Elena Negrilă este pet groomer și co-fondator Lofty Pets, cel mai mare salon profesional de pet grooming din București, dar și trainer în cadrul Lofty Pets Academy. Elena a pus bazele salonului împreună cu partenera ei, legându-le o prietenie de aproape 20 de ani.
Elena studiează psihologia și pe viitor își dorește să mixeze cele două aspecte pe care le îndrăgește: psihanaliza și câini, considerând că „oglinda pe care ne-o pun ei în față este cea a iubirii și a capacității de a fi prezent. Iar asta este vindecător”.
Ne-a povestit astăzi despre începuturile businessului, accentuând evoluția impresionantă a domeniului de pet grooming, despre parteneriatul alături de buna ei prietenă, despre motivațiile din spatele acțiunilor sale de antreprenoriat, dar și despre planurile de viitor. De cele mai multe ori, pe Elena o găsim la Lofty Pets, predând un curs, rezolvând chestiuni administrative sau asigurându-se că businessul livrează către clienți exact ceea ce acesta promite
Elena, cum te-ai prezenta pentru cititorii The Woman?
Sunt profesor în cadrul Lofty Pets Academy, stilist canin cu o experiență de peste 14 ani în domeniu și, de 8 ani, construiesc un business de pet grooming alături de partenera și prietena mea.
În plan personal, am 33 de ani, un background de studii umaniste, sunt anul I la psihologie, iubesc câinii și citesc multă psihanaliză.
Cum ai descrie-o pe Elena, din punct de vedere profesional? Care au fost pașii care te-au adus în acest punct, de a pune bazele Lofty Pets?
Am început să lucrez într-un coafor canin încă din perioada facultății, iar după ce am terminat masteratul, am luat decizia să mă dedic în totalitate profesiei de pet groomer. De-a lungul timpului, am participat la numeroase cursuri, am și câștigat o competiție internațională în domeniu, iar astăzi sunt co-fondator al celui mai mare salon de coafor canin din București și al singurei academii din Capitală, unde sunt și trainer.
Altfel, mă văd ca un pet groomer foarte empatic, care pune multă răbdare în lucrul cu câinii. Mă adaptez la personalitatea fiecăruia – un antrenament extrem de util pe care l-am avut în acest sens este perioada în care am tuns o mulțime de patrupezi salvați de pe stradă și care aveau tot felul de temeri și anxietăți în interacțiunile umane.
Legat de începuturile Lofty Pets, atunci când am pornit noi, piața era aproape inexistentă și insuficient profesionalizată. Așa că am identificat o mare nevoie și am început să construim de acolo, mai ales din punct de vedere al educației – în relaționarea cu animalele, în respectul față de ele, în particularitățile îngrijirii fiecărei rase și multe altele.
Cea mai mare provocare a fost cu siguranță efortul de a schimba mentalități, de a da acestei meserii locul pe care-l merită, însă partea aceasta este și cea care-mi aduce cea mai mare satisfacție.
Din rolul meu de trainer și profesor la Academie, îmi place foarte mult să lucrez cu oamenii, să-i pun în centru, să-i ajut să se dezvolte, să îmbrățișeze această profesie care-ți dă extrem de multe la schimb, dacă-i oferi dedicare și răbdare.
După cum ai menționat, la momentul începerii businessului, piața era aproape inexistentă. Cum a fost perioada de început pentru voi? Care au fost cele mai mari piedici întâmpinate?
Așa este, piața era aproape inexistentă. Aș putea spune chiar că, prin Lofty Pets, am creat și am deschis această categorie și la noi în țară. Oamenii își tundeau câinii rar, poate de câteva ori pe an – și în general asta se petrecea într-un cabinet veterinar.
Noi am venit cu o schimbare importantă: în primul rând, ne-am dorit ca salonul să nu aibă deloc atmosfera unui cabinet veterinar, să fie un loc specializat și dedicat atât îngrijirii animalelor, cât și atenției la estetica lor.
Am avut răbdare și am construit solid. Cum spuneam mai sus, provocarea cea mai mare a fost legată de schimbarea anumitor mentalități sau percepții – la asta lucrăm în continuare –, dar recompensa e cu atât mai mare cu cât văd acum tot drumul pe care l-am parcurs până în prezent.
Businessul a pornit din pasiunea ta pentru animale. Ce ne poți împărtăși despre aceasta? Ce rol au avut animalele în viața ta?
Mi-am dorit dintotdeauna să ajut animalele – mai ales să contribui la a insufla un respect mai mare față de ele, pentru că, în mediul în care am crescut eu, asta nu se întâmpla din păcate.
De fapt, cred că mult din felul în care oamenii se comportă cu animalele reflectă modul în care se tratează pe ei înșiși. Văd asta deseori în relația stăpân–câine. Din acest motiv, cred că rolul meu de-acum este, în parte, legat de îngrijire, dar este mult și despre psihologie.
Altfel, parte din ce fac e și un tribut pentru câinele meu, Filou, care din păcate nu mai este, dar dragostea pentru el și relația cu el m-au învățat multe lucruri esențiale pe care le pot da mai departe cursanților mei.
Cum arată o zi la birou pentru tine? Care sunt aspectele de care te ocupi în calitate de co-fondator al Lofty Pets?
Pentru că sunt și profesor în cadrul Academiei, asta îmi ocupă destul de mult timp. Deci, când nu mă găsești predând la vreunul dintre cursurile noastre, mă asigur că echipa pe care ne bazăm funcționează bine, mă ocup de aspecte administrative și în general mă asigur că Lofty Pets livrează către clienți exact ceea ce promite.
În zilele mai puțin încărcate, gândesc și încerc să transform în realitate servicii și evenimente noi, care să ajute și mai mult clienții care apelează la noi.
Povestește-ne puțin despre industria din care faci parte. Cum se raportează oamenii, în general la acest tip de business? Dar clienții, care sunt cele mai solicitate servicii? Cum a evoluat piața de-a lungul timpului?
Există o deschidere mult mai mare acum atât față de serviciile pe care le oferim la salon, cât și spre reconversia profesională spre o meserie ca cea de pet groomer.
Referitor la salon, dacă acum câțiva ani, cel mai solicitat serviciu era tunsul, efectuat de maximum 2–3 ori pe an, acum stăpânii animalelor de companie sunt mult mai atenți la nevoile acestora. Cel mai adesea, pachetul minim este format din tuns și spălat, iar segmentul de SPA s-a dezvoltat și el foarte mult. Din ce în ce mai mulți clienți își doresc și servicii cum ar fi periaj dentar, talazoterapie, masaj relaxant sau tratament pentru pernițe.
Cererea legată de stilul tunsorilor a devenit şi ea mai sofisticată: se optează pentru tunsori complexe, care să pună în evidență frumusețea fiecărei rase.
Referitor la Academie, mă bucur să văd în continuare tot mai mulți iubitori de animale care vor să transforme asta într-un job. În general, vorbim despre persoane aflate într-o etapă de reconversie profesională, care provin din cele mai diverse domenii. Avem studenți care, de exemplu, virează spre pet grooming după ani buni petrecuți în domeniul juridic, în construcții sau în inginerie. E absolut remarcabil să vezi ce rezultat frumos poate ieși din mâinile cuiva care a lucrat poate mai bine de 10 ani în marketing sau în IT.
Unii dintre ei vin chiar din Diaspora, iar ce ne bucură cel mai mult este faptul că tot mai mulți vin hotărâți să-și deschidă chiar un business în această categorie, motiv pentru care am și lansat recent un curs dedicat chiar celor care vor să învețe nu doar să fie pet groomeri foarte buni, ci și antreprenori în domeniu.
Ai pus bazele Lofty Pets, alături de partenera ta de business. Cum vezi tu parteneriatul între femei? Cum este relația voastră? Dar dacă vorbim despre stilul de leadership, vă asemănați, sau dimpotrivă, aveți puncte de vedere diferite?
Parteneriatul dintre femei este solid și productiv. Iar principalul atu este că femeile sunt mai orientate spre oameni, deci înțeleg mai bine nevoile clientului, ceea ce umanizează foarte mult businessul și brandul nostru.
Relația noastră este una veche – ne știm de 19 ani deja –, e o relație rodată, loială, consistentă, bazată pe onestitate, dar și creativitate. Sunt multe valori comune pe care le împărtășim.
Ca stiluri, cred că suntem în armonie. Fundamental ne asemănăm, avem aceeași motivație, iar asta este extrem de important în ceea ce facem.
În pandemie Lofty Pets a înregistrat o creștere de 35% a cifrei de afaceri și recent ați reușit să deschideți un al doilea spațiu. Care consideri că sunt aspectele care v-au adus în acest punct? Cum simți aceste reușite?
Au fost 7 ani anteriori în care am crescut piața, moment în care a fost pregătită să primească și Academia, dedicată exclusiv formării de specialiști. Deci a fost o etapă firească, rezultat al muncii și efortului depuse în tot timpul de dinainte.
În plus, pet grooming-ul este tot mai căutat pentru reconversii profesionale și pentru că este un domeniu fără vârstă, care nu ține cont de numărul de ani, ci mai degrabă de pasiunea și iubirea pentru animale. De asemenea, numărul animalelor de companie este în creștere, iar stăpânii lor încep să acorde tot mai multă importanță în ceea ce privește îngrijirea specializată și constantă, ca atare crește cererea de saloane și specialiști bine pregătiți.
Pe lângă partea de coafor canin profesional, Lofty Pets încorporează și academia, unde formează specialiști și stiliști canini autorizați. Cum ai simțit, din postura antreprenorului, diferența dintre cele două ramuri ale businessului?
Diferențele dintre cele două ramuri ale businessului sunt destul de mari. De exemplu, există mai mulți proprietari de câini decât potențiali doritori care să urmeze această profesie. Așadar, piața este considerabil mai mică. Și la nivel decizional, lucrurile sunt ceva mai complicate și stau diferit, dacă punem în balanță ce înseamnă să vii lunar cu câinele la salon versus să îți schimbi viața complet și să te reorientezi profesional.
Dar acum este ceva mai simplu, meseria de pet groomer a obținut deja notorietate, este o meserie stabilă, foarte frumoasă și de viitor.
Mă bucur că din ce în ce mai mulți oameni decid să facă acest pas spre reconversie profesională și văd potențialul acestei profesii, care le poate aduce satisfacție financiară, dar și emoțională, ceea ce e întotdeauna un mix bun. În plus, o pot practica oriunde și acesta este din nou un avantaj major, pentru că le oferă flexibilitate și libertate.
Pe lângă alte noțiuni, academia oferă chiar un curs care te învață cum să deschizi un business de pet grooming. Cum te raportezi la ideea de a crea concurență?
Mă bucur să văd că piața evoluează, asta este și a fost dintotdeauna parte din misiunea noastră. Sunt ca mici sateliți ai navei-mamă, iar dacă devin mari și cresc frumos, doar ne motivează și pe noi să ne dezvoltăm și mai mult și să fim din ce în ce mai buni.
De altfel, acesta este și scopul formării, ca profesor sau mentor: vrei să vezi că elevul tău ajunge cât mai aproape de ceea ce l-ai învățat. Așa că aș spune mission accomplished.
Care sunt planurile tale de viitor, în ceea ce privește businessul? Dar din punct de vedere personal?
În ce privește businessul, în primul rând ne dorim o creștere de 50% a cifrei de afaceri anul acesta, iar pe termen lung ne dorim să ne dezvoltăm mai mult atât în București, cât și în țară – cu salonul și Academia deopotrivă.
Personal, vreau să termin formarea în psihanaliză. Mi-ar plăcea foarte mult să fac un mix între cele două, la un moment dat. Câinii sunt de mare ajutor pentru noi, mai ales în contextul social actual, în care suntem rupți de natură, de instinct și de emoții.
Oglinda pe care ne-o pun ei în față este cea a iubirii și a capacității de a fi prezent. Iar asta este vindecător. E și motivul pentru care cred că sunt mici terapeuți undercover. De-asta îmi doresc foarte mult să îi respectăm și să îngrijim cum se cuvine.
Desertul preferat: mille-feuille.
Primul lucru pe care îl faci dimineața: cafea.
Destinația preferată de vacanță: Insula Poros (Grecia).
Cartea de pe noptieră: „Who is the dreamer who dreams the dream” – James S. Grotstein.
Note to self: Never give up.
—
Editor: