Teaching European History through Cinema (TEHC), programul de educație cinematografică implementat și în România anul acesta, și-a desemnat câștigătorii concursului de video-eseuri lansat în luna mai. În competiția națională, România a avut 33 de video-eseuri valide înscrise, juriul desemnând în septembrie 3 finaliști care vor reprezenta țara la evenimentul final din Milano, din 18 octombrie.
Liceenii din toate cele 4 țări partenere – Italia, Slovenia, România, Bulgaria – și-au putut înscrie video-eseul, realizat pe baza filmelor cu temă istorică urmărite în cadrul programului, în perioada mai – iunie.
Cele 4 filme pe care elevii din Cluj, primul oraș în care programul TEHC a fost implementat în țară, le-au urmărit în cadrul proiecțiilor organizate de Asociația de Promovare a Filmului Românesc în luna aprilie au fost Son of Saul (2015, Ungaria, r. Nemes László), Hârtia va fi albastră (2006, România, r. Radu Muntean), Adio, Lenin (2003, Germania, r. Wolfgang Becker) și Ida (2013, Polonia, Danemarca, Franța, Marea Britanie, r. Pawel Pawlikowski).
În urma deliberărilor juriului, pe prima poziție s-a clasat Unaccepted, creat de Șerban Mihu și Alexandru Câmpean, elevi ai Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu”, coordonați de profesoara Ofelia Hossu.
„Felul în care autorii ilustrat mesajul denotă o bună înțelegere a scopului unui video-eseu, iar actualitatea temei alese adaugă maturitate și profunzime rezultatului final. Unaccepted reușește să impresioneze prin abundența de materiale vizuale folosite, felul în care sunt montate și, mai ales, ritmul pe care îl impune privitorului. Dezvăluirea poveștii se face gradat, autorii reușind să aducă spectatorul către esența mesajului din aproape în aproape, într-un mod ce începe subtil și se termină în forță.”, a declarat Cristi Hordilă, Manager al Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și membru al juriului.
Stardust, realizat de Hans-Christian Johrend (Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”, prof. coordonator –Cecilia Johrend), ocupă poziția a două, grație felului în care „autorul își susține afirmațiile prin imagini selectate din toate filmele propuse de proiect. Video-eseul are o construcție coerentă, logică, surprinde foarte bine mesajul transmis de fiecare dintre cele patru filme vizionate, este riguros conceput.”. (Hadrian Arion, membru al juriului și Inspector Școlar la Inspectoratul Școlar Județean Cluj).
Cel de-al treilea video-eseu finalist este Second Sex, realizat de Iulia Crișan, Ariana-Carla Gheți și Mădălina Moldovan, eleve ale Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu”, sub coordonarea profesoarei de istorie Emilia Borza. Inspirat de pelicula Ida, video-eseul „păstrează simplitatea, iar utilizarea elementelor grafice e potrivită. Mai mult decât atât, cuprinde o trecere interesantă și (îndeajuns de) vastă a portretizării istoriei prin intermediul filmului. Aici se accentuează (poate neintenționat) capacitatea cinemaului de a constitui un document istoric, chiar și prin portretizări ficționale.” (Cosmin Popa, critic de film, membru al juriului)
Toate video-eseurile câștigătoare pot fi urmărite pe site-ul oficial al programului, iar până pe 15 octombrie utilizatorii își pot vota preferatul. Video-eseul care va avea cele mai multe voturi va primi Premiul Publicului, constând în echipamente electronice pentru realizatori.
Tot până pe 15 octombrie, un juriu internațional, compus din 4 specialiști în domeniu, unul din fiecare țară participantă, va desemna marele câștigător al competiției. Premiul Juriului va fi anunțat în cadrul evenimentului de premiere de la Milano, din 18 octombrie, unde vor participa toți finaliștii.
Teaching European History through Cinema (TEHC) este primul proiect de educație audio-vizuală care se concentrează pe o materie anume din curricula școlară (istorie) și propune utilizarea filmului de ficțiune pentru aprofundarea acesteia, în paralel cu cultivarea educației cinematografice.