Raluca Hăulică, fondatoare Alura: „Când ești antreprenor la început de drum, nu ai mereu pe cineva alături să te aplaude și asta poate fi destul de provocator”

Raluca Hăulică este fondatoarea Alura, un brand de încălțăminte născut din nevoia acesteia de a purta pantofi eleganți ai căror principală caracteristică să fie confortul. Deși a vizitat încă din copilărie fabrici de încălțăminte alături de tatăl său, nu s-a gândit că acesta ar putea fi parcursul ei profesional. Raluca a pus bazele Alura la doar 24 de ani, dar faptul că toată viața până atunci, începând de la vizitele în fabrici, la anii de studenție, la voluntariat și până la viața din corporație, a fost deschisă să învețe a constituit un avantaj și un accelerator în business.

Înainte de a începe producția proprie a studiat suficient industria, iar astăzi Raluca își construiește brandul și produsele pornind tocmai de la cliente, acele femei „care nu se opresc niciodată din a fi ele: autentice și asumate”.

Raluca ne-a împărtășit mai multe despre drumul ei profesional și cum a ajuns la momentul în care se află astăzi, despre cum și-a construit brandul și care sunt planurile de viitor, despre deschiderea showroom-ului, produs și oamenii care îi sunt alături.

 

Raluca, știm despre tine că ai absolvit Facultatea de Limbă și Literatură în Română și Germană. Cum a arătat copilăria ta și ce îți doreai să devii „când vei fi mare”? Ce te-a determinat să studiezi Limbă și Literatură și cum ți-a fost de ajutor mai târziu, în carieră?

 

În copilărie am oscilat, în funcție de vârstă, de la jurnalist sau prezentator TV, până la profesoară de limba română. Mi-am dorit foarte mult să devin profesoară și nu m-am gândit la nimic altceva până la terminarea facultății, iar asta pentru că am fost, de foarte mică, îndrăgostită de literatură și de arta de a spune și a asculta povești.

Privind înapoi, nu m-aș gândi că ar fi trebuit să fac altă facultate. Facultatea de Litere a fost pentru mine o experiență de suflet, care m-a ajutat enorm în business, prin gândirea analitică și prin comunicarea cursivă pe care le-am deprins acolo.  

 

În paralel cu studiile, ai activat ca voluntar pentru Teach for Romania. Cum ai hotărât să pornești pe acest drum și cum și-a pus voluntariatul amprenta asupra ta, personal și profesional vorbind?

 

De mică am fost învățată că trebuie să fac ceva „extra” față de școală, așa mi-am cultivat mai multe hobby-uri și pasiuni, iar voluntariatul a fost unul din ele. Am vrut mereu să fac parte din “something bigger than myself”, să contribui la construcția unei comunități și să învăț constant din asta. Voluntariatul mi-a adus mereu o mare satisfacție personală, am putut să pun o cărămidă la un bine comun.

Profesional, acolo am învățat bazele recrutării, ale evaluării și cele ale departamentului de HR, iar asta mi-a asigurat următorul job corporate și noțiuni pe care le aplic și astăzi în business.

 

Ritmul vieții de corporație te-a făcut să te gândești la a pune bazele propriului business. Cum a fost pentru tine perioada în corporație? Cum a influențat această etapă demararea efectivă a planului pentru viitorul business?

 

Scurta perioadă din corporație a fost foarte intensă pentru mine, am avut responsabilități destul de mari pentru un junior, am călătorit singură, am ținut traininguri și am dezvoltat de la zero un departament nou.

Am avut satisfacții foarte mari, datorită feedback-ului și încurajărilor celor din jurul meu, deci pot spune că am pornit spre business foarte încrezătoare, poate chiar prea determinată. Când ești antreprenor la început de drum, nu ai mereu pe cineva alături să te aplaude și asta poate fi destul de provocator.

 

Aveai doar 24 de ani când ai fondat Alura. Care au fost cele mai mari temeri ale tale la acel moment? A fost vârsta o piedică sau dimpotrivă? Ce ți-ai fi dorit să fi știut atunci despre antreprenoriat, lucruri care, poate, le-ai învățat mai târziu, „pe propria piele”?

 

Cea mai mare temere la acel moment era că nu aveam cu mine o echipă care să mă ajute, că nu îmi dădea nimeni o listă de ”to do”, și că, practic, nu știam dacă e bine ce fac, nu aveam nicio validare.

La început, vârsta a fost o piedică. De multe ori, nu eram luată prea în serios. Acum mă bucur că am început așa devreme, deja simt că la 28 de ani am cunoștințe valoroase și perspectiva mea e complexă. Atunci mi-aș fi dorit să știu lucruri care vin doar cu propria experiență: tu ești in charge, luptă pentru a avea standarde înalte în toate componentele business-ului tău. 

 

Spui despre tine că nu ai fost niciodată pasionată de pantofi. De ce Alura și de ce încălțăminte? 

 

În primul rând, pentru că pantofii inconfortabili au fost problema mea de când mă știu. Niciodată nu am reușit să fiu loială unui brand și pe deplin mulțumită. Am simțit durerea cel mai mult în perioada mea de corporate, când trebuia deseori să port tocuri sau pantofi eleganți, iar disconfortul îmi strica toată ziua.

În al doilea rând, de mică am vizitat fabrici locale de încălțăminte împreună cu tatăl meu, care avea o afacere în domeniu, am fost în acest mediu al marochinăriei, însă nu m-am gândit niciodată că o voi lua pe acest drum, deși eram familiarizată cu industria locală. 

 

Inițial, Alura comercializa încălțăminte produsă sub alte branduri, pentru a cunoaște modelul de business. Ce ai învățat despre pantofi în acea perioada? Cum ai știut că este momentul să începeți producția proprie și care este povestea primei perechi de pantofi Alura?

 

În perioada aceea abia mă acomodam cu trecerea de la corporație la business, cu toți termenii juridici, cu birocrația și cu propriii angajați. A fost poate cea mai grea perioadă. Pantofii, ca produs, sunt un obiect foarte particular în fashion. E nevoie de ani de zile să-i cunoști și să-i înțelegi cu adevărat, trebuie să ai datele câtorva zeci de mii de perechi vândute pentru a avea o perspectivă validă.

Pot spune asta: oricât de frumoși ar fi, în 2024 devine din ce în ce mai important pentru cliente ca pantofii să fie și comozi. Am vrut dintotdeauna să avem si pantofi Alura, însă producția în această industrie este foarte greoaie și costisitoare, mai ales pentru un brand nou cu cantități mici. Am început sa producem mai semnificativ atunci când am găsit fabrica potrivită, la un târg de profil din Milano. 

 

Vorbind despre cifre, care a fost investiția inițială în business? Au fost fonduri proprii sau din alte surse?

 

Atunci când am început producția proprie, am avut un stoc de marfă preluat și aprox. 10.000 euro în bancă. Au fost fonduri proprii și sprijinul familiei mele. 

 

Cine este femeia Alura și ce o diferențiază? Care sunt mesajele pe care brandul și produsele Alura le transmit?

 

Femeia Alura este femeia care aspiră la bun gust, la claritatea propriei identități și la un stil personal constant, dincolo de trenduri, de multe ori minimalist sau effortless chic. Aceasta investește în piese pe care le poate purta mai multe sezoane la rând și înțelege importanța precomenzilor printr-un proces de fabricare sustenabil.

Pentru că toate avem vieți foarte ocupate, și cele mai multe dintre noi avem aspirații profesionale înalte, merităm tot confortul, măcar atunci când vine vorba de pantofi. Brandul Alura este dedicat femeilor care nu se opresc niciodată din a fi ele: autentice și asumate.

 

Referitor la acest aspect, ai creat un grup pe Facebook, numit FEMEIA ALURA, unde ai început o conversație deschisă cu comunitatea brandului. Cum ai luat această decizie și cum simți că a ajutat brandul și pe cliente, deopotrivă? Ce alte strategii de business sunt caracteristice brandului?

 

Mereu mi-am dorit să fiu foarte aproape de clientele mele și mereu am spus că degeaba îmi place mie un model, un calapod sau o idee de shooting , dacă lor nu le place. Vreau să construiesc plecând de la ele către mine, nu invers.

Implementăm constant feedback-ul clientelor noastre, le sunăm și le cerem impresii la cald despre modele nou lansate, iar în showroom de multe ori eu sunt cea care le intervievează. Mai nou încerc să devin eu, ca fondatoare, mai vizibilă pe social media, să se audă povestea noastră direct de la mine. Vreau ca Alura să aibă o imagine umană, approachable, să fim de ajutor în mod real. 

 

Vorbind despre produs, cum alegi materialele, de unde te inspiri, cine sunt oamenii alături de care lucrezi? Ce nu trebuie să îi lipsească unei perechi de încălțăminte cu eticheta Alura?

 

Avem mai multe criterii pe care ne bazăm atunci când alegem materialele, însă de cele mai multe ori avem în gând confortul și potrivirea texturii cu calapodul ales. Folosim materialele cele mai moi cu putință.

Când vine vorba de produse, colega mea, Laura, este cea care mă ajută în construirea colecțiilor. Are o experiență vastă în domeniul comercial, de peste 10 ani, dar și de styling & trends.

O pereche de încălțăminte pe care scrie Alura va fi întotdeauna gândită ca să poți sta mai multe ore în ea. 

 

De curând, Alura a deschis porțile propriului showroom. Care este povestea lui? Cum ai simțit că este timpul ca brandul să treacă la următorul pas? Cum ai descrie experiența vizitării acestei „escapade în mijlocul orașului”?

 

Ne-am dorit ca spațiul pe care-l avem să fie o reflexie a brandului: o interacțiune intimă, cu eleganță discretă, bun gust și unic în București. Nu ne-am dorit un magazin de mall, ci o experiență unde clientele să se simtă aproape de noi, de aceea am ales o clădire interbelică din apropierea bulevardului Elisabeta.

Multe cliente ne-au scris că simt nevoia de un spațiu unde pot proba, unde pot atinge produsele și pot simți textura pielii, de aici a plecat planul nostru. Apoi, am tot elaborat ideea până când am ajuns la un showroom pe bază de programări, unde cultivăm acel moment de liniște pentru tine. Este și un spațiu de evenimente premium private, dar și de shootinguri și întâlnire cu comunitatea din jurul Alura.

 

Cum se materializează concret crezul vostru ”timeless with a twist” în fiecare pereche de încălțăminte Alura?

 

Suntem un brand slow fashion asta înseamnă că încurajăm purtarea îndelungată a pantofilor. Ne gândim constant să avem modele clasice și eterne, însă cu acel touch care le aduce în tendințele actuale. Acest touch despre care vorbim, poate fi creat din mici trucuri cum ar fi: forma tocului, alăturarea a două culori contrastante sau chiar adăugarea unui accesoriu metalic.  

 

Care sunt planurile de viitor pentru Alura, pe termen lung? Dar dacă vorbim de perioada următoare?

 

Pe termen lung, ne dorim ca Alura să devină un brand internațional și să aibă o identitate relevantă cel puțin în Europa de Est.

Dincolo de asta, Alura înseamnă antreprenoriat feminin într-o nouă generație și vreau să construim și pe partea aceasta o comunitate, să pot oferi și să creez un mediu safe și educativ.

Din perspectivă de business în perioada următoare ne vom focusa eforturile pe a produce, poate, o cantitate semnificativă și aici în România, dar și să ne extindem gama de produse către genți și marochinărie. 

 

Ce i-ai spune acum, privind în urmă, Ralucăi încă angajată la primul ei job, cea care a decis să demisioneze tocmai în cadrul unui interviu pentru avansare?

 

Te așteaptă o călătorie dincolo de ce ți-ai putut imagina. Don’t look back! 

 

Tocuri sau flat shoes? – Flat shoes, nu prea pot căra cutii pe tocuri. :)) 

Perechea favorită de încălțăminte din colecțiile Alura: Modelul Raluca. Primul model Alura, fully handmade in Romania. 

Pantoful perfect, descris în 3 cuvinte: Foarte, foarte confortabil

Un moment marcant din călătoria ta antreprenorială: Când văd pe stradă, la întâmplare, femei frumoase purtând Alura. 

Cum arată momentele tale de liniște? – Destul de clișeic. Eu cu o carte, ideal o poveste de la începutul secolului trecut, o lumânare aprinsă și o vază cu flori proaspete. 

Note to self: Respiră. One day at a time. 

 

Editor: