Simona Paraschiv, Asociația InspirAction: „Educația este un proces dinamic și activ, în care fiecare experiență contribuie la formarea tinerilor”

Simona Paraschiv, fondatoarea și președinta Asociației InspirAction, conduce activitatea organizației ce are ca scop dezvoltarea și antrenarea abilităților socio-emoționale ale tinerilor prin programe educaționale.

Organizația a cunoscut o creștere constantă în ultimii cinci ani, implementând programe complexe și inovative în școli, unele dintre programele educaționale susținute de Ministerul Educației. Programele educaționale create de InspirAction sunt concepute să răspundă nevoilor actuale ale elevilor, oferindu-le instrumentele necesare pentru a face față provocărilor contemporane.

Simona Paraschiv este pasionată de educație și își bazează activitatea pe o experiență acumulată prin voluntariat cu elevii, cât și din mediul de business. Interacțiunea directă cu mediul educațional i-a oferit o înțelegere profundă a dificultăților cu care se confruntă tinerii, inclusiv lipsa resurselor, provocările emoționale și nevoia de sprijin în dezvoltarea abilităților esențiale. Această conștientizare a inspirat-o să dezvolte o metodologie proprie, care se concentrează pe crearea de programe educaționale pe termen mediu și lung pentru tineri.

 

Simona, care este povestea ta și cum s-a conturat aceasta în jurul Asociației InspirAction?

 

Privind retrospectiv, fiecare eveniment din viața mea m-a pregătit pentru ceea ce sunt astăzi. Experiențele prin care am trecut au fost, fiecare în felul lor, învățături care m-au format ca om și profesionist. Pot spune că înglobează fundația pentru tot ceea ce creez acum prin InspirAction.

Intuitiv, încă din timpul facultății, am început să caut ce mi-ar plăcea să fac și cum aș putea să-mi găsesc diverse hobby-uri pe care să le fructific. Eu m-am născut într-un oraș mic, în Drobeta Turnu-Severin, unde oportunitățile erau și ele la fel de mici și depindea totul de tine. Am înțeles repede acest lucru și am început să caut, pentru început, diverse locuri de muncă, să intru într-o nouă colectivitate.

Când am venit în București, am fost mereu preocupată de găsirea unui drum care să îmbine interesele mele personale cu oportunitățile profesionale, iar această căutare m-a determinat să mă angajez în corporații pentru a învăța cât mai mult. Perioada de corporație a fost pentru mine cea mai bună școală de business, am învățat despre structura organizațională, lucrul în echipă, și importanța profesionalismului și eticii în muncă. Chiar dacă nu mi-am găsit împlinirea în acest mediu, competențele dobândite au fost esențiale pentru dezvoltarea mea ulterioară.

După corporație nu mi-am găsit jobul potrivit, așa încât o perioadă am făcut voluntariat în licee. M-am înscris într-un program internațional de voluntariat în cadrul John Maxwell Team unde am susținut training-uri elevilor pentru dezvoltarea abilităților. Primul lucru care m-a marcat a fost confuzia tinerilor, aceeași confuzie pe care am avut-o și eu la vârsta lor. Atunci am înțeles că este o problemă mult mai amplă această dezorientare a tinerilor, o problemă a fiecărui tânăr, iar responsabilitatea o avem noi, adulții, să îi ghidăm.

Voluntariatul în licee și interacțiunea cu tinerii mi-au arătat cât de important este să oferi sprijin și ghidaj celor care se află la început de drum, chiar început de viață profesională aș putea spune. După ce am lucrat cu peste 700 de elevi din România, am decis să înființez InspirAction care să dezvolte programe educaționale pentru antrenarea abilităților socio-emoționale ale elevilor. 

În 5 ani de când creăm programe educaționale sub umbrela InspirAction, am ajuns la peste 21.000 de elevi din 41 de județe, ceea ce mă bucură enorm când spun aceste cifre și le sunt recunoscătoare echipei, partenerilor și profesorilor că au avut deschiderea și voința de a transforma viitorul tinerilor alături de noi. 

 

Bazat pe numele asociației, cum își desfășoară aceasta în mod concret activitatea pentru a inspira și a acționa?

 

Mi-a luat timp să găsesc un nume potrivit pentru ceea ce plănuiam să construiesc, dar când l-am găsit am știut că acesta este pentru noi și mai mult, că sumarizează în două cuvinte ceea ce facem, că reflectă perfect misiunea noastră de a inspira și de a acționa. 

Cred cu tărie că inspirația este primul pas în orice schimbare pozitivă. Prin programele noastre, căutăm să stârnim dorința de a evolua și de a atinge potențialul în fiecare elev alături de care lucrăm. 

Dar nu ne oprim aici; punem accent pe acțiune concretă, pe transformarea ideilor și a inspirației în inițiative palpabile și schimbări reale cu impact în societate prin programele educaționale pe care le realizăm.

Ne uităm în jur la nevoile existente în comunitate și creăm programe inspirate din realitățile pe care le trăim, având mereu în vedere să oferim soluții practice și relevante pentru elevi. Analizăm atent provocările cu care se confruntă tinerii, cum ar fi căutarea unei direcții profesionale până la nutriție, mișcare, mindset și mediu înconjurător. În acest proces, colaborăm cu experți din diferite domenii pentru a dezvolta inițiative care nu doar răspund acestor nevoi, dar și contribuie la dezvoltarea pe termen lung a comunității. Fiecare program este gândit să aibă un impact pozitiv, sustenabil și să susțină dezvoltarea și antrenarea abilităților de viață pentru elevi.

 

Care sunt activitățile tale în calitate de președinte al asociației? Cum ai spune că se clădește o afacere în sectorul ONG?

 

Activitățile mele sunt extrem de diverse și acoperă o gamă largă de responsabilități pentru că acum suntem într-o creștere destul de accelerată și vreau să mă asigur că punem o fundație solidă în continuare.

În prezent, mă ocup de conceperea și dezvoltarea de programe educaționale, organizarea de sesiuni interactive și identificarea surselor de finanțare. De asemenea, mă implic activ în scrierea proiectelor de finanțare, recrutarea și integrarea noilor membri în echipă, și participarea la conferințe pe teme de educație pentru a rămâne la curent cu cele mai recente tendințe și practici.

După ce reușim să stabilizăm nivelul de creștere al asociației, responsabilitatea mea principală se va muta doar asupra dezvoltării strategiei și direcției organizației. Experiența practică cu tinerii mă ajută să identific și să înțeleg în profunzime nevoile lor. 

Dar, în continuare voi continua să susțin sesiuni educaționale, chiar dacă la un nivel mai restrâns, pentru că vreau să îmi păstrez legătura directă și cu tinerii, aspect esențial pentru mine, ce-mi oferă posibilitatea de a înțelege mai bine nevoile și aspirațiile lor, astfel încât să putem crea programe educaționale utile pentru ei. Această interacțiune constantă nu doar că îmi alimentează pasiunea pentru educație, dar îmi  și permite să influențez pozitiv parcursul lor în dezvoltarea personală și profesională.

 

Care au fost lecțiile cele mai importante pe care le-ai învățat de-a lungul timpului în conducerea asociației, atât din punct de vedere profesional, cât și la nivel personal?

 

Ca antreprenori, ne dorim să realizăm cât mai multe și să generăm un impact cât mai mare în jurul nostru. Însă, din această dorință de a face, este ușor să ne concentrăm pe obiectivele mari și să neglijăm detalii esențiale care pot afecta serios ceea ce ne propunem să construim. Mulți ani am fost captivă în acest cerc, până când erorile pe aspecte mici, chiar detalii, au surpat obiectivele mari.

Un aspect crucial în acest sens este managementul contractelor. Fie că este vorba de parteneriate, angajări sau colaborări, fiecare document trebuie să fie tratat cu seriozitate și verificat temeinic. Nevoia de a avea contractele validate de un avocat nu trebuie subestimată; o mică neglijență în acest domeniu poate duce la probleme legale care ne-ar putea compromite întreaga activitate.

O altă lecție importantă pe care am învățat-o se referă la procesul de recrutare. Este esențial să standardizăm pașii acestui proces, astfel încât să nu ne grăbim și să omitem etape importante, care pe termen lung ne pot ține pe loc. Un test de personalitate aplicat la începutul colaborării poate economisi timp atât pentru organizație, cât și pentru cel care dorește să intre în echipă, pentru că aparențele pot fi înșelătoare. Un astfel de instrument ne ajută să evaluăm mai bine compatibilitatea personalităților și să ne asigurăm că noii colegi se vor integra armonios în echipa existentă, reducând astfel riscul unor probleme ulterioare de adaptare și colaborare.

Un alt aspect important pe care l-am învățat este legat de comunicarea eficientă a proiectelor, care este la fel de importantă precum calitatea implementării acestora. O bună comunicare contribuie la transparența și succesul inițiativelor noastre. Ne-a luat timp să asimilăm această lecție, dar suntem pe drumul bun.

O altă lecție învățată odată cu trecerea prin experiențele vieții este să accept oamenii așa cum sunt, să iau de la ei ceea ce îmi dă energie bună, pentru că nu putem schimba pe nimeni, fiecare se schimbă doar dacă dorește. Ce putem să facem și ce facem în cadrul InspirAction este să creăm mediul propice schimbării.

 

Cine sunt oamenii care îți sunt alături de tine? Cum ți-ai construit echipa și cum ai spune că ești tu ca lider pentru ei?

 

Lucrez cu oameni care împărtășesc aceleași valori ca și mine, ceea ce este extraordinar. Sunt oameni buni, care rezonează cu dorința de a aduce o schimbare pozitivă în lume, pasionați de munca lor și în care am deplină încredere.

Stilul meu de leadership se bazează pe principiile servant leadership, punând accentul pe bunăstarea echipei și oferindu-le membrilor spațiul necesar pentru a se exprima liber și autentic.

În InspirAction avem o echipă internă, permanentă, care menține legătura cu partenerii, școlile, instituțiile, asigurăm organizarea și creșterea organizației, dar pentru fiecare program educațional, construim echipe specializate, dedicate exclusiv acelui proiect, asigurând astfel expertiza și atenția necesară pentru a atinge obiectivele specifice.

Pentru pregătirea programelor educaționale, colaborăm cu specialiști din domeniul respectiv, asigurându-ne astfel că dezvoltăm o curriculă solidă. Aceste parteneriate ne permit să integrăm cele mai recente cunoștințe și practici, oferind elevilor o experiență educațională calitativă.

Spre exemplu, pentru a crea programul educațional destinat combaterii adicțiilor, am colaborat atât cu psihologi specializați în acest domeniu, cât și cu psihologi care lucrează cu adolescenți, adaptând astfel informația la nivelul de înțelegere și nevoi ale liceenilor. În cadrul acestui program educațional, ne asigurăm că trainerii care vor lucra direct cu elevii în clasă au pregătirea și experiența necesară pentru a interacționa eficient cu adolescenții, garantând astfel că informația este transmisă într-un mod clar și accesibil.

Având un astfel de mod de lucru, echipa internă, cât și echipa de specialiști și traineri se ridică, în prezent, la peste 50 de persoane. 

 

Cum identificați în piață nevoia pentru programele educaționale? Care sunt mijloacele pe care le folosiți și care este procesul? Cum reușiți să integrați abordarea axată pe profesor-elev-părinte în programe și ce rezultate ați observat?

 

Problemele sunt atât de numeroase încât este ușor să le identificăm, dar prioritizarea lor și găsirea finanțărilor necesare pentru fiecare dintre ele reprezintă adevărata provocare pentru noi. Analiza nevoilor o realizăm prin discuții cu beneficiarii, prin chestionare atent concepute în acest scop și prin adaptarea curriculei la specificul tipologiei claselor, vârstelor elevilor și la obiectivul programului.

Acolo unde am adoptat o abordare 360° elev-profesor-părinte, calitatea actului educațional s-a îmbunătățit vizibil. Aceasta este o consecință firească, pentru că orice problemă abordată din multiple perspective beneficiază de o rezolvare mult mai eficientă.

În plus, această metodă nu doar că sporește eficiența programelor educaționale, dar și întărește legătura între părțile implicate, suținând o colaborare strânsă și o responsabilitate comună. Această abordare contribuie la crearea unui mediu educațional integrat, unde fiecare își aduce contribuția la îmbunătățirea procesului educațional pentru elev.

Unul dintre cele mai complexe programe educaționale implementate de noi la nivel național este Gust Pentru Sănătate, realizat în parteneriat cu Carrefour România, care este un program pentru adolescenți și părinți, axat pe echilibrul minte – suflet – corp.  Acest program se desfășoară fizic în 10-20 școli pe parcursul întregului an școlar, iar în cadrul acestui program, lucrăm atât cu elevii, cât și cu părinții și profesorii acestora. De anul trecut am primit și sprijinul Ministerului Educației, ceea ce ne bucură foarte mult, pentru că reflectă recunoașterea eforturilor noastre în beneficiul elevilor.

În cadrul acestui program elevii dezvoltǎ obiceiuri sǎnǎtoase. Ei explorează alimentația sănătoasă, plantează grădini bio, desfășoară sesiuni de mindfulness și mișcare, iar părinții și profesorii participă la webinarii informative pentru un impact durabil.

 

Dar dacă vorbim despre implementare, cum se realizează aceasta? Cum se diferențiază programele educaționale pe care le creează și susține InspirAction?

 

Acordăm o atenție deosebită implementării programelor noastre, pentru că ne dorim ca elevii să beneficieze la maximum, iar acest lucru se poate realiza doar printr-o grijă meticuloasă la fiecare detaliu. 

Proiectele noastre necesită multă muncă, iar cei implicați în astfel de inițiative știu că fiecare acțiune, oricât de mică, este interconectată cu celelalte. Dacă nu dedicăm atenția necesară fiecărui aspect, proiectul va avea puncte vulnerabile ce îi pot afecta reușita.

Astfel că punem mare accent pe managementul de proiect pentru a menține un contact constant cu școala, profesorii, elevii și compania parteneră. Așa asigurăm flexibilitatea necesară și desfășurarea lină a proiectului.

Printre principalii diferențiatori pot enumera:

1. Programele educaționale sunt complexe și generează schimbare de comportamente. Programele educaționale pe care le concepem sunt programe pe termen mediu și lung pentru a facilita deprinderea de noi obiceiuri, transformarea de comportament, care abordeazǎ problemele importante și oferǎ soluții practice aplicabile în viața de zi cu zi pentru elevi.

2. Măsurăm impactul programelor derulate. Ce am învățat eu din corporație este să măsor întotdeauna impactul şi să văd ce rezultate am, atât calitativ, cât și cantitativ. Acest obicei de a măsura impactul l-am luat cu mine în InspirAction. Înțelegem importanța evaluării rezultatelor pentru a îmbunătăți continuu eficiența și relevanța programelor noastre. Doar așa putem veni cu cifre concrete, cu schimbări palpabile de comportament în rândul elevilor. Detaliat, impactul programelor educaționale pe care le implementăm se pot găsi pe site-ul nostru.

3. Implicăm toți stakeholderii – școală, elev, părinte. Credem în puterea colaborării și implicăm activ toți stakeholderii relevanți în derularea programelor noastre. Prin parteneriatul cu școlile, implicarea directă a elevilor și părinților, asigurăm o abordare holistică care îmbunătățește eficiența și sustenabilitatea proiectelor noastre. Această colaborare ne permite să abordăm problemele din multiple perspective și să obținem rezultate optime.

4. Lucrăm doar cu traineri certificați și cu specialiști ce au rezultate demonstrabile. Echipa de specialiști și traineri sunt profesioniști bine pregătiți, care aduc expertiză și pasiune în fiecare program. Experiența lor asigură livrarea de conținut educațional foarte bun și facilitează experiențe de învățare captivante pentru elevi.

Dacă ar fi să rezum într-un singur punct esențial, acesta ar fi că programele noastre se bazează pe principiul learning by doing. Le arătăm elevilor cum să învețe, cum să gândească critic și cum să ia decizii, apoi prin experiențele pe care le organizăm, îi punem în centrul procesului, astfel încât să învețe acționând.

Astăzi, mai mult ca oricând educația nu se rezumă doar la ceea ce se predă în sălile de clasă, ci la ceea ce elevii reușesc să deprindă prin experiențe practice și interacțiuni reale. Doar așa formăm tineri capabili să aplice cunoștințele în viața de zi cu zi, dezvoltându-le competențele esențiale pentru viitorul lor personal și profesional. Educația este un proces dinamic și activ, în care fiecare experiență contribuie la formarea tinerilor.

 

Știm că asociația a primit de-a lungul timpului mai multe premii. Cum se simt aceste realizări și recunoașterea pentru munca ta și a tuturor celor implicați?

 

Distincțiile pe care le-am primit până acum ne umplu de bucurie și ne confirmă că munca noastră este valorizată. Programul educațional care ne-a adus până acum cele mai mari recunoașteri este Gust pentru Sănătate. Vedem că elevii îndrăgesc gustul sănătății când este transmis și adaptat limbajului lor.

Acest program educațional dezvoltat împreună cu Carrefour România, sprijinit din acest an și de Ministerul Educației a obținut:

– Sustainability Project of the Year: Social 2023

– The award for targets achieved within the sustainable development objective 2023

– Gold Recognition in the Education category for Students 2023

– Recognition at the Sustainable Development Gala in 2023

Aceste distincții ne motivează să ne depășim și mai mult limitele și să continuăm să inovăm. Fiecare premiu și apreciere pe care le primim sunt dovezi că suntem pe drumul cel bun, impulsionându-ne să explorăm noi idei, să dezvoltăm metode inovatoare și să ridicăm standardele în tot ceea ce facem. Recunoașterile acestea ne oferă încredere și ne alimentează dorința de a excela în toate proiectele viitoare.

 

Povestește-ne mai multe despre proiectele voastre, cum ar fi Duo Hub Education sau EduShape. Cum se construiesc acestea, de la ideea inițială, la documentare, implementare și rezultate?

 

Duo Hub Education și EduShape sunt ultimele noastre programe complexe pe care le-am creat pentru elevi. Lucrăm cu elevii din școli și în funcție de nevoile lor creăm programe inovative care să fie complementare curriculei școlare și să contribuie la dezvoltarea abilităților de viață.

Duo Hub Education a pornit de la nevoia companiilor de a recruta și loializa angajații tineri. Astfel, am conceput acest program pentru a dezvolta competențe în rândul tinerilor, facilitând tranziția lor către statutul de angajat. Ideea acestui program provine și din experiența mea de studentă, când îmi căutam un job și îmi doream să îmi dezvolt cât mai multe abilități, însă nu exista un cadru adecvat pentru acest lucru. Atunci eu am prioritizat job-ul pentru a învăța cât mai mult practic, dar mi-aș fi dorit un astfel de program unde să-mi dezvolt atât competențe tehnice, cât și abilități socio-emoționale.

Într-o formă incipientă am testat acest program încă din 2019, iar de atunci îl derulăm continuu alături de Bergerat Monnoyeur România, acum are o nouă formă. Elevii vin în companie să înțeleagă, să exploreze și să practice activități specifice sectorului de activitate al companiei, iar noi lucrăm cu ei la nivel socio-emoțional, astfel încât să se poată integra mult mai ușor în câmpul muncii – să înțeleagă rolul unei echipe, importanța comunicării asertive, oferirea și primirea feedback-ului, punctualitatea și multe alte aspecte care intră în sfera soft skills extrem de căutate de angajatori și care fac diferența în cariera lor.

Acest program se poate aplica atât în companii din sectoare de activitate unde este necesară deprinderea unor competențe fizice, cât și în companii de servicii. În cadrul sectoarelor care necesită competențe fizice, programul ajută tinerii să dezvolte abilități practice esențiale pentru performanța profesională. În același timp, în companiile de servicii, programul se concentrează pe dezvoltarea competențelor cognitive, asigurând o pregătire cuprinzătoare adaptată nevoilor diverse ale pieței muncii.

În viitor dorim sǎ-l extindem și la nivelul studenților.

Iar EduShape este cel mai amplu proiect al nostru, fiind conceput ciclic pe o perioadă de 4 ani. În acest interval, elevii își dezvoltă diverse tipuri de abilități, de la cele emoționale și financiare, până la grija față de mediu. Anul acesta, din acest program am implementant modulul EduShape EQ, cel de inteligență emoțională, cu sprijinul KLG România și al FIA Integra.

Mai avem și proiectele de tip „caravană” – Caravana Carierei, Caravana Eco, susținute în ultima perioadă de organizații precum BSD, prin care inspirăm un număr mare de elevi pe teme actuale legate de carieră și mediu.

Înainte de a implementa un program educațional, pornim de la obiectivele partenerului, care ne oferă sprijinul financiar necesar pentru a demara proiectul. Ne interesează foarte mult ce își dorește, ce rezultate vrea să obțină și cât de mult este dispus să se implice. După ce clarificăm aceste aspecte, stabilim cu exactitate tipul de program educațional potrivit pentru partener. Noi propunem programul educațional adecvat și, în unele cazuri, creăm un nou program conform metodologiei noastre, care să răspundă obiectivelor partenerului.

După stabilirea programului educațional, selectăm tipul de clase potrivite pentru acesta. Realizăm întregul proces de profilare, corelând obiectivele partenerului cu programul educațional și elevii. 

De multe ori, suntem alături de fiecare antreprenor pentru a le oferi consultanță în definirea strategiei de CSR. În acest fel, ne asigurăm că implementarea unui program educațional este în armonie cu valorile și obiectivele lor de CSR. Dacă nu au obiective de responsabilitate socială le stabilim împreună pentru a putea genera un impact cât mai mare.

În cazul corporațiilor, acestea dispun deja de strategii clare de CSR pe care le implementează. Colaborăm cu aceste companii pentru a integra programele educaționale în cadrul strategiilor lor existente, asigurându-ne că inițiativele noastre educaționale sunt aliniate cu obiectivele lor de CSR și contribuie la impactul pozitiv pe care doresc să-l aibă în comunitate. Colaborăm în proporție de 85% cu corporații, însă ne dorim să extindem parteneriatele și în rândul antreprenorilor.

 

Editor: