componentă importantă pentru EXEC-EDU în demersul de consolidare a poziției pe piață, fiind o preocupare continuă atât prin prisma noilor tehnologii pe care le integrăm în livrarea cursurilor, cât și în ceea ce privește dezvoltarea continuă a competențelor echipei sale.

O prioritate este extinderea echipei de experți, ca urmare a dezvoltării portofoliului de cursuri, a noilor cerințe ale pieței și a creșterii numărului de cursanți din alte orașe și din afara țării.

Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU x The Woman (5)

Care a fost principala frică cu care te-ai confruntat în momentul în care ai aflat că urma să preiei funcția de CEO al EXEC-EDU? Acum, o lună mai târziu, este frica cu care te confrunți aceeași?

„Succesul este mai puțin despre ceea ce AM și mai mult despre ceea ce SUNT si vreau să DEVIN.”

Orice poziție nouă vine cu provocările sale, la pachet cu emoții de tot felul. Cred că stă în puterea noastră ca manageri să gestionăm aceste frici, păstrându-ne încrederea în noi. Cred că pentru o femeie provocările sunt și mai mari, pentru că, statistic vorbind, sunt promovate mai rar în poziții de CEO și se află permanent sub lupă. În plus, femeile gestionează în paralel și rolul de mamă, care este cel puțin la fel de solicitant, alături de cel de soție, fiică și lista poate continua.

Acest lucru poate deveni o barieră în accesarea unor poziții superioare de management. Dar tocmai datorită multelor pălării pe care le avem, putem gestiona mai bine timpul, ne putem adapta mai rapid și avem capacitatea de a trece mai ușor peste perioade dificile și turbulente. Cred că una din fricile cu care m-am confruntat cel mai des este aceea de a putea aloca timp suficient familiei, pentru că întotdeauna am muncit foarte mult.

Am realizat pe parcurs că am nevoie să deleg mai mult, să mă organizez mai bine și să știu să spun și NU, atunci când e necesar, astfel încât să pot aloca timp celor dragi. Nu a fost deloc ușor și nici acum nu este. Sunt nopți în care nu dorm sau zile în care oboseala își spune cuvântul. Îmi iau pauze în aceste momente, iar una din cele mai simple și mai eficiente modalități de a mă relaxa este să petrec timp în natură.

Sentimentul cu care te trezești dimineața:

Orice zi este un nou început. Sunt recunoscătoare și plină de curiozitate să o descopăr.

Care este prima definiție pe care i-ai dat-o succesului? Cum s-a modificat ea acum, 17 ani mai târziu?

În primii ani de muncă vedeam succesul doar prin prisma dezvoltării și al evoluției în carieră. Acum lucrurile s-au mai schimbat, pentru că aspirațiile mele s-au schimbat. Succesul este mai puțin despre ceea ce AM și mai mult despre ceea ce SUNT si vreau să DEVIN. Este despre împlinire personală, despre deciziile pe care le iau zi de zi și despre impactul pe care acțiunile mele îl au în comunitate.

Cea mai importantă lecție de business și de viață pe care ai învățat-o de la mentorul tău, Lavinia Rașcă:

Este o întrebare complicată, pentru că am învățat enorm de multe și încă învăț. Dar poate cel mai important lucru este faptul că m-a învățat să țintesc foarte sus. Să nu fac compromisuri și să nu mă las copleșită de perspectiva eșecului, având încredere în capacitățile mele, dar și ale echipei. Având un astfel de lider ambițios și integru, care ține stacheta foarte sus, ai doar două opțiuni posibile: să dai tot ce poți sau să părăsești corabia.

Iar Lavinia mi-a insuflat încrederea că pot. Ceea ce mă și duce cu gândul la efectul Pygmalion despre care s-a vorbit foarte mult în management și cercetare, efect conform căruia așteptările pe care le avem față de oameni reprezintă un predictor foarte bun pentru performanța lor la locul de muncă și nu numai. Așadar, ca manager, dacă vei crede că oamenii pe care îi conduci sunt valoroși și sunt în stare de mai mult, există o șansă foarte mare ca acest lucru să se întâmple. Este un principiu pe care îmi doresc să îl aplic și eu, tot mai mult.

Cum ai defini empatia și cât de importantă este ea pentru un bun lider:

Am citit foarte mult despre empatie în ultimii ani, iar cea mai bună definiție a empatiei, după părerea mea, este dată de Brené Brown, care spune că empatia ține de patru aspecte principale:

- să înțelegi perspectiva celuilalt (să te poți pune în „papucii” lui);

- să nu judeci;

- să recunoști emoția;

- și să știi să comunici faptul că o recunoști.

Empatia este despre conexiune și conectare, iar studiile arată că importanța sa în leadership este foarte mare. De altfel, este o abilitate esențială și în coaching și, în general, în toate instanțele de relaționare umană.

Care este relația ta cu eșecul?

Despre asta aș putea scrie un articol separat. Am învățat foarte mult în toți acești ani despre eșec și mi-ar plăcea să intru în mai multe detalii, dar m-aș rezuma doar la a spune că acum, eșecul este o oportunitate de învățare și creștere.

Se știe foarte bine care este calea cea mai rapidă către succes: învățăm cel mai rapid eșuând, avem nevoie de eșec în viața noastră pentru a evolua. Nu a fost întotdeauna așa… dar lecțiile la care te supune viața îți oferă nebănuite ocazii de a constata acest lucru.

Ce te motivează atunci când obosești:

Mă motivează foarte mult perspectiva atingerii rezultatului și, de asemenea, lucrul în echipă. Nu cred că aș putea obține rezultate fără să fiu înconjurată de colegi, fără să le cer sau să le ofer o părere.

Credit foto: Venus Five.

Editor. Nota editorului:

Mă întrebam, de o bună perioadă de timp, ce face cu adevărat un lider să fie bun. În teorie, se pot enumera aspectele pe care le-a enunțat și Oana în discuția cu mine: dezvoltarea unei culturi organizaționale sănătoase, empatia și inteligența emoțională, precum și colaborarea echipelor. În practică, în schimb, înclin să cred că este vorba despre a fi un om căruia să-i pese cu adevărat de cei alături de care lucrează. Iar pe măsură ce parcurgeam poveștile Oanei, acesta era și cel mai pregnant sentiment cu care rămâneam: Oana este un om căruia îi pasă.

MARISA CICHI EDITOR THE WOMAN 2021-01